Jump to content

het Blauwe Feestje

Patchweb
 Share

Recommended Posts

Omdat het CBR naar alle waarschijnlijkheid gaat zeggen dat ik naar een aangepaste auto moet overstappen heb ik afscheid genomen van mijn andere feestje.  Ik heb al gezegd dat ik naar een andere auto zou gaan, maar heb niet vermeld wat voor alternatief ik heb gevonden. Gezien het feit dat ik hier een nieuw project topic voor start, moge het duidelijk zijn dat ik een ander alternatief heb kunnen vinden in een Ford Fiesta. Hieronder de eerste foto's:

side.jpgrear.jpgengine.jpg

Mede dank een goed overleg tussen mij en de betreffende dealer hebben we al met al een goed alternatief neer kunnen zetten.

Ter informatie van de auto:
Het betreft een Fiesta Trend van september 2009.  Uitgevoerd met een 1.4L blok,  voorzien van een 4traps automaat. Hij heeft net geen 70K op de teller

De auto stond bij een dealer in Castricum.  Mijn dealer heeft hem voor mij laten overkomen naar Farmsum, en heeft vervolgens een aantal zaken overgezet. Te weten:
"Eibach" verlagingsveren
"Eibach" Spoorverbreders
"Wolfrace" Velgen 16" incl. de banden (banden waren 1 week oud)
Het "J1 automotive" luchtfilter.
De Smoked achterlichten
De verborgen Trekhaak.
De "Pioneer" Subwoofer (onder de bijrijdersstoel).  Met als bonus aangezien ik daar niet over gesproken had,  de Musicbox.  die het mogelijk maakt om muziek vanaf USB af te spelen
Het halflederen stuurwiel dat ik vorig jaar bij Wout Bouman in had laten bouwen toen ik daar de Cruise Control in heb laten bouwen.

En tot slot, hebben de leden van de werkplaats een poging gedaan om ook de Cruise Control werkend te krijgen.  Helaas is dit niet gelukt. De knoppen zijn omgezet,  de kabelboom daarvoor ook, (lampjes gaan branden), maar de Cruise Control kan niet geactiveerd worden.

Ik heb dit feestje sinds gister. En ik heb nog niet zo heel veel KM er mee gereden (100km ong.) en deze rijd prima. Stuurt scherp, acceleratie ben ik tevreden over, en het geluid is natuurlijk door het open luchtfilter prima.

Voorlopig heb ik wel plannen om ook deze Fiesta weer volledig naar mijn smaak aan te pakken.  De Cruise Control is toch wel iets dat ik ga missen,  en ook de getinte ruiten die ik had in de vorige Fiesta wil ik weer terug.  Ook had ik rode verlichting bij de pedalen in de vorige,  en dat had ik nagevraagd bij de garage om over te zetten, maar dat is tussen wal en schip geraakt. Hiervoor zal ik echter bij zowel bestuurder en bijrijder blauwe verlichting in het voetendeel plaatsen.

De achterlichten zijn overgezet. Door de inval van de zon lijken ze een stuk lichter hoor.  Ze zijn smoked :).

Dankzij Nielsicq doet sinds vandaag de Cruise Control het ook.   Hiervoor nogmaals bedankt :)

• 1 month later...

Eerste kleine aanpassingen zijn weer gedaan.  Ik heb gezien dat de fitting voor de instapverlichting aanwezig was,  dus daar eerst een oud lampje ingezet, die het prompt deed.  Daar nu dus 2 blauwe leds in gestopt. De foto doet de leds geen eer aan,  ze geven voldoende licht af.

boardinglight.jpg

Daarnaast had ik in de oude fiesta bij de pedalen rode ledverlichting welke ingeschakeld werd als de verlichting aanging.  Met hulp van een monteur bij de garage heb ik daar nu blauwe verlichting aangesloten.

interiorlight.jpg

Aan zowel bestuurder als passagiers kant zitten 2 leds.  Welke nog aangepast kunnen worden naar de juiste positie.  Voor mij is het remmen natuurlijk nog steeds belangrijk.  Dus vandaar dat daar de leds op schijnen.

