Jump to content

Erwin's Fiesta

Flanker
 Share

Recommended Posts

Afgelopen zaterdag hebben we onze Corsa D uit 2007 met 285.000 km op de teller ingeruild en onze Fiesta uit 2015  met 27.000 km op de teller opgehaald. Betreft een Ford Fiesta Titanium met een 1.0 100pk 3-cilinder motor. Als het aan ons ligt, dan zal dit de aankomende 6-7 jaar onze auto blijven. 

De oranje voorknippers zijn inmiddels al vervangen door Silvervisions en de volgende updates die op de planning staan zijn een LPG-G3 installatie, trekhaak en dashcam. Na een week in de Fiesta gereden te hebben moet ik zeggen dat dit echt vele malen beter rijdt dan mijn oude Corsa D. Een van de meest bijzondere zaken die mij is opgevallen, is dat de eerste versnelling van de Fiesta net zoveel bereik heeft als de 1e en 2e versnelling van de Corsa bij elkaar. SchakelAssist adviseert eigenlijk doorlopend om rond de 1500 toeren te blijven rijden, waar ik nog wel even aan moet wennen. Iets wat me na de eerste vole tank leeg gereden te hebben wel tegenvalt is het verbruik: Met de eerste tank heb ik 1:17,5 weten te realiseren, waarvan 75% snelweg waarbij niet harder is gereden dan 110 km/u. Ik hoop dat dit nog iets beter wordt, maar is wel weer goed voor de argumentatie van de LPG installatie.

Wat foto's van de Fiesta:

Corsa735.jpg

Corsa737.jpg

Corsa738.jpg

Corsa740.jpg

En een paar foto's van de Corsa D waar we afscheid van hebben genomen:

Corsa715.jpg   

Corsa718.jpg   

Welkom op het forum!

Ben je met 1:18 niet tevreden? Ik vermoed dat je niet veel beter gaat scoren dan dat. Kijk overigens niet altijd naar de indicator, veel op 1500 toeren rijden vind je motor niet altijd even leuk.

Ik heb eigenlijk nog geen mensen gezien die een ecoboost op gas hebben laten rijden. Ik zou daar eerst ervaringen en informatie over inwinnen.

15 hours ago, Jelle_10 said:

Geïmporteerde vauxhall?

Veel veilige kilometers toegewenst in de Fiesta!

Nee het is geen Vauxhall. Ik heb alleen de Opel grille vervangen door eentje van Vauxhall. De rest was nog gewoon allemaal Opel.

14 hours ago, Harry said:

Welkom op het forum!

Ben je met 1:18 niet tevreden? Ik vermoed dat je niet veel beter gaat scoren dan dat. Kijk overigens niet altijd naar de indicator, veel op 1500 toeren rijden vind je motor niet altijd even leuk.

Ik heb eigenlijk nog geen mensen gezien die een ecoboost op gas hebben laten rijden. Ik zou daar eerst ervaringen en informatie over inwinnen.

Natuurlijk weet ik dat de fabrieksopgave veel te mooi en eigenlijk nooit haalbaar is, maar dat ik nu met rustig rijden op de snelweg de fabrieksopgave voor het rijden in de stad haal valt me toch wel een beetje tegen. En dan rij ik ook echt zeer rustig. Hopelijk verbetert het nog een beetje.

Fabrikant Prins levert overigens een LPG installatie voor deze motoren en ze hebben er schijnbaar ook al een behoorlijk aantal ingebouwd. Binnenkort laten we deze inbouwen.

Laat je over het volgende even wat meer informeren;

De ecoboost motor is van aluminium, ik weet niet of de klepzittingen van ander materiaal zijn. Als de klepzittingen van aluminium blijken te zijn kun je verwachten dat ze na zon 100.000 km verbranden omdat lpg veel warmer is bij ontbranding dan benzine.

De ecoboost heeft ook variabele klep timing.

Ik heb ooit is gelezen dat lpg en variabele klep timing niet fijn samengaan, maar hier weet ik het fijne niet van.

Laat je goed informeren bij meerdere bedrijven voordat je straks een duur lpg systeem op de auto hebt zitten dat nog meer kost doordat het de motor om zeep helpt.

In het verleden heeft ford ook bi-fuel motoren gemaakt, daarvan is bekend dat deze vaker problemen hebben in verhouding met de normale benzine variant.

Ps: advies opvragen zou ik ook bij motoren revisie bedrijven doen. Die hebben er vaak veel kennis van omdat het op hun bord komt als er problemen zijn.

