Jump to content

stotteren en "hik" Mk5


SANKOR
 Share

Recommended Posts

Heb al een tijdje dat mijn Fiesta stottert en af en toe een "hik" heeft.

Dit doet hij alleen als hij warm is. Wanneer ik met een koude motor wegrijd heb ik nergens last van.

Ik heb de bougies al vervangen en het is nu iets minder.

De bougiekabels heb ik laten doormeten en ze zeggen dat die goed zijn?? Maar daar twijfel ik nu wel een beetje aan.

Zou ik de bougiekabels dan toch maar gewoon vervangen of weet iemand wat het anders zou kunnen zijn?

B.t.w. heb een 1.3 8v Endura e

 

Link to comment
Share on other sites

Bougiekabels doormeten vind ik zelf altijd een discussiepunt. Je kunt die dingen ohms doormeten en als ze niet onderbroken zijn zul je een juiste waarde meten.

Al meerdere malen meegemaakt dat dat niets zegt. Het verhaal van de KIA, droom er nog wel eens van van dat ding, en laatst de "oude Escort" zegt me steeds genoeg. Waren gewoon de bougiekabels die in het ene geval de warme motor deed afslaan als ie stationair liep en het andere gaf dikke startproblemen met vocht.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Martijn Kösters said:

Gasklephuis eens te lijf gaan met carb cleaner. Heb met de oude Valencia 8v en met de nieuwere Duratec 8v vergelijkbaar iets gehad in verschillende mate. zodra er wat vervuiling zit op of rond het klepje gaat ie daar last van krijgen is mijn ervaring.

Bedankt Martijn

Dat ga ik dan ook even doen.

Zit nu te wachten tot de pakketbezorger mijn bougiekabelset komt brengen.

Link to comment
Share on other sites

Nou.......de bougiekabels binnengehad en gemonteerd en het gasklephuis gereinigt maar helaas........nog steeds stotteren en een hik.

Ik word hier werkelijk gestoord van !!

Het enigste wat ik nog zou kunnen proberen is om de oude bougies terug te zetten waarmee hij deze klachten nog niet had alleen heel af en toe een "hikje".

Had een grote beurt gedaan en van Bosch bougies naar Champion naar NGK gegaan.

Had bij de automaterialenzaak champion meegekregen maar daar liep hij helemaal beroerd op dus toen de NGK gekocht.

Heb er toen ook een flesje brandstofsysteemreiniger in de tank erbij gedaan.

Maar de hik bleef hij af en toe houden en nu is het stotteren er ook nog bij gekomen.

Mijn vrouw rijd dezelfde Fiesta en die motor loopt als een zonnetje. Heb even gekeken en daar zitten Bosch bougies in.

 

Link to comment
Share on other sites

Oeps Sander, een lekker rotfoutje dus.

Heb wel begrepen dat 1,3L nogal kritisch is met bougies. Men beweert dat je eigenlijk alleen maar de Motorcraft versie moet monteren. Zelf heb ik NGK geplaatst en daar loopt ie als een zonnetje op en wat dat betreft heb ik zo mijn twijfels.

Trouwens, volgens mij heb je een DIS-bobine. Die dingen willen wel eens scheuren aan de onderkant wat ook van die rare klachten geeft.

Welke type Bosch zijn er in de andere, zelfde motortype neem ik aan, geplaatst? Voor de 50 en 60pk motor worden dezelfde bougies geleverd van Bosch bijvoorbeeld bougies

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, allesklusser said:

Oeps Sander, een lekker rotfoutje dus.

Heb wel begrepen dat 1,3L nogal kritisch is met bougies. Men beweert dat je eigenlijk alleen maar de Motorcraft versie moet monteren. Zelf heb ik NGK geplaatst en daar loopt ie als een zonnetje op en wat dat betreft heb ik zo mijn twijfels.

Trouwens, volgens mij heb je een DIS-bobine. Die dingen willen wel eens scheuren aan de onderkant wat ook van die rare klachten geeft.

Welke type Bosch zijn er in de andere, zelfde motortype neem ik aan, geplaatst? Voor de 50 en 60pk motor worden dezelfde bougies geleverd van Bosch bijvoorbeeld bougies

Net even gebeld met een via via kennis die bij Ford heeft gewerkt en die zegt dat het waarschijnlijk mijn bobine is die het probleem veroorzaakt.

Weet niet wat een DIS-bobine inhoud maar de ontsteking is volledig elektronisch.

De bougies die in onze andere fiesta zitten zijn Bosch Super Plus HR7DC.

Nu maar even op internet zoeken naar een bobine en hopen dat ik het probleem hiermee oplos.

Allen bedankt voor de reakties en het meedenken.

Link to comment
Share on other sites

Bobine is besteld. Zal dinsdag binnenkomen. Wel een rotplek waar dat ding zit. Kan er van de bovenkant niet bijkomen. Heb met het vernieuwen van de bougiekabels mijn armen al tussen het inlaatspruitstuk en het schutbord moeten persen. Kosten van €41,- incl verzenden vallen me nog reuze mee.

