Jump to content

TIPS: Autowassen

Recommended Posts

Detailer heb ik ook evenals de liquid wax, ik vind de wax een beetje tegenvallen als ik eerlijk ben. Volgende keer probeer ik een andere wax. Binnenkort ga ik me auto kleien (even kijken wat het weer doet), denk dat ik een beter resultaat uit de wax krijg. Toen ik de auto kocht zat er al een washoil behandeling over de auto, hierdoor hoefde ik hem eigenlijk niet in de wax te zetten maar dat vond ik maar niks. Vind zelf netty's paste wax een hele goede, deze gebruik ik dan ook voor de rest van het wagenpark thuis. Wat betreft de polish houd ik het hier in de gaten omdat ik ook nog een polish zoek icm misschien een machine. @Kelly

• Replies 170
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Thanks! De liquid wax heb ik al, heb toen een set gekocht en daar zat ie bij.. Dus binnenkort maar even proberen, anders toch naar een ander kijken. Ben benieuwd wat het resultaat gaat worden, zal er wel even een dag zoet mee zijn :-) @Michelvh

ik persoonlijk zou voor dodo Born Slippy Clay lube met dodo clay is beter en word het gladder.

kwa wax Dodo Juice Supernatural 2.0,

Dodo Juice Supernatural Hybrid Paste Sealant,

Dodo Juice Light Fantastic Softwax

Collinite no 845

zelf gebruik ik wolfgang fuzion serie zeer moeilijk verkrijgbaar in nederland

kwa polijst zou Menzerna gebruiken werkt heel goed en geeft een hele mooie diepe glans al waardoor je wax nog beter tot zijn recht komt.

(glans komt groten deels uit goed polijst werk)

Edited by the black devil

• 2 months later...

Liquid wax is prima voor een 'tussendoor beurt'. Het verwerkt makkelijk, maar de bescherming die het biedt is maar van korte duur. Ik gebruik als wax Dodo juice purple haze, deze houdt zeker 3 maanden. Een liquid wax moet je niet meer dan een maand van verwachten.

Een wash&wax ben ik sowieso niet zo fan van. Tijdens het wassen laat het een laagje achter, waardoor de wax die je later op brengt gaat hechten aan het laagje uit de shampoo in plaats van aan de lak van de auto. Weggegooid geld dan dus! Voor tussendoor om even een beetje extra glans op te halen kun je best een was en wax gebruiken, want er zit dan een goede waxlaag onder. Overigens wel afhankelijk van hoe veel de shampoo 'stript' (= oude waxlaag verwijderen).

wat voor wax je gebruikt is heel persoonlijk en wat voor resultaat je wilt berijken

je hebt 1001 verschillende soorten waxen en sealants. sealants zijn kenmerkend om hun lange standtijd, wax om hun mooie glans 

tegenwoordig heb je ook zogenaamde hybrid waxen, dit is een mix van bijde (bijvoorbeeld dodo juice purple haze)

ikzelf wissel af tussen Purple Haze van dodo en Barrier Reef van surfcitygarage, deze laatste is een pure carnauba wax welke het mooiste resultaat geeft op mijn auto, echter is de standtijd van deze beduidend korter dan de purple haze daarom gebruik ik deze vaak in de tijden dat ik mijn auto wat minder poets

Maar het allerbelangrijkste is de voorbewerking, zonder goeie voorbewerking geen mooi resultaat

7 hours ago, Eamane said:

Liquid wax is prima voor een 'tussendoor beurt'. Het verwerkt makkelijk, maar de bescherming die het biedt is maar van korte duur. Ik gebruik als wax Dodo juice purple haze, deze houdt zeker 3 maanden. Een liquid wax moet je niet meer dan een maand van verwachten.

Een wash&wax ben ik sowieso niet zo fan van. Tijdens het wassen laat het een laagje achter, waardoor de wax die je later op brengt gaat hechten aan het laagje uit de shampoo in plaats van aan de lak van de auto. Weggegooid geld dan dus! Voor tussendoor om even een beetje extra glans op te halen kun je best een was en wax gebruiken, want er zit dan een goede waxlaag onder. Overigens wel afhankelijk van hoe veel de shampoo 'stript' (= oude waxlaag verwijderen).

wat ver sta je onder een liquid wax. collinte 845 is ook een liquid wax allen wel met een stand tijd van 6 maanden. eigen test.

liquid wax spray, is wel makkelijk voor meeting, kleine vervuiling weg te halen, sneller je auto te drogen na het wassen.

purple haze en blue velvet zijn voor donkere kleuren. aangezien je foto een gele betreft zou ik voor dodo banana amour (harde wax) gaan of orange crush (zachte wax) en dat in combinatie met lime prime (lite) geef dat hellemaal een mooie diepte en glans.

goede shampoo tast na genoeg je wax laag niet aan. gebruik van een foam gun is daar in tegen verzekerd van het aan tasten van je wax laag ook al beweren sommige van niet.

6 hours ago, kevinvdb93 said:

wat voor wax je gebruikt is heel persoonlijk en wat voor resultaat je wilt berijken

je hebt 1001 verschillende soorten waxen en sealants. sealants zijn kenmerkend om hun lange standtijd, wax om hun mooie glans 

tegenwoordig heb je ook zogenaamde hybrid waxen, dit is een mix van bijde (bijvoorbeeld dodo juice purple haze)

ikzelf wissel af tussen Purple Haze van dodo en Barrier Reef van surfcitygarage, deze laatste is een pure carnauba wax welke het mooiste resultaat geeft op mijn auto, echter is de standtijd van deze beduidend korter dan de purple haze daarom gebruik ik deze vaak in de tijden dat ik mijn auto wat minder poets

Maar het allerbelangrijkste is de voorbewerking, zonder goeie voorbewerking geen mooi resultaat

de gewone purple haze is geen hybride wax. de pro versie daar in tegen wel, dat geld ook voor blue velvet en supernatural 2.0 (hybrid) en zo nog wel een aantal andere 

merken die dat hebben.

dodo is ook gemaakt van 1e class carnauba wax uit brazil, donkere bijen was en montan.

ik zou bij het gebruik van een sealant ook een glaze gebruiken zo bijft de diepte en glans nog beter behouden.

ik heb mijn auto 1,5 jaar geleden gedaan met de complete lijn van wolfgang glaze, sealant en wax

voorafgaand motorkap eerst gewetsand en daarna de auto compleet meerdere stappen gepolijst met menzerna tot op de dag van vandaag is het nog steeds zichtbaar dat het gedaan is.

Mijn keuze voor Purple haze is bewust gemaakt, in combinatie met de PB Black hole. Geeft een geweldig diepe glans.
Wellicht dat als dit op is ik eens iets anders probeer, maar vooralsnog werkt dit super.

Een goede shampoo stript niet nee. Maar er zijn er maar zat die dat wel doen. Als jij een shampoo van de action koopt zou ik er maar niet teveel op vertrouwen

Ik geloof dat het hier om de liquid wax van meg's ging (of ik heb het verkeerd begrepen). Daar is mijn reactie dus op gebaseerd.

ook voor black hole geld dat het voor donkere lak soorten is. tuurlijk het geeft op geel en op lichte kleuren ook een mooi effect. laten adviseren bij cc zeker.

shampoo van de action kan je best gebruiken als de PH waarden maar goed zijn en niet extreem hoog of laag zijn. ik blijf trouw aan mijn dodo supernatural shampoo of

carpro reset.

oke, ja zag het post staat op pagina 6 die heb alles van meg. werkt wel lekker makkelijk met een DU en een zwarte pet heb je je auto zo in gewaxt. 

Ik ben al een paar jaar bezig met detailen en verschillende producten proberen. Ik weet dus ook wat black hole doet. Nou was mijn vorige auto donkerblauw, dus daar heb ik mijn spullen voor gekocht. Aangezien ik eerst opmaak voordat ik nieuw koop. Maar dit bevalt mij dus heel erg goed en geeft imo een mooier en dieper effect dan bv de white diamond/rainforest rub wat voor lichte kleurenbedoeld is. Dus nogmaals, wel degelijk eem bewuste keuze. Ben ook niet bepaald meer een leek op dit gebied :wink:  

Ik gebruik zelf DJ btbm. Fijne zachte shampoo. Ook de S&S van pb vind ik erg fijn. 

Zooi van de action gebruik ik niet, vind ik mn wax te duur voor. 

Waxen doe ik overigens netjes met het handje

Da's prima, moet er niet aan denken :lol:  vind het leuk, maar na 1 auto ben ik op :lol:

waar het mij om gaat is dat ik wel degelijk weet wat de producten die ik gebruik doen. Waar ze voor gemaakt zijn en wat het doet voor mij en mijn auto's. Je bent namelijk nummer zoveel die zegt dat black hole en purple haze niet op mijn auto 'mogen' :wink:   Volgens mij is het het belangrijkste wat ik van het resultaat vind. 

