Jump to content

Uitval instrumentenpaneel

Recommended Posts

Hallo allemaal, mijn naam is Ine en ik heb een Fiesta uit 2006. Nu is het volgende probleem voorgevallen: laatst ging ik een boodschap doen, auto had een paar weekjes stil gestaan. Bij het starten ging het lampje ABS en uitroepteken branden. Lampjes bleven branden. Daarna kwam het lampje storing er bij. Heb geprobeerd te resetten, helaas zonder resultaat. Vandaag moest auto naar de garage, accu dood. Opgestart, en nu deden alle meters het ook niet meer. Garage heeft het niet kunnen vinden. Weet iemand wat mijn autootje mankeert? Kan het door de accu komen?

• Replies 89
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Garage gebeld. Er zat nog geen nieuwe accu in. Heb doorgegeven dat, zodra de nieuwe accu er in zit en de foutmeldingen verwijderd zijn, het instrumentenpaneel het weer zou moeten doen. Ze zouden het gaan doen, ben benieuwd!!! Beter dan een nieuw instrumentenpaneel, wat ze me eerst voorstelden, en waar ik m'n twijfels over heb. Uitkomst zal ik hier melden? Fingers crossed 

Net terug gebeld door de garage. Nieuwe accu er in gezet en foutmeldingen verwijderd, maar auto blijft melding geven dat er een storing zit in instrumentenpaneel. Oplossing garage, instrumentenpaneel opsturen en door laten meten en evt. repareren (goedkoopste optie) of nieuw instrumentenpaneel. Mocht dit nog niet baten dan moest er eeen nieuwe ABS module in (of een tweedehands). Dynamo is goed en er is ook geen vochtprobleem ook stekker van instrumentenpaneel zat goed. Weet iemand of m'n garage het bij het rechte end heeft? Of doen ze maar wat?

20 hours ago, BlackFocus said:

Door een te lage accu spanning gerbeuren er rare dingen zorg eerst dat de accu goed is en zeker waarom deze leeg was 

Volgens garage kwamen deze meldingen steeds naar boven

U2200

U1021

U0155

U0121

vreemd is ook toen ik vroeg hoeveel volt de accu aangaf, ze dit niet gemeten hadden. Nooit startproblemen gehad. Vrijdag -pol er af gehad om te resetten, was me verteld door een medewerker van de garage waar m'n auto nu staat. Maandag was accu leeg. Ze zijn er vanuit gegaan, 'oh accu deed het niet, dus nieuwe accu'. Maar op de een of andere manier is deze leeg geraakt na de reset. Daarna deden de meters het ook niet meer. Volgens medewerker van Mebu (heb ik inmiddels ook gebeld) zouden de meters in de war kunnen zijn door de reset. Al met al vind ik het een vaag verhaal. Wat is wijsheid? Auto ophalen en door een ander na laten kijken? Krijg nu de indruk dat ze niet weten wat ze aan het doen zijn, terwijl het een Ford garage is, dan verwacht je wel dat de kennis aanwezig is

zat ik ook aan te denken. Iemand ervaring met Mebu? Niet alle recensies die ik over hen las waren even positief.

Heb inmiddels ook gelezen dat ABS of magnetische ring stuk kan zijn of ABS blok defect. Volgens mijn garage doet snelheidsmeter het niet als ABS systeem stuk is, maar de toetenteller zou het wel moeten doen, maar die naald doet ook niks meer

U 0121 is een communicatie code van het abs module 

U 1021 is een canbus probleem

U 0155 specifiek van het instrumenten paneel 

U codes zijn communicatie codes tussen modules 

Lastig te zeggen ikzelf zou dan gaan voor het instrumentenpaneel mede dat je het niet heb over abs lampje wat brandt

achter het paneel zit een knooppunt van de canbussen deze geven wel vaker problemen

En deze gewoon laten maken reparatie zit rond de 150 eur ex porto en de/mont actronics is een redelijk goede 

Het begon allemaal wel met het ABS lampje samen met rood waarschuwingslampje remsysteem. Garage gebeld om afspraak te maken, kon pas de 12e terecht, maar ik kon doorrijden volgens garage. Toen begon ook waarschuwingslamp motor te branden en kon ik de kilometerstand ed. niet meer lezen, er stonden allemaal streepjes. Alleen wanneer je sleutel omdraaide kwam kilometerstand ed. omhoog (kon je het zien), maar als je sleutel doordraaide was alles weer weg en gingen bovenstaande lampjes weer branden. Wederom garage gebeld en daar zij men dat ik kon proberen de auto te resetten (dit was afgelopen vrijdag de 9e). Hun uitgelegd hoe ik dat moest doen -pol er af en ong. 5 min. wachten en pol er weer op zetten. Het resetten gedaan, was gelukt (merkte dat aan m'n radio) maar de lampjes bleven branden en de streepjes waren er ook nog steeds. Zekeringen nagekeken, maar zo op het blote oog waren deze allemaal goed. Daarna auto gelaten voor wat het was, aangezien deze 's-maandags naar de garage moest voor beurt en voor nakijken storing. Maandagochtend, wil m'n auto starten, auto wilde niet meer starten. Het enige geluid wat ik hoorde was een hard tikketikketik. Garage gebeld dat auto niet startte en hun vroegen aan mij of de accu soms leeg was (vrijdags deed accu het nog gewoon en nooit startproblemen gehad). Buurman gevraagd of hij wilde helpen om m'n auto op te starten. Kabels er op gezet en auto startte in 1 keer. Ik garage gebeld dat accu leeg was maar dat ik auto het nu deed en ik er aan zou komen. Toen zag ik (toen ik eenmaal reed) dat toerenteller en snelheidsmeter ook uitgevallen waren, niks deden ze meer, niks noppes nada. Wel deden m'n lichten en airco het (alles aangezet om accu weer wat prik te geven aangezien mijn garage niet zo ver van mijn huis is). De rest van mijn verhaal is bekend. Garage heeft beurt uitgevoerd, maar zijn nu nog steeds bezig met het probleem van het instrumentenpaneel. Eerst nog aangegeven dat het misschien wel door de accu is gekomen, dat deze niet meer goed was en er niet genoeg boordspanning meer was. Ze hadden geconstateerd dat de accu dood was (alleen gebasseerd op het feit dat m'n auto die ochtend niet wilde starten en dat er niet veel prik in zat, wat niet zo vreemd is aangezien de afstand tussen mijn huis en garage niet zo groot is). Ze konden me niet zeggen hoeveel volt accu nog aangaf, hadden ze niet nagekeken. Ik vroeg of ze zekeringen hadden nagekeken, maar de medewerker van de garage ging er wel van uit dat de monteur dat had gedaan. Ik begin door dit soort acties toch te twijfelen aan de expertise van mijn garage. Zolang het simpele dingen zijn gaat het allemaal prima maar zodra het wat ingewikkelder wordt, weten ze het niet meer. Daarom gaf garage aan om instrumentenpaneel op te sturen om deze door te meten (kunnen ze weer niet in de garage, wat wel een mega Ford garage is. Vind ik ook al vreemd dat ze zoiets niet kunnen meten, misschien is het wel een manier extra geld te verdienen want je bent dan €100,- kwijt en dan weet je of instrumentenpaneel wel of niet stuk is + dat hele gedoe van opsturen, nakijken, terug sturen gaat ook weer min. een week duren. En dan is het nog maar de vraag wat er dan weer gaat gebeuren. Wordt hier niet blij van en twijfel nu aan kunde garage en krijg sterk het gevoel dat ze het probleem aan het uitbuiten zijn om hun kas te spekken

Oh ja, toen ik naar garage ging om auto weg te brengen (toen alles inmiddels uitgevallen was, behalve  benzinemeter) als ik sleutel er in deed kwam kilometerstand ed. niet meer omhoog. Drukte ik op de knopjes waar je kilometerstand op 0 kan zetten zag je alleen de tijd

