Jump to content

Handleiding: Plaatsen Cruise Control Mk7(,5)

Harry
 Share

Recommended Posts

Cruise control inbouwen MK7 & MK7,5:

Algemeen

Sinds de MK7 (2008) is bij de Fiesta de optie cruise control beschikbaar. Het is een erg fijn systeem waarmee je de snelheid kan vast zetten, zonder dat je daarvoor je gaspedaal hoeft in te drukken. De gekozen snelheid zal worden losgelaten wanneer de rem- of koppelingspedaal wordt ingedrukt, dan wel de 'off' knop op het stuur wordt ingedrukt. Op de MK7,5 is het systeem heel makkelijk achteraf in te bouwen. Bij de MK7 is het ook mogelijk, alleen is het lastiger. Voor het inbouwen van het systeem is bijna altijd een nieuw stuur nodig. Het stuur Let goed op het stuur dat je aanschaft, er zit namelijk een verschil tussen een MK7 en een MK7,5 stuur. Hieronder staan de kenmerken:

MK7 stuur:

• Audio en Cruise Control bediening hebben een rode kleur
  • De audio knoppen heeft een 'M' (Mode) knop in het midden
  • Uitrustingsmogelijkheden:
    • Plastic stuur
    • Half lederen stuur
    • Volledig lederen stuur
    • Individual stuur met twee verschillende kleuren
MK7,5 stuur:

• Audio en Cruise Control bediening hebben een blauwe kleur
  • De audio knoppen met een 'gezicht' (Voice control) knop in het midden
  • De kleur van het plastic heeft een andere kleur dan het MK7 stuur
  • Uitrustingsmogelijkheden:
    • Plastic stuur
    • Half lederen stuur
    • Volledig lederen stuur
    • Titanium X stuur (extra dik, met plastic rand)
    • ST stuur
De sturen van de MK7 en MK7,5 zijn uitwisselbaar, alleen zullen de audioknoppen niet volledig functioneren en de kleur van het frontje is anders.

De bekabeling

Bij de MK7 is er in juni 2010 een interne aanpassing geweest. Modellen na deze datum hebben de bekabeling in 90% van de gevallen liggen. Wanneer je een Fiesta hebt van voor deze datum, wordt het lastig. Dan moet er namelijk extra bekabeling getrokken worden vanaf je stuurkolom naar de BCM. Helaas heb ik hier geen technische tekening van. Bij de MK7,5 is de bekabeling (voor zover ik het kunnen vinden) altijd aanwezig.

Het aanpassen van het stuur (MK7+MK7,5)

• Zorg dat het stuur in een rechte positie staat.
  • Koppel de min-pool van de accu los en laat de auto drie minuten staan (veiligheid in verband met de airbag).
  • Aan beide zijden van het stuur kun je twee markeringen vinden, snij deze markering met een mesje uit.
  • Steek hierdoor een inbus of iets anders stevigs. Dan kan je aan de binnenkant een stang uit de haken klikken. Doe dit aan beide zijden, de airbag zit nu half los.
  • Trek voorzichtig aan de airbag zodat hij uit de drie klemmen gehaald kan worden.
  • Verwijder voorzichtig alle stekkers van de airbag en leg hem op een veilige plaats.
  • Haal de stekkers van de klokspring los
Vanaf dit punt kan je twee dingen doen. Of je verwisselt het hele stuur, of je wisselt alleen de knoppen, interne bekabeling en het front.

Optie 1: Stuur wisselen:

• Schroef met een grote dopsleutel (Ik dacht 22, kan een maat groter of kleiner zijn) het stuur los.
  • Wissel het stuur voor degene met cruise control knoppen
  • Sluit alle bekabeling aan en plaatst de airbag terug
  • Volgende stap is het activeren van de optie in de BCM
Optie 2: Alleen de componenten wisselen:

• Schroef de drie torx schroefjes aan de achterkant van het stuur los.
  • Haal de bekabeling van de audio- en cruise control knoppen uit het stuur.
  • Verwijder het front en de knoppen. Dit kan je met gepast geweld doen.
  • Plaats het nieuwe front, inclusief knoppen terug uit je donor stuur
  • Leg de interne bekabeling van je donor stuur in jou stuur en sluit dit aan
  • Draai de schroefjes aan de achterkant weer vast
  • Plaats de airbag weer terug
  • Volgende stap is het activeren van de optie in de BCM
Activeren bij de MK7

Bij de MK7 is het activeren van de cruise control een iets vervelendere klus. Ik heb de tekst van een Engels forum gekopieerd. Dit kan je niet zelf, tenzij je een IDS computer voor handen hebt. Je bent dus aangewezen op de dealer. Er zijn enkele forumleden die dit tegen een kleine vergoeding ook kunnen doen. Er zijn Fiesta's van eind 2010 en begin 2011 (productie datum) waarbij het aanpassen van de asbuild file niet mogelijk is. Voor deze modellen is het bijna onmogelijk om de cruise control functie te activeren. Dit is een fout in het Ford systeem, ik weet niet of deze fout al verholpen is.

