Jump to content

Hoog verbruik fiesta 2014

Rooverz
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Wij hebben een fiesta uit 2014, 1.0 met een 65pk motor. Nu proberen wij zuinig te rijden (airco staat uit), maar is het verbruik 7/100km (1 op 14,2). Nu weet ik dat het geen zuinigheids monster is, maar toch schrik ik wel van  dit verbruik. Ik heb bij de diverse Nederlandse en Duitse sites naar het verbruik gekeken, maar allen geven deze een (iets) lager verbruik aan. Is hier verder nog iets aan te doen, of is het pech en accepteren? 

Ik zat er inderdaad over na te denken om de fiesta te laten tunen. Naar ik vraag me af in hoeverre de auto dan wellicht nog meer gaat verbruiken. 

Daarnaast vindt ik het opvallen dat deze auto in vergelijking met andere 65pk uitvoeringen meer verbruikt bij een zuinige rijstijl. 

Auto wordt redelijk gemiddeld gebruikt. 3 maal per week Amersfoort Utrecht woon werk verkeer. Stukken van dus ongeveer 20 a 30 minuten, met diverse snelheden, stukken binnenwegen, snelweg 100 en 130km stukken. 

5 hours ago, Rooverz said:

Ik zat er inderdaad over na te denken om de fiesta te laten tunen. Naar ik vraag me af in hoeverre de auto dan wellicht nog meer gaat verbruiken. 

Daarnaast vindt ik het opvallen dat deze auto in vergelijking met andere 65pk uitvoeringen meer verbruikt bij een zuinige rijstijl. 

Tunen wil niet zeggen dat hij meer gaat verbruiken. Je motor hoeft minder hard te werken om een snelheid te halen en te behouden.

Een kleine motor met weinig pk/vermogen moet harder werken dan een motor met meer vermogen.

Hier maakt men helaas vaak de fout.

Dus ja met chiptuning ga je zuiniger rijden, maaaaar als je het vermogen vaak gebruikt, dan zal hij ook meer verbruiken.

Let wel op, het nieuwe zuinig rijden is totaal niet zuinig. Met weinig toeren op gang komen vraagt juist veel van de motor.

On 10-1-2017 at 17:58, Rooverz said:

Auto wordt redelijk gemiddeld gebruikt. 3 maal per week Amersfoort Utrecht woon werk verkeer. Stukken van dus ongeveer 20 a 30 minuten, met diverse snelheden, stukken binnenwegen, snelweg 100 en 130km stukken. 

100 of 130 maakt erg veel uit.

Zeker omdat hij niet heel veel pk's heeft moet hij behoorlijk toeren maken bij 130 km/h.

Rij maar eens een hele tank niet boven de 110, kan je zo 1 of 2 km op een liter extra opleveren

Ik zal het eens in de gaten houden. Toch vindt ik het verbruik in vergelijking met andere 1.0 65pk uitvoeringen aan de hoge kant met onze zuinige rijstijl in gedachte. 

Misschien over een paar maandjes Tunen naar de 80 pk versie. Schijnt dat er dan tussen de 85-90pk uit kan komen en 130nm. Dit zou dan bij rustige rijstijl beter moeten zijn voor het verbruik toch? 

De 65 pk 3 cilinder 1,0 motor heeft géén turbo, die zit er vanaf de 100 pk versie op. Verder is de motor vrijwel identiek. Het laten tunen of chippen zal dus weinig tot geen resultaat opleveren en is naar mijn bescheiden mening de uitgave niet waard. Tunen of chippen levert alleen bij een turbo motor winst op, omdat dan zaken als laaddruk te beïnvloeden zijn. 

Ik denk dat er meer winst is te behalen met:

1. het controleren van bandenspanning 
  2. controleren of remmen niet aanlopen
  3. controleren van uitlijning
  4. goede benzine tanken
  5. juiste motorolie
  6. koude motor niet zwaar belasten

Succes met de zoektocht naar zuinigheid,

Hans.

Ben ik niet helemaal met je eens.

Vaak wordt ook dezelfde motor gebruikt voor diverse pk's.

Dmv een software aanpassing is van bv een 60 pk een 90 pk gemaakt.

Software van een 82 pk wordt ingeladen met een tuning naar 90.

Bel even met unlimited tuning voor de exacte details.

Zoals ik al aangaf, de motor is vrijwel identiek. Het verschil wordt, naast de montage van een turbo, gemaakt door o.a. andere software en zaken als een groter gasklephuis.

Het kan helpen de dealer te vragen om een software update alvorens over te stappen op een, in mijn ogen veel te dure, tuning, remapping of chipping. Een collega van me kocht een Focus met de 1,0 L 3 cilinder 100 pk. De wagen was niet vooruit te branden. Een bezoek aan de dealer bracht aan het licht dat de software te zuinig stond ingesteld. Na de update rijdt zijn Focus prima én is zuinig.

Succes,

Hans.

Vind 300 euro voor 25 pk anders niet verkeerd.

Ford motoren worden vaak geknepen door software en niet door mechanische aanpassingen.

Niet in alle gevallen. Maar deze zover ik weet wel.

1 hour ago, HANSBEUS said:

Het kan helpen de dealer te vragen om een software update alvorens over te stappen op een, in mijn ogen veel te dure, tuning, remapping of chipping.

