Jump to content

Ford Fiesta Coupé

Sjon
 Share

Recommended Posts

Nu de oprit leeg is (fiesta verkocht en leasebak ingeleverd) leek het mij tijd om een auto te hebben om in te rijden terwijl de Ka eindelijk eens afgemaakt word.

Na wat wikken en wegen toch maar besloten om weer een semi-fiesta te zoeken. Vrijdag deze Puma ophalen.

1805097_1.jpg

1805097_2.jpg

1805097_3.jpg

Zit een klein beetje werk aan kwa roest maar voor een Ford valt het me echt 100% mee. Niet echt een heel project maar dat kan natuurlijk in de loop der tijd best veranderen. Plan is wel om een paar onderdelen van de Ka over te zetten zo lang die nog van de weg is....

Hier ga ik ook even bijhouden hoeveel ik uit geef aan de kleine verbeteringen aan de Puma:

Pagina 1:

- OZ Monte Carlo velgen € 0,-

- Mistlichten € 5,- (schuurpapier)

- Achterlicht vervangen € 35,-

- Veerpootbrug achter € 60,-

Pagina 2:

- Veerpootbrug voor/boven € 110,-

- Mondeo/ST170 300mm remmen upgrade € 110,-

(originele remmen verkocht -/- € 25,-)

- Aeroblade ruitenwissers € 27,-

- Witte zijknippers € 24,-

- Herbekleden zijpanelen € 30,- (lijm en schroeven)

- Verlagen achter d.m.v. veren € 60,-

Pagina 3:

- Team Dynamics Pro Race 1.2 15'' € 500,-

- Toyo Proxes R888 € 0,-

Pagina 4:

- Verlagen voor d.m.v. veren € 70,-

- Draagarmen vervangen € 80,-

- Droplinks vervangen € 30,-

- Veerpootbrug voor/onder € 55,-

- Uitlijnen en balanceren € 90,-

- Hemel bekleden € 25,-

Pagina 5:

- DMB wheel center logo's € 15,-

- KAntenne € 0,-

• Replies 94
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Gister maar alvast de remmen van de Ka voorbereid om over te zetten op de Puma. Ook de velgen van de Ka afgehaald en klaar gelegd om schoon te maken. Kan dat vrijdag gelijk gemonteerd worden.

Vandaag de Puma opgehaald. Wat een geweldig leuk auto'tje is het toch. Wel even direct andere velgen er onder daar ik de propellers van de Puma niet zo mooi vind.

B766507C-111B-47EF-A954-7010B4499D1D.jpg

6C6D43AE-CB71-4D4B-8416-4AFF537E4AF4.jpg

6E56B572-514F-4B4C-9F90-5A69064BA5BC.jpg

Binnenkort even roest aanpakken rondom de wielkasten achter (valt onwijs mee voor een Ford maar moet wel even iets aan gedaan worden). Daarna nog even goed wassen en misschien zelfs poetsen zodat ze er weer netjes uit ziet.

Zijn redelijk zeldzame OZ velgen. Ik heb na lang zoeken, puur bij toeval een setje gevonden.

Oké, een portie geduld en geluk is dus op zijn plaats.

Gelukkig heeft het geen haast :).

Heb nog een setje compomotive liggen in 16 inch :-)

Zelfde model

Die van compomotive kun je nog gewoon via hun website bestellen (weet alleen niet of dat dezelfde zijn als die jij hebt)... Zijn namelijk erg gewild voor rally auto's, verwacht wel dat je er flink voir mag betalen.

Leuke wagen!

Vette velgen trouwens, waar heb je die vandaan?

Lijkt me wel wat voor in de winter.

Dit zijn de originele velgen die onder de Escos Monte Carlo zaten. Daar zijn er 200 van gemaakt dus deze velgen zul je niet makkelijk kunnen vinden. Die van mij heb ik al een jaar of 8 geleden via Marktplaats gekocht. Hebben tot op heden onder de Ka gezeten waar ze ook weer onder mogen als die 'klaar' is.

Die van compomotive kun je nog gewoon via hun website bestellen (weet alleen niet of dat dezelfde zijn als die jij hebt)... Zijn namelijk erg gewild voor rally auto's, verwacht wel dat je er flink voir mag betalen.

Dit zijn de rally variant.. en volgens compomotive zijn ze erg zelfzaam in maat en steek.

Gaan ook niet weg voor een habbekrats.

Tijdje geleden is er nog een set voor meer als 1000 euro van eigenaar verwisseld.

En sjon, idd heb er tijden naar moeten zoeken, krengen zijn bijna niet te vinden

Gister even een poging gedaan om de remmen van de Ka over te zetten op de Puma, maar helaas wilde de oude van de Puma niet los. Dus even de klauwen er af gehaald en de bouten goed in de WD40 gezet (even oppassen dat er niets op de schijven komt...). Misschien vanavond even een nieuwe poging doen om eea los te krijgen.

Mezelf vandaag toch laten verleiden tot een aankoop voor de Puma: verlagingsveren. Bedoeling is niet om er heel veel werk aan te doen maar vind toch wel dat de Puma wat hoog op haar pootjes staat. Vooral met de andere velgen er onder valt het extra op. Gelukkig is een setje veren niet al te duur. Hopelijk deze week binnen en er onder.

Als de nieuwe veren er onder zitten eens aanvoelen of er nog een veerpootbrug moet komen of niet. Gok dat dat (niet :shock: ) het laatste is wat er gaat gebeuren

Het plan om alleen maar een paar kleine dingetjes te doen blijkt toch iets lastiger dan gedacht. Vandaag bij de Ford dealer geweest om een paar interieur afwerkdopjes te halen, maar blijkbaar zijn die niet meer leverbaar. Gok dat ik voor die kleine dingetjes dus de sloop moet opzoeken.

Wel even zijknipperlichten van een nieuwe Ford Transit Connect besteld daar deze hetzelfde zijn als die van de Puma maar dan helder/wit. Beetje jammer dat ze die niet gewoon op voorraad hebben.

D311CA87-FF80-4993-840A-150E607E3A3B.jpg

Vanavond even bezig geweest met de mistlichten, deze waren na 14 jaar toch niet zo mooi meer. Begonnen met grit 800 gevolgd door 1200 en daarna 2500. Al een groot verschil.

67AA1F48-4716-425C-A6C1-6F57F3926DAF.jpg

Als laatste nog even napoetsen met tandpasta voor de ultieme glans. Erg blij met het eindresultaat.

67C20CE3-8A7F-46A2-8494-882FCDA4412B.jpg

Zelfs dit soort kleine dingetjes maken een groot verschil. Zo kan ik de Puma toch een beetje eigen maken zonder dat het veel kost. Eerste post maar even aanpassen met een kostenplaatje.

Vandaag verplichte vrije dag dus mooi tijd voor nog een kleine aanpassing. Achterlicht vervangen voor eentje die wel vocht en vuil dicht is:

AF2AF979-2660-4E78-A49D-E82E86D84F54.jpg

Niet alleen een groot verschil. Ook nog eens een mooie mogelijkheid om de oude open te breken om te zien of de oranje kapjes van de knipperlichten een beetje simpel te vervangen zijn voor witte? Al met al lekker bezig.

De achterlichten vanaf de doorzichtige kant open maken is niet overmatig succesvol. Snap nu waarom de meeste dit doen vanaf de achterzijde. Het resultaat van een half uurtje slopen...

356B9D0F-2DB0-4705-B283-6F14CFB0D13F.jpg

Later ook nog eens proberen hoe makkelijk het is vanaf de andere zijde.

De achterlichten van de Puma zitten niet gekit maar zijn gelijmd. Niet zo'n hele slimme oplossing want die kunnen dus eigenlijk niet uit elkaar. Aangezien er toch al een scheur in zat dacht ik "laat ik het toch proberen". Daar waar de scheur zat ging het glas doormidden. En toen heb ik voor de rest niet zo heel voorzichtig meer gedaan ;-) ging me uiteindelijk toch alleen om het heldere lampenkapje. Dat laatste is goed gelukt.

Van de week ook maar een setje veerpootbruggen besteld bij strutbracer.co.uk en dat werd gister al bezorgd. Net even snel de achterste gemonteerd.

Tappen van schroefdraad:

8E845DEA-801C-4D7D-984E-ADACF8E8C4C5.jpg

Hergebruik van de achterbank montage:

00ACC01F-DAD9-4871-AE77-6C470A0F1A20.jpg

Alles op z'n plek (nou ja bank en bekleding moet nog terug):

6C61E795-3FAE-4DCD-AAB7-C9157CEDC1D1.jpg

Morgen eens kijken of we de voorste twee ook kunnen plaatsen. Daarna eens aanvoelen of het wat verschil maakt. Op de Ka was er een duidelijk verschil voelbaar.

Waarom is de ruitenwisser van de Puma nou verkeerd om? Normaal is de Ka wisser een mooie upgrade voor een Fiesta. Helaas gaat dat nu niet lukken.

B24AD76B-20F4-4AF8-B385-1C88A7EFA109.jpg

Iemand opties voor een alternatief?

Vandaag een van de voorste veerpootbruggen geplaatst. Ook nu weer gaten getapt en met Ford bouten vast gezet.

8F067B06-550A-44D8-B71C-1C033073B5AE.jpg

8343BE0F-7484-4DD8-9442-E67AB9F9841C.jpg

Ik vind het een goed plan van OMP om deze veerpootbrug ook in donker grijs te maken want zo lijkt het bijna OEM. Erg tevreden met hoe het er uit ziet. Nog niet mee gereden dus kan nog niet vertellen wat het doet. De laatste (voor/onder) moet er ook nog op maar daarvoor heb ik even een steeksleutel 18 nodig die ik natuurlijk mis in de collectie.

Ook even een nieuwe bus WD40 gehaald om de remklauwbeugels los te krijgen. Een kant is nu gelukt de andere laat nog even op zich wachten.

D86FF727-9741-4DD9-88F0-436D5CC4AE94.jpg

Nog even geduld.....of zal ik de slijptol pakken?

Slagmoerratel doet wonderen!

Ja tnx dat is idd de oplossing mocht ik die hebben...alhoewel ik me af vraag of dat nu nog werkt aangezien de kop van de bout ondertussen meer rond dan hoekig is ;-)

Oplossing 1: grote moer lassen op de kop van de bout voor meer grip

Oplossing 2: de boel afslijpen

Oplossing 3: langs de garage om het te laten doen...

Liefste doe ik alles zelf (ivm de kosten) en dan zo netjes mogelijk, maar ja soms is het niet anders.

Een dop van één maat kleiner erop slaan en dan met een slagmoerratel los draaien of een hele lange hefboom gebruiken. Ik heb hetzelfde probleem gehad met de achterremmen van een focus, alleen had ik ze niet rond gedraaid.

Share

• Create New...