Jump to content
Fiestaclub.nl
jee

Hoog verbruik

Recommended Posts

Alle tankbeurten met langere ritten er in (moet vaak stadsverkeer doen en dan zit ik rond de 12 a 13:1), deze ritten zijn vaak op de autobahn dus echt traag gaat het niet:

16.18, 15.77, 16.58, 15.5, 15.34, 15.11, 16.21

Alles E10.

Ik heb er nu 98e5 in zitten als test maar de huidige tank is weer veel korte start/stop ritten tussen en zit nu ~13:1. Rond de kerst komen er weer langere ritten aan en dan zal ik kijken wat het resultaat daar van is. 

Tijd voor een Fiesta met terugwinmotor (lees hybride oid) zodat het start/stop minder uit gaat maken maar je wel nog gewoon op peut kan rijden zoals je al gewend was.

@TristanT: Juni 2020 komt de 1.0 EcoBoost mHEV met 48V technologie beschikbaar.

https://www.autogids.be/autonieuws/nieuw/ford-fiesta-en-focus-microhybride-in-brussel.html

Hier staat nog wat meer technische achtergrond (vermogen tot 155 pk en koppel tot 240 Nm):
https://www.autowereld.be/autonieuws/nieuw/ford-lanceert-16-geelektrificeerde-modellen.html

Interessant. Al is het relatief laat om met een hyrbide-oplossing te komen (?). 

Grote kans dat mijn volgende auto (over pak 'm beet 4-5j) volledig elektrisch is. 

3 minutes ago, Franciscus said:

@TristanT: Juni 2020 komt de 1.0 EcoBoost mHEV met 48V technologie beschikbaar.

https://www.autogids.be/autonieuws/nieuw/ford-fiesta-en-focus-microhybride-in-brussel.html

Hier staat nog wat meer technische achtergrond (vermogen tot 155 pk en koppel tot 240 Nm):
https://www.autowereld.be/autonieuws/nieuw/ford-lanceert-16-geelektrificeerde-modellen.html

Goed begin maar een 6kW piekvermogen starter/generator gaat niet alle remenergie terugwinnen vrees ik, of je moet echt traag remmen. Wel handig bij wegrijden.

1 minute ago, Scarrrr said:

Interessant. Al is het relatief laat om met een hyrbide-oplossing te komen (?). 

Grote kans dat mijn volgende auto (over pak 'm beet 4-5j) volledig elektrisch is. 

Mijne niet, ik heb geen oprijlaan {wall}en gezien de chaos die mijn buren veroorzaakte met de stekker die over de straat liep voor hun gasten (parkeerplaatsen zijn aan de overkant) ...

Ik ga nu eens 98 e5 tanken, en kijk of dat wat uithaald 🤔 tenopzichte van de meerprijs/ltr.! Bij 95 e10 zowat een op 17 alles door mekaar in afstanden. hoogste snelheid max. 120km/uur en dat niet lang achter mekaar.  i💯 is gezonder voor het stickstof/fijnstof klimaat waar onze (demonstrerende) kleinkinderen mee te maken gaan krijgen door onze massa (NL 17,4 milj./EU 519milj.) met de-interesse 😒, 75% intereseerd het niet 😟 ! Maar we houden niet op met zeuren naar Petertje/Markje/Jan/Nel/Klaas/Truusje toe 🤓. Waar een wil is een (Fiesta) weg 😬😝.

51 minutes ago, bickel said:

Ik ga nu eens 98 e5 tanken, en kijk of dat wat uithaald 🤔 

Ben benieuwd hoe groot voor jou het voordeel is.

Ik tank 1x per 4 of 5 tankbeurten Euro98 E5. Auto is dan zuiniger, maar de benzinekosten per kilometer zijn alsnog hoger dan bij E10, vanwege de hogere literprijs van 98.

33 minutes ago, Franciscus said:

Ben benieuwd hoe groot voor jou het voordeel is.

Ik tank 1x per 4 of 5 tankbeurten Euro98 E5. Auto is dan zuiniger, maar de benzinekosten per kilometer zijn alsnog hoger dan bij E10, vanwege de hogere literprijs van 98.

Hangt vanaf waar je tankt. Ik tank 98 voor 7 cent meer dan de 95 met e10

Ook maar eens proberen met een keer 98 tussendoor als ik het hier zo lees.

( Tank meestal e10 in Belgie voor rond de E 1,30 )☺️

4 hours ago, TristanT said:

Goed begin maar een 6kW piekvermogen starter/generator gaat niet alle remenergie terugwinnen vrees ik, of je moet echt traag remmen. Wel handig bij wegrijden.

Mijne niet, ik heb geen oprijlaan {wall}en gezien de chaos die mijn buren veroorzaakte met de stekker die over de straat liep voor hun gasten (parkeerplaatsen zijn aan de overkant) ...

Hier bij de goedkoopste pomp is het €1,67 (uit mijn hoofd)

Ik rijdt voornamelijk veel snelweg kilometers. Met een snelheid van 120 kilometer per uur. Over het algemeen haal ik 1:16 a 1:17 en ik tank gewoon e10. 

@Razer Waar tank jij? 7 cent meer is namelijk niet veel, zou ik ook wel willen haha

Ik tank bijna altijd E5 bij de Esso in De Meern, die is daar maar 6 cent duurder dan E10

Pomp is druk bezocht,  gisteren was de E5 pomp zelfs leeg.

2 hours ago, Tuccie306 said:

@Razer Waar tank jij? 7 cent meer is namelijk niet veel, zou ik ook wel willen haha

Ligt er aan wat je betaalt voor Euro 95 he 😂

Bij mij in de buurt is een budget station wat al jaaaaaren E10, 95 en diesel verkoopt.

Sinds 95 nu E10 is geworden, verkopen ze E10 - 98(E5) - Diesel. 

En die 98 is dus 'maar' 7 cent duurder dan de E10. €1,60 vs €1,67 als het goed is. 

edit:

Ik zie nu wel dat ze met hun E10 wel 3 cent duurder zijn dan de goedkoopste E10 aanbieder. Maar met 98 zijn ze 17(!) cent goedkoper dan BP ultimate of shell V-power.

17 hours ago, Tuccie306 said:

Ik rijdt voornamelijk veel snelweg kilometers. Met een snelheid van 120 kilometer per uur. Over het algemeen haal ik 1:16 a 1:17 en ik tank gewoon e10. 

In leeuwarden, daar zit een argospomp die 98 levert.

Tevens een tanqyou die 102 op de pomp heeft, al is die 17 cent duurder dan de 95 met e10

15 hours ago, Leon Fiesta said:

Ligt er aan wat je betaalt voor Euro 95 he 😂

1,58 euro toen ik voor het laatst heb getankt.

Dus 98 voor 1,65 euro

Guest
41 minutes ago, Scarrrr said:

Bij mij in de buurt is een budget station wat al jaaaaaren E10, 95 en diesel verkoopt.

Sinds 95 nu E10 is geworden, verkopen ze E10 - 98(E5) - Diesel. 

En die 98 is dus 'maar' 7 cent duurder dan de E10. €1,60 vs €1,67 als het goed is. 

edit:

Ik zie nu wel dat ze met hun E10 wel 3 cent duurder zijn dan de goedkoopste E10 aanbieder. Maar met 98 zijn ze 17(!) cent goedkoper dan BP ultimate of shell V-power.

Dat is de moeite, maar ik tank geen BP Ultimate of Shell V power 🤔. Kijk de volgende keer wat e98 hier meer kost? Voor die 7-8 cent duurder gaan we het ook eens om de 2-3tank beurten uitproberen met e98 😺.

11 minutes ago, Pieterke said:

Dat is de moeite, maar ik tank geen BP Ultimate of Shell V power 🤔. Kijk de volgende keer wat e98 hier meer kost? Voor die 7-8 cent duurder gaan we het ook eens om de 2-3tank beurten uitproberen met e98 😺.

Nouja, mijn motor mag geen E10 hebben, dus daarvoor moet ik specifiek langs shell of BP voor een E10-loze variant. 

Maar daar is nu dus een goedkopere tussenweg die ook voor de auto wel eens interessant kant zijn :)

Guest
6 minutes ago, Scarrrr said:

Nouja, mijn motor mag geen E10 hebben, dus daarvoor moet ik specifiek langs shell of BP voor een E10-loze variant. 

Maar daar is nu dus een goedkopere tussenweg die ook voor de auto wel eens interessant kant zijn :)

Oscar, waarom mag een Rode mk7,5 geen e10 hebben? is toch al een moderne motor? 🤔, 😼 opgevoerd?? 😟 ! Max. 💯 komende jaar, daar dwingt zelfs VVDer Mark je naar toe 😌!

4 minutes ago, Scarrrr said:

Neen, ik bedoel mijn motorfiets. 

Te veel rubber in de slangen? Of tank niet sluitend (vochtaantrekker)?

Ik weet de achterliggende reden niet exact. Het zou best met de slangen te maken kunnen hebben. Maar kawasaki geeft aan dat de motor niet geschikt is voor E10............ Meer onderzoek dan dat heb ik niet gedaan. Maar goed, dat is een ander onderwerp ;)

Bij Tango nu 98 E5 getankt €1,759/ltr. Ben benieuwd 🙄of hij nu ook zuiniger wordt! Is behoorlijk wat duurder dan 95 E10 €1,649

Laatste tank 95 E10 liep hij 34ltr. op ca. 580km is 1op 17,05km, alles door mekaar in afstanden met dit kouder weer 😏

Best duur voor een Tango.