....."KNIP" .... 

Een bezoek aan de dealer bracht aan het licht dat de software te zuinig stond ingesteld. Na de update rijdt zijn Focus prima én is zuinig.

Bovenstaande kan ik wel bevestigien.

Onze MK7 (aangeschaft December 2016) op 2 Januari bij de dealer aan de computer laten hangen.

Eigenlijk vanwege het lichte stotteren bij het optrekken, iedere keer net na het opschakelen. (alleen bij een rustige rijstijl)

Er stond inderdaad een update open, die we direct hebben laten uitvoeren. (wachttijd 30 minuten)

Huidige software: C1BG 12A650 AG
Kosten: 40,40 incl  (valt dus goed mee)

Resultaat:

Een fijner rijdende auto door een betere gasresponse.

Geen stotteren meer.

Auto rijd zuiniger, binnenkort verwacht ik de exacte gegevens te kunnen melden.

Al met al gaan we toch ook de Tuning laten doen, ondanks de beperkte winst (onze heeft al 82pk) verwacht ik toch dat we plezier zullen hebben van die uitgave.

Ik ben benieuwd naar mensen die hun auto (1.0 65pk) hebben laten tunen en hun ervaringen mbt gebruik. 

Ik zal de dealer navragen of er een software update is. 

Daarnaast heb ik alle zaken zoals bandenspanning en zuinige rijstijl in acht genomen, maar rij dus nog steeds niet zuinig. 

58 minutes ago, White said:

Bovenstaande kan ik wel bevestigien.

Onze MK7 (aangeschaft December 2016) op 2 Januari bij de dealer aan de computer laten hangen.

Eigenlijk vanwege het lichte stotteren bij het optrekken, iedere keer net na het opschakelen. (alleen bij een rustige rijstijl)

Er stond inderdaad een update open, die we direct hebben laten uitvoeren. (wachttijd 30 minuten)

Huidige software: C1BG 12A650 AG
Kosten: 40,40 incl  (valt dus goed mee)

Resultaat:

Een fijner rijdende auto door een betere gasresponse.

Geen stotteren meer.

Auto rijd zuiniger, binnenkort verwacht ik de exacte gegevens te kunnen melden.

Al met al gaan we toch ook de Tuning laten doen, ondanks de beperkte winst (onze heeft al 82pk) verwacht ik toch dat we plezier zullen hebben van die uitgave.

Waar kan ik controleren welke software versie ik heb en wat de meeste recente versie is voor mijn auto (los van uiteraard de dealer)? 

5 hours ago, Rooverz said:

Waar kan ik controleren welke software versie ik heb en wat de meeste recente versie is voor mijn auto (los van uiteraard de dealer)? 

Zoals Jelle_10 al aangeeft, bij de dealer.

Zelfs die kan het je niet zo zeggen, aangezien het blijkbaar nergens geregistreerd staat.

De auto moet echt aan de computer gehangen worden, die checkt en geeft aan of er een update is.

Bij mijn dealer gaven ze dus aan dat er een update was, maar ze konden niet zien welke dat was.

Uiteindelijk zijn het de kosten niet, en ik kon erop wachten.

Succes

Klopt je kan alleen zien voor welke module er een update is.

In een kale fiesta zijn dat al snel een 10 tal modules. Vaak ook wel aanwezig maar niet geactiveerd

En het kan zelfs zo zijn dat er bij een update van de bcm(hoofdcomputer) die na update bijvoorbeeld alleen maar een toevoeging is geweest om de voorruitverwarming bij bepaalde omstandigheden uit te schakelen

Als je een account aanmaakt op de etis website kun je zien welke software en hardware je auto heeft. als de dealer een update heeft uitgevoerd word dit op etis bijgewerkt.

zelf heb ik toegang om alle modules te updaten, in sommige gevallen zelfs meer dan de dealer kan.

Ik heb toen ik de auto kocht gekeken op de website van Etis, maar een account aanmaken kan als particulier niet zomaar volgens de website.

Je moet A: een bedrijf zijn, B: zijn er kosten aan verbonden in sommige opzichten. Daarnaast hangt er een heel juridisch blad aan waar je mee akkoord dient te gaan.

Lijkt me erg omslachtig voor de beperkte info die je dan krijgt.

Ik hoor het heel graag als ik ernaast zit, en het wat te duister inzie.

Mischien kun je daarover dan een nieuw topic aanmaken, om deze niet teveel vervuilen met andere info. 

10 hours ago, ReneKunst said:

Klopt je kan alleen zien voor welke module er een update is.

In een kale fiesta zijn dat al snel een 10 tal modules. Vaak ook wel aanwezig maar niet geactiveerd

En het kan zelfs zo zijn dat er bij een update van de bcm(hoofdcomputer) die na update bijvoorbeeld alleen maar een toevoeging is geweest om de voorruitverwarming bij bepaalde omstandigheden uit te schakelen

Dat is wat de dealer ook aangaf.

Op mijn vraag welke update er dan openstond, kon hij geen antwoord geven.

Volgens hem moest de update uitgevoerd worden om te zien welke het exact was.

Bij ons pakte het goed uit, en was het probleem waarvoor we gingen opgelost.

Share

• Create New...