Jump to content
Fiestaclub.nl
Charly

Climat Control aan, Fan direct aan op hoge toeren??

Recommended Posts

Climat Control aan, Fan direct aan op hoge toeren?? Ben al even bezig met de dealer (opel) om ervoor te zorgen dat mijn airco werkt zoals het volgens mij hoort.

Naar mijn idee hoort de temperatuur welke uit de luchtroosters komt met airco vol aan de 5 tot 7 graden te halen. Blijft nu rond de 12 tot 13 graden??

Ook de fan voor bij het blok gaat gelijk aan het loeien zodra de airco wordt ingeschakeld. Ook bij een koude motor. Is dit standaard voor een FoFi? Ze hebben naar zeggen inmiddels de condensor vervangen, interieurfilter vervangen, airco schoon gemaakt en opnieuw gevuld, fan vervangen ... Blijft naar mijn idee de vraag waarom het niet voldoende koelt... De Focus werd altijd steenkoud en was ook een climat control systeem.

Ik hoop dat jullie kunnen helpen want nu heb ik nog garantie...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga er even vanuit dat je climate control hebt, dus dat je de temperatuur kan instellen op jouw gewenste temperatuur. Wanneer je hem op 20 graden instelt en je hebt de 'auto' functie aan, dan zal hij nooit 5-7 graden lucht eruit gaan blazen. Wanneer de temperatuur in de auto dermate hoog is, zal hij natuurlijk hard blazen om het interieur te koelen. Het blazen zal geleidelijk aan dalen naarmate de ingestelde temperatuur is bereikt.

Het is eigenlijk niet logisch om bij climate control super koude lucht te laten blazen, laat het systeem zelf alles regelen. Jij stelt de temperatuur in, hij doet het werk. Waar baseer je het "niet voldoende koelen" op? Wanneer je de temperatuur op 16 graden instelt en je de auto in de volle zon zet, wordt het dan geen 16 graden in de auto?

Bij mijn MK7,5 springt ook gelijk de koelfan in de motor aan. Dat lijkt me meer dan normaal.
Climate control maakt gebruik van meerdere sensoren. Is de auto al uitgelezen om erachter te komen of al deze sensoren de juiste waardes doorgeven?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik snap wat je bedoelt. Ik bedoel dat als ik d temp. op LO zet hij de koelste stand moet kunnen bereiken. Als ik dit met andere auto's hier uitprobeer ook met Climat komen deze op de 5 tot 8 graden uit. De Fofi van mij dus niet. Valt me net ook op dat tijdens het rijden en dan stoppen bij een stoplicht de airco constant in en uit schakelt. D.w.z. wel 8 x per minuut.... Vraag me echt af of dit wel normaal is???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hè Het is zo bij een buiten temp van bv 20 c een binnen temp moet meten tussen de 4 en 6 c dit wel op recirculeren stand en min 10 minuten draaien

Ga er vanuit als hij 15 gr koelt tov de buiten temp is het goed 

En de koelingfan loopt altijd als de airco aanstaat en bij jouw model is er maar 1 stand

Heeft de Op... dealer hem opnieuw afgevuld ? Zo ja niet te veel erin ? Afhankelijk van de dikte van de condensor ,maar over het algemeen moet er 390 gr in

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, BlackFocus said:

Hè Het is zo bij een buiten temp van bv 20 c een binnen temp moet meten tussen de 4 en 6 c dit wel op recirculeren stand en min 10 minuten draaien

Ga er vanuit als hij 15 gr koelt tov de buiten temp is het goed 

En de koelingfan loopt altijd als de airco aanstaat en bij jouw model is er maar 1 stand

Heeft de Op... dealer hem opnieuw afgevuld ? Zo ja niet te veel erin ? Afhankelijk van de dikte van de condensor ,maar over het algemeen moet er 390 gr in

Ga ervan uit dat zij weten of hebben nagevraagd hoeveel er in moest. Prettig om te weten dat het standaard bij de FoFi is betreffende de fan. Btw die 15 graden kouder als de buitenlucht bij 20 graden komt inderdaad uit op 5 graden??. Dat haalt hij dus niet....

Dan blijft het vele in en uitschakelen binnen een minuut.? Is dit ook standaard voor de FoFi? Lijkt mij persoonlijk wel erg veel bij de huidige 22 graden van vandaag ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De 1.25 motor en 1.6 motor hebben verschillende condensoren, 12 en 16 mm. De vulhoeveelheid is 390 voor de 1.25 en 520 voor de 1.6 ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minutes ago, ReneKunst said:

De 1.25 motor en 1.6 motor hebben verschillende condensoren, 12 en 16 mm. De vulhoeveelheid is 390 voor de 1.25 en 520 voor de 1.6 ?

Hè Rene klopt niet helemaal het gaat om de dikte van de condensor dat klopt wel 

Ik heb een 1.6 en deze heeft een 12mm condensor De dikte is lijdend en niet het type motor !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry ff voor duidelijkheid, volgens etis..

