Jump to content

Afstandsbediening bij Centrale Vergrendeling Mk6 Futura?

Recommended Posts

Beste mensen,

Mijn Fiesta MK6 Futura uit 2005 zou volgens deze pagina op Autowereld.nl standaard zijn uitgerust met CV met Afstandsbediening.
Ik heb echter twee 'platte' sleutels zonder afstandsbediening. Mijn auto heeft wel centrale vergrendeling, maar ik mis toch echt de afstandsbediening.
Weet iemand hoe ik erachter kom of mijn auto stiekem toch al beschikt over deze techniek en hoe ik er dan een sleutel met AB bij zou kunnen krijgen?

Alvast dank!

Ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig hoe dit in elkaar steekt.

Volgens eucat moet je minimaal een GEM3 of GEM4 hebben voor sleutels met afstandbediening. Bij GEM4 kun je ook PATS-programmeren. Overzicht uit eucat

Even gekeken bij de gegevens van mijn MK6.5 en hoopte daar de GEM versie uit te kunnen halen. Helaas is dit niet te zien. (Wellicht nog een vraagje voor onze vrienden van FORScan of dit indien mogelijk in een nieuw release geïmplementeerd kan gaan worden.)

PCM - Motorregelungs-Modul

Teilenummer: 6S61-12A650-PC

Software version: v11 2004-08-20

OBDII - On Board Diagnose II

IC - Instrumententafel

Teilenummer: 6S6T-10849-AE

Strategie: 6S6T-14C026-AE

Software version: 2005-10-19

RCM - Modul - Sicherheits-Rückhalte-System

Teilenummer: 6S6T-14B056-LC

Software version: v1 2005-10-13

ABS - Modul - Antiblockier-Bremssystem / Antriebsschlupf-Regelung

Teilenummer: 4S61-2M110-CC

Software version: v1 2004-01-30

Nog leuker is als je bij ford.nl voor een gebruikershandleiding gaat zoeken. Zoek je op bouwjaar 2004 (voor een mk6) vind je niets. Vanaf 2005 (oktober) vind je wel een handleiding met jawel de beschrijving voor de afstandsbediening en zelfs hoe je een sleutel kunt kopieren.

Het dikke Haynes boek zegt geen woord over sleutels met afstandsbediening, behalve dat je een batterijtje kunt vervangen heel summier, en de schema's laten niets over iets dergelijks zien. Het is een mooi boek waarin men de MK6 & 6.5 beschrijft, dus vanaf april 2002 tot 2008, maar helaas niets over je vraag.

Ben bang dat je wens niet vervuld kan gaan worden maar misschien heeft Harry alsnog goed nieuws voor je.

De TS heeft geluk, zijn Fiesta is met afstandsbedieningen de fabriek uit komen rollen. De vorige eigenaar zal de sleutel wel kwijt zijn geraakt/defect zijn gegaan omdat er geen afstandsbediening bij de auto zat. Voor hem is het dus een kwestie van sleutel regelen en in laten leren.

@allesklusser: Ook heb ik jou auto door microcat gehaald. Helaas was vroeger microcat niet zo accuraat. Ik kan er alleen uit opmaken dat je een GEM1, 3 of 4 hebt. Met een beetje gezond verstand verwacht ik 6S6T-15K600-BM (GEM 3). GEM4 heeft namelijk de beschikking over deadlocks, dit was alleen leverbaar bij een alarm (is in Nederland nooit standaard geleverd). En omdat je ook afstandsbedieningen hebt, valt GEM 1 ook af.

Mocht iemand interesse hebben kan ik ook de procedure posten om een nieuwe sleutel toe te voegen (PATS en (ont)grendeling).

37 minutes ago, allesklusser said:

Hoi Mark, sterkte met de prijsindicatie want het schijnt niet echt een koopje zijn.

Daar heb ik me inderdaad al op voorbereid. Op verschillende fora lopen de bedragen nogal uiteen, maar allemaal boven de 70,-. Ik trof ook een website die autosleutels kopieert (ik gok dat ik de url hier niet mag noemen). Weet niet in hoeverre het betrouwbaar is, maar ze beloven tot 50% goedkoper te zijn en zelfs met AB te leveren.

en bij Spy leveren ze alleen behuizing en baard.... Daar heb ik niet zoveel aan. Het gaat me juist om de zender.

4 hours ago, Markable said:

Daar heb ik me inderdaad al op voorbereid. Op verschillende fora lopen de bedragen nogal uiteen, maar allemaal boven de 70,-. Ik trof ook een website die autosleutels kopieert (ik gok dat ik de url hier niet mag noemen). Weet niet in hoeverre het betrouwbaar is, maar ze beloven tot 50% goedkoper te zijn en zelfs met AB te leveren.

en bij Spy leveren ze alleen behuizing en baard.... Daar heb ik niet zoveel aan. Het gaat me juist om de zender.

