Jump to content

Temperatuursensor te hoog..


Recommended Posts

Het verhaal; 
Ik reed op de snelweg en toen viel het mij op dat de temperatuurmeter op het dashboard niet meer werkte. Een maal thuis aangekomen schoot de meter van 0 naar het rood en weer naar normaal en weer in het rood. Na de fouten uitgelezen te hebben bleek het de temperatuursensor waarschijnlijk te zijn. Eerst de stekker gecheckt, en bij het aanraken brak de sensor in twee stukken. Dus ben ik deze sensor maar gaan vervangen.

Het probleem;
De meeste sensoren werken met een schroefdraad. Maar met een MK6.5 niet, deze moet met een borgpen vastgezet worden. 
Maar het bevestigen van de borgpen is bijna onmogelijk doordat de sensor te hoog lijkt. Ik heb de dop van koelvloeistof los om overruk te voorkomen. En als ik de sensor eruit haal loopt ook de koelvloeistof eruit, dus met de druk zit het dan wel goed. Iemand ervaring het niet vast kunnen zetten van de borgpen?

Het type sensor welke ik heb geprobeerd is de volgende: 
http://www.auto-onderdelen24.nl/facet/2180467
Bij deze gaat de borgring dus niet vast, ook vind ik de sensor wat los in de motor zitten..

Ik kwam ook dit type tegen: 
https://www.dutchcarparts.nl/23094-ford-fiesta-vi-hatchback-13-2001-2008/auto-onderdelen/koelsysteem/koeling/watertemperatuursensor&artid=37251_-_311
Deze lijkt een vlakkere bovenkant te hebben.. En past hierdoor misschien wel.. 

Iemand ervaring met dit probleem of onderdeel? 

Link to post
Share on other sites

Voor de 1,3L motor zouden deze allemaal moeten passen: Beru 0824121255, FAE 33736, Febi 37251, Hella 6PT 009 309-571, Metzger 0905155, TOPRAN 302721

Dus de Febi 37251 die je aangeeft ook en Febi is goed spul. Het originele Fordnummer is 1 089 854. 

Maar kun je originele defecte dan niet vergelijken met de nieuwe van Facet? Het ding moet er echt goed ingaan en afsluiten anders dan gaat het goed fout na een flinke rit. 

Als je twijfelt kun je het beste even naar de dealer gaan lijkt me. 

Link to post
Share on other sites

Bedankt voor jullie snelle reacties!
Ook de nummers zijn erg handig om even te vergelijken. 

Ik heb al even geïnformeerd bij de garage, en dit kost 75e incl btw en manuren. 
Dit zal waarschijnlijk 25e sensor en 50e manuren zijn, ik denk dat ik het maar aan de garage over laat en hem ga vragen welke type zij hebben gebruikt. Dan is het in ieder geval weer geregeld. 

Maar het zal niet de eerste keer zijn dat "namaak" onderdelen niet passen.. Laatst een linker koplamp vervangen. Origineel +/-120e, namaak +/-75e dus ik dacht makkelijk verdiend. Uiteindelijk paste de 'namaak' toch niet helemaal en kwamen de schroefgaten niet helemaal overeen waardoor er een paar ringen nodig waren om de koplamp goed te monteren. 

Met een paar mm verschil zit je al met een boel gedoe.. 
 

Link to post
Share on other sites

Sensoren kunnen soms kritisch zijn. Hoorde laatst iets van een Hyundai  waar de nokkenassensor bij vervangen was door een merk x. Na een tijdje ontstonden weer exact dezelfde problemen met de conclusie dat er toch een originele in moest.

Maar wat betreft koplampen en bumpers daar hebben we ook al de nodige niet passen feesten mee beleefd. Zo zegt Van Wezel dat het 100% past. Nou, probeer het maar. Een bumper voor de Escort kregen we er niet eens op.

Maar ik zou gewoon de Ford sensor halen met finis 1 089 854 en vragen of er verschil is met temperatuur. Dat was vroeger o.m. bij de Escort wel zo met die dingen met tapse draad die in het thermostaathuis geplaatst worden/werden.

Link to post
Share on other sites

Vandaag het onderdeel van dutchparts binnen gekregen, en wat bleek deze was precies hetzelfde als welke ik van de onderdelenshop had gekregen.. Ik dacht hier gaat iets fout. Een fout onderdeel of de originele onderdeel moet wel kunnen passen. 

Nu ik er toch twee had ben ik even goed gaan kijken wat wel en niet paste. Dus heb ik het rubbertje aan de voorkant eraf gehaald om te kijken hoe diep de sensor er toen in viel. En tot mijn verbazing viel hij een stuk dieper in de motor, waardoor de borgpin theoretisch goed zou kunnen passen. 

Toen het nieuwe onderdeel (welke hetzelfde was maar nieuw) maar uitgepakt, een beetje met vaseline ingesmeerd en in de motor geplaatst. Toen met de achterkant van een schroevendraaier op de moeilijk bereikbare sensor gezet en er een klein tikje met de hamer op gegeven. En tot mijn verbazing viel hij mooi strak in het motorblok waardoor de borgpen er zonder moeite omheen paste. Uiteindelijk ben ik dus te voorzichtig geweest, en het niet aangedurfd om er een tikje op te geven zodat de rubberen ring in de motor kwam te zitten. 

Maar nu dit klaar is en bijna alle koelvloeistof in een emmer onder de auto ligt komen liggen, moet ik de boel waarschijnlijk ontluchten... Iemand een idee hoe dit moet? 
Ik zag een filmpje dat je de auto stationair moest laten draaien zonder de dop het koelvloeistof reservoir (met voldoende koelvloeistof in het reservoir natuurlijk)....

 

EDIT: ontluchten gelukt via:

 

Link to post
Share on other sites

A, je was te voorzichtig en werkelijk waar, ik had je nog willen vragen of je niet met behulp van wat glijmiddel het ding erin kon drukken.

Maar je hebt jezelf overtroffen inclusief het ontluchten. Leuk dat je het even laat weten.

Link to post
Share on other sites

Dat dacht ik, wie weet help ik er nog iemand mee... of wat hij/zij niet moet doen :wink: 

Zoals mijn vader zij "nooit een hamer gebruiken".. zoals je ziet is de sensor er niet recht ingekomen. Het idee met de schroevendraaier was een goed idee, alleen tik je hem er schuin in. Nu lekte hij nog een beetje. Bij het verwijderen van de sensor bleek ook waarom.

Doordat de sensor er schuin in is getikt, is het rubber verschoven en van de richel afgeschoven. Zie afbeelding, je ziet waar de rubberen ring tussen de schaft is gekomen. 

Nu de andere sensor erin gezet door middel van het kruiskoppeling en een dopsleutel. Hiermee kon hem er recht in drukken.
Nu moet het goed komen...

IMG_6021.JPG

Kruiskoppeling-dubbel-naaldlager_big.jpg

Link to post
Share on other sites
×
×
  • Create New...