Jump to content

Interieurverlichting veranderen

FordDriver
 Share

Recommended Posts

Hi iedereen,

Ik heb een vraagje over het veranderen van mijn interieurverlichting. Het gaat om de verlichting bovenin. Ik heb een maand geleden een aantal LED lampjes besteld op AliExpress via een linkje die ik hier op het forum tegenkwam. Kan ik deze lampjes op deze manier inbouwen zoals hier beschreven? Hoe zit het met de verlichting bij de kentekenplaat achter?

http://www.paulstravelpictures.com/Ford-Fiesta-Map-Dome-Light-Bulbs-Replacement-Guide/index.html

Volgens de reviews zijn het goede en betrouwbare LED lampjes. Iemand ervaring mee op het forum? Het betreft deze lampjes: https://nl.aliexpress.com/item/10pcs-lot-Car-Auto-LED-T10-5050-W5W-5-SMD-194-168-LED-White-Car-Side/32592860012.html?spm=2114.13010608.0.0.qUoIiw

WmT5X8k.jpg

52 minutes ago, ing_BRW said:

Je kan het zo doen, of je pakt pagina 182 van je handleiding erbij.
Het boekje zit er meestal niet voor niets bij, antwoorden op veel voorkomende vragen kan je ook altijd in de handleiding vinden.
Een vraag stellen lijkt soms makkelijk, maar je kan het antwoord zelf sneller vinden voordat de eerste heeft gereageerd.

Voor je kentekenverlichting kan je op pagina 181 terecht. (of pagina 188 voor de 5 deurs, geen idee waarom ze dat onderscheid hebben gemaakt).

De lampjes lijken mij wat dat betreft goed.
Ik heb ze zelf ook maar dan met een printplaat voetje i.p.v. plastic.

Het gevaar met de extreem goedkope LEDS uit HongKong, China etc. is dat die na een tijdje gaan knipperen.
Maar de printplaat varianten zoals deze zijn over het algemeen wel goed.

Let wel op dat bij LEDs de spanning maar in één richting loopt. Dus heb je hem erin zitten maar geeft hij geen licht dan moet je hem even draaien zodat de contacten (+ en -) zijn omgedraaid.

Jij kent heel dat boekje uit je hoofd? haha

12 hours ago, Maomanna said:

ik heb een hele zwik blauwe ledjes (10 stuks) gekocht voor nog geen 3,- op aliexpress.

Pas na 1 jaar beginnen ze te flikkeren.

Aliepressis is aardig in trek! Ook al flikkeren ze wat eerder dan? 

Maomama, ieder jr. heb je dan verse nw. lampjes! De oude natuurlijk verantwoord laten recyclen, geeft ook werkgelegenheid! bijna niets aan de hand dan! Dat hebben dure verkopende (ford bv.) garages en automt.zaken niet zo graag! Ik ga nl. niet voor hun luxe uitstraling betalen! Als voorb. genomen, Een Continental band, in Ford garage ca. €30,- duurder dan de plaatselijke garage/bandenboer, all in! Dat is €120,- / 4 duurder voor dezelfde merkbanden voor mijn mk7 na 45.000km!

Ik heb dan uitendelijk voor 15" 195*50 Vikings gekozen, €54,-/stuk, all in! Prima banden voor een gewone wat softe rijder! :? 

Concurentie is goed, ze hebben al te prijzige prijzen al iets aangepakt! bij Ford? En ga mij niet vertellen dat de plaatselijke universele garage een slechtere banden montage apparaat heeft dan Ford of welke merkgarage dan ook! 

Eerlijk gezegd vind ik dat LED's niet na een jaartje al de geest dienen te geven. Deze staan met name bekent dat ze een enorme levensduur hebben. Dan kun je toch beter voor een iets betere kwaliteit gaan en niet al te goedkoop uit China.

Natuurlijk, alles komt tegenwoordig uit China, maar ook daar is het een kwestie van prijs kwaliteitsverhouding. Ook ik ben geopereerd aan mijn te dure koopklieren, maar ben met té goedkope spulletjes uit China erg voorzichtig.

@allesklusser Ben het volledig met je eens hoor! Heb via de Ebay link die @ing_BRW mij heeft gestuurd de nieuwe LED lampjes besteld, 3x 2 stuks. Ben benieuwd wanneer ik ze in ontvangst mag nemen! Deze kunnen toch ook bij de voeten/pedalen worden geïnstalleerd? Daar zit nu ook al een lampje in, maar daarvan is het licht ook geel. 

11 hours ago, FordDriver said:

@allesklusser Ben het volledig met je eens hoor! Heb via de Ebay link die @ing_BRW mij heeft gestuurd de nieuwe LED lampjes besteld, 3x 2 stuks. Ben benieuwd wanneer ik ze in ontvangst mag nemen! Deze kunnen toch ook bij de voeten/pedalen worden geïnstalleerd? Daar zit nu ook al een lampje in, maar daarvan is het licht ook geel. 

Als het dezelfde T10 / W5W fitting is zou het moeten passen en zal denk ik ook in het instructieboekje staan.

22 hours ago, FordDriver said:

@bickel Uhm, volgens mij heb je dit in het verkeerd topic geplaatst denk ik?

Beste Rob, je begrijpt toch wat ik bedoel! Ook al is het in het verkeerde forum?? Sluit mij evengoed aan bij wat Dick ook zegt! Klopt, mijn t10 voetenverlichtings leds werken al bijna 2jr. vlekkeloos bij de mk7 ! Schijnbaar, schijnbaar, geluk gehad??? Mijn kennis die is helaas terug moeten gaan naar de garage! Kan gebeuren, niets is volmaakt! 

Mijn koopklieren zijn al decnnia's geleden geopereerd! Veel maken zij mij niet meer wijs! En luxere uitstraling (moeten) hebben, betalen zij zelf maar! daar vraag ik niet om! Kom ook nooit bij AH als 2e voorbeeld genoemd! Verdorie uhum, ik zit al weer in het verkeerde forum? :-( :(

Waarom canbus leds? Dit is totaal niet nodig voor een Fiesta.

Canbus leds hebben een extra weerstand erin die een groot vermogen op zich neemt om zo een auto met een canbus systeem te laten denken dat het een normale gloeilamp (van bijv 5watt ipv de 1 watt van een LED) is. Dit betekent dus dat er een enorme stroom door de weerstand op het ledje opgenomen wordt. Deze wordt dus flink warm en dit kan in het ergste geval voor smeulend plastic of zelfs brand zorgen. Zoek gerust eens op canbus led fails op YouTube of iets dergelijks. Dit probleem komt vaak voor bij zulke leds uit China die zogenaamd gemaakt zijn voor canbus systemen.

Voorbeeld filmpje met uiterst goede uitleg: 

@BartK

Bedankt voor je info. Zelf heb ik hier geen verstand van, niet zo snel bij stilgestaan. Ik heb nu deze besteld voor de Fiesta:

http://www.ebay.com/itm/111790710650?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Welke LED lampjes raadt jij mij aan om te kopen? Het liefst een Nederlandse website of Ebay.com/Ebay.de Alvast bedankt! :D 

Zelf heb ik deze gekocht gehad, ze zijn zeer krachtig en een mooie tint wit. Ik heb ze ruim 1,5 jaar in de auto gehad en er was nog helemaal niets mis mee. Ze komen wel uit China dus duurt eventjes voor ze er zijn.

http://www.ebay.com/itm/2x-High-Power-2W-4-SMD-T10-W5W-194-Pure-White-Car-LED-Light-Bulb-Lamp-12V-/121538133121?hash=item1c4c3cbc81

30 minutes ago, FordDriver said:

@BartK Hmm oké, maar deze heeft geen printplaat over de gehele verbinding (zie reacties hier boven). Deze gaan toch eerder knipperen/defect?

Als elektrisch ingenieur ben ik het dan ook niet met die uitspraak eens.

Of een elektrische verbinding nu via printplaat of via een draad gaat maakt niet uit (sterker nog, als je de inhoud van het geleidende materiaal gaat berekenen ben je bijna altijd beter af met een draad. Dit laat ik echter even voor wat het is...), zolang deze kwalitatief maar goed is. De meeste LED's voor in auto's zonder canbus zoals ze in Nederland verkocht worden zijn regelrecht dezelfde LEDs als die wat uit China komen alleen dan 300% duurder. Dit is dan niet meer dan 1 LEDje met simpelweg wat draadjes eraan. Kwalitatief zeer simpel en soms ook gewoon slecht.

Houdt er echter ten alle tijden rekening mee dat als een LED het bij eerste insteek niet doet, je hem waarschijnlijk even moet omdraaien. LED's hebben namelijk een polariteit.

Als voorbeeld heb ik deze LED's, die gekocht zijn in Nederland voor 3 euro per pakje.

302oykk.png

Zoals te zien is aan de duidelijke taal, is dit een ZEER Nederlands product...

34509kw.png

Na het LEDje van zijn onderbroek af te halen is al snel te zien hoe het lampje in elkaar zit. Het bevat 3 componenten, 2 weerstanden die er zijn voor het omlaag halen van de 12 volt van de auto naar een spanning die het LEDje aan kan en de LED zelf (de 10mm variant).

2gukva1.png

Dit LEDje is zó simpel en werkt daarom dan ook zonder problemen. Er is geen enkele reden dat dit LEDje eerder zal gaan knipperen dan andere LEDs tenzij de LED of weerstanden van slechte kwaliteit zijn. Dit kun je natuurlijk niet van de buitenkant zien. Echter geeft dit LEDje door de enkele LED maar weinig licht en ook maar in een richting. Niet echt geschikt dus voor interieurverlichting. Het product wat ik je eerder liet zien heeft meerdere LED's in verschillende richtingen.

Hier in Nederland kunnen wij altijd zoveel zeggen over hoe "slecht" chinese producten zijn maar daarbij vergeten we dat de producten die wij kopen met een mooie bekende naam erop vaak allemaal uit dezelfde fabriek komen in China.

Ik heb de Philips xtreme vision 6000k in de Fiesta zitten, zowel voetenruimte als plafond en lees lampjes. Gaan super lang mee en geven een goed egaal verdeeld licht. Met goedkope leds kreeg ik bij de voetenruimte een rondje licht op de vloer, ipv egaal over de hele voetenruimte. 

Ze hebben ze ook in 4000k (heb ik in de leeslampjes, meer lichtopbrengst en iets geler, meer richting OEM) en 8000k. 

De 6000k geven een mooi wit licht, zonder heel kil te worden. Staan geweldig in het ST interieur. 

Philips-X-treme-Vision-360-LED-6000K-T10

@BartK @Jelle_10

Bedankt voor je uitgebreide uitleg @BartK! Momenteel heb ik nu deze van AliExpress thuis liggen. Kun je misschien voor mij checken of ik deze veilig kan gebruiken en dus geen canbus heeft? :) Die lampjes van Philips spreken mij ook wel erg aan, alleen wel een beetje aan de dure kant. Ik zal er dan 5 stuks moeten hebben. 3 voor interieurverlichting en 2 voor beide kanten bij de voeten. Eventueel nog 2 bij kentekenverlichting achter. Dat wordt mij een beetje te duur (helaas).

Share

• Create New...