Jump to content
Fiestaclub.nl
rsfiesta

Vervangen versnellingsbak 1.0 ecoboost 100pk - Welke opties?

Recommended Posts

Goedenmiddag allemaal!

Ik ben niet heel actief op het forum maar lees wel geregeld mee. :)
Sinds 2014 ben ik de gelukkige eigenaar van een Fiesta 1.0 Ecoboost 100pk Titanium 5drs.(bwjr 2013) Super blij mee alleen vond ik het vermogen (en vooral de onbruikbare 2e versnelling) erg tegenvallen... dus: vorig jaar laten chiptunen. Op dat moment las ik veel online dat de 100/125/140pk versie zo goed als gelijk zouden zijn en het dus geen probleem zou moeten zijn. Als ik nu google hebben er kennelijk meer mensen onderzoek gedaan (ook hier op het forum) en lijken er toch wel degelijk verschillen te zitten tussen de versies...

Helaas heeft mijn versnellingsbak het inmiddels begeven. De syncromeshringen zijn naar de eeuwige jachtvelden.

Mijn concrete vraag aan jullie is of er bij jullie bekend is welke versnellingsbakken direct passen op de 1.0 ecoboost 100pk.
Zou bijv de bak van de 140pk ecoboost passen? Of de 6 bak van de focus 1.0 ecoboost?
Een flinke rekening zal ik hoe dan ook krijgen, dan doe ik het het liefst meteen goed. Een kapotte versnellingsbak vervangen voor een zelfde type met dezelfde zwakte vind ik zonde van het werk en geld.

Hoor graag van jullie! Greetz

En beste Raphael, hoe zit het met je garantie van een 2014tiener?? Of garandeerd Ford na chippen niets meer? Nl. Het ligt vaak aan de/je voet(pedaal)? Hoeft niet natuurlijk! Maar ik kan je ook niet helpen met je vraag! :? 

de standaard garantie is bij Ford 2 jaar dus daar val je net buiten. en idd je garantie vervalt ook bij het chippen.

de 140 pk versnellingsbak past er direct op, van de 6 bak weet ik dat zo niet..

maar al die versnellingsbakken hebben synchromesh ringen (behalve de achteruit) dus die kunnen net zo goed kapot.
ik zou adviseren om te proberen de ringen iets minder te laten lijden, iets rustiger over schakelen.
die ringen moeten het snelheidsverschil tussen de tandwielen gelijk krijgen.
als je hem te snel en hard in de volgende versnelling gooit werkt dat als een vijl op de ringen, dan kun je alsnog ieder jaar een bak revisie inplannen.

Dank voor je reactie René! 

Ik heb inmiddels ook al een aantal keer gelezen dat Ford bij de 140pk versie de mapping ook zo heeft gemaakt dat er in zijn 1 en 2 minder vermogen beschikbaar is. 
Denk dat ik daar ook voor ga na reparatie. Na chippen is hij mega fel, je moet echt heel erg opletten om niet té veel gas te geven. Uiteraard zal ik er zelf ook een deel in hebben gehad, helaas. 

Die bak is volgens mij van de 100pk versie, de grote vraag is of die van de 140pk sport 1 op 1 past of niet...

De bak van de 125/140pk versie passen. De eindoverbrenging is anders. verders is het precies dezelfde bak.

Als het dezelfde bak betreft kun je een paar dingen doen.

-Zo laten tunen dat het koppel begrenst is

- versterkte bak monteren, als die al bestaan voor deze motoren

- niet zoveel gas geven in de 1 en 2 ( incl snel/hard schakelen )

On 11-5-2017 at 17:24, BartM said:

De bak van de 125/140pk versie passen. De eindoverbrenging is anders. verders is het precies dezelfde bak.

Wat is verschil in eindoverbrenging? 

17 hours ago, Razer said:

Ik denk dat we voor een combinatie hiervan gaan. :)

1 hour ago, rsfiesta said:

Wat is verschil in eindoverbrenging? 

De 100pk 4.01 

de 125/140pk 3.61

On 2017-5-12 at 00:25, Razer said:

Gewoon weer de standaard software erin ,ben je van alle gezeik af.

Kunnen we hieruit concluderen dat het Chippen toch niet zonder risico is? (Goh) Ik zit er ook aan te twijfelen om dit te laten doen, maar met zulke verhalen hoeft het van mij niet zo. Of zijn er ook chipboeren die ook echt het koppel in de 1e en 2e versnelling limiteren?

De grootste boosdoener is je rechtervoet, als je die een beetje in bedwang houdt, dan kun je gerust Chippen.

Je moet met je auto gewoon kunnen rijden zonder na te denken...,als je bij elke keer als je wat sportiever rijd( met samen geknepen billen) moet denken van "o o daar gaat me versnellingsbak  als ik niet uitkijk" , ben je wat mijn betreft niet goed bezig.

Maar dat is mijn persoonlijke mening .

Sportief rijden of je versnellingsbak om zeep helpen zit een verschil in.

Het kan genoeg hebben, maar constant de max opzoeken van iets..dat houd een keer op.

Ik rijd ook wel sportief, maar niet altijd. En geen enkel probleem, een bekende van mij rijd altijd overdreven, en die wisseld vaker een versnellingsbak dan ik banden

On 2017-5-16 at 21:25, Razer said:

Sportief rijden of je versnellingsbak om zeep helpen zit een verschil in.

