spandel Posted June 3, 2005 Report Share Posted June 3, 2005 Ik wil graag wat beter geluid halen uit mn voordeuren. Momenteel heb ik 6x8" pioneer boxen in mn deuren zitten maar daar zit dus de tweeter op vast. En ik kan bij wat hogere volumes dus echt horen waar het geluid weg komt (trekt 1 kant op)Nu las ik dat een 16,5 comboset past in mn auto. Nu was mijn vraag: hoe sluit je zoiets aan? Ik heb naar elke deur toch maar 1 setje kabels lopen (naar de versterker, hoe sluit je dat aan op En de woofer en de tweeter? Komt daar een splitter ofzo tussen? Wat zijn goede merken voor een degelijke comboset?Verder zie ik bij vet uitgebouwde autos vaak meerdere boxen in 1 voordeur zitten. Maar hoe sluit je dat aan met maar een 2-kanaals versterker? Worden de kabels gewoon bij elkaar gebonden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fatal_Fiesta Posted June 3, 2005 Report Share Posted June 3, 2005 bij iedere composet zit een crossover die verdeelt het weer naar tweeter en mid-woofer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 3, 2005 Report Share Posted June 3, 2005 Ik wil graag wat beter geluid halen uit mn voordeuren. Momenteel heb ik 6x8" pioneer boxen in mn deuren zitten maar daar zit dus de tweeter op vast. En ik kan bij wat hogere volumes dus echt horen waar het geluid weg komt (trekt 1 kant op)Nu las ik dat een 16,5 comboset past in mn auto. Nu was mijn vraag: hoe sluit je zoiets aan? Ik heb naar elke deur toch maar 1 setje kabels lopen (naar de versterker, hoe sluit je dat aan op En de woofer en de tweeter? Komt daar een splitter ofzo tussen? Wat zijn goede merken voor een degelijke comboset?Hallo Spandel,ik heb een 16.5 cm compo van Lanzar in m'n ST Prima geluid en Lanzar is een van de topmerken. Kosten 129 Euro.Bij een composet komt er een scheidingfilter tussen, deze scheid de hoge en de lage tonen van elkaar.S6 Rudolf.vet uitgebouwde autos vaak meerdere boxen in 1 voordeur zitten. Maar hoe sluit je dat aan met maar een 2-kanaals versterker? Worden de kabels gewoon bij elkaar gebonden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michiel Posted June 3, 2005 Report Share Posted June 3, 2005 er loopt een kabeltje van de versterker naar je cross-over (wat jij splitter noemt) en dan een kabeltje naar iedere speaker van de compo-set.Er zijn genoeg merken die goeie compo's verkopen. Focal, Rockford, Pioneer (PRS-serie), enz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spandel Posted June 5, 2005 Author Report Share Posted June 5, 2005 Heb gister een combosetje gekocht. Bij de autozaak hadden ze 2 merken op voorraad: een dure JBL set en een caliber performance set. Na veel beraad heb ik deze gekocht (a 80 euro):6 inch low/mid sepaker, 19mm tweeter200w max / 50w RMSDe JBL sepaker set was qua vermogen gelijk, maar jah je btaald danaar wel 3 keer zoveel voor... het geluid is echt super, vooral omdat de tweeter hoger zit... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RedFox Posted June 5, 2005 Report Share Posted June 5, 2005 Gefeliciteerd met je aankoop!kan je deze n00b ook even uitleggen wat een tweeter doet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pink-Fiesta Posted June 5, 2005 Report Share Posted June 5, 2005 Een tweeter geeft de hoge tonen door!Zonder deze "dingen"klinkt je muziek erg dof! Absolute must dus! extra, of losse tweeters op je A-stijl maken het helemaal af! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spandel Posted June 5, 2005 Author Report Share Posted June 5, 2005 "Gewone" boxen hebben een tweeter bovenop de woofer conus zitten... als je de tweeter verplaatst naar oor-oogte (de a-stijl of het driehoekje van de spiegelverstelling) zal het geluid dus van meer kanten komen en heb je meer het surround effect.Het grote nadeel van mijn boxen in de voordeuren was dat die erg laag zitten en vooral als je de muziek wat harder hebt kun je precies horen dat ze daar zo laag zitten... nu de tweeter los zit kun je dat veel minder horen...Voorheen kon ik mn achterboxen ook duidelijk plaatsen, dat is nu echt helemaal weg. De achterboxen zijn dus nu echt alleen maar als aanvulling voor als je verder naar achteren toe zit / gaat, echt een duidelijke verbetering mag ik wel zeggen! Nu in de deuren alleen een mid-woofer (die laatr dus alleen de midden- en lagetonen door) klinkt de muziek veel harder, der zit nu veel meer bass in Link to comment Share on other sites More sharing options...
spandel Posted June 5, 2005 Author Report Share Posted June 5, 2005 pics Link to comment Share on other sites More sharing options...
drejek Posted June 5, 2005 Report Share Posted June 5, 2005 ziet er goed uit Link to comment Share on other sites More sharing options...
svenson Posted June 5, 2005 Report Share Posted June 5, 2005 ziet er goed uit ksluit mij aan bij de mening van drejek, het ziet er goed uit Link to comment Share on other sites More sharing options...
RedFox Posted June 5, 2005 Report Share Posted June 5, 2005 Nice!als het goed is heeft de fiesta MK5 wel van die tweeters hoger in de deur. dat ze dat niet gewoon altijd doorvoeren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Posted June 5, 2005 Report Share Posted June 5, 2005 Nice!als het goed is heeft de fiesta MK5 wel van die tweeters hoger in de deur. dat ze dat niet gewoon altijd doorvoeren...Klopt, net als de MK4 Zitten bij de deurhandle, kan alleen effe geen foto vinden Link to comment Share on other sites More sharing options...
spandel Posted June 5, 2005 Author Report Share Posted June 5, 2005 Nice!als het goed is heeft de fiesta MK5 wel van die tweeters hoger in de deur. dat ze dat niet gewoon altijd doorvoeren...Klopt, net als de MK4 Zitten bij de deurhandle, kan alleen effe geen foto vinden als dat van fabriek al zo is, misschien moet je die tweeters dan ook wel vervangen door een goed merk? Want de gewone boxen van fabriek-af zijn van die waardeloze papieren dingen, zal met die kleine tweeters ook wel zo zijn dan heh Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Posted June 5, 2005 Report Share Posted June 5, 2005 Het zullen inderdaad niet de beste tweeters zijn, maar in iedergeval zitten ze er WEL standaard in Vervanging van de speakers staat ook nog op mijn wensenlijstje, maar het geldboompje is met wortel en al uit mijn tuin gerukt... Eerst maar weer wat sparen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miquel Posted June 5, 2005 Report Share Posted June 5, 2005 Nice, bij de mk5 zitten ze ook al in de deur verwerkt..Komt btw een best geluid uit....Heerlijk..Mzzls Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts