Jump to content

Chiptuning ervaringen langere termijn


jee
 Share

Recommended Posts

Als je wilt weten wat die 40pk doet kun je lezen wat je wilt maar daar ga je niet wijzer van worden. De enige manier om daarachter te komen is om eens met iemand mee te rijden en het zelf te ervaren. Ik kan je in ieder geval uit ervaring vertellen dat je een compleet andere auto zult hebben. Ik heb zelf een st150 gehad die uiteindelijk met alle mods ongeveer 20pk boven standaard zat en dit was een wereld van verschil, en dat zal bij jou dus nog eens dubbel zoveel zijn zeker gezien het koppel dat er bij jou bij zal komen wat bij een atmosferisch blok een stuk minder is. Wat je er in de praktijk vooral aan merkt is gewoon meer bruikbaar vermogen, je hoeft minder snel terug te schakelen en even snel inhalen of invoegen met weinig ruimte gaat een stuk makkelijker.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

@knoopa, Uiteraard heb je helemaal gelijk, je moet het zelf ervaren. Met dit topic  probeer ik in eerste instantie te achterhalen of de meerderheid van de mensen nog steeds tevreden zijn na langere tijd en niet tegen grote defecten zijn aangelopen. 

Link to comment
Share on other sites

Ik heb er toen ik zelf een 1.0 had ook een beetje onderzoek naar gedaan en kon eigenlijk in Nederland geen slechte ervaringen vinden. In Engeland zie je vaak versnellingsbak problemen terug omdat die niet op het koppel gebouwd is, nu zal dit niet zo snel fout gaan als je gewoon normaal rijd maar het is wel iets om rekening mee te houden. Ik heb het uiteindelijk niet gedaan en gekozen om hem in te ruilen tegen een st maar dat is meer omdat ik altijd sportieve auto's heb gereden en de 1.0 te soft vond. 

Link to comment
Share on other sites

Tenzij iets specifieks in Engeland credit is aan de hogere slijtage cijfers van de versnellingsbak, kan ik me niet voorstellen dat het in Nederland minder vaak mis gaat? Misschien niet zo obvious in de zin dat je plotseling met een losse pook in je knuisten zit, maar wellicht kleine onverklaarbare dingetjes? 

Tot nu toe nog geen reacties van mensen die er en ton mee hebben rondgereden. Voor mij geldt dat ik er best wat voor wil uitgeven maar niet ten koste van alles. Hier wordt hij ook nog eens als gezinsauto gebruikt. het plaatje moet dus wel een beetje kloppen. Als de mensen die de snellere versies hebben zoals jij geen problemen hebben, lijkt het er toch op dat de 100 pk niet louter en alleen maar softwarematig begrenst is?

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, jee said:

Tenzij iets specifieks in Engeland credit is aan de hogere slijtage cijfers van de versnellingsbak, kan ik me niet voorstellen dat het in Nederland minder vaak mis gaat? Misschien niet zo obvious in de zin dat je plotseling met een losse pook in je knuisten zit, maar wellicht kleine onverklaarbare dingetjes? 

Tot nu toe nog geen reacties van mensen die er en ton mee hebben rondgereden. Voor mij geldt dat ik er best wat voor wil uitgeven maar niet ten koste van alles. Hier wordt hij ook nog eens als gezinsauto gebruikt. het plaatje moet dus wel een beetje kloppen. Als de mensen die de snellere versies hebben zoals jij geen problemen hebben, lijkt het er toch op dat de 100 pk niet louter en alleen maar softwarematig begrenst is?

De reden dat de slijtage aan de versnellingsbakken in Engeland zo hoog is is vooral de rijstijl, als je ziet hoe zij met die auto's rijden dan is het niet raar dat er dingen kapot gaan. Als je gewoon normaal rijdt zal het allemaal wel meevallen. Als je echter altijd plankgas wilt rijden en op hoge toeren schakelen dan is het verstandiger om een auto te kopen die daarop gebouwd is. 

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, knoopa said:

De reden dat de slijtage aan de versnellingsbakken in Engeland zo hoog is is vooral de rijstijl, als je ziet hoe zij met die auto's rijden dan is het niet raar dat er dingen kapot gaan. Als je gewoon normaal rijdt zal het allemaal wel meevallen. Als je echter altijd plankgas wilt rijden en op hoge toeren schakelen dan is het verstandiger om een auto te kopen die daarop gebouwd is. 

De reden dat de slijtage aan de versnellingsbakken in Engeland zo hoog is is omdat zo'n beetje half Engeland in een Ford rijd, dus het chiptunnen daar ook waarschijnlijk wat vaker gebeurd.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, jee said:

Ja duidelijk, moeilijke beslissing hoor dit.. bedankt voor je/jullie informatie

Gewoon niet doen als je op zeker wil gaan.

Stel je eigen de volgende vragen zeg ik altijd maar....:1, Als het chippen niet mogelijk was geweest of je had er niet van geweten was je dan ontevreden geweest met prestatie's van je auto?

Zo nee............,nou dan! .....,Zo ja..........,2 Waarom heb je hem dan gekocht?

Link to comment
Share on other sites

Waar ga je evt. de extra slijtage van de versnellingsbak op beoordelen? Of je nu een 100 of 125 0f 140pk motor hebt, ze hebben allemaal 170Nm. Ga je tunen, dan gaat vooral de koppel omhoog. Ik zit nu boven de 50.000km en van de versnellingsbak hoor ik niks ongewoons, en ben er ook niet bang voor.

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, keesevo said:

Eens met Henk, ben je té bang voor hoge kosten door slijtage, moet je er niet aan beginnen.

Er is een bekende uitspraak: Hard rijden kost geld.

En het milieu. Kees, maar dat weten we al op van een langere termijn! Helemaal ook met Henk68 eens! 

 

Link to comment
Share on other sites

Ik ben erg tevreden dus de tuning is voor mij niet van levensbelang. Als het werkelijk zonder risico en behoud van garanties had gekund had ik het zeker gedaan. 
Ik begrijp ook verder heel goed dat het leven niet zonder risico's is. Maar het is wel wijs om te inventariseren voor je een risico aangaat. en dat is precies wat ik hier doe. 


 

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, FiKa said:

Waar ga je evt. de extra slijtage van de versnellingsbak op beoordelen? Of je nu een 100 of 125 0f 140pk motor hebt, ze hebben allemaal 170Nm. Ga je tunen, dan gaat vooral de koppel omhoog. Ik zit nu boven de 50.000km en van de versnellingsbak hoor ik niks ongewoons, en ben er ook niet bang voor.

De 125 en 140pk versies hebben wel degelijk meer koppel dan de 100pk versie hoor. De extra slijtage zul je niet kunnen beoordelen, uiteindelijk weet je als het kapot gaat toch nooit of het zonder tuning wel heel gebleven was. Ik ben van mening dat rijstijl meer kapot maakt dan tuning dus zolang je normaal blijft rijden zou ik me niet veel zorgen maken over extra slijtage. 

22 hours ago, henk68 said:

Stel je eigen de volgende vragen zeg ik altijd maar....:1, Als het chippen niet mogelijk was geweest of je had er niet van geweten was je dan ontevreden geweest met prestatie's van je auto?

Zo nee............,nou dan! .....,Zo ja..........,2 Waarom heb je hem dan gekocht?

Vind dit een beetje een rare beredenering, dus volgens jou zou iedereen die zijn auto chipt niet tevreden zijn met zijn auto en dus maar een andere moeten kopen? Er zijn genoeg redenen te bedenken waarom je je auto zou willen tunen, als je bijvoorbeeld een 5 deurs Fiesta wil met 140pk dan heb je geen andere opties aangezien alleen de red en black edition met 140pk geleverd zijn. Ik heb de st ook mede gekocht wegens de tuning mogelijkheden, ik had inderdaad ook een andere snellere auto kunnen kopen maar dan had ik niet de looks van de Fiesta gehad (een ST200 was natuurlijk wel iets sneller geweest maar een standaard st + stage 1 tuning ligt qua prijs een stuk lager dus is voor mij veel aantrekkelijker).

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, knoopa said:

Vind dit een beetje een rare beredenering, dus volgens jou zou iedereen die zijn auto chipt niet tevreden zijn met zijn auto en dus maar een andere moeten kopen?

Geen andere...,je had hem bijvoorbaad al niet moeten kopen...................., dat is mijn redenering.

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, knoopa said:

De 125 en 140pk versies hebben wel degelijk meer koppel dan de 100pk versie hoor. De extra slijtage zul je niet kunnen beoordelen, uiteindelijk weet je als het kapot gaat toch nooit of het zonder tuning wel heel gebleven was. Ik ben van mening dat rijstijl meer kapot maakt dan tuning dus zolang je normaal blijft rijden zou ik me niet veel zorgen maken over extra slijtage. 

Vind dit een beetje een rare beredenering, dus volgens jou zou iedereen die zijn auto chipt niet tevreden zijn met zijn auto en dus maar een andere moeten kopen? Er zijn genoeg redenen te bedenken waarom je je auto zou willen tunen, als je bijvoorbeeld een 5 deurs Fiesta wil met 140pk dan heb je geen andere opties aangezien alleen de red en black edition met 140pk geleverd zijn. Ik heb de st ook mede gekocht wegens de tuning mogelijkheden, ik had inderdaad ook een andere snellere auto kunnen kopen maar dan had ik niet de looks van de Fiesta gehad (een ST200 was natuurlijk wel iets sneller geweest maar een standaard st + stage 1 tuning ligt qua prijs een stuk lager dus is voor mij veel aantrekkelijker).