Overigens heb ik sinds 3 november uitslag van het CBR.  Ik zal deze auto aan moeten passen!  het rempedaal word opklapbaar,  en er komt een handbedrijfsrem bij.  Dit houd in, dat er een hendel onder het stuur word geplaatst (onder de bediening voor de ruitenwisser) waardoor ik met de hand ga remmen. Het zit er nog niet in, aangezien ik hiervoor afhankelijk ben van het UWV. (aanvraag ligt er, maar kan tot 8 week duren :( )

Voor zover de kleine updates :).   De auto rijd super,  na 4 tankbeurten en ongeveer 2000 km ben ik er nog steeds content mee.

On ‎17‎-‎11‎-‎2016 at 08:48, Michelvh said:

Ziet er netjes uit! Remmen met een handrem....klinkt als Ken Block:P

Misschien een brutale vraag, wat is de reden dat de auto aangepast moet worden?

De reden voor de aanpassing is natuurlijk medisch. Ik heb een cyste in mijn ruggewervel,  deze is helaas te groot geworden, en heeft mijn zenuwbanen afgeknepen. (zie het als een steen die in een waterslang zit). Dit had als gevolg dat het gevoel in delen van mijn lichaam minder werd, maar ook de aansturing werd minder.  In 2013 heb ik een operatie ondergaan. Deze was om verdere schade te beperken. De operatie op zich is prima geslaagd, maar de klachten die ik had werden natuurlijk niet beter.  Gelukkig voor mij ook niet minder.

Als gevolg van dit alles, is de aansturing naar mijn benen behoorlijk wat trager als van gezonde mensen.  En bij een rijtest van het CBR ging het maken van een noodstop niet naar wens.  Ook het feit dat ik steeds moet kijken waar mijn voeten zich bevinden is niet bevordelijk voor de rijveiligheid.  Ik heb lessen gehad in een aangepaste leswagen,  en dat toonde aan dat de bediening van de rem middels een handbedrijfsrem prima gaat.  

Aangezien ik mijn auto niet alleen heb voor de fun, maar ook eventueel naar werk moet kunnen rijden is het wachten op ondersteuning door het UWV tot ik de aanpassing mag doen. Tot die tijd is het voor mij belangrijk zo min mogelijk auto te rijden om de eventuele risico's zo klein mogelijk te houden.

On 21-11-2016 at 12:40, Patchweb said:

is het wachten op ondersteuning door het UWV tot ik de aanpassing mag doen. Tot die tijd is het voor mij belangrijk zo min mogelijk auto te rijden om de eventuele risico's zo klein mogelijk te houden.

Pffffffff, hoop dat je snel bericht mag krijgen van die ambtenaren bij het UWV. Niet mogen rijden moet een zware straf zijn. Dan heb je een mooie(re) Fiësta en dan mag je er niet in rijden....  ¡Ai caramba!

't Is logisch als je geregeld een lege parkeerplek op gaat zoeken om toch maar te kunnen genieten van je auto :duim: Hopelijk zetten de ambtenaren er vaart achter

• 2 months later...

Het heeft allemaal even mogen duren. Sinds 2 week is de aanpassing van de voetrem naar een handbedrijfsrem een feit. 
Donderdag a.s. moet het nog even worden gekeurd bij het bedrijf dat de aanpassing heeft uitgevoerd. (Bever te Assen)

Hierbij 2 foto's met het resultaat.

handbedrijfsrem.jpg

De bediening zit rechts :).

pedalen.jpg

Het rempedaal is opgeklapt. En kan dus voor de niet vaste bestuurder naar beneden worden geklapt.

Het was even wennen, maar na er nu bijna 2 week er in te rijden, is het al bijna normaal geworden. Heel af en toe betrap ik mezelf er nog op dat ik ook de voet rem nog wil gebruiken.