Specificaties WSH-M17B19-A.  koelmiddel R134a voertuigen tot 11.07.2016) 

koelmiddel R1 234yf(woertuigen vanaf 11.07.2016) 

WSS-  M17B21-A tot WSH-MIC23-E Compresso rolic(va crtuigcn 11.07.2016)  Compressorolic(Nacrtuigcn vanaf 11.07.2016D WSS-M20300-A2

Vulhoeveelheid koudemiddel(bij bijvullen)  Auto's met 12 mm Condenser 1.25LDuratec-  16V(Sigma),  1.4LDuratec-16V(Sigma),  1.5L Duratec-16v Ti-VCT(81kW/1 10PS) (Sigma),  1.6L Duratec-16V Ti-VCT(Sigma)  en 1.4L Duratorq-TDCI(DV)  dieselmotor Gram: 390

vulhoeveelheid koudemiddel(bij bijvullen)  Auto's met 16 mm Condenser 1.25L Duratec-  16V(Sigma),  1.4L Duratec-16V(Sigma),  1.5L Duratec-16V Ti-VCT(81kw/  110pk) (Sigma),  1.6L Duratec-16V Ti-VCT(Sigma)  en 1.4L Duratorq-TDCI(DV)  dieselmotor/  1.5L Duratorq-TDCI(DV)  dieselmotor Gram 520

Vulhoeveelheid koudemiddel(bij bijvullen)  Auto's met 12 mm condensor 1.6L Duratorq-TDCI(DV)  dieselmotor Gram 450

Vulhoeveelheid koudemiddel(bij bijvullen)  Auto's met 16mm condensor 1.6L Duratorq-TDCI(DV)  dieselmotor Gram 570

vulhoeveelheid koudemiddel(bij bijvullen)  Auto's met 16 mm condensor 1.0L EcoBoost(74 kw/100 pk)/  1.0L EcoBoost(90 kW/120 pk)  motor Gram 620

Vulhoeveelheid koudemiddel(bij bijvullen)  Auto's met 16 mm condensor 1.6LEcoBoost(132 kW/180 pk)  motor Gram 675

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, ReneKunst said:

Sorry ff voor duidelijkheid, volgens etis..

Specificaties WSH-M17B19-A.  koelmiddel R134a voertuigen tot 11.07.2016) 

koelmiddel R1 234yf(woertuigen vanaf 11.07.2016) 

WSS-  M17B21-A tot WSH-MIC23-E Compresso rolic(va crtuigcn 11.07.2016)  Compressorolic(Nacrtuigcn vanaf 11.07.2016D WSS-M20300-A2

Vulhoeveelheid koudemiddel(bij bijvullen)  Auto's met 12 mm Condenser 1.25LDuratec-  16V(Sigma),  1.4LDuratec-16V(Sigma),  1.5L Duratec-16v Ti-VCT(81kW/1 10PS) (Sigma),  1.6L Duratec-16V Ti-VCT(Sigma)  en 1.4L Duratorq-TDCI(DV)  dieselmotor Gram: 390

vulhoeveelheid koudemiddel(bij bijvullen)  Auto's met 16 mm Condenser 1.25L Duratec-  16V(Sigma),  1.4L Duratec-16V(Sigma),  1.5L Duratec-16V Ti-VCT(81kw/  110pk) (Sigma),  1.6L Duratec-16V Ti-VCT(Sigma)  en 1.4L Duratorq-TDCI(DV)  dieselmotor/  1.5L Duratorq-TDCI(DV)  dieselmotor Gram 520

Vulhoeveelheid koudemiddel(bij bijvullen)  Auto's met 12 mm condensor 1.6L Duratorq-TDCI(DV)  dieselmotor Gram 450

Vulhoeveelheid koudemiddel(bij bijvullen)  Auto's met 16mm condensor 1.6L Duratorq-TDCI(DV)  dieselmotor Gram 570

vulhoeveelheid koudemiddel(bij bijvullen)  Auto's met 16 mm condensor 1.0L EcoBoost(74 kw/100 pk)/  1.0L EcoBoost(90 kW/120 pk)  motor Gram 620

Vulhoeveelheid koudemiddel(bij bijvullen)  Auto's met 16 mm condensor 1.6LEcoBoost(132 kW/180 pk)  motor Gram 675

Jaja weet ik wel maar we hebben het over een vroege benzine mk7 en dan is het eerste deel van toepassing

De latere mk7 en 7.5 wijken einigsins af 

Maar zoals altijd weten waar je mee bezig bent en bij een niet dealer gaat er vaak genoeg de foute hoeveelheid 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precies. Dat was precies mijn idee. Een niet Ford dealer... Ga het bij ze navragen. In ieder geval enorm bedankt voor de duidelijk!!:duim:

En het veel aan/uit schakelen kan dat met druk te maken hebben?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als deze niet juist gevuld is kan dat

druk maakt niets uit 1 druppel r134a geeft bijna 5 bar druk En aan de hand van de druk kan je geen diagnose stellen leeghalen en opnieuw afvullen is de einige optie 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien is het raadzaam om eens een nabijgelegen gespecialiseerd aircobedrijf te raadplegen i.p.v. te blijven hangen bij een O... dealer........

Die hebben er veel meer verstand van dan een niet Ford-dealer.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

×