• 3 weeks later...

De Fiesta heeft meer vermogen, stuurt veel fijner en de vering is veel comfortabeler. Het enige waar ik tot nu toe moeite mee heb om aan te wennen is de voorruitverwarming, Wanneer ik in het donker rij dan is deze namelijk behoorlijk zichtbaar. Verder heeft de Fiesta iets minder beenruimte achterin, maar is de kofferbak wel weer ietsje groter.

Al met al ben ik erg blij met de overstap.

9 hours ago, Flanker said:

De Fiesta heeft meer vermogen, stuurt veel fijner en de vering is veel comfortabeler. Het enige waar ik tot nu toe moeite mee heb om aan te wennen is de voorruitverwarming, Wanneer ik in het donker rij dan is deze namelijk behoorlijk zichtbaar. Verder heeft de Fiesta iets minder beenruimte achterin, maar is de kofferbak wel weer ietsje groter.

Al met al ben ik erg blij met de overstap.

Klinkt als een wereld van verschil, ook al opereren ze op papier in ongeveer hetzelfde segment. 

• 10 months later...

Na een lange stilte weer een berichtje.

Zoals eerder aangegeven heb ik op 14-4-2017 toch een Prins LPG installatie laten inbouwen. In eerste instantie ging dit niet helemaal lekker en bleek dat de door Prins uitgevoerde modificatie aan de brandstofpomp niet correct was gedaan. Herstellen was niet meer mogelijk en heb ik kosteloos een nieuwe pomp van hen gekregen.

Inmiddels ben ik alweer 50 tanken met LPG en 20594 kilometer verder en kan ik zeggen dat ik er heel erg tevreden over ben. Ik merk geen enkel verschil met benzine, al heb ik dat niet heel grondig onderzocht. Er zit nu een 58 liter tank op de plek van mijn reservewiel, waarbij de vloer 7 cm omhoog is gekomen. Theoretisch zou er iets meer dan 46 liter getankt moeten kunnen worden, maar ik heb de LPG tank nog geen enkele keer leeg gereden. Het meeste dat ik getankt heb is 43 liter, en hier heb ik toen 500 km op kunnen rijden.

Op benzine was het verbruik bij mijn minst zuinige tank 1:16,44 en mijn zuinigste 1:21,40. Op LPG was het verbruik bij mijn minst zuinige tank 1:9,07 en mijn zuinigste 1:15,19. Dit is wel minder zuinig, maar uiteindelijk toch bijna 50% minder brandstofkosten.

In mei nog een hele nare ervaring gehad met een verkeershufter: Deze man vond dat ik niet snel genoeg reed, haalde mij in, sneed mij af en raakte mij daarbij. Hij stopte, sprong uit de auto, schold me uit, sprong weer met zijn vrouw in de auto en scheurde vervolgens weg. Ik heb hem even geprobeerd bij te houden, maar nadat hij spookrijdend andere mensen van de weg af ging drukken heb ik mijn achtervolging gestaakt. In zijn auto zat overigens een kind op de achterbank...

Omdat ik wel zijn kenteken had heb ik de politie gebeld die er binnen 5 minuten waren. Helaas hebben ze hem niet meer aangetroffen en is alles genoteerd. Ze zouden contact opnemen met de bestuurder en dan weer contact met mij opnemen. Twee maanden later wordt ik gebeld door de politie met de mededeling dat ze de bestuurder hadden gevonden. Het had zo lang geduurd omdat de man en vrouw beide doof bleken te zijn. De bestuurder vertelde helaas een ander verhaal, waarbij hij zijn vrouw als getuige had. Ze zouden zijn weggereden omdat ze zich bedreigd zouden hebben gevoeld, terwijl ik nier eens de auto uit was gestapt. Omdat ik geen getuigen had gaf de politie aan dat ik er wel een zaak van zou kunnen maken, maar dat in de praktijk de schade gedeeld zou worden. Hier was ik echt enorm zuur van: Ik word aangereden en moet mijn eigen schade ook nog eens betalen. Had ik nou maar een werkende dashcam gehad. De schade is nog niet hersteld, want als ik dit zo op mijn all-risk verzekering zou claimen, dan gaat mijn premie weer omhoog en bij deze relatief kleine schade is dat financieel niet slim.

20171002_143435.jpg

20171002_143443.jpg

Wat een sneu verhaal.....

Het is altijd een probleem als je alleen in de auto zit. Een dashcam monteren is tegenwoordig bijna noodzakelijk en juridisch overtuigend.