Maar mijn spaarpotje voor een schade Puma raakt beetje bij beetje steeds verder leeg :sad:

Ben ook nog met mijn remmen ombouw naar 300mm schijven bezig en de velgen voor mijn vrouw haar Fiesta laten spuiten en polijsten dus de Puma engine conversion staat nu even op een laag pitje.

Alles op zijn tijd hahah komt goed :)

Link to comment
Share on other sites

Ik heb geen idee??

Je kunt ook nog proberen Bosch bougie's +46 Yttrium HR7 DCX+, loopt bij mij in mijn mk5 1.3 8v Endura als een zonnetje! ca. 3,00euro/stuk! Het zijn wel communistische via Bosch bij slechte Poetin geproduceerd! :cool:! Misschien helpt dat, in plaats van die dure 10 á 16euro per stuk??

Dick zegt, Heb wel begrepen dat 1,3L nogal kritisch is met bougies. Men beweert dat je eigenlijk alleen maar de Motorcraft versie moet monteren. Zelf heb ik NGK geplaatst en daar loopt ie als een zonnetje op en wat dat betreft heb ik zo mijn twijfels.??

En waar komen die Motorcraft bougie's dan vandaan? Ford maakt die zelf OOK niet, misschien wel in China??:bordoops:

Dus alles is nog niet waar? Dan zou die van mij ook problemen moeten hebben?:???: ??

Beste Harry, ik heb een voorliefde voor ..:lol: ... ? Dat kan waar zijn!

Link to comment
Share on other sites

Deze storing met de bobine komt niet alleen voor bij Ford. In m'n monteurstijd bij een ander merk dit vele malen meegemaakt, koud niets aan de hand en warm stotteren en inhouden. Altijd was het de DIS bobine, 2 bobines in 1 behuizing. Distributorless Igniton System. Het moment van ontsteken wordt ecu geregeld ipv. de rotor/verdelerkap. 

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Pieterke said:

Ik heb geen idee??

Je kunt ook nog proberen Bosch bougie's +46 Yttrium HR7 DCX+, loopt bij mij in mijn mk5 1.3 8v Endura als een zonnetje! ca. 3,00euro/stuk! Het zijn wel communistische via Bosch bij slechte Poetin geproduceerd! :cool:! Misschien helpt dat, in plaats van die dure 10 á 12euro per stuk??

Dick zegt, Heb wel begrepen dat 1,3L nogal kritisch is met bougies. Men beweert dat je eigenlijk alleen maar de Motorcraft versie moet monteren. Zelf heb ik NGK geplaatst en daar loopt ie als een zonnetje op en wat dat betreft heb ik zo mijn twijfels.??

En waar komen die Motorcraft bougie's dan vandaan? Ford maakt die zelf OOK niet, misschien wel in China??:bordoops:

Dus alles is nog niet waar? Dan zou die van mij ook problemen moeten hebben?:???: ??

Beste Harry, ik heb een voorliefde voor ..:lol: ... ? Dat kan waar zijn!

Die russische knapen zitten ook in de Fiesta van mijn vrouw. Loopt inderdaad prima.

Ikzelf heb er van die (veel te) dure NGK inzitten en daar zou hij toch eigenlijk wel goed op moeten lopen.

Hoop dat het inderdaad de boboine is.

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Andry said:

Deze storing met de bobine komt niet alleen voor bij Ford. In m'n monteurstijd bij een ander merk dit vele malen meegemaakt, koud niets aan de hand en warm stotteren en inhouden. Altijd was het de DIS bobine, 2 bobines in 1 behuizing. Distributorless Igniton System. Het moment van ontsteken wordt ecu geregeld ipv. de rotor/verdelerkap. 

Ik mag hopen dat het dat is Andry. Heb onderhand aardig genoeg van dat gestotter. 

Bij koude motor inderdaad niets aan het handje maar hoe warmer hij word des te erger het probleem.

Link to comment
Share on other sites

Gisterenmiddag mijn bobine binnengekregen vanuit Duitsland en vanmorgen vanuit de kids naar school brengen meteen door naar de doe-het-zelf-garage. Beetje ongemakkelijk om bij de bobine te komen net onder het spruitstuk boven het oliefilter maar het is allemaal gelukt. Het probleem is opgelost. Mijn Fiesta stottert niet meer en loopt als een zonnetje. Ik ga weer blij en opgelucht het weekend in.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Even een kleine update....................

Ik heb op dit moment nog maar 1 fiesta. De fiesta mk5 van mijn vrouw. Daar wil ik nog wel het 1 en het ander aan doen maar geen motorswap. Ik had echt dringend de behoefte aan iets snellers. Ik was het zo beu....de fiesta met 60pk...terugschakelen als je wil versnellen. Het rijd prima maar het heeft gewoon te weinig vermogen. Een puma motor erin is leuk...maar ook niet echt supersnel! Althans niet snel genoeg voor mij. Ben dus op pad gegaan voor iets anders. Heb op 5 april de Fiesta ingeruild op een Toyota Celica ST202 175 pk. Hij komt lekker met het verkeer mee {:D:}.

Blijf nog wel actief op het forum met de Fiesta van vrouwlief.

Daar staat nog wel wat voor op de planning.

 

Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...