Heb vanavond ook weer E5 getankt bij mijn Esso in De Meern, en even gekeken wat het kost.

De E10 is €1,62 en de E5 Supreme € 1,68,

Voor die 6 cent verschil gooi ik er E5 in, en mijn vrouw moet dat ook in haar Focus tanken van mij:smile:

15 hours ago, keesevo said:

Best duur voor een Tango.

Heb vanavond ook weer E5 getankt bij mijn Esso in De Meern, en even gekeken wat het kost.

De E10 is €1,62 en de E5 Supreme € 1,68,

Voor die 6 cent verschil gooi ik er E5 in, en mijn vrouw moet dat ook in haar Focus tanken van mij:smile:

Toch maar eens bij een ander kijken, goed die ligt dan weer 5km verder weg bv. Fire-Zone 🤔 

Maar hier een reactie van een oude tankwagen chauffeur via het Radar forum uit 2005 😒

Re: Kwaliteit van Tango brandstof

Ongelezen bericht door heuvelop » 15 sep 2005 21:38

regelmatig tank ik zowel bij shell als bij Tango.
Op mijn boord comp. kan ik zien hoeveel liters ik verbruikt heb. bij elke pomp gaat er nagenoeg hetzelfde in als wat ik heb verbruikt.
Als oud tankwagen chauffeur kan ik je het volgende vertellen:
Of je nu Tango Shell esso enz tankt het maakt totaal geen verschil.
alle tankwagens laden bij de verschillende maatschappijen daar waar genoeg produkt is daar wordt er afgenomen er wordt uit de zelfde slang en uit de zelfde voorraad tank geladen! uiteraard kan je verschil merken tussen de verschillende maatschappijen maar als we bij een klant wegreden, reden we gewoon weer naar een ander tank station van een ander merk. Ik heb het zelfs meegemaakt dat een klant mij vertelde dat ik een beter produkt loste dan wat hij normaal in oostzaan tankte. alleen wist hij niet dat we na deze klant meestal ook in oostzaan uit de zelfde lading gingen leveren. 🤔 

😏😆☺️. Zou dat nu nog plaatsvinden met die zelfde tankwagens vullen met dezelfde sprit? Het klopt, mensen vertellen vanalles, vooral als het in het straatje past 😊. Zo is het nu ook met de gedeeltelijke ontkenning van het CO2/stickstof fijnstof (door 17,5milj. citizen) problem, maar dat is effe nu wat anders met de wijsheid en heden 😆! Maar Frans de aan de weg  Timmeraar uit Sittard die heeft ineens met Ursula von der Leyen en and fleying Dutch Mark €480milj. gevonden om het eensgezins op te lossen!

Maar niet gaan afwijken 😒. Dus lees het verhaal van de hier bovenstaande Shell/Tango/luckoil/Q8 enz. tankwagenchauffeur uit 2005 😃😃

Edited by bickel

Het verhaal van de tankchauffeur is wat incompleet. 

Voor Euro 95 (zowel het oude uit 2005 als de huidige E10 variant) geldt dat er maar 3 tappunten in Nederland zijn. Van Shell (2) en van Esso (1).

De benzine is dus overal hetzelfde. Verschil zit in de dopes die per merk achteraf nog toegevoegd worden. Die maken verrassend veel verschil.

Bij 98 ligt het wat ingewikkelder, dat zie je ook in dit topic terug. De gewone 98 (o.a. Tango, Tinq, etc) valt onder E5, maximaal 5% ethanol. De premium benzines worden - in ieder geval bij BP en Shell - specifiek gemaakt en hebben (nog) geen ethanol component, maar vallen qua regelgeving wel onder E5, wat dus ook op de pomp staat. De premium varianten hebben ook meer / betere dopes die toegevoegd worden dan aan de gewone 98 varianten.

Sommige tankstations geven alleen “korting” op Euro 95, waardoor je een groot prijsverschil krijgt met de premium varianten. Het standaard verschil - bij BP en Shell - is ongeveer 7 cent per liter. De Shell bij mij in het dorp geeft een beetje korting op Euro 95 en vraagt juist extra voor V-Power. De BP heeft voor Euro 95 dezelfde korting, maar hanteert het standaard prijsverschil voor Ultimate. Daarmee is Ultimate in mijn dorpje dus een stuk goedkoper dan V-Power.

Ga je een dorpje verder dan zit daar een BP Express. Die heeft alleen Euro 95 en geeft daar flink korting op. Voor mij betekent dat - tegen de prijzen van vandaag - dat ik Euro 95 kan tanken voor 1,619 of Ultimate voor 1,779.