Ik raad je aan om altijd OEM sleutels aan te schaffen. De namaak sleutels die op internet worden aangeboden zijn van slechte kwaliteit en gaan snel kapot. Ik zou op de sloop een sleutel regelen, bij de dealer een nieuwe baard aanschaffen en door hun laten activeren (wanneer je dat niet zelf kan).

Ik zal van de week even de procedure posten, in het geval dat je zelf een poging wil wagen.

Bij deze de procedure om nieuwe sleutels in te leren. Het zou volgens ETIS moeten werken bij de Fiesta MK6 en MK6,5 en vergelijkbare Fusion modellen. Het is vertaald uit het Russisch, dus er kan een vertalingsfoutje in zitten. Ik heb het zelf niet getest, maar plaatst gerust je bevindingen. Lukt het niet, ga langs de dealer. Zij kunnen met behulp van de IDS computer de onderstaande procedures ook uitvoeren.

PATS programmering:

Opmerking: deze procedure werkt alleen als u twee of meer geprogrammeerde sleutels hebt.  Zo niet, kan het programmeren alleen met behulp van IDS computer bij de dealer.
Opmerking: Als de programmeringsprocedure is voltooid, zal bij de nieuwe sleutel(s) enkele waarschuwingslampen voor 3 seconde branden.
Opmerking: Als de programmeringsprocedure niet is voltooid, zal de nieuwe sleutel (s) niet werken. Als de programmeringsprocedure mislukt, herhaal dan de programmeringsprocedure vanaf stap 1. Als de storing blijft bestaan, laat de dealer de auto controleren op DTC codes.
Opmerking: voor een auto die is uitgerust met het passieve anti-diefstal systeem (PATS), kunt u een maximum van acht sleutels programmeren.

1. De eerst geprogrammeerde contactsleutel insteken en draai de contactsleutel van 0 naar positie II (vertragen de contactsleutel in stand II gedurende één seconde).
2. Draai het contactslot naar positie 0 en verwijder de eerste sleutel
3. Gedurende vijf seconden na het verwijderen van de eerste sleutel, de tweede geprogrammeerde contactsleutel insteken en van positie 0 naar positie II draaien (vertragen de contactsleutel in stand II gedurende één seconde).
4. Draai de contactsleutel naar positie 0 en verwijder de tweede sleutel.
5. Binnen 10 seconden na het verwijderen van de tweede sleutel een nieuwe contactsleutel insteken en draai de contactsleutel van 0 naar positie II (vertragen de contactsleutel in stand II gedurende één seconde).
6. Als u extra sleutel(s) wilt programmeren, herhaalt u de toepassing.
7. Zorg ervoor dat de motor start met de nieuw geprogrammeerde sleutel(s).

(ont)grendeling programmeren

OPMERKING: de multifunctionele elektronische module (GEM) kan worden geprogrammeerd met vier afstandsbediening. Programmeren van alle sleutels moet tegelijk worden uitgevoerd.
LET OP: de accu van het voertuig moet volledig zijn opgeladen en het anti-diefstal systeem moet uitgeschakeld worden (indien aanwezig).
Sluit alle deuren om de mogelijkheid van de uitgifte van tegenstrijdige geluiden in de programmering te elimineren.

1. Draai vier keer de contactsleutel van stand 0 naar stand II binnen zes seconden.
2. Eindig in positie 0.
3. Er klinkt een pieptoon, wat aangeeft dat de GEM is in de programmeringsmodus staat, nu kunt u de programmering uitvoeren.
4. Houd een van de knoppen op de afstandsbediening ingedrukt tot er een audiosignaal klinkt. Dit betekent dat de code van de nieuwe afstandsbediening met succes werd ontvangen.
5. Herhaal stappen voor nr. 4 als u extra afstandsbedieningen wilt programmeren.
6. Het systeem sluit de programmering nadat het contactslot in de stand III, een nieuwe afstandsbediening is geprogrammeerd na 10 seconden of als vier afstandsbediening zijn geprogrammeerd.

OPMERKING: Onjuiste programmering procedure heeft geen invloed op de opgeslagen codes.
Controleer alle geprogrammeerde afstandsbedieningen door in- en uitschakelen van functies vergrendeling / ontgrendeling.

Dit is ook de procedure die in het instruktieboekje staat beschreven (ja, ik heb nog alle boekjes bij de auto!).

Echter volgens de plaatselijke dealer (Wensink Emmeloord, voorheen Broekhus, vroeger Greve) kon dit helemaal niet!

Nou, dus toch maar eigenwijs zijn en ergens een afstandbediening opscharrelen...

Antonio.

Share

• Create New...