"Now you need IDS and ETIS access.

With Ford ETIS you need to download the ASBUILT file by using the VIN number; save the file somwehere and open it with NOTEPAD or other plain text editor (don't use Word or similar).

There is a tag <CCC_DATA>; inside this tag find the char #50; that should be 1; replace with 2 and save the file.

The sequence should be 010101 and it need to be replaced with 010201.

Now by using IDS you need to upload the file to the car.

Please note that the computer must be disconnected from Internet; otherwise no "open file..." window will appear, and the XML will be downloaded from ETIS.

After uploading the file, the diagnostics should show a lots of errors, because CC is enabled but its indicator isn't enabled.

Enter the IDS configuration panel, and look for the menus where you can dis/enable the car's parameters; there you'll see something that says that the car is equipped with CC.

Look for the item "speed indicator" (or similar), and enable it by the drop down menu.

Save the configuration and try the diagnostic; everything should be ok.

Exit from the software normally (still disconnected from the internet)."

Activeren bij de MK7,5

Het activeren van de cruise control bij de MK7,5 is een stuk eenvoudiger. Bij veel modellen is de BCM al voorbereid op de cruise control functie. Je hoeft dan alleen maar de cruise control in de CCC (central car configuration) aan te melden. Dit kan elke dealer of behulpzaam lid van het forum met een IDS computer. Het kan voorkomen dat jou CCC de optie niet ondersteund. In dat geval zal je een aangepaste asbuild file in je BCM moeten zetten. Officieel kan elke Ford dealer dit aanvragen bij Ford Europa, alleen doen ze dit bijna nooit. Een behulpzame dealer zal je hierbij helpen, zo niet, dan ben je aangewezen op een behulpzaam lid van dit forum (bijvoorbeeld Stefan Kuipers).

Voor vragen, opmerkingen of aanvullingen kan je altijd reageren. Deze informatie is informatief en alles is op eigen risico.

Bronnen:

Engels Forum

Italiaans Forum

Duits Forum

• Replies 91
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Beste Harry,

Super dat je de moeite genomen hebt om deze How To te schrijven.

Het maakt het voor mij in elk geval een stuk duidelijker.

Het nieuwe stuur is besteld en onderweg, dus stap 1 van het activeren is bijna klaar. :grin:

Groet,

Falo

Thanks voor de info.

Geldt dat ook voor de mk7 trend uitvoering?

Trouwens is er iemand op deze forum die deze service willen doen tegen een vergoeding?

Deze handleiding geldt voor alle MK7 en MK7,5 Fiesta's. De verschillende uitvoeringen hebben hier geen effect op. Let alleen wel het bouwjaar, zoals in de handleiding is beschreven.

De bekabeling

Bij de MK7 is er in juni 2010 een interne aanpassing geweest. Modellen na deze datum hebben de bekabeling in 90% van de gevallen liggen. Wanneer je een Fiesta hebt van voor deze datum, wordt het lastig. Dan moet er namelijk extra bekabeling getrokken worden vanaf je stuurkolom naar de BCM. Helaas heb ik hier geen technische tekening van. Bij de MK7,5 is de bekabeling (voor zover ik het kunnen vinden) altijd aanwezig.

Het is niet nodig extra bekabeling te trekken als deze kabels er niet zijn, de Duitse dealer in Premnitz kreeg het voor elkaar zonder extra bekabeling terwijl ik deze zeker niet heb. De informatie van Nath lijkt niet te kloppen.

Het is niet nodig extra bekabeling te trekken als deze kabels er niet zijn, de Duitse dealer in Premnitz kreeg het voor elkaar zonder extra bekabeling terwijl ik deze zeker niet heb. De informatie van Nath lijkt niet te kloppen.

Dat kan goed kloppen. Waarschijnlijk plaatsen zij bij het ontbreken van de officiële bekabeling een after-market cruise control kastje. Dit sluiten ze aan op de officiële stuurbediening en het gas/koppelingspedaal. Werkt beide, alleen ben ik in mijn handleiding van de OEM oplossing uitgegaan.

