Jump to content
Fiestaclub.nl
Ruudjevn

Fiesta Mk6.5 St Esp Probleem?

Recommended Posts

Sinds een aantal weken brandt regelmatig mijn ESP lampje van mijn Fiesta ST mk6.5.

Dit begon met een keer in de week en heeft zich geleidelijk uitgebouwd tot eigenlijk iedere keer als ik de auto start.

Eigenlijk is het gekomen sinds het wat kouder begon te worden en dus dacht ik eerst dat het een waarschuwing was voor het koude/gladde weer. Deze theorie is helaas ontkracht omdat het nu ook boven de 10 graden voorkomt.

Is iemand bekend met dit probleem? Het gaat om het lampje wat gaat branden als je handmatig de ESP uit zou zetten en die gaat knipperen wanneer de ESP in werking is en ingrijpt.

Het ESP lampje mag alleen branden wanneer het systeem ingrijpt of wanneer het systeem uitgeschakeld is. Wanneer er afwisselend een melding komt zit er een probleem in het systeem. Grote kans dat een van de sensoren het gaat begeven of een kabel verbinding niet helemaal lekker zit.

Ik zou je auto uit laten lezen om de precieze foutmelding te achterhalen. Voor nu kan het nog steeds alles zijn. Wanneer je zelf een OBD/ELM adapter hebt zou je met forscan je auto kunnen uitlezen. Beter is het om even langs de dealer te rijden en hun je auto te laten uitlezen.

helemaal waar maar houd er rekening mee dat de ford dealer een mooie prijs vraagt van 50 euro om hem even uit te lezen.

helemaal waar maar houd er rekening mee dat de ford dealer een mooie prijs vraagt van 50 euro om hem even uit te lezen.

2 weken terug mijn ST uit laten lezen (complete motorstoring, auto deed niks meer :-x ) 25 Euro voor het uitlezen en 8 euro voor het opsporen van het probleem. Ook niet goedkoop, maar zeker geen 50 euro.

Adviesprijs is 50€ ;-)

Paar dingen zijn mogelijk

-sensor is stuk/vies/versleten

-kabelbreuk

-je trekt te snel op ;-)

Adviesprijs is 50€ ;-)

Paar dingen zijn mogelijk

-sensor is stuk/vies/versleten

-kabelbreuk

-je trekt te snel op ;-)

Dan had die van mij allang moeten branden.....hahahaha

Met FORScan zou je de foutcode moeten kunnen uitlezen.

Er zou voor het wiel in kwestie een foutcode zichtbaar moeten worden.

Volgens het lijstje OBDII-C zou je het "boosdoener wiel" moeten kunnen terugvinden of anders zou FORScan het moeten vertalen in begrijpbare tekst. OBDIIcodes

Het zou in ieder geval veel tijd schelen bij welk wiel je moet gaan zoeken.

Mocht je FORScan willen uitproberen om verder te zoeken, je weet me in het Westland te vinden.

Inmiddels ben ik er achter dat het probleem in de abs module zit. Vervangen voor een nieuwe komt rond de 1600 euro uit.....

Nu ben ik op zoek gegaan naar een 2e hands module en ik ben via passionford achter dit onderdeelnummer gekomen:

4S61/2M110/BC

Zijn de engelse nummers hetzelfde? Is er iemand die kan checken of dit de goeie module? Dan kan ik via onderdelenlijn een zoekopdracht plaatsen:)

3 hours ago, Ruudjevn said:

Inmiddels ben ik er achter dat het probleem in de abs module zit. Vervangen voor een nieuwe komt rond de 1600 euro uit.....

Nu ben ik op zoek gegaan naar een 2e hands module en ik ben via passionford achter dit onderdeelnummer gekomen:

4S61/2M110/BC

Zijn de engelse nummers hetzelfde? Is er iemand die kan checken of dit de goeie module? Dan kan ik via onderdelenlijn een zoekopdracht plaatsen:)

PB even je VIN, dan zoek ik het voor je op.

Dit soort dingen doen dealers vaak niet.

Ze hebben een vervangings mentaliteit en doen eigenlijk niet aan dat soort reparaties. 

17 hours ago, allesklusser said:

Trouwens wat ik net ontdek en lees het even goed: Foute ATE ABS controlunits

Zou de dealer eigenlijk ook moeten weten mocht je daar contact mee gehad hebben.

Mailtje gestuurd naar ze.

Auto gaat van de week naar Mebu, dus moet goed gaan komen.

Mooi dat MEBU de technische uitdaging wil aangaan en dat is eigenlijk nog steeds het leukste van het techniekvak ondanks het probleem.

Hallo Ruud,

Ik zag vanmiddag bij van Vliet door de kale struiken heen je rode St staan en vroeg me af hoe het met je ABS verhaal afgelopen is.