@Erwin, Volgens de folder van de nieuwe Ford Fiesta heeft de 100pk en 125pk , 170Nm koppel, 140pk is volgens de folder nog niet bekend. Ik heb het dus voor een gedeelte mis. Goed dat je me daar heb aan herinnerd. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 30-11-2018 at 15:47, keesevo said:

Gezien dezelfde topsnelheid na tuning, zit er geen andere verhouding in de versnellingsbak.

Misschien dat er wel verschil zit in de turbo en cilinderkop, maar durf ik niet te zeggen, bij de Focus is dat wel zo idd.

Ik zou me niet zoveel zorgen maken, wat betreft het chippen, gewoon chippen naar 145 pk, en je rechtervoet met verstand gebruiken.
Motorschade komt meestal eerder door foutief gebruik van je rechtervoet.

Dit lees ik bij ATM:https://www.atm-chiptuning.com/chiptuning/ford-fiesta-10-ecoboost-100pk/

Daarom is er zo makkelijk 45pk winst te pakken, bij de 140pk is dit slechts 5 pk.

Bij mijn mk8 is de top snelheid wel verhoogd van 183 naar 213. 100PK naar 146PK.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Bij 190 kmh zit ik tegen mijn grens aan en anders wel tegen de grens van de remtrommeltjes achter. Dat zouden schijven geweest zijn als de auto af fabriek een top zou hebben van +200kmh.

Motor kan het maar remmen niet en al helemaal niet de chauffeur (99,9%). Dus als ik mijn mk8 95pk laat tunen dan blijft de topsnelheid op 185 als dat al op mijn wens zo kan worden afgesteld.

Link to comment
Share on other sites

On 14-1-2021 at 10:38, FiKa said:

Ik heb nu 90.000km met de tuning gereden en ben er nog steeds happy mee. Het enige probleem is dat je bij elk onderhoud even moet vermelden dat hij getuned is.

Waarom moet je vermelden dat de motor getuned is?

Link to comment
Share on other sites

Dat hoeft niet maar dan bestaat de kans dat de dealer een upgrade doet van de software en daarmee ben je je tune-software kwijt en heb je weer je standaard pk's/Nm. Ik vermeld altijd dat ik geen upgrades wil. Verzwijgen dat je motor getuned  is heeft geen zijn want de monteur merkt dat vanzelf wel tijdens een proefrit. Je kunt dat herkennen aan de brede glimlach van die monteur bij terugkomst.

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Full Led said:

Dat hoeft niet maar dan bestaat de kans dat de dealer een upgrade doet van de software en daarmee ben je je tune-software kwijt en heb je weer je standaard pk's/Nm. Ik vermeld altijd dat ik geen upgrades wil. Verzwijgen dat je motor getuned  is heeft geen zijn want de monteur merkt dat vanzelf wel tijdens een proefrit. Je kunt dat herkennen aan de brede glimlach van die monteur bij terugkomst.

Aha duidelijk, thanks

Link to comment
Share on other sites

Mijn Fiesta heeft vorige week een beurt gehad bij Stern. Ik kreeg zo'n video van de monteur. Geen woord over de andere turbopijp of K&N filter. Misschien heeft ie geeneens in de gaten dat ie sneller is dan een standaard 1.0 😂😂

Anyway, bij mij op de werkvloer zijn er ook op zeker mensen die het niet zouden kunnen zeggen of ie wel of niet getuned is. Vandaar dat bij een klacht van de klant of recalls van de fabrikant ik altijd overleg met de klant. Dan kan hij/zij of er wel of geen software update plaats mag vinden.

Link to comment
Share on other sites

Ik denk niet dat een turbopijp of luchtfilter een wereld van verschil maken (of vergis ik me?). Ik denk wel dat een monteur bij een proefrit het verschil merkt tussen 95 pk of iets van 140 pk.

Maar waar het om gaat hier is denk ik dat je wilt voorkomen dat je ECU overschreven wordt met updates. Begreep trouwens dat updates lang niet altijd in dezelfde mappings zitten als waar de wijzigingen zijn opgeslagen van je motorsoftware. Dat betkent dus dat upgrades 9 van de 10 keer wel kunnen plaatsvinden zonder dat je de tuning kwijt bent. Het is dus zaak even te vragen waar de upgrades uit bestaan. Als de upgrade een aanpassing in een menu of iets dergelijks is dan kan het dus prima. Vooraf even overleggen waaruit de upgrades bestaan is dus verstandig maar vaak zijn upgrades niet echt van belang en ook weet men ( de monteur) vaak niet waaruit deze bestaan en dus kun je het maar beter overslaan om gedoe te voorkomen. Corrigeer me maar als ik het noet goed heb begrepen.

Link to comment
Share on other sites

 Share


×
×
  • Create New...