Jump to content

TIPS: Autowassen

Recommended Posts

Wil je het goed doen kost dat inderdaad wat tijd.

De Paint Cleaner bevat wel hele lichte schuurmiddelen, maar dit is zo weinig dat dit geen krasjes of swirls zal verwijderen, enkel contaminatie en sterk ingetrokken vuil.

Met de ScratchX kun je met de hand nog redelijk wat bereiken, dit is iets agressiever, maar ook erg zwaar om daar je hele auto mee te doen. Voor wat spot-repair zoals bij de deurgrepen, etc is het perfect!

Wil je alleen handmatig aan de gang, dus niet met de machine polijsten, kun je beter gaan voor een goede polish (of glazes) met zogenoemde "fillers". De Fillers maskeren de krasjes en swirls, waardoor het lijkt dat ze weg zijn.

Een aantal polishes die daarvoor geschikt zijn;

- Meguiars M7, Show Car Glaze (uit de pro. lijn)

- Autoglym, Super Resin Polish

- Dodo Juice, Lime Prime

- Clearkote, Red Moose Glaze

Wil je echt de krasjes en swirls wegkrijgen zul je met een machine aan de gang moeten, of het natuurlijk laten doen (bij mij? ;) )

• 1 month later...
  • Replies 170
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ik heb een keer mijn wagen in de wax gezet , maar nu komen er witte plekjes op de zwarte bumperlijsten.

Na een keer wassen zijn ze even weg , en komen daarna zijn ze weer snel terug.

Heb ook een keer andere speciale middel gebruikt , voor dit tegen te gaan , maar het komt geheid terug !!!

Weten jullie iets wat ik kan doen ?

Is er hier iets voor ?

Ok , ik weet dat je de wax niet op rubbere onderdelen moet uitsmeren , maar soms is dat toch vrij moeilijk.

Ik gebruik, o.a. tegen die witte wax-resten op kunstofdelen, "Black Chrome" van Turtle. Maakt al het zwarte kunstof weer perfect zwart :duim:

Behandel alleen de kunstof delen eerst voordat je begint te waxen polijsten ;) Dan heb je minimale witte resten ;)

Groeten Dennis

Dit komt gewoon doordat de wax voor de lak niet zo goed samengaat met kunststof. Ik gebruik hiervoor plastic cleaner van Valma. Gebruik het altijd achteraf na het poetsen en het werkt prima.

Voor grote vlekken werkt WD40 ook prima, maar dat schijnt niet zo goed te zijn voor plastic en rubber

• 2 weeks later...

Lekker 5 daagjes frankrijk geweest 8-) Wat een vliegentroep vang je dan op de snelwegen zeg, pffff.

Had van tevoren de gold class bug and tar remover aangeschaft. Want moet het niet hebben dat die beesten op mijn auto komen. Als ik een vlekje zie word ik al gek dus je kan nagaan hoe blij ik met het spul was. Vind maar eens een hogedrukspuit of iets dergelijks aan de snelwegen, nee dus :x

Eenmaal thuis aangekomen ging ik het nogmaals schoonmaken. Nu echter zonder doekje om het af te vegen. Je spuit het namelijk erop even wachten en afvegen maar. Denk spuit het er af met water.

Kortom nog geen half uur later verschenen er allemaal witte plekken op de auto!!!! Inmiddels ook weer weg gewerkt, maar godsamme ik heb moeten boenen hoor. Zelfs met de washmitt!!!!

Ben nu weer gelukkig. Mijn schatje glimt er weer mooi bij in dit heerlijke weer 8-)

De grille heb ik los gehaald en voorzien van wat valma. Alles weer ontdaan van die troep!!!

• 4 weeks later...

Zal ook ff mijn Meguiars Lijstje posten:

2 Microvezel handschoenen ( 1 voor de lak en 1 voor de velgen)

Microvezeldoek

Water Magnet

2 Gold class applicator Pads

Microvezeldoek voor de ramen

Gold class shampoo

Tech wax

Bandenzwart (gel)

Applicator pad voor de banden

Glass cleaner

Ik was mijn poetsproducten in de wasmachine op 60 graden (zonder wasverzachter),

voordat ik de washandschoenen weer gebruik spoel ik ze eerst goed af onder de kraan, ik merk dat de shampoo dan veel beter pakt op de lak.

Afgelopen weekend twee auto's staan poetsen voor Time Attack. Bij gebrek aan een aantal spullen, wat huishoudelijke producten uitgeprobeerd.

Heb glasreiniger gebruikt op de velgen, die glommen weer als nieuw. We gebruiken meestal Pledge (meubelwas) in spuitbusvorm op de rubbers, maar die was ook op dus hebben we maar cockpitspray gebruikt. Auto's stonden er in ieder geval super netjes bij :)

• 1 month later...

op automaxx heb ik die nieuwe turtle waxx ICE aangeschaft (niet de spuitfles versie, maar de 'uitpoets' versie.. die is agressiever), hier even het resultaat (met deze wax zijn ze aant het concureren tegen maquiars):

(ook met een schuursponsje+cockpit spray/wax de blauwe strepen weer fel blauw gekregen)

44944553.jpg

44944467.jpg

foto van de lak (spiegel):

44944652.jpg

eerst even gewassen, en na 2 weken regen nog netjes aan het glimmen en spiegelen:), het waxen zelf was in 10 minuten gebeurd, dit spul werkt heel snel kwa inwrijven en uitwrijven, paar druppels zijn genoeg voor de hele auto:)

even wat algemene foto's:

43386053.jpg

41701409.jpg

43697827.jpg

• 5 months later...

Ik moet echt nodig de auto weer wassen. Jezus wat een troep zit erop. Hij is zowat grijs. Met dit weer geen zin in. Denk dat ik hem zo even naar de wasstraat rij. Zwaar tegen mijn principe's in en denk dat als ik het doe ik vannacht niet lekker kan slapen maar wat anders?

De wasstraat waar ik het over heb bestaat uit stukken zeem als borstel. Dus geen harde haren. Ook wordt de auto eerst aan alle kanten afgespoten door spuitmachines.

Wat denken jullie? Gewoon eens proberen?

Ik moet echt nodig de auto weer wassen. Jezus wat een troep zit erop. Hij is zowat grijs. Met dit weer geen zin in. Denk dat ik hem zo even naar de wasstraat rij. Zwaar tegen mijn principe's in en denk dat als ik het doe ik vannacht niet lekker kan slapen maar wat anders?

De wasstraat waar ik het over heb bestaat uit stukken zeem als borstel. Dus geen harde haren. Ook wordt de auto eerst aan alle kanten afgespoten door spuitmachines.

Wat denken jullie? Gewoon eens proberen?

Ik ben zwaar tegen wasstraaten.

Mijn auto ziet ook grijs van het smeer en zout etc

ik wacht tot het wat beter weer is of niet vriest en dan met de hand.

Je kunt het natuurlijk altijd proberen.

Ik ben ook tegen wasstraten. Mijn auto's zien geen enkele wasstraat zolang ik ze heb. Er schijnen wel goeie en minder goeie te zijn, maar wat het verschil precies is weet ik niet. Mijn auto ziet ook helemaal wit, maar ik laat het nog maar even zo.

Heb hem toch door de wasstraat gereden. Damn dit heb ik nog nooit eerder gedaan met een auto. Het deed zo veel pijn, maar eenmaal erin kon ik er niet meer onderuit.

Iedereen hier vroeg of ik ziek was, normaliter zal ik het nooit doen maarja.

Het eindresultaat liegt er niet om. Zelfs de velgen zijn tip top schoon geworden. Wel zijn er kleine krasjes op me deur onstaan die je enkel en alleen kan zien als je op de lak lig met de ogen. Al met al ben ik blij met het eindresultaat. Wel is het jammer dat door de spoiler van de ST de straat zijn werk niet goed kan doen ivm de sensoren. Nu bleef het daar en een gedeelte van het achterraam smerig.

Ik ga morgen misschien even naar de wasbox om de hogedrukspuit er even op te zetten, en dan moet het maar goed zijn. De deuk in mijn motorkap valt nu wel extra op, omdat dit nu enige plek is die schoon is. Er moest gisteren bij het schadebedrijf even een doekje overheen, anders zag je het niet.

• 4 months later...

Ik ben van het weekend ook "even" bezig geweest met de 5 stappen van Meguairs (helaas met een 2mp camera gemaakt). Kost ff tijd, maar dan heb je ook wat.

dscf01081024x768.jpg

dscf0113lak2.jpg

in dat geval zou het terrein in Vuren weer niet groot genoeg zijn :mrgreen:

Maar dan kunnen we ook gewoon in de bosjes staan, als we de H1 club hebben.... :roll:

T is een hoop werk, maar als ik mn MK1 daarmee het mooiste houd, dan moesten we het maaar eens gaan proberen.

Overigens las ik in amklassiek een tip voor chroom poetsen: Geen chroompoets gebruiken, daar zit ammoniak in, dat is slecht voor het chroom. Maar gewone tandpasta aangelengd met een klein beejte olijfolie voor de glans.

Ik heb het nog niet eerder geprobeerd, iemand anders misschien al wel?

Overigens las ik in amklassiek een tip voor chroom poetsen: Geen chroompoets gebruiken, daar zit ammoniak in, dat is slecht voor het chroom. Maar gewone tandpasta aangelengd met een klein beejte olijfolie voor de glans.

Ik heb het nog niet eerder geprobeerd, iemand anders misschien al wel?

Ik heb nog nooit chroom gepoetst met tandpasta, maar ik poets wel altijd m'n tanden met chromepoets :mrgreen:

• 3 weeks later...

Altijd als ik mijn auto super schoon gemaakt heb, komt er altijd zo'n kakmeeuw voorbij en dan ren ik weer naar buiten met een doekje. :oneens:

Dat is echt troep, vogelstront!

Heb 1 plekje op mijn auto wat ik niet weg krijg. Hoe goed ik het ook was, wax, paintclean of scratch remove. Nog iemand tips hoe je dat uit je lak kan krijgen?

Die plekken krijg je niet uit je lak. Vogelstront is bijtend, en tast je blanke laklaag aan. Je blanke laklaag is op die plek gewoon weg, en dan los je niet op met alleen poetsen. Ik heb helaas ook een klein plekje, maar daar was ik in een dermate vroeg stadium bij dat ik het met poetsen nog redelijk kon oplossen.

Share

• Create New...