Jump to content

Hoe meet je de acceleratie van je auto het beste?

Recommended Posts

Ter illustratie: ik dacht ik maak eens een filmpje van de snelheidsmeter, maar kon geen goede manier vinden om mijn handycam daar goed (en veilig) te bevestigen, dus ik dacht: ik doe het gewoon met een geluidsopname (camera gewoon naast me neergelegd). Ik riep 'start!' bij het wegrijden en 'ja!' op het moment dat de naald 100km bereikte (in de 2e versnelling gebleven). Thuis gekomen het filmpje in een videobewerker geanalyseerd en ik kwam uit op 11,5 seconden. Dat kwam dus aardig in de buurt van de fabrieksopgaaf van 11,2 sec. (ecoboost MK7 100PK). Het was overigens niet mijn beste sprint ooit want ik liet de koppeling wat te snel opkomen haha. Op dezelfde manier nog een paar andere testjes gedaan:

Vanuit stabiel 100 rijden naar 120 (in 3e versnelling): ca 4,5 seconden

Vanuit stabiel 100 rijden naar 140 (in 3e versnelling): ca 9 seconden (en 100 naar 150: 14 sec)

Vanuit stabiel 100 rijden naar 120 (in 4e versnelling): ca 5 seconden

Vanuit stabiel 100 rijden naar 140 (in 4e versnelling): ca 10 seconden (en 100 naar 150: 16 sec)

ps1 voor de vijfde versnelling en hogere snelheden had ik even geen gelegenheid meer (werd te druk op de weg)

ps2 al deze cijfers zijn dus te beschouwen als groffe indicatie, maar zo heb ik tenminste wat vergelijkingsmateriaal voor na de (voorgenomen) tuningsactie. 

Share

• Create New...