Garage net gebeld om auto weer op te halen. Blijkt dat ze de beurt nog niet hebben uitgevoerd en zich alleen maar bezig hebben gehouden met de storing. Hoe kan je nu een storing verhelpen als de beurt, waarin ze nieuwe remvloeistof er in doen, niet gedaan is. Voor hetzelfde geld is het niveau van de remvloeistof niet goed geweest, en dat auto dit in eerste instantie aangaf, aangezien ABS lampje de eerste was die ging branden samen met lampje remsysteem. Vind dit half bakken werk en ga steeds meer een onderbuik gevoel krijgen bij de werkwijze van m'n garage. En nu werd me ook medegedeeld dat instrumentenpaneel het misschien vanzelf weer ging doen. Heb gevraagd of snelheidsmeter het wel weer deed, kon hij me daar geen antwoord op geven. Dat is toch allerninst secuur. Er werd gezegd, als deze het niet deden zullen ze het nog niet doen.

3 hours ago, Ine said:

Daarom gaf garage aan om instrumentenpaneel op te sturen om deze door te meten (kunnen ze weer niet in de garage, wat wel een mega Ford garage is. Vind ik ook al vreemd dat ze zoiets niet kunnen meten, misschien is het wel een manier extra geld te verdienen want je bent dan €100,- kwijt en dan weet je of instrumentenpaneel wel of niet stuk is + dat hele gedoe van opsturen, nakijken, terug sturen gaat ook weer min. een week duren.

Dag Ine, daar wordt je niet vrolijk van maar het lijkt mij dat men moet kunnen meten waar de storing weg komt en anders kunnen ze bij een Ford Garage (ik ga er even van uit dat het een dealer is) nog via een externe lijn het probleem voorleggen.

Dat opsturen lost niet direct iets op ..... ik hoor van mijn zoon die ook werkt bij een Ford Dealer dat zelf repareren aan ELEKTRONICA vrijwel niet meer gedaan word, hier in Twente zitten b.v. 4 dealers die allemaal met 1 reparatie firma zaken doen indien er een radio defect is, word deze eind van de dag afgeleverd en men kan dan meestal een dag later de radio weer ophalen dus op die manier gaat dat wel snel.(of men dit ook met een instrumenten paneel doet weet ik niet maar zou me het wel voor kunnen stellen) maar indien je alles via verzending gaat doen ja dan tikken de dagen snel weg :(

Eventueel vragen of ze het probleem niet kunnen voorleggen extern of anders toch naar een ander bedrijf voor een second opinion.

In ieder geval suc6 gewenst.

Garage heeft beurt uitgevoerd, maar zijn nu nog steeds bezig met het probleem van het instrumentenpaneel. (Beurt niet dus achteraf gezien)? Eerst nog aangegeven dat het misschien wel door de accu is gekomen, dat deze niet meer goed was en er niet genoeg boordspanning meer was. Ze hadden geconstateerd dat de accu dood was (alleen gebasseerd op het feit dat m'n auto die ochtend niet wilde starten en dat er niet veel prik in zat, wat niet zo vreemd is aangezien de afstand tussen mijn huis en garage niet zo groot is). Ze konden me niet zeggen hoeveel volt accu nog aangaf, hadden ze niet nagekeken. 

Ine, Heb je/ze nu wel een nieuwe accu geplaatst ??? Dat snap ik nog niet! Ga zelf een volle nw. Berga 12v 43amp accu €50,- halen inplaats van die dure made in Poetins de USSR by Robert Bosch €110,- Ford accu, en monteer deze zelf erin! Nooit geen problemen mee gehad. Dat doet minder euries pijn, zowel op mijn mk7 dan als op mk5 van kennissen! Ford maakt zef geen accuuuu's! :shock: 

Een Ford accu moet dan in theorie 10jr. mee gaan en is dan net zo goed op (schrot)! Bij de Berga accu heb je in die zelfde theorie 2x een nieuwe accu met een gemiddelde live time van 5jr.!  + nog wat minder eurie's! Zelf meegemaakt, wouden 110euries incasseren, maar dat ging niet door met hun luxere uitstraling waar ik niet om vraag! :( 

Heb inmiddels ook gelezen dat 10A zekering van de overspanningsrelais kapot kan zijn. Eerst maar even afwachten wat m'n auto doet zodra ik deze heb opgehaald, anders kan ik altijd die zekering nog proberen. Iemand hier ervaring mee?