Aangezien ik altijd de voorkeur geef aan officiële Ford aanpassingen heb ik het er niet bijgezet.

Dat kan goed kloppen. Waarschijnlijk plaatsen zij bij het ontbreken van de officiële bekabeling een after-market cruise control kastje. Dit sluiten ze aan op de officiële stuurbediening en het gas/koppelingspedaal. Werkt beide, alleen ben ik in mijn handleiding van de OEM oplossing uitgegaan.

Aangezien ik altijd de voorkeur geef aan officiële Ford aanpassingen heb ik het er niet bijgezet.

Nee, is volledig OEM. De kabel is niet nodig.

Nee, is volledig OEM. De kabel is niet nodig.

Dat klinkt goed, ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de oplossing van de dealer. Dan zou ik hem erbij kunnen zetten :grin:

• 1 month later...

Ik zit te kijken naar een Fiesta Mk 7.5 met bijna alles erop behalve CC. Als ik dit achteraf wil doen, zou ik alleen een ander stuur nodig zijn? En een welwillende dealer?

Iemand linkje waar je een MK7.5 stuur kan kopen met CC buttons?

Ik zit te kijken naar een Fiesta Mk 7.5 met bijna alles erop behalve CC. Als ik dit achteraf wil doen, zou ik alleen een ander stuur nodig zijn? En een welwillende dealer? Iemand linkje waar je een MK7.5 stuur kan kopen met CC buttons?

Klopt helemaal.

Deze bijvoorbeeld: http://www.ebay.co.uk/itm/BREAKING-FIESTA-...=item4d34ce70e5

Is het zo goedkoop een stuur?

En verder heb ik qua hardware niks nodig? Ik heb nu ook leder stuurwiel.. Dus kan hem gewoon overzetten? Zag dat iemand ook het forum ook cc aan kan zetten, en min sync naar NL kan zetten.

2de hands is normaal. Gaat van uit dat hoe meer beschadiging(en) op het stuur hoe lager de prijs. Wat je kan doen is alleen de cc knopjes overzetten en cc laten activeren. Er zij hier enkele leden die dat kunnen doen voor een klein vergoeding of sommige ford dealer.

Welke onderdelen van het stuur heb je precies nodig dan? Er worden ook wel eens losse knoppen aangeboden, heb je dan ook voldoende of moet je meer onderdelen van het stuur met cruise hebben?

In principe heb je de cc knopjes en de interne draad aansluiting vanuit het stuur naar de cc en radio knopjes nodig. (De interne draad is niet los te koop bij Ford). Dus als je bovenstaande 2de hands los kan kopen is meer dan genoeg.

OKe, en met de interne draad bedoel je hetgeen wat op de CC knoppen komt naar ergens intern in het stuur zelf?

Je kan makkelijk losse knoppen kopen, maar daar heb je dus niet zo veel aan begrijp ik. Ben nog op zoek naar een stuur voor een 2013 model (blauwe lampjes)

Pardon, was nog vergeten. Die v vormige plaat waar de cc knoopjes komen te zitten heb je ook nodig. Die link van Harry boven is het stuur dat je nodig hebt.

• 3 weeks later...

Het is een heel verhaal maar voor mij nog niet helemaal duidelijk.

Sinds een week heeft mijn vrouw een Fiesta uit 2014 zonder cc.

Is het zo dat ik twee dingen moet doen?

nl:

de knop van de cc op het stuur monteren en aansluiten? De kabel zit eral ???

en de cc laten activeren in de BCM?

Kabel ziet eral wilt zeggen dat de draden vanuit de CC naar het stuur al aanwezig is. Er moet nog een interne draad aangesloten van het stuur naar de CC en Radio knopen.

Wat je nodig hebt zijn:

1. CC knopjes

2. 1 interne draad aansluiting voor CC en radio knopen (niet los te koop)

3. V zilver vormige plaat waarop de CC en Radio knopen bevestigd worden

en de boel laten activeren

Kabel ziet eral wilt zeggen dat de draden vanuit de CC naar het stuur al aanwezig is. Er moet nog een interne draad aangesloten van het stuur naar de CC en Radio knopen.

Wat je nodig hebt zijn:

1. CC knopjes

2. 1 interne draad aansluiting voor CC en radio knopen (niet los te koop)

3. V zilver vormige plaat waarop de CC en Radio knopen bevestigd worden

en de boel laten activeren

Het is dus niet nodig om modules te plaatsen of te vervangen?

Gaat dit dan via de canbus??

Share

Announcements

• Create New...