Om de auto veilig te houden. (hoe gek dit ook klinkt)  Is de knieairbag verwijderd. 
Ook is de stuur niet langer meer in hoogte en diepte verstelbaar. Dit omdat de beugel voor het verstellen door de bediening niet langer aan te trekken is. (zou tegen de stang aankomen).

Verdere updates liggen reeds klaar.  Maar het moet een beetje warmer worden voor ik deze ga plaatsen.

On 20-2-2017 at 15:41, Patchweb said:

Het heeft allemaal even mogen duren. Sinds 2 week is de aanpassing van de voetrem naar een handbedrijfsrem een feit. 
Donderdag a.s. moet het nog even worden gekeurd bij het bedrijf dat de aanpassing heeft uitgevoerd. (Bever te Assen)

Hierbij 2 foto's met het resultaat.

De bediening zit rechts :).

Het rempedaal is opgeklapt. En kan dus voor de niet vaste bestuurder naar beneden worden geklapt.

Het was even wennen, maar na er nu bijna 2 week er in te rijden, is het al bijna normaal geworden. Heel af en toe betrap ik mezelf er nog op dat ik ook de voet rem nog wil gebruiken.

Om de auto veilig te houden. (hoe gek dit ook klinkt)  Is de knieairbag verwijderd. 
Ook is de stuur niet langer meer in hoogte en diepte verstelbaar. Dit omdat de beugel voor het verstellen door de bediening niet langer aan te trekken is. (zou tegen de stang aankomen).

Verdere updates liggen reeds klaar.  Maar het moet een beetje warmer worden voor ik deze ga plaatsen.

Raar dat dit alles zooooo lang moet duren als het er imho - no offence - a la macGyver uitziet hoe dit werkt. {bonkers}
Dit hadden we via het forum ook zo voor je kunnen fixxen, maar dan binnen een dag :wink::duim:

Blij dat je weer mobiel bent en van je auto kan en mag genieten!!! :duim:

Veel rijdt plezier joh 8)

Dank je :)

Dat rijdplezier gaat zeker lukken.  De aanpassing zelf is best wel prijzig ook nog.  Bijna € 1500.   Een deel daarvan gaat naar de RDW (€ 225).  Omdat de gehele aanpassing gekeurd moet worden, en er dus ook op het kentekenbewijs een vermelding gedaan word. Het bedrijf zelf rekent voor het monteren van de bedrijfsrem (de macGyver oplossing) een prijs van € 830 excl. btw.  Het opklapbaar maken van het pedaal kost € 144,50 excl. btw. En dan rekenen ze € 55,50 voor het verzorgen van documentatie en het begeleiden van de keuring. (wat inhield dat ze de keurmeester wezen waar de koffiemachine stond.)

Het technisch keuren door deze keurmeester van de RDW heeft al met al nog geen 10 minuten in beslag genomen. De rit van en naar Assen duurde bijna 1.5 uur.  Maar dat was wel het leuke aan dit geheel.

Volgende updates volgen nog.  Ik zal o.a. de voorbumper aan de bijrijderskant wat moeten polijsten,  een vrouwelijke bestuurder van een auto schatte de ruimte verkeerd in,  en het is haar gelukt om mijn bumper te raken met haar achterspatscherm en haar achterportier.  De krassen bij haar zijn behoorlijk wat groter als bij mij.  En ik denk dat ik met wat polijsten de meeste krassen weer weg ga krijgen.

Maar ook hiervoor geld.  Het moet een beetje warmer worden.  Tis nu nog niet te doen om aan de auto te knutselen.

• 3 weeks later...
  • 3 years later...

kuch kuch.   Het heeft even geduurd.  Maar dit topic kan worden gesloten voor verdere toevoegingen.  Sinds gister is deze mk7 automaat eigenaar van de dealer in Farmsum. Begin oktober zijn we het trafect voor een nieuwe auto gestart en deze hebben we gister op kunnen halen.

Share

• Create New...