Overigens is de gele verre van perfect. Een tijdje terug heb ik haar gepolijst (dap 900 en monello polijstmiddelen) maar ik ben nog niet tevreden. Heb de kleur geweldig kunnen terughalen maar auto is nog steeds niet swirl vrij. Wassen doe ik netjes met 2 emmers, een zachte washmitt en ik droog met de delerium, en nog heb ik het idee dat ik er swirls mee achterlaat. Beetje frustrerend 

• 8 months later...

afgelopen week idd mijn auto gewassen zoals boven beschreven. wassen, kleien, paintcleaner, polish en als laatste de wax (speciaal voor witte auto's.

Ziet er gaaf uit!! Alleen wat een werk was dat zeg. Zeker 4 uur mee bezig geweest.

In het voorjaar weer een keertje maar dan met een poets/polijstmachine machine.

Dank voor de uitleg :grin:

• 4 weeks later...
10 hours ago, bertp said:

Wat een ongelovelijk pokke weer om je auto in schoon te houden zeg :( De zwarte velgen van de red edition zijn door al het pekel bijna grijs. Hoe dit de rest dit? :)

Had me velgen voor ze gemonteerd werden in de Gyeon rQ2 rim coating gezet, nu is het een kwestie van even naar de wasbox en afspuiten en het grootste gedeelte is eraf

20 minutes ago, Michelvh said:

Had me velgen voor ze gemonteerd werden in de Gyeon rQ2 rim coating gezet, nu is het een kwestie van even naar de wasbox en afspuiten en het grootste gedeelte is eraf

Ook mijn tactiek.. Maar even langs de wasbox en dan hoge druk spuit er op, dat is nu weer hard nodig :)

1.jpg

• 4 years later...

Maar even een berichtje om het detailen weer onder de aandacht te brengen na 4 jaar.

Ik heb onlangs alle spullen aangeschaft om een auto goed te kunnen onderhouden en dus inclusief een DAP machine want die is onmisbaar.

Dit voorjaar ga ik mijn (nieuwe) Fiesta coaten. Ik "gooi" er gyeon Pure op. Lees hier dat mensen 4 uur poetsen al veel vinden maar vergeet niet dat als je het 1 keer goed doet alle volgende poetsbeurten een stuk makkelijker verlopen. Ik trek minstens 12 uur uit om de auto klaar te maken voor een coating. Die Fiesta van mij is nieuw  maar dan nog zal ik met de DAP ( Dual Action Polisher ) aan de gang moeten als laatste voorbereidende stap.

Het resultaat is een auto die mooier en beter beschermd is dan een nieuwe in de showroom. 

Morgen de auto foamen ( Bilt-Hamber is de beste) en afspuiten en even met twee washmit's het laatste vuil eraf halen en dit maar regelmatig herhalen totdat het weer toelaat er een coating op te zetten.

Uiteraard is de krasstraat een no-go

Een auto door de wasstraat (krastraat) kan geen kwaad. Ik zie geen krassen en de auto wordt lekker schoon.

Nou, in ben benieuwd of je na dit filmpje nog steeds die mening bent toegedaan.

Heb je je auto altijd door een krastraat gehaald dan weet je nu hoe je lak er aan toe is. Daarnaast is de toegevoegde waarde van een coating ook aan bod gekomen.

Spijt van? Ach, de boel is wel weer te herstellen maar kost even moeite. Daarna is met de goede technieken de auto simpel en krasvrij te onderhouden op de oprit van je eigen huis. Als je maar de goede technieken en middelen gebruikt ben je goedkoper, sneller en met een mooier eindresultaat klaar dan de krasstraat. Trek je conclusie.

Ben benieuw of er hier mensen zijn die met dit inzicht de wasstraat/krasstraat maar niet meer bezoeken. 

• 2 months later...

Dit is echt verschrikkelijk. Moet zeggen dat ik met m’n vorige auto’s ook wel door de wasstraat ging. Maar met m’n nieuwe fiesta gewoon met de hand poetsen. Vorige eigenaar heeft de wasstraat denk ik ook goed bezocht. Goede poetsbeurt mag de auto wel krijgen. 

Share

• Create New...