Jump to content
Fiestaclub.nl
jee

Chiptuning ervaringen langere termijn

Recommended Posts

Als je wilt weten wat die 40pk doet kun je lezen wat je wilt maar daar ga je niet wijzer van worden. De enige manier om daarachter te komen is om eens met iemand mee te rijden en het zelf te ervaren. Ik kan je in ieder geval uit ervaring vertellen dat je een compleet andere auto zult hebben. Ik heb zelf een st150 gehad die uiteindelijk met alle mods ongeveer 20pk boven standaard zat en dit was een wereld van verschil, en dat zal bij jou dus nog eens dubbel zoveel zijn zeker gezien het koppel dat er bij jou bij zal komen wat bij een atmosferisch blok een stuk minder is. Wat je er in de praktijk vooral aan merkt is gewoon meer bruikbaar vermogen, je hoeft minder snel terug te schakelen en even snel inhalen of invoegen met weinig ruimte gaat een stuk makkelijker.

@knoopa, Uiteraard heb je helemaal gelijk, je moet het zelf ervaren. Met dit topic  probeer ik in eerste instantie te achterhalen of de meerderheid van de mensen nog steeds tevreden zijn na langere tijd en niet tegen grote defecten zijn aangelopen. 

Ik heb er toen ik zelf een 1.0 had ook een beetje onderzoek naar gedaan en kon eigenlijk in Nederland geen slechte ervaringen vinden. In Engeland zie je vaak versnellingsbak problemen terug omdat die niet op het koppel gebouwd is, nu zal dit niet zo snel fout gaan als je gewoon normaal rijd maar het is wel iets om rekening mee te houden. Ik heb het uiteindelijk niet gedaan en gekozen om hem in te ruilen tegen een st maar dat is meer omdat ik altijd sportieve auto's heb gereden en de 1.0 te soft vond. 

Tenzij iets specifieks in Engeland credit is aan de hogere slijtage cijfers van de versnellingsbak, kan ik me niet voorstellen dat het in Nederland minder vaak mis gaat? Misschien niet zo obvious in de zin dat je plotseling met een losse pook in je knuisten zit, maar wellicht kleine onverklaarbare dingetjes? 

Tot nu toe nog geen reacties van mensen die er en ton mee hebben rondgereden. Voor mij geldt dat ik er best wat voor wil uitgeven maar niet ten koste van alles. Hier wordt hij ook nog eens als gezinsauto gebruikt. het plaatje moet dus wel een beetje kloppen. Als de mensen die de snellere versies hebben zoals jij geen problemen hebben, lijkt het er toch op dat de 100 pk niet louter en alleen maar softwarematig begrenst is?

Ik rij er pas 10.000km mee dus kan er niks zinnigs over zeggen behalve dat ie gaat als de brandweer.😂

22 hours ago, jee said:

Tenzij iets specifieks in Engeland credit is aan de hogere slijtage cijfers van de versnellingsbak, kan ik me niet voorstellen dat het in Nederland minder vaak mis gaat? Misschien niet zo obvious in de zin dat je plotseling met een losse pook in je knuisten zit, maar wellicht kleine onverklaarbare dingetjes? 

Tot nu toe nog geen reacties van mensen die er en ton mee hebben rondgereden. Voor mij geldt dat ik er best wat voor wil uitgeven maar niet ten koste van alles. Hier wordt hij ook nog eens als gezinsauto gebruikt. het plaatje moet dus wel een beetje kloppen. Als de mensen die de snellere versies hebben zoals jij geen problemen hebben, lijkt het er toch op dat de 100 pk niet louter en alleen maar softwarematig begrenst is?

De reden dat de slijtage aan de versnellingsbakken in Engeland zo hoog is is vooral de rijstijl, als je ziet hoe zij met die auto's rijden dan is het niet raar dat er dingen kapot gaan. Als je gewoon normaal rijdt zal het allemaal wel meevallen. Als je echter altijd plankgas wilt rijden en op hoge toeren schakelen dan is het verstandiger om een auto te kopen die daarop gebouwd is. 

Ja duidelijk, moeilijke beslissing hoor dit.. bedankt voor je/jullie informatie

17 hours ago, knoopa said:

De reden dat de slijtage aan de versnellingsbakken in Engeland zo hoog is is vooral de rijstijl, als je ziet hoe zij met die auto's rijden dan is het niet raar dat er dingen kapot gaan. Als je gewoon normaal rijdt zal het allemaal wel meevallen. Als je echter altijd plankgas wilt rijden en op hoge toeren schakelen dan is het verstandiger om een auto te kopen die daarop gebouwd is. 

De reden dat de slijtage aan de versnellingsbakken in Engeland zo hoog is is omdat zo'n beetje half Engeland in een Ford rijd, dus het chiptunnen daar ook waarschijnlijk wat vaker gebeurd.

1 hour ago, jee said:

Ja duidelijk, moeilijke beslissing hoor dit.. bedankt voor je/jullie informatie

Gewoon niet doen als je op zeker wil gaan.

Stel je eigen de volgende vragen zeg ik altijd maar....:1, Als het chippen niet mogelijk was geweest of je had er niet van geweten was je dan ontevreden geweest met prestatie's van je auto?

Zo nee............,nou dan! .....,Zo ja..........,2 Waarom heb je hem dan gekocht?

Waar ga je evt. de extra slijtage van de versnellingsbak op beoordelen? Of je nu een 100 of 125 0f 140pk motor hebt, ze hebben allemaal 170Nm. Ga je tunen, dan gaat vooral de koppel omhoog. Ik zit nu boven de 50.000km en van de versnellingsbak hoor ik niks ongewoons, en ben er ook niet bang voor.

Eens met Henk, ben je té bang voor hoge kosten door slijtage, moet je er niet aan beginnen.

Er is een bekende uitspraak: Hard rijden kost geld.

20 minutes ago, keesevo said:

Eens met Henk, ben je té bang voor hoge kosten door slijtage, moet je er niet aan beginnen.

Er is een bekende uitspraak: Hard rijden kost geld.

En het milieu. Kees, maar dat weten we al op van een langere termijn! Helemaal ook met Henk68 eens! 

Ik ben erg tevreden dus de tuning is voor mij niet van levensbelang. Als het werkelijk zonder risico en behoud van garanties had gekund had ik het zeker gedaan. 
Ik begrijp ook verder heel goed dat het leven niet zonder risico's is. Maar het is wel wijs om te inventariseren voor je een risico aangaat. en dat is precies wat ik hier doe. 

22 hours ago, FiKa said:

Waar ga je evt. de extra slijtage van de versnellingsbak op beoordelen? Of je nu een 100 of 125 0f 140pk motor hebt, ze hebben allemaal 170Nm. Ga je tunen, dan gaat vooral de koppel omhoog. Ik zit nu boven de 50.000km en van de versnellingsbak hoor ik niks ongewoons, en ben er ook niet bang voor.

De 125 en 140pk versies hebben wel degelijk meer koppel dan de 100pk versie hoor. De extra slijtage zul je niet kunnen beoordelen, uiteindelijk weet je als het kapot gaat toch nooit of het zonder tuning wel heel gebleven was. Ik ben van mening dat rijstijl meer kapot maakt dan tuning dus zolang je normaal blijft rijden zou ik me niet veel zorgen maken over extra slijtage. 

22 hours ago, henk68 said:

Stel je eigen de volgende vragen zeg ik altijd maar....:1, Als het chippen niet mogelijk was geweest of je had er niet van geweten was je dan ontevreden geweest met prestatie's van je auto?

Zo nee............,nou dan! .....,Zo ja..........,2 Waarom heb je hem dan gekocht?

Vind dit een beetje een rare beredenering, dus volgens jou zou iedereen die zijn auto chipt niet tevreden zijn met zijn auto en dus maar een andere moeten kopen? Er zijn genoeg redenen te bedenken waarom je je auto zou willen tunen, als je bijvoorbeeld een 5 deurs Fiesta wil met 140pk dan heb je geen andere opties aangezien alleen de red en black edition met 140pk geleverd zijn. Ik heb de st ook mede gekocht wegens de tuning mogelijkheden, ik had inderdaad ook een andere snellere auto kunnen kopen maar dan had ik niet de looks van de Fiesta gehad (een ST200 was natuurlijk wel iets sneller geweest maar een standaard st + stage 1 tuning ligt qua prijs een stuk lager dus is voor mij veel aantrekkelijker).

16 hours ago, knoopa said:

Vind dit een beetje een rare beredenering, dus volgens jou zou iedereen die zijn auto chipt niet tevreden zijn met zijn auto en dus maar een andere moeten kopen?

Geen andere...,je had hem bijvoorbaad al niet moeten kopen...................., dat is mijn redenering.

22 hours ago, knoopa said:

De 125 en 140pk versies hebben wel degelijk meer koppel dan de 100pk versie hoor. De extra slijtage zul je niet kunnen beoordelen, uiteindelijk weet je als het kapot gaat toch nooit of het zonder tuning wel heel gebleven was. Ik ben van mening dat rijstijl meer kapot maakt dan tuning dus zolang je normaal blijft rijden zou ik me niet veel zorgen maken over extra slijtage. 

Vind dit een beetje een rare beredenering, dus volgens jou zou iedereen die zijn auto chipt niet tevreden zijn met zijn auto en dus maar een andere moeten kopen? Er zijn genoeg redenen te bedenken waarom je je auto zou willen tunen, als je bijvoorbeeld een 5 deurs Fiesta wil met 140pk dan heb je geen andere opties aangezien alleen de red en black edition met 140pk geleverd zijn. Ik heb de st ook mede gekocht wegens de tuning mogelijkheden, ik had inderdaad ook een andere snellere auto kunnen kopen maar dan had ik niet de looks van de Fiesta gehad (een ST200 was natuurlijk wel iets sneller geweest maar een standaard st + stage 1 tuning ligt qua prijs een stuk lager dus is voor mij veel aantrekkelijker).

@Erwin, Volgens de folder van de nieuwe Ford Fiesta heeft de 100pk en 125pk , 170Nm koppel, 140pk is volgens de folder nog niet bekend. Ik heb het dus voor een gedeelte mis. Goed dat je me daar heb aan herinnerd. 

On 30-11-2018 at 15:47, keesevo said:

Gezien dezelfde topsnelheid na tuning, zit er geen andere verhouding in de versnellingsbak.

Misschien dat er wel verschil zit in de turbo en cilinderkop, maar durf ik niet te zeggen, bij de Focus is dat wel zo idd.

Ik zou me niet zoveel zorgen maken, wat betreft het chippen, gewoon chippen naar 145 pk, en je rechtervoet met verstand gebruiken.
Motorschade komt meestal eerder door foutief gebruik van je rechtervoet.

Dit lees ik bij ATM:https://www.atm-chiptuning.com/chiptuning/ford-fiesta-10-ecoboost-100pk/

Daarom is er zo makkelijk 45pk winst te pakken, bij de 140pk is dit slechts 5 pk.

Bij mijn mk8 is de top snelheid wel verhoogd van 183 naar 213. 100PK naar 146PK.