Jump to content

Piepje bij koppelen

Recommended Posts

Hoi forumleden.

Ik ben sinds kort in het bezit van een Fiesta mk6 1.4 uit 2004.

Als ik de koppeling laat opkomen hoor ik soms een piepje. Dit piepje duurt ongeveer een halve seconde en is ook niet altijd aanwezig. Het is ook niet zo dat dit alleen is bij het wegrijden, maar ook als ik bijvoorbeeld naar de 4de versnelling schakel.

Zou dit de V-snaar/multiriem kunnen zijn, of denken jullie dat dit wat anders is. Ik heb zelf namelijk niet erg veel verstand van auto's

Groeten Dennis

Ik zou me niet dadelijk zorgen maken. Mijn ouders hebben een 1.25i van 2005 en die doet dat van nieuw zijnde uit de garage. Volgens de garagist blijkt dat ergens een soort fabrieksfout te zijn waar niets aan te doen valt. Je hoort het alleen als je de koppeling iets te snel op laat komen,

als je rustig de koppeling op laat, dan ga je waarschijnlijk niets horen.

De fiesta hier doet het in alle versnellingen als je de koppeling laat opschieten, zelfs in de garage konden ze niet zeggen wat het was.

Rijden er nu al 11j mee zonder enige problemen, maar ik geef toe dat het vrij irritant is. Als je volk bij hebt, is het net of je de mensen ziet denken van, waar heeft die zijn rijbewijs gehaald ??

Mvg.

51 minutes ago, FiST2016 said:

Ik zou me niet dadelijk zorgen maken. Mijn ouders hebben een 1.25i van 2005 en die doet dat van nieuw zijnde uit de garage. Volgens de garagist blijkt dat ergens een soort fabrieksfout te zijn waar niets aan te doen valt. Je hoort het alleen als je de koppeling iets te snel op laat komen,

als je rustig de koppeling op laat, dan ga je waarschijnlijk niets horen.

De fiesta hier doet het in alle versnellingen als je de koppeling laat opschieten, zelfs in de garage konden ze niet zeggen wat het was.

Rijden er nu al 11j mee zonder enige problemen, maar ik geef toe dat het vrij irritant is. Als je volk bij hebt, is het net of je de mensen ziet denken van, waar heeft die zijn rijbewijs gehaald ??

Mvg.

Het komt inderdaad voor als je de koppeling snel laat opkomen. Ik denk dat het dan het zelfde probleem is.

Bedankt voor de tip!

Ik heb het inderdaad wel eens gezien bij een auto waarmee ik een proefrit deed. Internet af gestruind en het schijnt dat het geen kwaad kan en meestal niks is. 

Echter kan het ook zo zijn dat je koppeling op zn eindje loopt. Maar dat merk je gauw genoeg als ie begint te slippen in de 5e versnelling bij tussensprintjes. 

Enige wat je kan doen is je koppeling vervangen, maar om dat nou voor een klein piepje te doen?

1 hour ago, Clank said:

Ik heb het inderdaad wel eens gezien bij een auto waarmee ik een proefrit deed. Internet af gestruind en het schijnt dat het geen kwaad kan en meestal niks is. 

Echter kan het ook zo zijn dat je koppeling op zn eindje loopt. Maar dat merk je gauw genoeg als ie begint te slippen in de 5e versnelling bij tussensprintjes. 

Enige wat je kan doen is je koppeling vervangen, maar om dat nou voor een klein piepje te doen?

Dat zou best kunnen dat het helpt om de koppeling te vervangen, dat kan ik niet beamen, de fiesta hier heeft nu 65000km en de koppeling is nooit vervangen.

Ik ben van het principe, als de koppeling niet slipt en je bent niet 100% zeker dat dan het probleem verholpen is, waarom dan de kosten maken ?

Ik ken nog wel eigenaars met hetzelfde probleem waar de koppeling wel vervangen is, maar het slippend geluid is niet weg. Tis niet alsof de riem op de alternator ff doorslipt, zo een geluid maakt het, maar daar komt het niet van. Dit kan je eigenlijk enkel controleren op een testbank, tenzij je op de motor gaat liggen terwijl iemand anders de koppeling laat schieten :grin:

Ik heb bij aankoop de auto na laten kijken bij de garage waar mijn moeder haar fiesta ook in onderhoud heeft.

De garagist heeft hem daar op de testbank gehad en kon niets merken. Ook heb ik gelezen dat als je koppeling op zijn einde loopt, je dit kunt testen door de auto op de handrem te zetten, in de tweede versnelling te zetten en de koppeling op te laten komen. Als de auto toeren begint te maken is het een slecht teken. Dit was ook niet het geval. Dus ik denk dat het inderdaad dus geen kwaad kan.

Share

• Create New...