Herstellen van jouw schade is duurder dan de aanschaf van een dashcam.........

Kort geleden heb ik zelf deze aangeschaft en gemonteerd:

https://www.123carcam.nl/dashcam-bl1200-gps

Sterkte en suc6 ermee!

Het beste er verder mee man.

Is het niet een slingerende telefonerende of appende hufter dan heb je wel zoiets wat anno 2017 steeds frequenter lijkt voor te komen.

Zo is het ook nog de vraag of je aan de achterzijde ook een dashcam nodig hebt voor bumperplakidioten.

• 1 year later...

Onderstaande is ons vandaag 24-12-2018 bij Kwik-Fit (Nieuwegein) overkomen:

08:45:
Onze Ford Ka weggebracht naar Kwik-Fit voor een APK keuring.

10:30:
Telefoontje ontvangen dat de auto is afgekeurd en wel om de volgende redenen:
- Koplamp mechaniek los in koplamp;
- Handremkabel aansluitingen links en rechte teveel roest;
- Schokbreker kappen teveel speling;
- Remslang koppelingen achter teveel roest.
De totale reparatiekosten zouden €.960,00 bedragen! Omdat ik dit nogal veel vond, heb ik telefonisch een onderdelen specificatie van Kwik-Fit gevraagd. Deze hebben ze gegeven en heb ik aangeven dat ik binnen 1 uur terug zou bellen.

10:40-11:00:
Online gezocht naar de benodigde onderdelen: Totale kosten €.120,00 en heb deze meteen maar besteld.

11:00:
Kwik-Fit teruggebeld en doorgegeven dat ze niets hoefden te doen. Ik heb aangegeven dat ik de reparaties zelf zou gaan uitvoeren en dat we de auto meteen zouden komen halen. Dat was geen probleem en ze zouden onze auto direct bij de RDW afmelden als afgekeurd.

11:30:
Bij de Kwik Fit aangekomen bleek dat bij de afmelding onze auto geselecteerd was voor een RDW steekproef en dat deze nog zeker 1,5 uur moest blijven staan. Jammer dat dit niet even is doorgegeven, had ons weer een rit gescheeld. We zijn toen maar weer naar huis gegaan, in afwachting van het telefoontje dat de RDW steekproef was uitgevoerd en we onze auto konden ophalen.

13:00:
Gebeld door Kwik-Fit met de mededeling dat de steekproef was uitgevoerd en onze auto klaar was. Er was alleen iets anders geconstateerd. De RDW controleur heeft naar de 4 afkeurpunten gekeken en hiervan drie afkeurpunten ongegrond verklaard. Ook het mechaniek in de koplamp kon plots eenvoudig worden vastgezet, met als resultaat: Auto goedgekeurd!

14:00:
Auto opgehaald en €.22,50 voor de keuring afgerekend. Kwik-Fit benadrukte nog wel dat ze het niet met de controleur eens waren, maar dat de RDW controleur het laatste woord had. Ze waren van mening dat de door hen geconstateerde zaken wel degelijk hersteld zouden moeten worden. Onderdelen al besteld, dus dat gaan we in de loop van volgend jaar dan ook zeker doen.

Ik moet er niet aan denken dat we (zoals veel mensen doen) bij het eerste telefoontje hadden aangegeven dat ze de reparaties hadden kunnen uitvoeren. Dan waren we €.960,00 armer geweest voor reparaties die volgens de RDW controleur niet direct noodzakelijk bleken te zijn. Ik ben heel blij dat ik zelf de meeste reparaties aan onze auto’s kan uitvoeren, zodat me dit alleen de onderdelen en tijd kost. De geloofwaardigheid van Kwik-Fit is behoorlijk gedaald, omdat niet één, maar drie van de vier afkeurpunten volgens de controleur onterecht bleken te zijn. Volgende keer maar niet meer naar Kwik-Fit voor de APK!

Wees gewaarschuwd en doe hier je voordeel mee!

Realiseer me dat ik nog geen foto van onze Ka heb geplaatst. Bij deze:

Ka001.jpg

Tjonge, een geluk bij een ongeluk dat ze een steekproef deden. De broodgarage zat er dus goed naast maar lopen dus aardig binnen bij niet autotechnische klanten is het goed boeren.

