Jump to content

he? welkom? ja zoiets ja. welkom fiestline!

Fiestline
 Share

Recommended Posts

herkenbaar he? aan het werk zijn maar een klein half uurtje niks te doen hebben? niet? oke dan... 

Kyle van Haaren

geboren in 1998, "zoontje van de baas" zoals ik mijn hele leven al moet aanhoren. 

fiestline is de naam want ik heb een Ford Fiesta 1.6 16V ST-Line ( fiesta st line - STA = fiestline ) uit 2010 met op het moment 160 paarden ( best leuk, chiptuning door de vorige eigenaar ) heeft gevolgen gehad voor mijn versnellingsbak wat schijnbaar een veel voorkomend probleem is. maarja we vechten ons er wel door heen. ohja en de vorige eigenaar vond het leuk om ST badges op de auto te plakken. ziet er wel leuk uit maar als je dan af gaat tegen een renault clio dan baal je best wel...

40 uur werken in de week. klein groepje vrienden, iets meer dan weinig kennis van autos, portemonee met een gat er in en een pinpas die lekkage vertoont.  ja dat is zeg maar mijn situatie nu. ohja en Noord Brabant heeft de maas. waar zo nu en dan wel eens meetings kunnen worden georganiseerd... al eens eerder geprobeerd maar toen kwamen er alleen knakentuning wagens opdagen. misschien leuk om te herhalen met wat fiestas? 

doei. of zoiets. werkse! 

IMG_20170422_191348.jpg

2534758_3_24122016155948.jpg

3 hours ago, Fiestline said:

chiptuning door de vorige eigenaar ) heeft gevolgen gehad voor mijn versnellingsbak wat schijnbaar een veel voorkomend probleem is

Ter Lering (maar zeker niet  'ter Vermaak') ben ik (en vermoedelijk ook andere forumgebruikers) wel benieuwd naar die gevolgen in jouw geval. Over de risico's van tuning voor de versnellingsbak lopen de meningen nogal uiteen namelijk, en praktische ervaringen (zowel goed als slecht) vormen natuurlijk waardevolle bijdragen aan dit vraagstuk. Dus als je nog info met ons kan/wil delen, van harte welkom! (wat is de schade/hoe ernstig/kosten? etc.) 

7 minutes ago, Fortissimo said:

Ter Lering (maar zeker niet  'ter Vermaak') ben ik (en vermoedelijk ook andere forumgebruikers) wel benieuwd naar die gevolgen in jouw geval. Over de risico's van tuning voor de versnellingsbak lopen de meningen nogal uiteen namelijk, en praktische ervaringen (zowel goed als slecht) vormen natuurlijk waardevolle bijdragen aan dit vraagstuk. Dus als je nog info met ons kan/wil delen, van harte welkom! (wat is de schade/hoe ernstig/kosten? etc.) 

Dit is alleen niet de bak die er bij jou in zit Ferry.  Maar de kosten zullen in de richting zitten

• 2 months later...
On 4-5-2017 at 19:28, Fortissimo said:

Sorry voor deze extreem late reactie. 

De garage vertelde me dat er een X aantal tandwielen zijn gaan slijten, dit kon komen door een fout van de bestuurder maar het kwam vaak voor bij gechipte auto's. Ik weet er verder het fijne niet van. Het heeft me 300 euro gekost voor 2 nieuwe tandwielen en uurloon. 

Allereerst welkom en leuke auto (-: 

De 1.6 'sport' is een leuke auto maar toch ....lees ik dingen die leuk in een verkoop verhaal passen, maar niet helemaal met de werkelijkheid overeen komen )-: 

ST logo is geplakt door de vorige eigenaar lees ik in dit topic, das toch jammer, zoals ik in je andere topic al vermeldde.. maar goed, dat is ieder zijn smaak. St line.. er was nog niet eens een ST, laat staan een ST-line in 2010.. dit is een reguliere 1.6 sport, welke af fabriek een 120pk had. 

160pk met chiptuning op deze atmospherische 1.6 16v lijkt me met alleen chiptuning wat... positief ingeschat zegmaar. 140pk is haalbaar, maar dan houdt het zonder verdere aanpassingen vaak toch wel op. Dus tenzij hij verdere motorische aanpassingen heeft (incl inlaat, uitlaat etc) dan zou ik het vermogen toch iets lager inschatten dan de opgegeven 160pk. 

De versnellingsbak van de 1.6 zou voldoende sterk moeten zijn, ook na het chippen. Ik ken voorbeelden van engelsen die hun 1.6 hebben laten ombouwen met compressor, welke gewoon de standaard bak draaien (en +/- 200pk) . 

Versleten tandwielen zou ik eerder wijten aan onoordeelkundig gebruik en 'trashen' van de bak bij bijvoorbeeld stoplicht sprintjes.. Al is de vraag of het daadwerkelijk de tandwielen waren of de synchromesh ringen.. 

Een sportieve rijder zal sneller zijn auto laten chippen dan een reguliere bestuurder..

Ik denk dat het een toevallige bijkomstigheid is. 
Mooi dat het maar 300 euro kostte, normaliter is zo'n actie wel iets duurder (-: 

Van de 1.0 Ecoboost daarintegen is het bekend dat deze een (te) zwakke bak heeft voor het vermogen (en voornamelijk koppel) dat deze motor levert, in combinatie met de rijstijl (-:   en als je dan nog gaat chippen, waarbij het vermogen van 100/125pk naar over de 140-160pk gaat (en daarbij ook het koppel flink omhoog gaat) ... is het wachten tot de bak klapt. 

Hou hem heel, geniet ervan.. en wie weet treffen we elkaar nog bij een meeting 

• 3 weeks later...
  • 2 weeks later...