Het kan genoeg hebben, maar constant de max opzoeken van iets..dat houd een keer op.

Ik rijd ook wel sportief, maar niet altijd. En geen enkel probleem, een bekende van mij rijd altijd overdreven, en die wisseld vaker een versnellingsbak dan ik banden

Ik rij absoluut niet altijd op de grens of overdreven. Uiteraard trek ik ook wel eens flink op.
Feit is alleen wel dat hij in zijn 1 en 2 overbodig fel is en rustig optrekken lastig maakt als je niet op let. Ook beaamt door de garage die wel wat snellere auto's gewend is. 

En ja, natuurlijk zit een groot deel in je rechtervoet. Alleen het slaat natuurlijk nergens op als je elke keer moet opletten of je niet te hard optrekt, dat moet een auto aankunnen. Chippen tot het punt dat een bak het niet meer aan kan en dan de "schuld" bij de rechtervoet leggen gaat mij net even te ver. 

Ik vraag me ook af of je kan concluderen dat de bak sterk genoeg is, dat denk ik namelijk niet. Het feit dat Ford zelf de 140pk met een gemodificeerde bak en beperkt koppel in zijn 1 en 2 aflevert zegt ook wel wat....

3 hours ago, rsfiesta said:

Ik rij absoluut niet altijd op de grens of overdreven. Uiteraard trek ik ook wel eens flink op.
Feit is alleen wel dat hij in zijn 1 en 2 overbodig fel is en rustig optrekken lastig maakt als je niet op let. Ook beaamt door de garage die wel wat snellere auto's gewend is. 

En ja, natuurlijk zit een groot deel in je rechtervoet. Alleen het slaat natuurlijk nergens op als je elke keer moet opletten of je niet te hard optrekt, dat moet een auto aankunnen. Chippen tot het punt dat een bak het niet meer aan kan en dan de "schuld" bij de rechtervoet leggen gaat mij net even te ver. 

Ik vraag me ook af of je kan concluderen dat de bak sterk genoeg is, dat denk ik namelijk niet. Het feit dat Ford zelf de 140pk met een gemodificeerde bak en beperkt koppel in zijn 1 en 2 aflevert zegt ook wel wat....

Precies.

Welke bak kan het wel? Er zit soieso een marge erin.

De 1 en 2 zijn juist diegene die stuk gaan, geld voor elke bak. Deze versnellingen krijgen al hun kracht voor hun kiezen.

Dat is een reden dat ford hun vermogen omlaag schroeft om de bak heel te houden.

Het is gewoon veel te duur om een zodanige bak te bouwen dat hij heel blijft.

Het kleine percentage rijders die hun bakken stuk rijd is zo klein dat het gewoon niet loont.

Uit ervaring ( als automonteur zijnde ) is het niet het reguliere gebruik waar de bak stuk van gaat ( uitzonderingen uitgesloten )

Mijn bc bak ( fiesta mk3 ) schijnt ook vaak stuk te gaan. 1 lid van ons rijd met 198 pk en een kleine 300 nm koppel rond...al jaren en nog geen probleem.

Zelf 171 pk ipv 130pk en een 197nm en ook niks aan het handje

Iemand anders heeft 115 pk en wisseld heel vaak de bak. Waar ligt het dan aan?

10 hours ago, rsfiesta said:

Heb je dan geen verkeerde auto gekocht, als men sportief wil gaan rijden (waar niks mis mee is) dan kun je toch beter een auto kopen die het aankan. b.v. een Focus RS kan meer hebben (is ook voor gemaakt) dan een Focus ST. Ik snap ook wel dat het financieel moet kunnen, want niet iedereen kan een Focus RS kopen (ik ook niet, jammer genoeg komt er geen Fiesta RS). Als je gaat chippen dan neem je een bepaalde risico en daar moet je wel rekening mee houden. 

Als je het koppelingspedaal gebruikt zoals het bedoeld is, dan maakt het voor de slijtage van de synchromesh ringen geen fluit uit of je motor wel of niet getuned is. De synchromesh ringen doen namelijk hun werk op het moment dat je de koppeling volledig ingetrapt zou moeten hebben. Duw je hem echter al in de volgende versnelling terwijl je linkervoet nog onderweg naar beneden is, dan slijten de synchromesh ringen vliegensvlug. Hetzelfde is het geval bij mensen die het koppelingspedaal uit luiheid niet ver genoeg intrappen. Als je op safe wil spelen, dan moet je het koppelingspedaal gewoon altijd tot op de bodem intrappen.

@AGH1965 dat klinkt (voor mij als technisch leek) behoorlijk aannemelijk (en geeft als het klopt in het algemeen een nieuw perspectief/mogelijkheid om schade te aan de bak te voorkomen). Als ik vervolgens op deze lijn door redeneer, kan ik me voorstellen dat de mate van slijtage van de koppeling dus ook een belangrijk aandachtspunt is. Met andere woorden; ook al schakel je nog zo zorgvuldig, als je koppeling 'een beetje' versleten is, en je rijdt daar nog wat te lang mee door, dan kan ik me voorstellen dat die ringen extra te lijden krijgen. Klopt die redenering ook? Zo ja dan is dat dus extra reden om tot tijdige vervanging van de koppeling over te gaan. Wat weer leidt tot de volgende vraag: wanneer komt dat moment precies, hoe herken je een (enigszins) versleten koppeling?