Jump to content

Handleiding: Plaatsen Cruise Control Mk7(,5)

Recommended Posts

Het is dus niet nodig om modules te plaatsen of te vervangen? Gaat dit dan via de canbus??

De cruise control functie zit in de BCM ingebouwd. Knopjes installeren, activeren, klaar. De bekabeling van het stuur naar de BCM, zit in 99% van de Fiesta's (MK7,5) standaard in de kabelboom achter het dashboard.

Pas bij active cruise control wordt het ingewikkelder, maar dat is pas vanaf de Focus leverbaar.

• Replies 85
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

De cruise control functie zit in de BCM ingebouwd. Knopjes installeren, activeren, klaar. De bekabeling van het stuur naar de BCM, zit in 99% van de Fiesta's (MK7,5) standaard in de kabelboom achter het dashboard.

Pas bij active cruise control wordt het ingewikkelder, maar dat is pas vanaf de Focus leverbaar.

Wat ik nog niet eerder vermeld heb is dat ik een automaat heb en hij komt uit Duitsland.

Maakt dat nog iets uit met de activering ?

Ik ga het stuur er morgen afhalen.

De airbag is het lastigste.

Dat kan op twee manieren.

- door de 2 kleine inkepingen aan de zijkant.

- vanuit de achterkant

Wat is de makkelijkste en dus aan te raden om te doen ?????

Ik ga het stuur er morgen afhalen.

De airbag is het lastigste.

Dat kan op twee manieren.

- door de 2 kleine inkepingen aan de zijkant.

- vanuit de achterkant

Wat is de makkelijkste en dus aan te raden om te doen ?????

Gereed. Was zo gebeurd en ook makkelijk.

Ik geef de voorkeur voor de 2e optie.

Dan hoef je ook geen sleufjes te maken aan de zijkant.

Ik heb de bovenste kap achter het stuur eraf geklikt en toen de onderste kap met 3 schroefjes los gemaakt en eraf gehaald.

Daarna van achter met een haakse schroevendraaier de klemmen los maken. En klaar.

Simpel. Nu nog laten activeren.

Allen bedankt voor de tips.

• 6 months later...

Ik heb een CC stuur op de post (komt wss volgende week aan) en toen ik mijn auto binnen bracht bij de dealer om de mistlichten die ik erin heb gezet te activeren vroeg ik die ook om eens te kijken of CC mogelijk zou zijn met mijn 7.5 (ik vroeg gewoon te checken om zeker te zijn voor ik het stuur/knopjes switch). Toen ik de auto ging ophalen was de monteur al verdwenen maar op de bon stond er dat mistlichten en cruise control werden geactiveerd.  Ik vroeg me nu af is dit mogelijk zonder dat de knopjes aanwezig zijn?

Zal CC nu direct werken als de knopjes aanwezig zullen zijn in de toekomst?

4 hours ago, Nerveasy said:

Ik heb een CC stuur op de post (komt wss volgende week aan) en toen ik mijn auto binnen bracht bij de dealer om de mistlichten die ik erin heb gezet te activeren vroeg ik die ook om eens te kijken of CC mogelijk zou zijn met mijn 7.5 (ik vroeg gewoon te checken om zeker te zijn voor ik het stuur/knopjes switch). Toen ik de auto ging ophalen was de monteur al verdwenen maar op de bon stond er dat mistlichten en cruise control werden geactiveerd.  Ik vroeg me nu af is dit mogelijk zonder dat de knopjes aanwezig zijn?

Zal CC nu direct werken als de knopjes aanwezig zullen zijn in de toekomst?

Ja hoor, zou gewoon direct moeten werken.

Krijg je dan geen foutmeldingen als de auto wel geprogrammeerd is voor CC maar de knopjes fysiek nog niet aanwezig zijn?

Morgenmiddag breng ik een bezoek aan garage Wout Bouman voor het inbouwen van CC in mijn Fiesta. Ik ben benieuwd.

7 hours ago, Jesco said:

Krijg je dan geen foutmeldingen als de auto wel geprogrammeerd is voor CC maar de knopjes fysiek nog niet aanwezig zijn?

Morgenmiddag breng ik een bezoek aan garage Wout Bouman voor het inbouwen van CC in mijn Fiesta. Ik ben benieuwd.

Nee hoor, want de BCM 'ziet' de knoppen niet. Dus of ze er nou wel of niet zitten, dat maakt niet uit.

Even melden,

De CC knopjes zijn vanmiddag binnen gekomen (hingen aan een stuur maar enkel de knopjes gewisseld) en inbouwen is zonder problemen is gelukt. Al 150km met cruise control erop zitten. smile :)

• 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Net het stuur gewisseld.

De airbag eruit halen is inderdaad lastig! het lijkt net alsof hij er niet uit wil klikken.

Om het stuur los te maken, had ik een dopsleutel maat 24 nodig (MK7.5)
kan je aanpassen in de Startpost.

• 3 weeks later...

Hallo allemaal,

Ik schud deze topic nog even wakker.