5 minutes ago, Ine said:

Ze hebben nieuwe accu nu in de auto geplaatst. 

Vraagje, wat koste die zog. orginele USSR ford accu?? als ik vragen mag? Maar loste het probleem dus niet op! 

Wie weet, die zek. overspannings beveiliging? Kan rare te hoge spannende pieken veroorzaken! 

Heb nog geen idee wat ze voor de accu rekenen, moet m'n auto nog ophalen. Maar ik denk zo rond de €100,-. Totale rekening komt nu op €468,- dat zijn kosten voor de uren dat ze met de storing zijn bezig geweest, jaarlijkse beurtje en nieuwe accu

Volgens hun was het probleem niet opgelost met de nieuwe accu. Als ze de foutmeldingen resetten blijven ze terug komen met auto starten. Heb gevraagd alsnog te resetten wanneer ik de auto kom halen

44 minutes ago, KiC said:

Dag Ine, daar wordt je niet vrolijk van maar het lijkt mij dat men moet kunnen meten waar de storing weg komt en anders kunnen ze bij een Ford Garage (ik ga er even van uit dat het een dealer is) nog via een externe lijn het probleem voorleggen.

Dat opsturen lost niet direct iets op ..... ik hoor van mijn zoon die ook werkt bij een Ford Dealer dat zelf repareren aan ELEKTRONICA vrijwel niet meer gedaan word, hier in Twente zitten b.v. 4 dealers die allemaal met 1 reparatie firma zaken doen indien er een radio defect is, word deze eind van de dag afgeleverd en men kan dan meestal een dag later de radio weer ophalen dus op die manier gaat dat wel snel.(of men dit ook met een instrumenten paneel doet weet ik niet maar zou me het wel voor kunnen stellen) maar indien je alles via verzending gaat doen ja dan tikken de dagen snel weg :(

Eventueel vragen of ze het probleem niet kunnen voorleggen extern of anders toch naar een ander bedrijf voor een second opinion.

In ieder geval suc6 gewenst.

Dank je wel voor de info, hou jullie op de hoogte.

37 minutes ago, bickel said:

Garage heeft beurt uitgevoerd, maar zijn nu nog steeds bezig met het probleem van het instrumentenpaneel. (Beurt niet dus achteraf gezien)? Eerst nog aangegeven dat het misschien wel door de accu is gekomen, dat deze niet meer goed was en er niet genoeg boordspanning meer was. Ze hadden geconstateerd dat de accu dood was (alleen gebasseerd op het feit dat m'n auto die ochtend niet wilde starten en dat er niet veel prik in zat, wat niet zo vreemd is aangezien de afstand tussen mijn huis en garage niet zo groot is). Ze konden me niet zeggen hoeveel volt accu nog aangaf, hadden ze niet nagekeken. 

Ine, Heb je/ze nu wel een nieuwe accu geplaatst ??? Dat snap ik nog niet! Ga zelf een volle nw. Berga 12v 43amp accu €50,- halen inplaats van die dure made in Poetins de USSR by Robert Bosch €110,- Ford accu, en monteer deze zelf erin! Nooit geen problemen mee gehad. Dat doet minder euries pijn, zowel op mijn mk7 dan als op mk5 van kennissen! Ford maakt zef geen accuuuu's! :shock: 

Een Ford accu moet dan in theorie 10jr. mee gaan en is dan net zo goed op (schrot)! Bij de Berga accu heb je in die zelfde theorie 2x een nieuwe accu met een gemiddelde live time van 5jr.!  + nog wat minder eurie's! Zelf meegemaakt, wouden 110euries incasseren, maar dat ging niet door met hun luxere uitstraling waar ik niet om vraag! :( 

Dank je wel voor de info

Share

• Create New...