Jump to content

Achterbank Zit Vast

Recommended Posts

Regelmatig klap ik de achterbank naar beneden voor het vervoeren van spullen. Nu is het zo dat het linker gedeelte (grote gedeelte) vast zit in de vergrendeling en de bank met geen mogelijkheid meer los kan komen. Ik heb de hendel al losgehaald zodat je bij de ontgrendelkabel kan komen, maar zo is de vergrendeling niet los te maken. Ook met het losmaken van de beugel (2 torx schroeven) komt de bank niet los.

Heeft iemand een idee hoe ik de vergrendeling los kan krijgen?

Hallo Mark,

Heb even voor je "meegekeken" in mijn MK6.5 maar om je eerlijk de waarheid te zeggen is het mij ook duister hoe het slotmechaniek te bereiken is. Via eucat kun je ongeveer zien hoe de boel in elkaar gezet is:

http://eucatparts.com/?action=cat_ford_par...mp;s_id_model=6

Maar wat bedoel je met een kabel die je wilt bereiken? Die zijn wel aanwezig bij een tweedeurswagen in de voorstoelen ontgrendeling.

Het meest aannemelijke lijkt mij om het hele achterbank gedeelte eruit te halen door de scharnieren onder los te maken en aan de bovenkant de beugel van de carrosserie. Hoe je dan het stuk blijk los krijgt van de leuning om bij het mechaniek te komen is mij ook niet duidelijk.

• 1 year later...

Ja das balen.

Hier kun je goed zien hoe het geval er verder uitziet: vergrendeling rechts

Niet duidelijk is hoe het nu precies in elkaar steekt. Op de eucattekening lijkt er een schroef voor de bevestiging gebruikt te zijn. Ook Haynes zwijgt in alle talen.

Wellicht even de Forddealer vragen hoe het ding los te krijgen is.

12 hours ago, allesklusser said:

Ja das balen.

Hier kun je goed zien hoe het geval er verder uitziet: vergrendeling rechts

Niet duidelijk is hoe het nu precies in elkaar steekt. Op de eucattekening lijkt er een schroef voor de bevestiging gebruikt te zijn. Ook Haynes zwijgt in alle talen.

Wellicht even de Forddealer vragen hoe het ding los te krijgen is.

Ja zal me er eens over gaan buigen, want zelfs de topics hier zijn het niet eens over wat er aan de hand is. De een heeft het over kabelbreuk (vind de afstand naar het vergrendelpunt daarvoor wel erg kort) terwijl de ander gebroken plastic klemmetjes heeft.

Ik zal eens zien hoe ver ik kom, anders wordt het iets voor de dealer.

• 2 weeks later...
On 21 januari 2016 at 20:38, Martijn Kösters said:

Sit Rep

Los van een klein ringetje in de hendel niks stuk(?). Ben iig geen groot plastic tegengekomen in de bank zelf. Voorlopig maar opgelost met een touwtje. Bovenste deel (hendel) moet toch te vervangen zijn?

Dat lijkt me ook Martijn. Ik heb hetzelfde probleem. Zie: 

Zoals ik in dat Topic ook al aangeef: kan er niet bij dat ik voor een afgebroken plastic oogje het hele mechaniek moet vervangen.... Ik volg je topic en laat van me horen als ik een eenvoudige(re) oplossing heb!

Tot op heden nog geen volledige oplossing gevonden, behalve de hendel eruit slopen en aan het opstaande stangetje trekken wat het alsnog ontgrendeld.

Heb verder geen trek om het te gaan vervangen, want ik weet gewoon dat het andere bankdeel waarschijnlijk gauw kapot gaat. En dan mag de garage iets uitvogelen, tot die tijd is geen issue, zo veel gebruik ik de bank niet, wat ook een reden is om er niets aan te doen.

Hoi Martijn,

Ik was gisteren even bij de Forddealer voor nieuw voorstoelontgrendelknopgeval  en heb daar even geprobeerd te achterhalen hoe het achterbank verhaal nu in elkaar steekt. De magazijn medewerker kijkt ook iets wat bijna hetzelfde is als eucat en volgens zijn zeggen zou de bekleding wat opzij moeten om de schroef waarmee de vergrendeling vastgezet is eruit te draaien.

On 13 februari 2016 at 15:56, allesklusser said:

Hoi Martijn,

Ik was gisteren even bij de Forddealer voor nieuw voorstoelontgrendelknopgeval  en heb daar even geprobeerd te achterhalen hoe het achterbank verhaal nu in elkaar steekt. De magazijn medewerker kijkt ook iets wat bijna hetzelfde is als eucat en volgens zijn zeggen zou de bekleding wat opzij moeten om de schroef waarmee de vergrendeling vastgezet is eruit te draaien.

En dan.. Vervangen door nieuwe unit?

Share

• Create New...