Rooverz Posted February 5, 2017 Report Share Posted February 5, 2017 Beste forumleden. Ik ben al geruime tijd aan het rondkijken op internet en dit forum op zoek naar ervaringen met het chiptunen van een ford fiesta 1.0 65pk en 80pk uitvoering. Wij hebben zelf een 65pk en denken er over om deze te laten chiptunen. Het schijnt dat de 65pk de geknepen versie is van de 80pk, dus na tuning zouden beide auto 's op gelijke waarden moeten komen. Waar ik nu benieuwd naar ben (uit praktijkervaring) door leden die hun auto hebben laten tunen: - Ga ik het extra pk/koppel in de praktijk merken? Nu komen we niet echt vaak boven de 4500 toeren met rijden/optrekken. - Is het extra koppel/vermogen ook in het lage toerental merkbaar? Op vermogenskromme zie ik wel enkele pk's en zo'n 10nm koppel meer, maar merk je dit ook in de lage toerentallen of is dit alleen iets op papier? -Gaat de auto meer of minder verbruiken? -Ik ben benieuwd naar leden die hun auto hebben laten tunen, vonden jullie het waard en echt merkbaar, of zit de tuning vooral tussen de oren? -Wellicht woont er iemand in het midden van het land met een getunde auto om eens het verschil te proberen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
BartK Posted February 6, 2017 Report Share Posted February 6, 2017 Omdat ik zelf een 100PK turbo blok heb kan ik maar enkele vragen beantwoorden. Bij mijn vorige auto (MK7 1.25l 82PK) merkte ik een ruim verschil met de MK7 1.25l 65PK. Over het algemeen kan gezegd worden dat de 80PK sneller tot de 100 km/h zal komen. Via Autoweek kun je de twee originele varianten met elkaar vergelijken: Klik hier om te vergelijken! Als je op zoek bent naar meer vermogen in de lage toerentallen dan zal je met een 1 liter blok toch al snel uitkomen op een turbo blok. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henk68 Posted February 6, 2017 Report Share Posted February 6, 2017 Wat BartK zegt,wil je een duidelijk verschil en meer souplesse ,ga dan voor de 1 liter met turbo......, tussen de 65 en 80 pk zit in de praktijk nauwlijks verschil. Ik heb namelijk precies het zelfde gehad...,kreeg een vervangende auto mee(Fiesta 1.0 met turbo) omdat me turboloze Fiesta 1.0 een beurt kreeg..., ben bij terugkomst gelijk gaan kijken naar de 100pk met turbo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rooverz Posted February 6, 2017 Author Report Share Posted February 6, 2017 Hallo, wij hebben reeds al de 65pk versie en denken er over om het te Tunen. We hebben dus geen keuze meer! We zijn benieuwd of het de investering waard gaat zijn. Er is namelijk niet echt veel te vinden over de rijprestaties van de 65vs80pk versie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BartK Posted February 6, 2017 Report Share Posted February 6, 2017 Via Autoweek vind ik dit: Acceleratie 0-100 km/h bij 65pk variant: 16,8 s Acceleratie 0-100 km/h bij 80pk variant:14,9 s Verbruik zal vrijwel gelijk blijven. Persoonlijk zou ik hier niet voor het chippen kiezen omdat dit maar weinig verschil zal maken voor het geld wat het kost. Het blijft uiteindelijk een erg klein blok en daar kun je helaas niet oneindig uit blijven persen zonder gebruik te maken van een turbo of iets dergelijks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nielsicq Posted February 6, 2017 Report Share Posted February 6, 2017 Je zou er ook voor kunnen kiezen er de 80pk software op te laten zetten. mooi alternatief. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FiKa Posted February 6, 2017 Report Share Posted February 6, 2017 Peter, ik heb mijn B-max laten tunen (Bij Rica Tuning) van 100pk naar 140pk. Ik weet, dit betreft een turboblok, maar je kan het ook anders bekijken, wat kost een 65pk nieuw en een 80pk. Als ik een vergelijking van de B-max erbij mag halen, kost een 125pk €1000 meer dan een 100pk en het tunen heeft mij €580 gekost en heb ik 15pk meer en 225Nm koppel, en dat merk ik heel goed (zie mij post) en hij is zuiniger. Als ik bij jou Fiesta de gegevens van Rica tuning erbij haal dan krijg je 15pk meer en 1Nm koppel meer. In de lage toeren zul je niet veel merken maar wel in vermogen, en omdat je geen turbo hebt, rij je toch meer in de toeren dan op koppel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rooverz Posted February 6, 2017 Author Report Share Posted February 6, 2017 57 minutes ago, Nielsicq said: Je zou er ook voor kunnen kiezen er de 80pk software op te laten zetten. mooi alternatief. Hoi Niels, heeft de 80pk software ook de 105nm koppel net als de 65pk versie? Of is dit ook nog aan te passen? Want als ik laat Tunen ga ik van 65 naar 86pk en van van 105 naar 116 koppel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FocusRacer Posted February 6, 2017 Report Share Posted February 6, 2017 De Fiesta '14 65pk van mijn vrouw heeft de software van de 80pk erop zitten. Je merkt het verschil pas op de snelweg, waar je het vooral merkt als je harder gaat rijden dan 100km. De 130 staat sneller op de teller dan je verwacht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Razer Posted February 6, 2017 Report Share Posted February 6, 2017 Die tuning die je laat uitvoeren is gewoon de 80 pk mapping + daar een tuning van. Dus ja je koppel gaat ook omhoog. Wat betreft je verbruik, dat hangt van je rechter voet af. Een 80 heeft minder moeite om op snelheid te komen en te houden dan de 65 pk. De 65 is eigenlijk een totaal ongeschikte motor voor de fiesta Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rooverz Posted February 6, 2017 Author Report Share Posted February 6, 2017 28 minutes ago, FocusRacer said: De Fiesta '14 65pk van mijn vrouw heeft de software van de 80pk erop zitten. Je merkt het verschil pas op de snelweg, waar je het vooral merkt als je harder gaat rijden dan 100km. De 130 staat sneller op de teller dan je verwacht. Hoi, en wat heeft het verbruik voor je gedaan nadat je de 80pk software er op hebt gezet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
FiKa Posted February 7, 2017 Report Share Posted February 7, 2017 Als je je rijstijl niet veranderd dan wordt na tuning zuiniger, in elke huidige motoren zit een marge en als je de marge optimaal weet te benutten zal de motor beter lopen en dus zuiniger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henk68 Posted February 7, 2017 Report Share Posted February 7, 2017 On 6-2-2017 at 13:12, henk68 said: Wat BartK zegt,wil je een duidelijk verschil en meer souplesse ,ga dan voor de 1 liter met turbo......, tussen de 65 en 80 pk zit in de praktijk nauwlijks verschil. Ik heb namelijk precies het zelfde gehad...,kreeg een vervangende auto mee(Fiesta 1.0 met turbo) omdat me turboloze Fiesta 1.0 een beurt kreeg..., ben bij terugkomst gelijk gaan kijken naar de 100pk met turbo. On 6-2-2017 at 14:07, Rooverz said: Hallo, wij hebben reeds al de 65pk versie en denken er over om het te Tunen. We hebben dus geen keuze meer! We zijn benieuwd of het de investering waard gaat zijn. Er is namelijk niet echt veel te vinden over de rijprestaties van de 65vs80pk versie. Je zal nauwlijks verschil merken..., is de inverstering niet waard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rooverz Posted February 7, 2017 Author Report Share Posted February 7, 2017 Ik ben, ondanks alle goed bedoelde adviezen, ook erg benieuwd naar de praktijk mening van mede forum gebruikers die hun 65pk hebben laten chippen/software hebben aangepast. Helaas is er tot nu toe nog weinig reactie, alleen FocusRacer heeft de 65pk laten aanpassen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FiKa Posted February 8, 2017 Report Share Posted February 8, 2017 Ik denk dat je ook niet veel zult zien, omdat de kosten niet opwegen wat je ervoor krijgt. M.a.w. er zullen weinig die hun Fiesta 65- en misschien ook wel de 80pk hebben getuned. Als je 65pk te weinig vindt dat laat je het toch gewoon tunen en dan kan je hier op de forum je bevindingen delen. Als je naar http://www.unlimitedtuning.nl/chiptuning-ford-fiesta-8-1-0i-65-pk.html gaat kost je het v.a €299 en dan krijg je 90pk en 130Nm. Elke tuningbedrijf gaat dus anders tunen, struinen op internet heeft wel zin. De bekendste voor Ford zijn wel: Mebu (alleen zie ik geen 65pk tuning gegevens), Unlimitedtuning en Rica. http://www.unlimitedtuning.nl/chiptuning-ford-fiesta-8-1-0i-65-pk.html komen zelfs bij jou thuis en kost €85 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nielsicq Posted February 8, 2017 Report Share Posted February 8, 2017 Mischien kun je beter vragen naar de ervaringen van mensen met een 80pk. er zijn hier op het forum vast mensen die hem voor een fractie van de prijs van tuning willen upgraden naar een 80pk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FocusRacer Posted February 8, 2017 Report Share Posted February 8, 2017 9 hours ago, FiKa said: Ik denk dat je ook niet veel zult zien, omdat de kosten niet opwegen wat je ervoor krijgt. M.a.w. er zullen weinig die hun Fiesta 65- en misschien ook wel de 80pk hebben getuned. Als je 65pk te weinig vindt dat laat je het toch gewoon tunen en dan kan je hier op de forum je bevindingen delen. Als je naar http://www.unlimitedtuning.nl/chiptuning-ford-fiesta-8-1-0i-65-pk.html gaat kost je het v.a €299 en dan krijg je 90pk en 130Nm. Elke tuningbedrijf gaat dus anders tunen, struinen op internet heeft wel zin. De bekendste voor Ford zijn wel: Mebu (alleen zie ik geen 65pk tuning gegevens), Unlimitedtuning en Rica. http://www.unlimitedtuning.nl/chiptuning-ford-fiesta-8-1-0i-65-pk.html komen zelfs bij jou thuis en kost €85 Die 90 pk vergeet maar, ze hebben mij verteld dat ze de 80pk versie software geladen en geoptimaliseerd hebben. Verwacht geen racemonster, boven de 100km merk je pas het verschil. Heb nog even gekeken naar het tuningbedrijf wat mijn auto heeft gedaan, deze bestaat inmiddels niet meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FiKa Posted February 9, 2017 Report Share Posted February 9, 2017 90 pk zou toch kunnen? Als je de 80pk tuned dan zit je toch al gauw op? Bovenstaande tuningbedrijf geeft wel 3 jaar softwaregarantie en je kan na het tunen, op de rollenbank je software controleren mits je betaald. Wat wel opvalt (en dat is bij de 100/125pk max. 150pk) dat zowel bij de 65 en 80pk maar tot 90pk tunen, dus waarschijnlijk is dat het verantwoorde maximum wat ze eruit kunnen halen. Er zijn meer tuningbedrijven maar de bovenste 3 zijn wel de bekendste en waar Ford(dealers) mee in zee gaan, wat ik intussen gehoord en gelezen heb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henk68 Posted February 9, 2017 Report Share Posted February 9, 2017 4 hours ago, FiKa said: 90 pk zou toch kunnen? Als je de 80pk tuned dan zit je toch al gauw op? Bovenstaande tuningbedrijf geeft wel 3 jaar softwaregarantie en je kan na het tunen, op de rollenbank je software controleren mits je betaald. Wat wel opvalt (en dat is bij de 100/125pk max. 150pk) dat zowel bij de 65 en 80pk maar tot 90pk tunen, dus waarschijnlijk is dat het verantwoorde maximum wat ze eruit kunnen halen. Er zijn meer tuningbedrijven maar de bovenste 3 zijn wel de bekendste en waar Ford(dealers) mee in zee gaan, wat ik intussen gehoord en gelezen heb. Dat is logisch..., de 65 / 80 pk motoren hebben geen turbo , dus valt er ook niet zoveel uit te halen, want er valt niks te rommelen met turbo druk etc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FiKa Posted February 9, 2017 Report Share Posted February 9, 2017 Bij mij is er ook niet gesleuteld aan de turbodruk, ik had ook verwacht dat daar de winst is te halen, volgens de tuner is er niet gesleuteld aan de turbodruk. M.a.w. er is nog meer te halen dan de 140pk die ik nu heb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henk68 Posted February 10, 2017 Report Share Posted February 10, 2017 Daar wordt ook niet aan gesleuteld...,de computer veranderd het allemaal ...,vandaar chip tunning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennyz Posted February 19, 2017 Report Share Posted February 19, 2017 @Rooverz heb je de auto inmiddels laten chippen? Ik ben benieuwd naar het resultaat, ik heb dezelfde motor en zit er ook aan te twijfelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
BartM Posted February 20, 2017 Report Share Posted February 20, 2017 Iemand met ForScan zou in Enginering mode de auto zo naar 80pk kunnen zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rooverz Posted February 20, 2017 Author Report Share Posted February 20, 2017 Hey, nee nog niet laten tunen. We hebben nog tot mei Bovag garantie en om elk risico mbt garantie uit te sluiten willen we pas Tunen na verstrijken bovag garantie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nlhans Posted February 23, 2017 Report Share Posted February 23, 2017 Voor zover ik weet worden bij de meeste motoren met een 'budget variant' de software inderdaad gewoon herladen. Voor zover ik heb kunnen vinden, is de koppel kromme vaak zelfs identiek voor beide versies op lagere toeren. Mechanisch zal er waarschijnlijk ook geen verschil in zitten vermoed ik, en wordt alles bepaald door de ECU die de motor knijpt. Ik basseer dat met name op deze kromme voor de 1.25L 60pk/82pk motoren: Waarschijnlijk heeft deze tuner het knopje omgezet waar de Ford fabriek best veel geld voor vraagt. Tot 4000 toeren zit er geen verschil in.. daarboven zie je voor de 60pk (rood) best wel merkwaardige daling van het koppel. Sterker nog.. voor de 60pk versie is rijden voorbij 5000 toeren eigenlijk compleet zinloos. Als je wat 0-100 filmpjes opzoekt kan je dat 'geknepen' koppel karakter haast voelen gebeuren. Als je rustig rijdt ga je hier niets van merken. Het is enkel wel vervelend als je op de snelweg rijdt en graag even naar een (pittige) 130km/h wilt om soepel in het linkerbaan verkeer in te voegen bij het inhalen o.i.d.. Naar mijn mening komt de 60pk dan te kort om dat te doen gebeuren. Bij de 120km/h (op de teller..) draait mijn Fiesta MK7 1.25 82pk namelijk al bijna 4 duizend toeren. Wat betreft verbruik zal ik ook geen verschil verwachten. Dat gaat dan echt in je rijstijl zitten. Immers rijdt je bij 'normaal' nederlands weggedrag voor Fiesta (het blijft een kleine auto...) tot de circa 4 - 4,5 duizend toeren, en presteren beide motoren nagenoeg gelijk. Met de 80pk versie is crossen boven de 4000 toeren wel iets aangenamer... In hoever zijn die tuning websites cijfers betrouwbaar? Is dat bij velen niet gewoon een vast percentage wat ze bij het blok pk's optellen en daarmee adverteren? Immers lijkt iedere tuning maatwerk en ook maar net wat je wil (prestaties, zuinigheid, etc.) of kan (turbo of niet). Ik zou bij zekerheid gewoon zo'n tuning bedrijf eens opbellen, ik neem aan dat ze deze autos kennen en weten wat ze er mee kunnen. Ik verwacht dat je hetzelfde verhaal krijgt als wat in dit topic omschreven staat. Even als zijnoot buiten de Ford Fiesta; andere merken doen dit ook. Zie de VW Up!. Ik heb er ook eens in gereden, en de dealer beloofde mij dat de 75pk een stuk pittiger zou zijn dan de 60pk. Ik heb dat toen opgezocht en kwam tot zelfde conclusie als voor de Fiesta. De 75pk in de Up! heeft wel een iets kortere eind vertanding waardoor het motortje paar procent meer toeren maakt (en daardoor 'onzuiniger'), maar ook net iets pittiger. Echter naar mijn mening is het verschil ook weer te klein om het prijsverschil bij de dealer te verantwoorden, die vraagt immers die de driedubbele volle mep er voor. Dan zou ik eerder de auto naar zo'n tuner langsbrengen zodra de garantie verstreken is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts