Jump to content
Fiestaclub.nl
Emil

zelf een lager vervangen achterwiel

Recommended Posts

Ik heb een Fiesta 1.3. 8v uit 2001 en hiervan maakt het lager herrie. Nu ben ik niet geheel onhandig, zeg maar wat ik er eraf haal krijg ik er ook weer op :wink: dus dacht dat kan ik misschien zelf.

Diverse youtube filmpje bekeken en nu blijft alleen de vraag over of ik bij deze auto het lager moet laten persen of niet? Persen kan ik natuurlijk niet zelf.

Bedankt voor julle replies alvast!

Zo te zien aan de foto heb je een MK6 en geen MK2

Welk lager maakt er herrie, achteraan en heb je remtrommels achter?

In dat geval moet het lager inderdaad uit en weer in de remtrommel geperst worden. Bij een goede DHZ-garage hebben ze meestal wel een pers ter beschikking. De borgmoer zit heftig vast en moet weer vastgezet worden met 235Nm Meestal kun je bij dezelfde garage ook een momentsleutel huren van dergelijk kaliber.

Ik heb een mk5 als 2e auto. De auto op het plaatje is mijn oude ST die heeft hier nu een nieuw baasje en in de plaats daarvan hebben we een focus. Mijn huidige fiesta heeft trommels en de garage heeft mij gemeld dat het lager linksachter geluid maakt zelf heb ik tijdens het rijden nog niet gehoord. Maar zij draaien eraan als hij op de brug staat en dan hoor je dat ook beter natuurlijk. Volgens de geleerden hoeft deze lager niet geperst te worden maar zou fijn zijn als iemand dit ook hier kon bevestigen.

Lager moet soieso geperst worden.

Al is het om de lagerschalen te vernieuwen. ( geld meestal voor trommels ) 

Dus ja je bent een pers nodig, kan ook anders...maar geeft geen voorkeur

Ging even op verkeerde been met de type aanduiding.

Zelf mep ik loopringen eruit met een flinke drevel. Voor weer erin leg ik de trommel op en harde ondergrond, desnoods de betonnen vloer. Van een stuk beuken of eikenhout van zo'n 20cm lang draai ik dan precies de diameter van het gat. Aan de kant waar ik op mep doe ik een slangklem. Desnoods de ringen een poosje in de vriezer doen en met wat vet ze voorzichtig eerst recht erin tikken. Als ie eenmaal recht zit doet het stuk hout de rest.

Wil je dat vet voortaan achterwege laten dick.

Ze moeten er zonder toevoegingen erin gezet worden.

Lokale garage perst ze er zo even in voor je, pak anders een dop met de juiste maat ipv hout

Ik heb zelf voor 75 euro een nieuwe wielnaaf net lager besteld. Is heel wat werk minder als de lager zelf persen en voorkomt snellere slijtage als dan dan je zelf een lager vervangt. Ikk raad je aan dit het beste te doen voor de prijs. Een lager vervangen is een kwestie van precisiewerk