Maar wat zijn schokbrekerkappen dan die speling vertonen? Ik ken wel een garagehouder die een punt moest inleveren vanwege een verroeste remslang, d.w.z. aan de zeskantige delen die om de slang gekrompen zijn, omdat ie dat vanwege vuil niet gezien had. Die is daar nu erg alert op en daar kan ik me dan nog iets bij voorstellen. Maar de rest?

Ik weet wel dat ik me niet meer laat zien bij die kwiktoko gezien een andere ervaring. Met banden ook eens zoiets gehoord van een familielid, bodemprijsje mijnheer, alleen wat betreft de montage werd alles apart afgerekend en was het uiteindelijk duurder dan bij een ander.

Heren, dat komt nog voor bij een mercedes garage :oops:, Ze weten het toch niet, geloven geoemd alles! Heb dat mercedes inruil/trekhaak verhaal wel eens vaker aangehaald, of dat nogal dure banden (ook Ford) vertelseldje! 

Ik moet zeggen; bij mijn vorige 16jarige mk5 was het de afkeur te verroeste  r. remleiding, En liet de apk (€30,-)  monteur me ook zien, kosten €19,95 excl btw! Daar kun je zelf niet voor gaan liggen kloten op de grond :)! Profile garage, niet de allergoedkoopste, maar wat dat betrefd :heelcool:. Wat is Robert en Willem (shit) hun mening? Ze weten het toch niet :dikkelol:! Merrie chrismast!

4 hours ago, Pieterke said:

Heren, dat komt nog voor bij een mercedes garage :oops:, Ze weten het toch niet, geloven geoemd alles! Heb dat mercedes inruil/trekhaak verhaal wel eens vaker aangehaald, of dat nogal dure banden (ook Ford) vertelseldje! 

Ik moet zeggen; bij mijn vorige 16jarige mk5 was het de afkeur te verroeste  r. remleiding, En liet de apk (€30,-)  monteur me ook zien, kosten €19,95 excl btw! Daar kun je zelf niet voor gaan liggen kloten op de grond :)! Profile garage, niet de allergoedkoopste, maar wat dat betrefd :heelcool:. Wat is Robert en  hun mening? Ze weten het toch niet :dikkelol:! Merrie chrismast!

@Pieterke,jij ook een glimmend nieuwjaar alvast:dikkelol:

Maar wat zijn schokbrekerkappen dan die speling vertonen? Ik ken wel een garagehouder die een punt moest inleveren vanwege een verroeste remslang, d.w.z. aan de zeskantige delen die om de slang gekrompen zijn, omdat ie dat vanwege vuil niet gezien had. Die is daar nu erg alert op en daar kan ik me dan nog iets bij voorstellen. Maar de rest

Ze hadden het erover dat de kappen die aan de bovenkant van de schokbrekers zitten en de schokbrekers beschermen tegen vuil zoveel speling hebben dat het vuil er zo bij kan komen.

• 7 months later...

Hierbij een leuk vervolgverhaal op de keuring van onze Ford Ka december vorig jaar. Deze is toen in eerste instantie door Kwik-Fit Nieuwegein afgekeurd, maar vervolgens na een steekproef door de RDW wel goedgekeurd (Het hele verhaal staat hierboven). Vanwege deze "goede" ervaring ben ik vandaag voor de keuring van onze Fiesta niet naar Kwik-Fit Nieuwegein, maar naar Profile Vianen geweest. Hij is daar gecontroleerd en zonder bijzonderheden goedgekeurd. :D 

Tijdens het napraten met het personeel, vertelde ik hen globaal over onze ervaring met de Ka bij Kwik-Fit Nieuwegein. Hierop vroegen de heren aan mij: "was dat niet eind vorig jaar?" en "waren de kosten daarvan niet meer dan€.900,00?" Ik was echt heel verbaasd te horen dat ze dit voorval goed kenden. Schijnbaar had dit voorval zich als een brandend vuurtje in de regio verspreid en is schijnbaar door de RDW en brancheorganisatie gebruikt als voorbeeld hoe het absoluut niet moet en mag voorkomen. Ze wisten me ook te vertellen dat naar aanleiding van dit voorval Kwik-Fit in Nieuwegein uiteindelijk als sanctie 6 weken hun keuringslicentie is kwijtgeraakt! Hopelijk hebben ze bij Kwik-Fit hiervan iets opgestoken!  :

Dus als ik het goed begrijp heeft kwik-fit random auto's zitten afkeuren in de hoop om extra $$$ te maken. 
Wat een gladjakkers, zou er zelf ook nooit naar toe gaan maar dat zit dit soort shit flikken phew. 

Share

• Create New...