Jump to content

In Drie Etappes Naar Ohrid In Macedonië

allesklusser
 Share

Recommended Posts

Voor de derde keer maakt de MK6.5 deze rit van 2404km.

Eerste etappe Wateringen-Schwarzach(tussen Regensburg en Passau), 834km

Op de Duitse A3 is het Baustelleritus toegeslagen met voorbij Würzburg tot aan het hotel stromende regen.

Voor hotel Schwarzacher Hof:

a53a9222d7ac02ef5c2bb0f93e662b-vi.jpg

Tweede etappe Schwarzach-Ruma (50km ten westen van Belgrado), 866km

Vanaf Wels tot aan Slovenië was het één groot waterdrama.

Voor de deur van hotel Borkovac:

c26573fa61bed6055c0c839ac08613-vi.jpg

Voor de deur van hotel Borkovac nog wat oudere Fords:

29c48aa819680c4ec2bfb2b8fdf1df-vi.jpg

69ea922692440183650ee08ebff528-vi.jpg

Derde etappe Ruma-Ohrid, 704km

Tussen Ruma en Belgrado was het aardig droog en waren we aardig op snelheid

0a181345f49b2c17e132a8ec427d8f-vi.jpg

maar vlak na Skopje was het meer een soort waterballet.

Nog nooit zoveel regen onderweg gehad als deze keer.

Geparkeerd voor het huis van oma in Ohrid:

b239587753501d7d21f0fc08583dd1-vi.jpg

Een korte filmimpressie van de oude stad Ohrid gezien vanaf de wandelboulevard:

klik

Zo, dat is nog eens een reis met de Fiësta! Ik vond onze reis naar Tirol al heel wat :grin:

Verder wel beter weer?

Hoi Eva,

Normaal is het altijd lekker zomertje dan wel heet hier. Ben hier wel eens geweest in oktober met 30 graden. Deze zomer is erg slecht geweest en zeer wisselvallig. We zijn hier tot eind oktober en er zal best nog wel een dag komen dat we even kunnen gaan zwemmen in het meer van Ohrid.

Stuur nog wel wat foto's.

Hoi Eva,

Normaal is het altijd lekker zomertje dan wel heet hier. Ben hier wel eens geweest in oktober met 30 graden. Deze zomer is erg slecht geweest en zeer wisselvallig. We zijn hier tot eind oktober en er zal best nog wel een dag komen dat we even kunnen gaan zwemmen in het meer van Ohrid.

Stuur nog wel wat foto's.

Ah, je zit er dus nog wel even. Een hele fijne vakantie toegewenst in dat geval!

En laten we hopen dat dat mooie weer maar snel komt dan 8)

Mooie reis hoor! Ik heb er net 1200km vanuit de Dolomieten in Italie opzitten, en dan ben ik ook wel weer erg blij om thuis op de bank te zitten.En die baustelle's die ken ik inmiddels ook redelijk, vanaf Munchen bijna tot aan het Ruhrgebied rij je van de ene naar de andere, schiet echt niet op!

Maar Macedonie is nog wel een land wat op mijn lijstje staat. Met de motor dan wel.

• 2 weeks later...

Gisteren naar Sveti Naum geweest.

Het ligt op 30km afstand aan de oostzijde van het meer van Ohrid. De weg is met zijn vele bochten echt super om te rijden met de MK6.5 die daar echt in zijn element is.

Sv Naum is een van de meest bezochte plaatsen van Macedonië. Vanaf het terras van het kerkje heb je een prachtig uitzicht over het meer. De bronnen zijn prachtig om te zien en je kunt er een kleine tocht over maken. Op een eiland tussen de bronnen is een restaurant met een "natuurterras" tussen de bomen. Een ware plaats om even tot rust te komen.

Hier de "blauwe" voor de poort van Sveti Naum

1511e14b7632d5a39c4e9f664dae8c-th.jpg

Vanuit de bronnen met zijn kraakheldere water wordt hier vandaan het meer voor het grootste gevuld: klik

Uitzicht vanaf het restaurantterras van het hotel naast het kerkje: klik

Het kerkje Sveti Naum, wat oorspronkelijk in 905 gesticht werd als klooster door Naum: klik

• 2 weeks later...

De zomer is helemaal terug hier met 25 á 26 graden. Gedurende het slechte weer flink geklust, vandaar mijn nepnaam natuurlijk, en dus gisteren eropuit geweest en wel naar Krusevo een stad gelegen op een berg zo'n 120km vanaf Ohrid.

Jammer en triest dat op veel plaatsen het wegdek zo slecht is. De rit zelf via Bitola en Demi Hisar is een belevenis dwars door ongerepte natuur en bergen met vergezichten.

De "trouwe blauwe" voor de toerit van de stad Krusevo:

9d0c79e42edb15784a0afb32ede3df-vi.jpg

Voordat we aankwamen in Krusevo eerst een bezoekje gebracht aan Meckin Kamen, letterlijk vertaald Berensteen.

In 1903 kwamen de Macedoniers na 500 jaar Turkse overheersing in opstand en riepen de Republiek Krusevo uit. Het mocht maar tien dagen duren en bij Meckin Kamen verloren ze de strijd tegen de overmacht van de Ottomanen.

Bij Meckin Kamen wordt ook aan paragliding gedaan en heb je een magnifiek uitzicht:

8b7bbcb23da350f48ca5510a04606f-vi.jpg

Hier bij het monument ter nagedachtenis aan de strijd op de berg Meckin Kamen:

505a681630c4a326c9c93412dad6b0-vi.jpg

Op de terugweg zagen we bij het station van de stad Prilep dit waarbij wellicht spoorweg nostalgisten kriebels krijgen:

Een blauwe, nou ja blauwe, correctie met dank aan Cas, MK4:

8b42c831fcd351e82d34e91511d126-vi.jpg

En de eigen blauwe:

62a217787bce4d79f80c2db4a885b3-vi.jpg

dat zijn nog eens tochten!

hij heeft het overleefd neem ik aan haha {knipoog}

De voorveren zouden, zie dit topic http://forum.fiestaclub.nl/index.php?showt...mp;hl=voorveren mogelijk een zwak punt zijn.

Het probleem lijkt reuze mee te vallen op de testbaan hier voor veren hahaha.

Gisteren was het een wat sombere dag helaas en zijn we volgens onze traditie naar het bergdorp Visni geweest.

6802bfd5e673c231f6107ab22c0c61-vi.jpg

Het dorp is na fikse 4 km lange klim vanuit het dal te bereiken en ligt op een een hoogte van 1500m boven de zeespiegel.

De meeste van de oorspronkelijke inwoners vertrokken al snel na WW2 richting stad op zoek naar werk en toekomst. Mijn vrouw is hier geboren evenals mijn schoonvader. Vandaar dus het traditionele bezoek alhier.

Vijf jaar geleden troffen we nog een vrouw aan die nog steeds in traditionele klederdracht hier woonde. Het dorp was vroeger zo geïsoleerd dat het zelfs een eigen dialect en een zeer typisch eigen woordgebruik had.

Het huidige dorp wordt eigenlijk alleen maar bewoont door mensen die hier een huis hebben puur voor de recreatie en sommigen wonen hier in de zomer permanent om van de rust en schone lucht te genieten. Je hoort hier de stilte.

Beren en wolven kun je hier ook nog aantreffen.

9b980e27dea3702fa8cbd6de02114f-vi.jpg

Kort filmpje vanaf het "centrum":

Visnidorp

• 2 weeks later...

Vlak om de hoek, met excuses voor de slechte foto's omdat die Sony handycam onvoorstelbare slechte foto's maakt helaas, de MK3 van kapper Jovan. Je zou het zo niet zeggen maar het is een kapperszaakje wat op de achtergrond te zien is.

d44b52ef3d023773d71bced59fb6eb-vi.jpg

De auto heeft een compleet verpieterde hoedenplank door de hete zon hier maar rijdt volgens de trotse eigenaar nog steeds als een zonnetje en heeft hem nog nooit in de steek gelaten.

P.S. Heb hier mijn haar laten knippen voor het bedrag van, schrik niet 130 denar. Heb afgerond 200 denar gegeven wat ongeveer €3,= is.

Verder heb ik bij de brandweer kazerne tot mijn stomme verbazing een prachtige oude Taunus gezien. Zal proberen om met de eigenaar in contact te komen.

• 3 weeks later...

Op maandag 27 oktober terug richting Nederland via Hongarije.

Hongarije heeft prima snelwegen en vermijd je de vervelende tunnels in Oostenrijk.

Eerste etappe Ohrid - Szeged van 829km

Op de binnenplaats van hotel Svivarvany Panzio in Szeged.

8f4233d68f0cc36b21b85254b1eb1e-vi.jpg

Tweede etappe Szeged - Neumarkt van 873km

Onderweg flink mistig in de omgeving van Gyor (H)

9e8e7dd83c02062ba085f2e24297d6-vi.jpg

Derde etappe Neumarkt - Wateringen van 723km

Vlak voor vertrek bij het kloosterhotel St Josef in Neumarkt. Het hotel is een combinatie van een nonnenklooster en een normaal hotel. We werden door een non ontvangen en kregen een ontzettend vriendelijke uitgebreide uitleg.

7ef907c21dea8e0dab1f71e4377235-vi.jpg

De blauwe heeft het weer prima gedaan. De voorveren zijn nog steeds heel, en, de koplampmodificatie lijkt prima te werken. Met constant dimlichten aan en meegerekend de conditie van sommige wegtrajecten zijn beide lampen nog steeds heel.

Share

• Create New...