oedipus Posted October 24, 2015 Report Share Posted October 24, 2015 Onze Fiesta Mk6 met Zetec SE 1,6 16v had deze week steeds meer last van schokken en vermogensverlies bij het rijden. Koud of warm maakte weinig uit. Hij reed wel, maar niet goed. Even gezocht op verschillende fora en het bleek een bekende kwaal: mogelijke oorzaken waren water bij de bougies, slechte bougiekabels, slechte bougies of haarbarsten in de verdelerkop. Vanmiddag dus even de motorkap open om wat te sleutelen en jawel: er was water tot bij de bougies gelopen. Heel veel water zelfs. En hoe is dat er gekomen? De ruitensproeierkop aan de passagierskant was gebarsten en losgekomen. Bij sproeien is het water dus elke keer gewoon bovenop de luchtfilterkast terecht gekomen. De achterste motorsteun was al aangeslagen en bij nakijken onder de luchtfilterkast bleek er gewoon water te staan in de holte rond de bougiekabels. Met perslucht het water verwijderd, bougiekabels schoongemaakt (beetje afzetting) en schoongespoten en jawel probleem opgelost. De sproeikop heb ik nu met siliconen dicht gemaakt en het rubber slangetje met een strapje vastgezet. Hier enkele foto's. Misschien komt het ook nog voor iemand anders van pas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
oedipus Posted October 24, 2015 Author Report Share Posted October 24, 2015 O ja, nog vergeten melden: langs de kant van de delco was de eerste bougiekabel ook niet goed bevestigd. Zat er maar half op. Bij het verwijderen om te zien of er corrosie aanwezig was ging hij er niet helemaal terug op. Na wat aandringen plopte hij toch terug op zijn plek. Al bij al nog beperkte symptomen voor dergelijke problemen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
oedipus Posted October 26, 2015 Author Report Share Posted October 26, 2015 Toch wat optimistisch geweest. Probleem is niet helemaal van de baan. In plaats van heftig te trillen, neemt hij nu als het ware gas aan met vertraging bij lage toeren en veel gasgeven. Bougies even uitgenomen en ze zijn aan vervanging toe. De koppen van de bougiekabels uitgeschuurd en er kwam zoveel oxidatie uit dat ik denk dat ik best een stel nieuwe haal. Zo gezegd zo gedaan: een set Beru bougies en een bougiekabelset van hetzelfde merk gesteld. Woensdag inbouwen als het even kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
allesklusser Posted October 27, 2015 Report Share Posted October 27, 2015 Was even verwarrend want in je profiel heb je een MK5 opgegeven. Is nog goed afgelopen dus om je bougies er goed uit te krijgen. Dat lekkende ruitensproeier fröbel is een bekende van de MK6, zie hier de: probleemdatabase Volgens mij was het ook zo dat de dealer dat had moeten modificeren destijds maar in ieder geval wel dit euvel kenden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bnz Posted October 27, 2015 Report Share Posted October 27, 2015 Was even verwarrend want in je profiel heb je een MK5 opgegeven. Is nog goed afgelopen dus om je bougies er goed uit te krijgen. Dat lekkende ruitensproeier fröbel is een bekende van de MK6, zie hier de: probleemdatabase Volgens mij was het ook zo dat de dealer dat had moeten modificeren destijds maar in ieder geval wel dit euvel kenden. Pas daar niet een afdichting boven op van de volvo, op dit blok,tis maar een idee !!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don Posted November 3, 2015 Report Share Posted November 3, 2015 Werken BERU bougies wel net zo goed als NGK? Heb een 1.6 in mijn focus , die pakt echt alleen NGK , ander merk iets inhouden bij hogere toeren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DexterXL Posted November 10, 2015 Report Share Posted November 10, 2015 Onze ex-oranje "loeder" MK6 had het volgende.....dus wees op je hoede: - water via de ruitensproeierkopjes in de bougie gaten - vonken ging doorslaan via het vocht - onvolledige verbranding, slechte vonk is slechte verbranding - te veel onverbrande mengsel de katalysator in - te lang ermee doorrijden (bedankt vorige - katalysator defect (pokke plek) - uiteindelijk te lang water in de bougie gaten gestaan - daardoor vriesdoppen doorgerot - te lang doorgereden met te veel aan weerstand tijdens vonken - daardoor de bobines defect Kortom KASSA!! terwijl dit allemaal voorkomen had kunnen worden door er idd een Volvo afdekplaat te monteren Doe er je voordeel mee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rossy Posted November 15, 2015 Report Share Posted November 15, 2015 Die VOLVO afdekplaat, van welke motor komt die af en heeft iemand daar toevallig een foto van? Ik heb daar ook wel interesse in. Antonio. Link to comment Share on other sites More sharing options...
allesklusser Posted November 16, 2015 Report Share Posted November 16, 2015 Even gezocht naar de afdekplaat maar deze is voor de MK7/7.5 http://forum.fiestaclub.nl/index.php?showtopic=22139 Voor de MK6 heb ik geen idee maar een belletje naar de Volvo garage is er wellicht aan te wagen. Het ruitensproeier lekkage probleem heb ik opgelost door preventief een heel dun laagje transparante siliconenkit aan beide zijden van het schuimplakje te doen. Bij de 6.5 zou het probleem zich niet voordoen maar heb het toch maar gedaan. Is trouwens stukken goedkoper dan een afdekplaat aanschaffen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rossy Posted January 3, 2016 Report Share Posted January 3, 2016 Ik ga het gewoon proberen. Voor die paar euros kan je nog eens wat doen. Antonio. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts