Jump to content

P0693 - High speed fan output malfunction - Short to ground.

Recommended Posts

Beste mede-fiesta-rijders

Ik merkte laatst op dat ik eigenlijk al een tijdje niet meer de koelventilator had horen aanslaan. Nu heb ik even mijn auto uitgelezen en kreeg ik de volgende foutcode: P0693 - High speed fan output malfunction - Short to ground. Op het forum heb ik al even gezocht maar ik kon geen onderwerpen hierover vinden. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Zekering is nog goed en relais weet ik zo even niet (maar nieuwe al besteld voor de zekerheid). Alle hulp wordt zeer gewaardeerd. Alvast bedankt!

Fijne maandagavond nog!

ipnmkx.jpg

15mgpzm.jpg

Een short to ground betekend dat er sluiting in de bedrading of ergens in het circuit van de fan zit. Ik zou even je bekabeling langslopen om te kijken of alles nog intact is.

Hallo,

De typische Ford OBD-code P0693 zou FAN2 Control Circuit Low melding moeten zijn.

Met een dergelijke fout, als het de fan zelf is, een vette sluiting moeten zijn en zou er ook een zekering uit moeten liggen. Met Control Circuit bedoelt men ook wellicht de temperatuursensor.

Ga morgen even verder voor je zoeken in de schema's.

Via de PCM wordt d.m.v. een relais de koelmotor aangestuurd ofwel dit is de electronische schakelaar. De "min zijde" van het relais wordt dus via de PCM aan massa gelegd en het relais komt in. 

Kortsluiting is een wat vreemde benaming hier. Eerder krijgt de PCM via beide (modellen met airco) koelmotor relais geen spanning meer. Controleer even of zekering F12 doorgebrand is. Wat ook kan is dat het relais R45, standaard snelheid, slecht contact maakt of defect is. Sowieso moet je met contact aan met verwijderde zekering F12 op één van de twee contacten 12V meten.

Ben benieuwd en we horen het wel.

Ik heb de bekabeling nagelopen. Ben geen rare/afwijkende dingen tegengekomen naar mijns inziens... Ik zal deze week nog even ergens een multimeter op de kop proberen te slaan. Dick, ik heb de zekeringen F12 en F49 nagekeken. Beide zijn nog in orde. R45 kan ik niet vinden. Zit die gewoon achter het handschoenenkastje? Misschien dat bij mij dan de nummering anders is?

k2lf5t.jpg

Naar problemen met zekering F12 hoef je niet meer te zoeken anders zou je motor niet lopen omdat deze zekering direct de brandstofinjectoren van prik voorziet. Hierbij kan het anders dan dat hierbij relais R11 ook ingeschakeld is.

Excuses, Haynes gebruikt andere nummers voor de relais dan de officiële documentatie. Je moet R8 hebben (Haynes R45) en dat klopt ook met het plaatje wat je geschoten hebt.

Dit relais is voor de normale motorkoeling R8 in het handschoenenkastje en voor wagens met airco bevindt het highspeedfan relais R2 (Haynes R46) zich in het motorcompartiment.

Trouwens, slaat de normale motorkoeling fan wel aan en heb je een wagen met airco? De relais worden afzonderlijk via de PCM aangeschakeld indien verzocht. R8 op verzoek via de PCM van de koelvloeistofsensor en het aircorelais R2 zodra de airco aangezet wordt.

Aha, dat maakt het in die zin iets simpeler. De tekst "highspeed fan malfunction" is eigenlijk misleidend omdat bij versies met airco de ventilator op hoge snelheid loopt terwijl normaal de koelventilator via een weerstand op een veel lagere snelheid loopt.

Je hebt hier dus alleen te maken met R8 die ingeschakeld moet gaan worden via de PCM indien nodig en de fan gaat altijd zonder weerstand op vol pot.

Jouw probleem is volgens de OBD-code dat de ingang van de PCM geen spanning detecteert via de spoel van het relais R8. Als eerste zou het simpelste zijn om het relais eruit te halen en kijken of de contacten van het relais en de voet niet verkleurd of verbrand zijn. Ziet dit er goed uit dan kun met een ohmmeter meten of de spoel nog heel is en kun je doen op de aansluitpunten 1 & 2 van het relais. De contacten 3 & 5 zijn voor het schakelcontact. Of, als je durft de punten 1 & 2 van het relais met twee losse draadjes en klemmetjes op de accu aansluiten (+ of - omgedraaid maakt niet uit). Het relais moet je dan kunnen horen en voelen klikken. Met een ohmmeter moet je nu kunnen meten of de punten 3 & 5 echt doorverbinden. Lukt één van de twee testen niet dan heb je een defect relais.

