Jump to content

achteruitrij camera MK7.5

Leon de Reus
 Share

Recommended Posts

Hey Allen 

Allereerst om mijzelf even voor te stellen ik ben Leon en ben sinds gisteren weer in het bezit van een oude geliefde. De Fiesta alleen nu een 2013 versie.

Deze is bommetjevol af fabriek behalve de achteruitrijcamera en BLISS 
Nu ben ik van plan om een camera te kopen en te installeren in de ontgrendelknop van de achterklep maar dan komt het
Aansluiten op mijn SYNC module/Scherm. 

Iemand hier toevallig ervaringen mee>?
Ben zelf technisch onderlegd en Ford is mij allerminst vreemd maar alle tips zijn welkom. 

lll.JPG

llll.jpg

Thanks voor de snelle respons! 

ik ga er mee aan de gang, in de hoop dat ik snel de tijd kan vinden om hem te installeren :D 

Ik heb het filmpje in de link ook even bekeken en hij geeft aan dat de camera (ivm delay) eigenlijk continue van spanning voorzien moet worden.
Echter met achteruitrijcamera's is het vaak een feit dat deze (qua koeling/bouw) niet continue aan moeten blijven staan, ivm premature slijtage.
Even op zoek dus naar een mogelijkheid om de camera nog 15 sec van power te voorzien nadat de achteruitrij verlichting is uitgeschakeld

11 hours ago, Leon de Reus said:

Thanks voor de snelle respons! 

ik ga er mee aan de gang, in de hoop dat ik snel de tijd kan vinden om hem te installeren :D 

Ik heb het filmpje in de link ook even bekeken en hij geeft aan dat de camera (ivm delay) eigenlijk continue van spanning voorzien moet worden.
Echter met achteruitrijcamera's is het vaak een feit dat deze (qua koeling/bouw) niet continue aan moeten blijven staan, ivm premature slijtage.
Even op zoek dus naar een mogelijkheid om de camera nog 15 sec van power te voorzien nadat de achteruitrij verlichting is uitgeschakeld

Handbediend met een schakelaar ZOU kunnen! Maar ja is niet automatisch! Vertragings (instelbare) schakeling/relais die reageerd op de stroom van de achteruitrijcamera, en zorgt dat er via een 12v zekeringsgroep stroom op de achteruitrij verlichting bv. 15sec. blijft staan!? Ik noem maar, Aliexpress staat er vol van! Zoekt en gij zult vinden, met twee rechter handen!?? Dan vanavond maar geen voetbal op tablet/tv/pc! ?

Welkom!

De Fiesta van dit bouwjaar heeft affabriek nooit de BLISS optie gehad, dus dat wordt lastig.

Wat betreft de camera, waarom kies je niet voor de af-fabriek optie?
LIN databus aansluiten op de bcm, kabels trekken naar het schermpje en de camera kan je wel uit een sloopauto halen.
Niet zoveel meer werk en je weet zeker dat alles werkt.

15 minutes ago, Pieterke said:

Handbediend met een schakelaar ZOU kunnen! Maar ja is niet automatisch! Vertragings (instelbare) schakeling/relais die reageerd op de stroom van de achteruitrijcamera, en zorgt dat er via een 12v zekeringsgroep stroom op de achteruitrij verlichting bv. 15sec. blijft staan!? Ik noem maar, Aliexpress staat er vol van! Zoekt en gij zult vinden, met twee rechter handen!?? Dan vanavond maar geen voetbal op tablet/tv/pc! ?

|Zeker voetbal kijken, de rest is toch nog niet binnen :D maar goeie tip van dat vertragings relais! komt helemaal goed thanks

3 minutes ago, Harry said:

Welkom!

De Fiesta van dit bouwjaar heeft affabriek nooit de BLISS optie gehad, dus dat wordt lastig.

Wat betreft de camera, waarom kies je niet voor de af-fabriek optie?
LIN databus aansluiten op de bcm, kabels trekken naar het schermpje en de camera kan je wel uit een sloopauto halen.
Niet zoveel meer werk en je weet zeker dat alles werkt.

ook een goeie, heb al eea in bestelling staan nu dus zal het eerst eens uitpluizen

ELM327 besteld met HS/MS switch en dan met forscan aan de gang. 
Kabeltjes trekken is het minste werk alleen nog even de juiste verloop maken/bestellen. Komt goed! thanks so far

Vandaag even het scherm eruit gehaald, de groene stekker is reeds bezet, van die 4 polige stekker zullen waarschijnlijk 2 voor de camera zijn, en nu (loos) zijn voorbereid richting (waarschijnlijk) de BCM - nu nog  even in afwachting van een schema om te zien welke ik moet hebben, scheelt weer wachten op een kabeltje ???

12 hours ago, Pieterke said:

Look what I found on AliExpress
http://s.aliexpress.com/NFnmEneU

1 minuut vertragings relais helemaal top, paar euro gelijk besteld

16 hours ago, Leon de Reus said:

Vandaag even het scherm eruit gehaald, de groene stekker is reeds bezet, van die 4 polige stekker zullen waarschijnlijk 2 voor de camera zijn, en nu (loos) zijn voorbereid richting (waarschijnlijk) de BCM - nu nog  even in afwachting van een schema om te zien welke ik moet hebben, scheelt weer wachten op een kabeltje ???

