Jump to content

Wel/geen ander luchtfilter

STRon
 Share

Recommended Posts

Heb het forum doorgeplozen en erzijn verschillende meningen. Vandaar mijn vraag. Ik overweeg een Pipercross sportfilter op de mk6 ST te monteren. Ik lees overal dat de ST een beetje geknepen ademhaling heeft. Ik ben niet op zoek naar PK's ik wil de motor wat gretiger laten oppakken. heb zelf al even zittencbroedden op een constructie om het luchtfilter af te schermen van de warme motor, heb altijd wel lol in het netjes en functioneel maken van de motorruimte. Heb dit weekend de bobine en bougiekabels van de ST vervangen, hij stotterde een klein beetje. Meteen ook de bougies vervangen. Heb het luchtfilterhuis losgehad en eens goed bekeken. Kan mij niet voorstellen dat de ST lekker ademt door zo'n ding. 

Nog tips en of trucs ? 

Gr Ron 

Als het alleen geluid oplevert laat ik het lekker zo, heb gelezen dat de motor lekkerder oppakt en door de toeren gaat. Meer lucht is betere verbranding. Meer geluid hoef ik niet.

gr Ron 

Enkel luchtfilter vervangen zul je in rijgedrag niet zo merken. Het is voornamelijk een placebo effect denk ik, bij de mijne is hij wel lekker gaan zingen vanaf ongeveer 4000 toeren.

Het is maar het wat je zelf een beetje wilt. Inlaat geluid is in mijn oren heerlijk en het zal vast iets bijdragen aan vermogen, maar het gaat vooral om de beleving.

Ik ging er een beetje vanuit dat het motortje het een beetje benauwd krijgt door het ademen door een rietje. Maar als je geen verschil merkt behalve geluid laat ik het zo. 

gr Ron 

Een inlegfilter (bv van K&N) kan nooit kwaad. Voordeel is meteen dat ze wasbaar zijn dus nooit meer filterwissel (wel even tegen de dealer zeggen!). Geluid zal het niet opleveren, vermogen misschien iets maar zal nooit veel zijn. 

Open luchtfilter heb ik ervaring mee op mijn vorige N/A Swift Sport 125pk. Geluid nam zeker toe, maar motor pakte ook lekkerder op. Niet dat je ineens veel harder kan, maar het rijden werd het een stuk leuker. Al is dit natuurlijk persoonlijk.

De standaard luchtfilter van de St150 is dus troep wat je zelf al zegt. hij krijgt amper koude lucht zo zelf rijd ik met een K&N Typhoon Inductie kit en deze klinkt lekker en pakt ook nog flink wat koude lucht aangezien deze achter het mistlicht ligt, en niet recht naast het blok. 
Als ik jouw was zouw ik gewoon gaan voor een K&N 57i kit. 

Bedankt Glenn heb in 25 jaar autorijden best veel aparte constructies gezien wbt luchtfilters, maar de constructie van de Fiesta ST is wel erg afwijkend. Heb best veel (getunede) auto's gereden maar bij alle merken zie je hetzelfde terug. Veel (koude) lucht icm benzine geeft een goede verbranding. Wil je meer vermogen is één van de uitdagingen meer zuurstof. Bij de ST heb je bijna 1.5 meter buis en luchtfilterhuis voordat de lucht bij de gasklep is. Het gaat eerst van de grille naar het schutbord en weer terug......  Ga wel eens kijken of ik iets zelf ga maken of een inductiekit koop. De ST is mijn daily dus ga er voorlopig even niets aan tunen, maar alleen wat extra lucht leek mij wel goed voor zijn longen. 

Gr Ron 

Share

• Create New...