Jump to content

Ecoboost getuned met bluefin

AKW
 Share

Recommended Posts

Begin van de week de bluefin binnengekregen. Dit is een kastje waarmee je de originele ecu software kan overschrijven met een aangepaste versie van bluefin. http://www.mybluefin.co.uk/search?make=9&fueltype=3&model=1&variant=2866

De auto heeft nu veel meer pit. Wel een beetje met beleid gebruiken natuurlijk. 

...maakt me wel nieuwsgierig! Weet je ook wat die Bluefin nu eigenlijk precies voor effect heeft (van-naar hoeveel pks, Nm enz)? En ook vraag ik me af wat de belangrijkste redenen zijn dat je voor de bluefin gekozen hebt. Kan je een tipje van de sluier oplichten? :)

Staat in de link Fortissimo! Hij krijgt 75 nm koppel erbij en gaat naar 140pk.

Waarom voor bluefin heb gekozen? 

1.Je hoeft niet apart een afspraak te maken met een tuner (die ver bij mij vandaan zitten, ik woon in het Noorden)

2. Je kan het zelf doen.

3.Je kan zelf de originele map weer terug zetten. (die zit opgeslagen in de handheld die je erbij krijgt.

4.Als extra kun je de DTC codes uitlezen.

Ja dat zijn inderdaad pluspunten! Ik heb de afgelopen dagen veel rondgeneusd, onder andere op het britse Fordownersclub forum, en lees daar toch ook vooral goede berichten over de Bluefin. Ik beschouw het nu zelf toch ook wel als een serieus aantrekkelijke optie:) Ik begreep trouwens ook dat ze soms naderhand ook nog wel eens een update beschikbaar stellen als een soort aftersale service (?)

Inmiddels een reactie van bluefin, mijn vraag:

A couple of weeks ago i ordered bluefin for my Ford Fiesta ecoboost 1.0
100 ps. 
I did some reading on ford forums and i understand that the mounted
gearbox can handle a maximum torque of 170 nm.
The folowing link is showing the ford fiesta 's gearbox.
http://www.getrag.com/media/products/manualshift/5mtt170/5MTT170~1.pdf

What is the opinion of superchips?
Because the torque with bluefin is increased from 170 nm standard to 240
nm.
I am  concerned about damage to my gearbox.

I heard that the standard map reduces the torque in the first two gears,
what does the map of bluefin?

antwoord bluefin:

Thank you for your enquiry. 

It is absolutely not a problem. The maximum torque is achieved in the
mid-range (around 4,000 rpm), not under load; furthermore, some of these
cars make more than 170 Nm as standard, and the 125 and 140PS versions
make significantly more. 

Kind regards, 

Dominic

39 minutes ago, AKW said:

Inmiddels een reactie van bluefin, mijn vraag:

A couple of weeks ago i ordered bluefin for my Ford Fiesta ecoboost 1.0
100 ps. 
I did some reading on ford forums and i understand that the mounted
gearbox can handle a maximum torque of 170 nm.
The folowing link is showing the ford fiesta 's gearbox.
http://www.getrag.com/media/products/manualshift/5mtt170/5MTT170~1.pdf

What is the opinion of superchips?
Because the torque with bluefin is increased from 170 nm standard to 240
nm.
I am  concerned about damage to my gearbox.

I heard that the standard map reduces the torque in the first two gears,
what does the map of bluefin?

antwoord bluefin:

Thank you for your enquiry. 

It is absolutely not a problem. The maximum torque is achieved in the
mid-range (around 4,000 rpm), not under load; furthermore, some of these
cars make more than 170 Nm as standard, and the 125 and 140PS versions
make significantly more. 

Kind regards, 

Dominic

Wij van WC eend.....

Wat had je anders verwacht...,zoiets van "Ja dat klopt ,op termijn gaat je versnellingsbak naar zijn grootje als je hem met ons product tuned."

Het antwoord van Bluefin kan je denk ik uitsplitsen in 3 delen:

1) It's absolutely not a problem (Oké klinkt alvast goed :-D) Dan komt de argumentatie:

2) the maximum torque is achieved in the mid-range (around 4,000 rpm), not under load

Hoe waardevol dit argument is laat ik graag aan de techneuten onder ons over.  'Not under load'? vond ik nog wat (algemene) info: http://ecmweb.com/content/matching-motor-torque-your-load

3)  furthermore, some of these cars make more than 170 Nm as standard... enz 

Dit gaat dan dus over versnellingsbakken met andere specificaties en is eigenlijk niet van toepassing. 

Wat ik me trouwens ook afvraag, is in hoeverre de maximale belasting van 170 Nm (op papier) samenhangt met- / gebaseerd is op het maximale gewicht van het voertuig (volgens Getrag specificatie 5MTT170: 1900 kg en met aanhanger zelfs 3100 kg). Zo ja, dan ligt daarin misschien de 'reserve', want onze Fiesta's zijn natuurlijk een stuk lichter, en is een wat hoger koppel dan geen bezwaar.

ter illustratie: In dit linkje (weliswaar over een andere bak, maar ook van Getrag) las ik dat de max. torque opgaaf relatief is aan het gewicht:

http://www.car-engineer.com/optimized-manual-transmission-new-mini/

Dus: misschien moet je pas gaan oppassen als je er een Caravan achter hangt :grin:

Het ligt uiteindelijk allemaal bij jezelf.

Een versnellingsbak kan het prima aan zolang je er normaal mee om gaat. Onder belasting vloeiend door trekken kan prima.

Versnellingsbak schade krijg je vooral door toeren te maken (turbo op gang krijgen) en vervolgens de koppeling los te laten.

Dus: ga je de auto gebruiken als rally auto kun je schade verwachten. Ook wanneer de auto niet getuned is.

Ga je er normaal mee om gaat het allemaal prima.

Het ligt aan jezelf hoe zwaar je de handel laat lijden. En welke consequenties dat heeft.

2017-04-29%20(2).png

Als ik hier kijk dan zegt mijn blond verstand dat ik in de 1e en 2e versnelling beter niet boven de 2500 toeren uitkom ivm het koppel dat dan al boven de 170 nm zou liggen.

Wat Fortissimo zegt in hoeverre heeft het koppel dat geleverd wordt een relatie met het gewicht?

On 15-4-2017 at 21:08, AKW said:

De auto heeft nu veel meer pit.

We zijn inmiddels een paar weken verder....hoe zijn je ervaringen met het rijgedrag van de auto met Bluefin? Nog nieuwe inzichten opgedaan?

Je kan gewoon rustig rijden zoals anders. 

Het is vooral heel handig met invoegen. Deze week kreeg ik geen ruimte van iemand. Voorheen moest ik dan echt terugschakelen naar de 4e om gas bij te geven. Nu pakt de auto hem in de 5e goed op. Hetzelfde met door een tunnel rijden op de cc, omhoog trekt de auto lekker door.

Ben wel behoudend met rijden, heb de auto nog niet tot het uiterste getest.

Mijn eerste indruk is dat hij ook zuiniger is geworden boven de 100km/uur.

32 minutes ago, AKW said:

Het is vooral heel handig met invoegen.

Dat is natuurlijk fijn. Merk je ook verschil in de lage versnellingen? (Je zal toch wel een paar keer de rechtervoet even op de plank hebben gezet? :-D )

De eerste keer zit je echt met een big smile en een grote wauw factor achter het stuur. Je hoort de turbo echt brullen bij het intrappen!

Toen ik een testritje ging maken en de auto in de achteruit zette, merkte ik gelijk al verschil.

Ook leuk, onderweg kom ik regelmatig een puma tegen, voorheen legde ik het af, maar nu ben ik sneller!

• 3 years later...
2 hours ago, Raafje said:

Bluefin levert niet meer op dit moment.

rica in Waalwijk heeft ongeveer hetzelfde, iemand ervaring met Rica ?

Ik ben hartstikke tevreden over de Rica Tuning in mijn Fiesta, wereld van verschil met en zonder.

On 28-5-2020 at 00:46, Boris1998 said:

Ik ben hartstikke tevreden over de Rica Tuning in mijn Fiesta, wereld van verschil met en zonder.

Ik maak overigens niet heel veel gebruik van t extra vermogen, al helemaal niet in de 1e en 2e versnelling. Het voelt ergens toch niet goed, zoveel kracht is ie niet echt voor gemaakt.

Share

• Create New...