Ik heb de zekeringen nagekeken en de relais vervangen door een nieuwe. Ik blijf de foutcode zien. Iemand heeft de auto even getest waarbij ik onderstaand filmpje heb gemaakt. Ook na het stukje rijden op deze warme dag, sloeg de fan niet aan na het parkeren... Multimeter moet ik trouwens nog even kopen.

http://dai.ly/x4qb8r1

Hij is 13 jaar oud (2003, 13 augustus als ik mij niet vergis) en het is een 1.25 16V 3DR FIESTA 1.25I 51KW ST.4. De temperatuurmeter lijkt wel normaal op te lopen maar verspringt soms ook wel eens heb ik het idee naar bijvoorbeeld een lagere temperatuur maar niet echt specifiek op gelet als ik eerlijk ben.

Het circuit van de PCM waar de relaisspoel aanhangt heeft een sluiting, althans dat is de interpretatie van de code. Hier geeft men namelijk aan dat het een onderbreking of een sluiting betreft: P0693

Je mag nog stiekem hopen op een "faulty FCM solution" en daarom kun je nog proberen of de PCM niet van slag is door de accu een minuutje los te maken ofwel de PCM te resetten.

Puur ter lering en vermaak ben ik nog even in mijn eigen voertuig gedoken en met FORScan uitgelezen welke fout je krijgt als je het relais verwijdert. Er ontstaat keihard de DTC code P0691 en dat is zeer plausibel en logisch. Te zien kreeg ik dit in tekst vorm (ik krijg geen plaatjes meer geladen in de topics anders had ik dat gedaan, niemand nog gemerkt?):

===PCM DTC P0691-60===
Code: P0691 - Langsamer Lüfter: Ausgangs-Stromkreis-Fehler: Kurzschluss nach Masse.

Status:
 - DTC vorhanden zum Zeitpunkt der Anfrage
 - Fehlfunktions Indikator Lampe ist AUS für diesen DTC

Modul: Motorregelungs-Modul

Diagnose Fehler Code Details

Langsamer Lüfter: Ausgangs-Stromkreis-Fehler: Kurzschluss nach Masse.

===END PCM DTC P0691-60===

(rest weggelaten)

De software zegt dus dat er een kortsluiting ontstaat terwijl het relais verwijderd is en dit lijkt mij wel heel sterk. Bij een verwijdering ontstaat er een onderbreking en geen sluiting. Tenslotte bestaan er bij elektrotechniek slechts twee symptomen en dat is een sluiting of een onderbreking. Een zelfde soort melding zie je dus ook bij DTC P0693. Iemand die hier een verklaring voor weet of diepgaande kennis van DTC's heeft?

Verder heb ik nog de spanning aan de ingang van de PCM gemeten met contact aan en relais verwijderd. Je meet dan een gelijkspanning van ongeveer 0,05V.

George, kun jij mij uit de droom helpen en is de fout van 1BB1, weet zijn naam niet, reeds opgelost?

Ik heb even privé contact gehad met BlackFocus en hij heeft mij een schema en een soort stappenplan doorgemaild om het op te lossen. Hierop heb ik de kabel van de koelventilator losgehaald van de koelvloeistof temperatuursensor waarop deze ventilator op hoge stand ging lopen en die doet het dus in ieder geval. De rest van de stappen doorloop ik donderdag even omdat ik dan de tijd heb om een multimeter aan te gaan schaffen. Zodra ik meer duidelijkheid heb of het opgelost  heb (en de manier waarop) meld ik het hier.

Mocht je trouwens heel graag mijn naam willen weten dan kan je mij een PB sturen :P 

:) BB, ik weet niet of, ook al de accu min los gekoppeld voor een 10tal minuten, zoals Dick al eerder aangaf! Een computer reset helpt bij mijn mk5  al eens vaker!  Doe ik geregeld dat restten, 4* /jr.! Dan rij ik weer een 10tal kmters en de sencoren worden (volgens het handleidingsboekje) met varierende rijsnelhei ingelezen/ingesteld! Kan geen kwaad!

Hé Pieterke, heb hem inderdaad een minuutje losgehaald zoals eerder werd geopperd. Zal het eens voor 10 minuten anders eens proberen. Bedankt voor de tip!

• 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Hallo volgers, ik heb uiteindelijk de koelvloeistofthermostaat vervangen maar nog steeds kreeg ik dezelfde melding. Daarom heb ik hem maar naar de garage gebracht toen ik mijn studiefinanciering binnen had :P en bleek na de tests van de garage niks aan de hand te zijn blijkbaar. Ze hebben de meldingen geweest en volgens hen bleven ze daarna weg en bleek uit de test dat de koelventilator het gewoon doet. Ik heb vandaag een aanrijding gehad dus nu kan ik mijn tijd daar weer aan gaan besteden. Bedankt voor alle hulp George, Dick en Piet!!

Bedoelde inderdaad; gewist. {bonkers} Oorzaak blijft onduidelijk voor mij in ieder geval.

Ja helaas best wat schade. Ben heel zuinig zoals menig forumleden hier denk ik dus dat is wel even een domper! Zal op het forum eens zoeken naar betaalbare schadeherstellers.

• Create New...