Groene stekker eruit halen en de Russiche module ervoor in de plaats ,de plus had ik van de achterruitenwisser afgehaald, zo zijn er meerdere die het gedaan hebben .

9 hours ago, henk68 said:

Groene stekker eruit halen en de Russiche module ervoor in de plaats ,de plus had ik van de achterruitenwisser afgehaald, zo zijn er meerdere die het gedaan hebben .

Wat bedoel je met Russische module? 

21 hours ago, henk68 said:

Ja Henk, gaan we nu communistisch worden als roulette alternatief! ?. Maar football brengt wel broederschap in het land? ? :)

• 2 weeks later...

oke, "bijna" alles aangesloten, camera past perfect en vertragings relais gebruikt voor de voeding.

Nu nog het aansluiten van die twee draadjes op de originele groene stekker (of een custom kabel kopen/maken) en dan het programmeren.

Heb Forscan en een geschikte ELM, iemand een idee hoe nu verder? de camera staat niet in het rijtje van 'te programmeren items'

12 hours ago, Leon de Reus said:

oke, "bijna" alles aangesloten, camera past perfect en vertragings relais gebruikt voor de voeding.

Nu nog het aansluiten van die twee draadjes op de originele groene stekker (of een custom kabel kopen/maken) en dan het programmeren.

Heb Forscan en een geschikte ELM, iemand een idee hoe nu verder? de camera staat niet in het rijtje van 'te programmeren items'

Staat er toch ergens wel tussen of die in normal mode ertussen staat of alleen in engineeringmode weet ik niet zeker.

4 hours ago, FiestaST said:

Staat er toch ergens wel tussen of die in normal mode ertussen staat of alleen in engineeringmode weet ik niet zeker.

ahhhhh, that makes sense! ga ik vanavond eens proberen weer. ben vanuit mijn Ford tijd wel bekend met IDS maar nog niet zo met ForScan dus moet even de weg zien te vinden in dit programma.

Will let you know!

voor engineering mode heb ik blijkbaar een andere licentie nodig in forscan

Wel even voor degenen die op zoek is naar de penbezetting van de groene stekker achterop het display stuur me even een PB want blijkbaar kan ik op dit forum maar 2 foto's plaatsen (kan hem hier nu niet posten)

Met een zelfbouw kabeltje bespaar je weer 30,- :-) 

zoooo.... extended license is binnen - in engineering mode gezocht naar parking camera (veranderd van without naar with) en klaar is klara
Hardstikke fijn beeld tijdens het achteruitrijden!

Alleen een dingetje valt me nog tegen, de calibratie van de stuurhoeksensor is voltooid maar de lijntjes op het scherm draaien niet mee tijdens het draaien vh stuurwiel
Iemand daar nog ideeen op? heb de stuurhoeksensor calibratie meerdere malen geprobeerd maar steeds niks

daarnaast zie ik ook vaak dat de achteruitrij sensoren ergens in de hoek geprojecteerd worden, dat is bij mij ook niet het geval. 
graag hoor ik of iemand weet hoe je dit kan activeren? ASBUILD data veranderen is mogelijk maar heb geen idee welke positie veranderd dient te worden

Hoop dat het me met wat hulp gaat lukken, anders is het ook wel goed maar liefst heb ik alles functioneel

58 minutes ago, Leon de Reus said:

zoooo.... extended license is binnen - in engineering mode gezocht naar parking camera (veranderd van without naar with) en klaar is klara
Hardstikke fijn beeld tijdens het achteruitrijden!

Alleen een dingetje valt me nog tegen, de calibratie van de stuurhoeksensor is voltooid maar de lijntjes op het scherm draaien niet mee tijdens het draaien vh stuurwiel
Iemand daar nog ideeen op? heb de stuurhoeksensor calibratie meerdere malen geprobeerd maar steeds niks

daarnaast zie ik ook vaak dat de achteruitrij sensoren ergens in de hoek geprojecteerd worden, dat is bij mij ook niet het geval. 
graag hoor ik of iemand weet hoe je dit kan activeren? ASBUILD data veranderen is mogelijk maar heb geen idee welke positie veranderd dient te worden

Hoop dat het me met wat hulp gaat lukken, anders is het ook wel goed maar liefst heb ik alles functioneel

Draaiende lijntjes werken alleen als je een OEM camera hebt, gaat via canbus en die heeft een aftermarket camera niet. Achteruitrijsensoren heb ik niet dus daar kan ik niets over zeggen.

21 minutes ago, FiestaST said:

Draaiende lijntjes werken alleen als je een OEM camera hebt, gaat via canbus en die heeft een aftermarket camera niet. Achteruitrijsensoren heb ik niet dus daar kan ik niets over zeggen.

dat verklaart een hoop, toch zou het theoretisch weer niets uit moeten maken toch?
De gebogen lijntjes zijn als het goed is berekend op de stuuruitslag en niet op het camerabeeld.
Maar goed kom inmiddels al meerdere posts op fora tegen waarbij ze hetzelfde melden.

ga nog wel even snuffelen naar de PDC sensoren als picture in picture

thanks iig zover

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
 Share

• Create New...