Jump to content
Fiestaclub.nl
SpoilerAlert

Nieuw All Seasons gezocht bestand tegen cuppen

Recommended Posts

Ik heb nu Goodyear Vector 4 Seasons banden op mijn  Fiesta MK7 Ecoboost.
Voor is nu toe aan vervanging, achter behoorlijk aan het cuppen. Dat komt volgens mijn garage door de V-vorm van het profiel.

Ik twijfel tussen Michelin CrossClimate en Vredestein Quatrac   

Michelin CrossClimate:
+ best getest ANWB 
- zelfde 'V' vorm als de Goodyears

Vredestein Quatrac-5:
+ €25 goedkoper per stuk
+ geen V-profiel, dus geen cuppen (?)
- aanzienlijk minder getest door ANWB (over de gehele linie).

Wat is jullie ervaring met deze banden?

image.png

image.png

image.png

@Martijn

Ik heb ervaring met Vredestein Quatrac 2, 3 en 5. De Focus had de 2 en last van cuppen, de Fiesta had de 3 en ook last van cuppen, terwijl het profiel totaal anders was. Nu heb onder de B-max de 5 en tot nu toe (33.000km) geen last, althans niet hoorbaar, maar begint te komen. Bij de Focus en Fiesta heb ik na elke 20.000km de achterwielen verwisseld (links naar rechts en andersom) en het cuppen was zo goed als verdwenen, althans niet meer hoorbaar. De stand van de achteras veroorzaakt het cuppen, elke merk heeft er wel last van. Je zou je huidige achterwielen naar voren kunnen verhuizen en dan achter nieuwe banden. Doordat je nu banden hebt met een V vorm hebt, is het verwisselen van  links naar rechts en andersom niet van toepassing, bij Vredestein kan het wel, die zijn nl. niet richting gevoelig, maar hebben wel een buiten-en binnenkant. Volgens de dealer waar ik ben, is de Vredestein stiller dan de Goodyear, maar ik heb er geen ervaring in, de Vredestein bevalt mij prima en bij mij gaan de nieuwe banden altijd naar achteren, zodoende hoef ik altijd maar 2 te vernieuwen. Ik doe ongeveer 70.000km met een set banden. Ik hoop dat je wat wijzer bent geworden. 

Banden met een V profiel zijn draairichting gebonden. Die kun je niet zomaar van links naar rechts verwisselen, tenzij je de band opnieuw op de velg legt.

periodiek (elke 10-15k) voor / achter wissel is een goede methode om cuppen te voorkomen.

Dit heeft alleen weinig effect als de banden eenmaal gecupt zijn.

Banden cuppen ook wel eens dankzei slechte schokdempers :wink:

V profiel maakt trouwens ook altijd geluid

Fijnste is een a-symetrische band

Zelf groot fan van Pirelli met name vanaf p zero nero en alles erboven

De Bridgestones op de ST zijn ook best goed maar hierna komen vast P zero rosso bandjes erop

Cuppen zoals gezegd kan door schokdempers, maar vaak wel of zelfs de oorzaak van cuppen is een verkeerde bandenspanning en bepaalde bandenmerken hebben er meer last van. 

Met michelin pilot sport nog nooit problemen gehad, nu de 3 op de fiesta, die ik kocht met zwaar gecupte bridgestone achter.

Op de ecoboost nu de vredestein all season, puur omdat vredestein de enige is die allseason in de mate 195-45-16 heeft.

Anders absoluut michelins gekocht... 

Dat gezegd: ik haat het rijgedrag van winterbanden en de vredestein rijden als een zomerband. Prima grip en weinig rol (45 hoog). Ik vind de ecoboost zo wie zo erg verfijnt en stil, met de vredestein geen storende rolgeluiden. 

We hebben de ecoboost gekocht met nieuwe vredestein Quatrac 5, part of the deal, omdat ik van bandenwissel zomer / winter af wilde.

Op de inruiler zaten vredestein snowtrack en dat reed echt als winterbanden. In mijn opinie als een dweil. De zomerset waren michelin premicy en wat betreft rijgedrag zijn de vredestein allseason soortgelijk.

De goodyear en Michelins geven wel een hoger kilometrage, iets slijtvaster, iets stiller... volgens de data sheets.

Maar de vredestein staan een goede 3de plaatst en it’s dutch... ook wel leuk toch 

Gewoon iedere zomer/winter wissel of in het geval van 4 seizoenen banden ieder half jaar even je banden van voor naar achter wisselen. (afhankelijk van je km/j)

Dan voorkom je in 95% van de gevallen het cuppen. 

Bij het bandenbedrijf waar ik werkte adviseerde we om iedere 7500/10000 je banden van voor naar achter te wisselen.

Cuppen komt meestal voor bij de achterbanden. deze ''rollen maar wat mee'' en zoeken de weg van de minste weerstand. --> gevolg cuppen.

Bijkomende voordeel is dat je je banden alle 4 gelijktijdig kaal rijd. zo voorkom je dat door de geringe slijtage van je achterbanden deze te oud worden. 

De vector 4 seasons was ik echter altijd goed over te spreken.

de vredestein quatrac 3 sleet naar mijn inziens altijd behoorlijk.

de vredestein quatrac 5 als de michelin  heb ik nog geen ervaring mee. (werk niet meer in banden bedrijf)