Ik ben van plan een stuur uit MK7,5 in mijn MK7 uit 2009 te zetten. Ik heb audio en CC op mijn oude stuur. Deze knoppen en bedrading kan ik toch gewoon overzetten in het MK7,5 stuur?? Lijkt op de foto's eigenlijk vrijwel identiek.

Nog een laatste vraag, de airbag, kan die ook gewoon in het nieuwe stuur?

Groeten, en bedankt voor reacties alvast.

Patrick

• 1 year later...
On ‎8‎-‎8‎-‎2015 at 17:57, Harry said:

Ik weet het, misschien een ietsje oud toppic, maar zit toch nog met een vraagje.

Heb net de knoppen van cruise control binnengekregen om deze in mijn mk 7.5 in te bouwen. Maar kun jij mij vertellen waar precies die bekabeling zich bevind? Achter het dashboard zeg jij, maar waar? bij de radio of moet ik de kappen van het gehele stuur loshalen? 

Aanmelden zal geen probleem geven. heb al meerdere dingen geactiveerd.

Bedankt,

Ton

1 hour ago, tonneke said:

Ik weet het, misschien een ietsje oud toppic, maar zit toch nog met een vraagje.

Heb net de knoppen van cruise control binnengekregen om deze in mijn mk 7.5 in te bouwen. Maar kun jij mij vertellen waar precies die bekabeling zich bevind? Achter het dashboard zeg jij, maar waar? bij de radio of moet ik de kappen van het gehele stuur loshalen? 

Aanmelden zal geen probleem geven. heb al meerdere dingen geactiveerd.

Bedankt,

Ton

Hoi Ton,

je zal idd de stuurkap waar de audioknoppen inzitten moeten losmaken en deze vervangen voor een kap waar de audio en cruise control knoppen in kunnen. De kabel die alleen voor de audioknoppen zijn uit het stuur zelf verwijderen en deze vervangen voor de kabel die voor audio en CC zijn. Daarna is het een kwestie van aanmelden.

10 minutes ago, BartM said:

Hoi Ton,

je zal idd de stuurkap waar de audioknoppen inzitten moeten losmaken en deze vervangen voor een kap waar de audio en cruise control knoppen in kunnen. De kabel die alleen voor de audioknoppen zijn uit het stuur zelf verwijderen en deze vervangen voor de kabel die voor audio en CC zijn. Daarna is het een kwestie van aanmelden.

bedankt voor de info. Zal deze week eens proberen. zoals ik al zei, aanmelden is geen probleem.

Gisteren geprobeerd om mijn cc in te bouwen. Maar ik krijg mijn airbag er niet af, wat ik ook probeer. Heb al div. YouTube filmpjes bekeken maar als ik met mijn schroevendraaier in het gaatje zijkant van het stuur duw, gebeurd er niets. Alleen de airbag beweegt een beetje, dat is alles.

Iemand tips? ben ten einde raad :(

Groeten Ton 

14 hours ago, tonneke said:

Gisteren geprobeerd om mijn cc in te bouwen. Maar ik krijg mijn airbag er niet af, wat ik ook probeer. Heb al div. YouTube filmpjes bekeken maar als ik met mijn schroevendraaier in het gaatje zijkant van het stuur duw, gebeurd er niets. Alleen de airbag beweegt een beetje, dat is alles.

Iemand tips? ben ten einde raad :(

Groeten Ton 

Dat is echt een rot klus.
Je moet inderdaad een kleine schroevendraaier of inbussleutel in de insnede duwen. Dan zoeken naar een ijzeren pen die je weg moet duwen.
Aan beide zijde moet je de pennen uit de haken duwen (naar binnen). Wanneer je voelt dat de pennen niet meer in de haken zitten, moet je de airbag voorzichtig uit (4) pluggen trekken. Voorzichtig trekken, anders trek je de stekker kapot.

Nogmaals, echt een rot klus als je het nog nooit gedaan hebt.

1 hour ago, Harry said:

Dat is echt een rot klus.
Je moet inderdaad een kleine schroevendraaier of inbussleutel in de insnede duwen. Dan zoeken naar een ijzeren pen die je weg moet duwen.
Aan beide zijde moet je de pennen uit de haken duwen (naar binnen). Wanneer je voelt dat de pennen niet meer in de haken zitten, moet je de airbag voorzichtig uit (4) pluggen trekken. Voorzichtig trekken, anders trek je de stekker kapot.

Nogmaals, echt een rot klus als je het nog nooit gedaan hebt.

Bedankt voor je reactie.  

In iedergeval beetje info waar ik iets aan heb. Ik heb de vrijdag maar vrij van werk genomen, kan ik de hele dag liggen frunniken haha. 

9 hours ago, Dannytje555 said:

mocht je de stekker kapot trekken, een nieuwe airbag ring kost rond de 3 tientjes nieuw? (zelfde ervaring)

Dat valt dan wel mee. Al hoop ik niet dat dat gebeurd

• Create New...