RedFox Posted June 18, 2004 Report Share Posted June 18, 2004 Waarom krijg ik steeds maar een paar banden keuzes online, bij die online "plak je band in de foto van je auto" auto's? Wanneer ik van m'n motor op die sites een 1.6 maak heb ik wel ineens een flinke banden keuze... Dus mijn vraag, is het niet goed voor je 1.25I motor om met grotere velg maat te gaan rijden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fiesta2000 Posted June 18, 2004 Report Share Posted June 18, 2004 Daar zit wel wat in inderdaad... grotere velg is natuurlijk zwaarder. Maar een lichtmetalen velg is weer lichter dan een normale metalen velg. Hmmm... durf het niet te zeggen wat wel en niet kan Heb eens voor je op de accesoire website van Ford gekeken, maar daar maken ze geen onderscheid tussen de diverse types MK6 wat betreft motorvermogen ed. Er staan gewoon 16" velgen tussen (bijv. 7 spaaks model): 6,5Jx16 ET52,5 met banden 195/45 R16.Kijk maar eens op www.accessories.ford.co.uk.Volgens mij kun je er best 16" onderzetten Ziet er overigens ook nog eens super uit! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Razorh Posted June 18, 2004 Report Share Posted June 18, 2004 Nou je kan wel groter nemen denk ik (ik heb ook een 1.25) maar toen ik naar 15" ging merkte ik al dat hij langzamer was geworden, kortom dan wordt ie een stuk trager dus.Maar bij mij is dat opgelost door wat te tunen nu dus 92 pk (standaard 75) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Posted June 18, 2004 Report Share Posted June 18, 2004 Zoals Razorh al aangeeft: Als de velg te groot wordt, wordt de rolomtrek dat ook (want er moet ook nog een stukje rubber om het lichtmetaal heen). Hierdoor leg je per band omwenteling meer af, en wordt dus de overbrenging (vertraging) tussen de motor en het wegdek een beetje groter. Hierdoor lijken alle versnellingen iets langer te worden, en is ie dus trager met optrekken. In principe zou je topsnelheid hoger komen te liggen, maar dat wordt meestal opgeheven door een grotere rolweerstand omdat de breedte ook toeneemt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RedFox Posted June 18, 2004 Author Report Share Posted June 18, 2004 oww. dus als ik 17" velgen neem inplaats van 15" dan wordt het dus een slak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Posted June 18, 2004 Report Share Posted June 18, 2004 Dat ligt eraan hoe plat je je 17"banden kan krijgen. Als je ze met een dropveter koopt, valt het verschil in rolomtrek nog wel mee... Ik weet dat er ergens een site is, waar je het verschil kan zien tussen de verschillende maten. Ik zal eens zoeken of ik de link nog kan opdiepen uit het archief! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fiesta2000 Posted June 18, 2004 Report Share Posted June 18, 2004 17" zal best nog wel kunnen, moet je wel ff rekening houden met de hoogte van je band, die moet dus platter worden omdat de wielomtrek zoveel mogelijk gelijk moet blijven. Daarnaast zal ook je band breder worden, omdat 195mm banden met een diameter van 17" volgens mij bijna niet te krijgen zijn. Je zal dan waarschijnlijk op 205/35 uitkomen voor je bandenmaat bij 17". Ik zelf zou tot 16" gaan en niet groter! Je kan overigens eenvoudig de wieldiameter berekenen (en daarmee ook de omtrek) om zo de invloed van verschillende velg- en bandenmaten te kunnen "zien":wieldiameter [mm] = velgdiameter [inch]*25,4 + 2*bandbreedte*breedte-hoogteverhoudingwielomtrek [mm] = wieldiameter [mm] * 3,14Voorbeeldje: 195/45 R16wieldiameter = 16*25,4 + 2*195*0,45 = 581,90 mmwielomtrek = 581,90*3,14 = 1827,17 mm Je kan natuurlijk ook gewoon de volgende link gebruiken: http://www.205gti.com/techtyrecalc.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
RedFox Posted June 18, 2004 Author Report Share Posted June 18, 2004 nou weet ik ook echt niet meer wat voor maat ik moet kiezen Op de ukfn is iedereen maar bezig met 18"hier op het forum is het steeds 16" 17"wat is nou het mooiste voor de auto?? en moet je je auto verlagen als je 16" of 17" neemt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fiesta2000 Posted June 18, 2004 Report Share Posted June 18, 2004 Wat het mooiste is bepaal je natuurlijk zelf Verlagen hoeft natuurlijk nooit als je je wielen gaat aanpassen. Ik kan alleen mijn eigen mening geven: 16" ziet er super uit. Ik heb toevallig gisteren op het werk een zwarte MK6 Fiesta gezien met die 16" 7-spaaks velgen van Ford. De banden waren 195/45 R16 PremiumContact van Continental, mooi zwart gemaakt met zo'n goedje (doe ik zelf ook overigens). Die combinatie zag er echt prima uit. Een mooie grote velg, en toch ook nog genoeg band erom (maar niet te veel), niet zo'n dun lapje Voor mij de perfecte combinatie dus. Je moet niet vergeten dat de wielen van de Fiesta niet tot de grootste behoren. Golf wielen zijn een stuk groter, dus daar zijn maten van 18" en zelfs 19" geen uitzondering. Alleen 18" onder een Fiesta MK6, dat zie ik toch niet zo lukken eerlijk gezegd. Zeker niet als je nog wilt verlagen!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Posted June 18, 2004 Report Share Posted June 18, 2004 nou weet ik ook echt niet meer wat voor maat ik moet kiezen Op de ukfn is iedereen maar bezig met 18"hier op het forum is het steeds 16" 17"wat is nou het mooiste voor de auto?? en moet je je auto verlagen als je 16" of 17" neemt?Engelsen geilen nou eenmaal op grote wielen. Vraag hetzelfde op een duitse site, en ze zeggen: 13" en 10" breed Is maar waar je van houdt.Let er wel op dat je auto ook minder comfortabel wordt van plattere banden (maar wel weer lekkerder door de bochten gaat!)Verlagen is wel het mooiste natuurlijk Want de meeste Fords zijn gemaakt volgens de Landrover methode: Zoveel mogelijk ruimte in de wielkast overlaten, kan ie ook niet aanlopen... Ik weet niet hoe de verhouding er uit ziet bij een MK6, maar ik ben zelf er blij met zowel het uiterlijk als de wegligging na verlaging. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fiesta2000 Posted June 18, 2004 Report Share Posted June 18, 2004 Verlagen is wel het mooiste natuurlijk Want de meeste Fords zijn gemaakt volgens de Landrover methode: Zoveel mogelijk ruimte in de wielkast overlaten, kan ie ook niet aanlopen... Ik weet niet hoe de verhouding er uit ziet bij een MK6, maar ik ben zelf er blij met zowel het uiterlijk als de wegligging na verlaging.Da's precies waarom ook ik besloten heb om te gaan verlagen Link to comment Share on other sites More sharing options...
RedFox Posted June 18, 2004 Author Report Share Posted June 18, 2004 Alleen 18" onder een Fiesta MK6, dat zie ik toch niet zo lukken eerlijk gezegd. Zeker niet als je nog wilt verlagen!!onze mr simhopper, 19" arospeed gt alloys everything is possible.maar ik begrijp dat ik met 16" banden in de toekomst best tevreden kan zijn? dit is trouwens voorlopig m'n keuze: Dezent type D, helaas nog niet zeker of die op de fiesta past. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Crow Posted June 18, 2004 Report Share Posted June 18, 2004 17" staat heel goed vind ik zelf...16 is net te klein en 18 weer te groot (en te engels )...verlagen hoeft niet maar voor het uiterlijk staat het wel mooier! Had bij de m'n Ford dealer twee MK6en gezien met 17" velgen...de één verlaagd...de ander niet...degene die verlaagd was zag er toch een stukkie mooier uit daardoor! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Posted June 18, 2004 Report Share Posted June 18, 2004 Verlagen is wel het mooiste natuurlijk Want de meeste Fords zijn gemaakt volgens de Landrover methode: Zoveel mogelijk ruimte in de wielkast overlaten, kan ie ook niet aanlopen... Ik weet niet hoe de verhouding er uit ziet bij een MK6, maar ik ben zelf er blij met zowel het uiterlijk als de wegligging na verlaging.Da's precies waarom ook ik besloten heb om te gaan verlagen Deze gaten bedoel ik: Voor: Na:(ja, dit is dezelfde auto ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fiesta2000 Posted June 18, 2004 Report Share Posted June 18, 2004 onze mr simhopper, 19" arospeed gt alloys everything is possible.Tja, de wielen zitten er inderdaad op, maar da's toch niet helemaal wat ik zelf voor ogen heb. Dat die wielen nog kunnen draaien Nee, ik zoek het toch meer in de combinatie mooi/sportief maar ook nog functioneel en praktisch dit is trouwens voorlopig m'n keuze: Dezent type D, helaas nog niet zeker of die op de fiesta past. Mooie velg hoor! Als ie in 16" verkrijgbaar is moet het geen probleem wezen. Let wel even op dat je ook de juiste ET-waarde neemt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fiesta2000 Posted June 18, 2004 Report Share Posted June 18, 2004 Deze gaten bedoel ik: Voor: Na:(ja, dit is dezelfde auto )Als het een beetje meezit kan ik eind volgende week vergelijkbare foto's laten zien (dan wordt ie ook verlaagd dus) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Posted June 18, 2004 Report Share Posted June 18, 2004 Ik dacht al, ga je ook grijze plastic bumpers monteren Als je naar Vuren komt op zondag de 27ste kunnen we je auto "in real life" bekijken! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fiesta2000 Posted June 18, 2004 Report Share Posted June 18, 2004 Als je naar Vuren komt op zondag de 27ste kunnen we je auto "in real life" bekijken!Zal snel eens kijken of ik nu kan of niet... deze maand hebben we veel bezoekjes staan in de weekenden. Als het lukt om dat Weitec onderstel erop te krijgen volgende week, dan moet ik eigenlijk wel gewoon komen hè... moet natuurlijk even showen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Posted June 18, 2004 Report Share Posted June 18, 2004 dan moet ik eigenlijk wel gewoon komen hè... moet natuurlijk even showen Ja, eigenlijk wel! Met een beetje mazzel zijn we dan niet eens de kleinste club van de drie (de Ka-club komt met 12 auto's) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fiesta2000 Posted June 18, 2004 Report Share Posted June 18, 2004 Edwin, nog even snel een opmerking: voordat je een keuze gaat maken voor een bepaalde velg, kijk eerst even of je ook passende banden kan vinden! Het kan goed dat je op een bandenmaat uitkomt die moeilijk of zelfs niet leverbaar blijkt. Kijk eens op de volgende site: www.autobandenmarkt.nl. Zij leveren zowat elk type band, dus als de gevonden maat niet erbij staat, dan is de kans groot dat die ook niet te verkrijgen is.Nou, denk dat we je nu wel even genoeg te stof tot nadenken hebben gegeven . Veel succes met zoeken!Gr. van Pat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Posted June 18, 2004 Report Share Posted June 18, 2004 Ik heb effe gezocht, en niet gevonden wat ik wilde, maar hier toch een linkje naar een tabel met de verschillen in omtrek en hoogte. Ik hoop dat je Duits een beetje op peil is http://www.querlenker.de/tieferlegen.htmJeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
RedFox Posted June 18, 2004 Author Report Share Posted June 18, 2004 Ik heb effe gezocht, en niet gevonden wat ik wilde, maar hier toch een linkje naar een tabel met de verschillen in omtrek en hoogte. Ik hoop dat je Duits een beetje op peil is http://www.querlenker.de/tieferlegen.htmJeroenmet m'n vier jaar wonen in duitsland zal dat wel lukken, da's zeg maar m'n 2e taal thx! nu nog wijs worden uit die getallen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Posted June 18, 2004 Report Share Posted June 18, 2004 Oh, dat scheelt... Ik spreek überhaubt maar één woord Duits, maar de tabel spreekt volgens mij voor zich. Gaat alleen maar tot 16"... (dat krijg je als je bij het kleine zusje van de Fiesta gaat neuzen voor info ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michiel Posted June 19, 2004 Report Share Posted June 19, 2004 http://www.chris-longhurst.com/carbiblesGa naar de Wheel & Tyre carbible en scroll naar beneden tot je bij het invulschema komt om je bandenmaat te berekenen. Dan kun je je oude maat invullen, de nieuwe en hij vergelijkt dat en geeft de afwijking ook aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
xr3i_cabrio Posted June 21, 2004 Report Share Posted June 21, 2004 Als je ze met een dropveter kooptBwahahahahahaha Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts