Jump to content

Welke Brandstof?

Recommended Posts

Beste leden,

Ik vraag me het volgende af:

Welke brandstof is het beste voor welke auto? Als ik in het boekje van mijn Fiesta MK6 ST kijk dan staat erin dat je gewoon 95 moet tanken.

Als ik dan van verschillende auto monteurs hoor dan is het ook af en toe een keer goed voor de motor om een keer 98 te tanken. Ook hoor ik van bekende dat het nog beter is om een keer V-Power Racing 100 te tanken.

Wat ik zelf weet:

Het getal dat achter de brandstof staat heeft te maken met het octaan gehalte in de brandstof. Octaan is eigenlijk wat de brandstof stabiel maakt. De zogenaamde klop vastheid van de brandstof.

Zou je nou bijvoorbeeld een keer Euro 91 (Niet meer verkrijgbaar gelukkig) tanken dan heb je dus een zeer onstabiele brandstof waardoor de motor gaat pingelen, Hier door heb je kans dat er gaten in je zuigers smelten door een verkeerde verbranding.

Daar tegenover staat dat als je een hoger octaan tankt dat je dan dus een klop vastere brandstof in de motor spuit waardoor je per verbranding een heftigere verbranding krijgt en dus per cyclus meer vermogen uit de motor haalt. Gelukkig zit er dan in een modernere motor een klopsensor wat regelt dat je motor zich aanpast om de brandstof toch goed te kunnen laten verbranden.

Alleen nou vraag ik me dus af, is het voor de motor nou goed of juist slecht om een hoger octaan te tanken. Ik heb er namelijk wel eens aan zitten denken om bijvoorbeeld als ik ver moet rijden (een meeting ofzo) om dan die V-Power Racing 100 erin te gooien en er dan een lange afstand mee te rijden. Zodat de motor dus goed warm word en van binnen goed een keer schoon brand zo te zeggen.

Je hebt ook nog (in Duitsland) de Shell E10, dat schijnt een mix te zijn van bio zooi en Euro 95. Iets wat ik dus nooit in me Fiesta zal gaan tanken.

Kunnen jullie mijn uitleggen wat nou precies het beste is en of het verstandig is om een keer een hoger octaan te tanken. Bij voorbaat dank! :heelcool:

Gewoon euro 95. Een hoger octaan heeft geen zin aangezien dit alleen bij echt 'dikkere' auto's verschil kan maken. De echte pk monsters hebben een merkbaar vermogens verschil. Voor jouw fiesta maakt dit echt niet uit. Het kost duurder en het is echt niet beter voor je motor.

Je hebt ook nog (in Duitsland) de Shell E10, dat schijnt een mix te zijn van bio zooi en Euro 95. Iets wat ik dus nooit in me Fiesta zal gaan tanken.

E10 kan je in je Fiesta gewoon probleemloos tanken hoor, daar is niks mis mee. 90% van de auto's heeft hier geen enkel probleem mee. De overige auto's hebben motorisch ook geen problemen, echter de ethanol die er in zit kan bepaalde rubber slangen en pakkingen aantasten. In principe zijn die 10% die het niet kunnen tanken vaak de oudere auto's van voor 1995. In vrijwel elke Ford vanaf 1992 kan je zonder problemen E10 tanken en je motor loopt hier ook echt niet slechter op hoor. Het verbuik wordt iets meer, maar dit schijnt te verwaarlozen te zijn.

In Duitsland kan je E10 op grote schaal krijgen, en is het vaak ook goedkoper dan gewone euro95 vanwege subsidie. In Duitsland kan je wel gewoon overal nog gewone euro95 krijgen. In Frankrijk daarintegen wordt op veel meer plaatsen (met name langs de snelweg, maar ook op steeds meer binnenwegen) de gewone euro95 compleet vervangen door E10. Wil je dat niet hebben, dan zal je euro98 moeten tanken.

Overigens is het pas vanaf 5% ethanol verplicht dit aan te geven. Tot 5% mag het gewoon euro95 heten. Deze toevoeging heb je vrijwel overal in Europa al, ook in Nederland. Ik kiep E10 in de vakantie altijd overal gewoon in, in de auto en de motor. Geen enkel probleem.

Ik heb juist altijd gehoord dat bij bijvoorbeeld mijn model E10 geen goed plan is, aangezien het niet alleen leidingen aan zou tasten, maar ook bijvoorbeeld de brandstoftank en de pomp.

Ook afgelopen jaar in Scandinavië hebben we vaak de keuze gehad tussen E10 of euro 95. Hier zijn we toen gewoon voor 95 gegaan. Ik zou het risico niet willen lopen.

met da E10 is meer een "wat de boer niet kent dat eet ie niet" idee

maar het kan met nieuwe auto's zondermeer gewoon getankt worden

wil je zeker zijn dan pak je gewoon 95

Er zit nog een verschil tussen 98 en 95 octaan

het octaangehalte in benzine geeft ook de energiehoeveelheid in Joule aan

octaan 98 heeft meer Joule aan energie dan octaan 95

en de duitse octaan 102 nog veel meer

toen ik mijn mazda nog had mocht ik geen euro 95 tanken, deze brandstof had te weinig energie, de klopsensor compenseerde dit wel maar de auto loopt dan merkbaar minder goed

ik heb het met alle 3 de soorten getest

op eur95 was mn top 225km/h

op eur98 was mn top 250km/h

en op eur102 liep ie bij 250 met gas over tegen de begrenzer aan te hikken

(NB je merkt het verschil niet na 1 tank)

het frappante is dat als ik 98 in mijn capri gooi dat ik em kapot draai!

oudere motoren hebben geen toerenbegrenzer en zijn begrensd doordat er gewoon niet meer benzine in kan als dat de motor nodig heeft om sneller te gaan

gooi ik er dan benzine in met meer energie kan ie sneller draaien en gaat ie kapot

het bericht dat ik in frankrijk voornamelijk alleen maar E10 en 98 kan krijgen is dus geen goed bericht!!

want E10 mag ik nie tanken en met 98 draait mn motor kapot..

Met 98 kun je ook uit de toerenbegrenzer blijven. Volgens mij kun je dan ook gewoon voor de 6000 of 7000 toeren schakelen.

De reden waarom ik geen E10 tank is omdat ze bij de ANWB het hadden over bouwjaren na 2000 die er wel tegen konden. Mijn eigen auto komt uit 2000 en de vakantie auto kwam uit 1996.

Overigens is er hier bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen nog wel een interessant onderzoek gedaan. Ze hebben verschillende soorten benzine getest op de testauto die hier staat (Honda welk model weet ik zo even niet en hij staat aan de andere kant van het lab). Deze test hebben ze volgens mij met Kassa uitgevoerd om te kijken wat in verbruik nu precies het verschil is. Daar kwam uit dat er niet echt verschil in zit met andere benzine's. Hier het artikel.

Met 98 kun je ook uit de toerenbegrenzer blijven. Volgens mij kun je dan ook gewoon voor de 6000 of 7000 toeren schakelen.

ik heb geen toerenbegrenzer :P

das net het probleem

maar je hebt van 1 kant wel gelijk

alleen spuit de mijne benzine in omdat er een schroefje bepaald hoeveel

in de moderne inspuitmotoren bepaald de computer dit

dus als ik een gelijke hoeveelheid benzine in de motor krijg met een hogere energiewaarde dan vind het motortje dat nie prettig

Ipv 98 tanken kun je ook een keer een brandstof toevoeging in je tank gooien

Maakt je systeem ook schoon

e10 kan perfect met nieuwe motoren, oudere modellen zoals voor 1995 zou ik afraden. Maar het kan wel

ik rij altijd met esso euro 98 (dl )

ik persoonlijk merk wel verschil tussen 95 en 98 op mijn ST'tje. niet persee meer koppel etc maar wel het vloeiender lopen van de auto.

Tevens is Nederlandse euro 98 geen echte 98 zover ik weet ;]

en aangezien de 98 hier 1.56 de liter kost, gooi ik er liever 98 in als 95.

( rij ook meer op een tank met 98 als met 95. als je het vergelijkt was ik volgens mij 3 euro goedkoper uit met 98 )

(betreft dus benzine prijzen uit Duitsland. )

In de 2.0i Focus gaat gewoon Euro98, daar rijd hij veel beter op, en loopt ook stabieler stationair,

de 1.4i Fiesta MK7 loopt prima op euro95, wel euro98 geprobeerd voor een paar tanken, maar

totaal geen verschil merkbaar, behalve tijdens het afrekenen.........

Rij zelf 99% van de tijd met V-power. Dat is dan wel euro95 maar de auto loopt daar bij mij het beste op. Op elke andere brandstof stottert hij iets meer en houdt hij wat in als die koud is (ook iets met bougies, maar om die elke 6 maand te vervangen...).

Mijn vader heeft een 2011 C-max met ook een 1.6ti-vct. Vanwege de prijs tankt hij veel E10 in Duitsland. Nou dat is in die auto gewoon POEP. Heb er laatst een tank v-power door gegooid en het zit niet tussen de oren, maar de auto loopt veel beter als deze koud is en loopt lekkerder door op de snelweg.

Misschien een oud artikel met een testje van de ADAC in het Duits. Verschil is er wel, alleen nauwelijks merkbaar.

http://www.adac.de/infotestrat/tanken-kraf...FB=1#tabid=tab2

Ik heb het ook wel eens getankt maar vooral voor de reinigende eigenschappen. Prijsverschil is in Duitland ook 10 cent tussen de E95 en V100.

het leuke van dit artikel is dat er ook te lezen is dat alle benzine uit dezelfde tank komt

op de beelden is te zien dat de shell tankwagens en de esso tankwagens en de total tankwagens enz allemaal bij deze tank benzine komen halen maar ook de tinq tango en dat soort pompen

dat zou dus betekenen dat het niet eens uitmaakt welke brandstof je tankt

het leuke van dit artikel is dat er ook te lezen is dat alle benzine uit dezelfde tank komt

op de beelden is te zien dat de shell tankwagens en de esso tankwagens en de total tankwagens enz allemaal bij deze tank benzine komen halen maar ook de tinq tango en dat soort pompen

dat zou dus betekenen dat het niet eens uitmaakt welke brandstof je tankt

In principe ga ik er ook vanuit dat alle benzine ergens anders vandaan komt. Ik ben ook van mening dat het eigenlijk niet zoveel uit maakt waar je tankt.

Aan de andere kant geloof ik wel in verschillen in het opslaan van de brandstof. En dat daarom een bepaalde pomp bij een bepaalde auto andere resultaten kan leveren.

Ik weet overigens niet de fijne details van het onderzoek, maar volgens mij hebben ze er wel voor gezorgd dat er echt maar 1 type brandstof in de tank zat ten tijde van het testen. Dat ze niet alles door elkaar gooien.

Ga maar eens in Rotterdam kijken, daar komen alle maatschappijen hun tankwagens vullen,

dus de basis is idd altijd gelijk, daarna worden er geheimzinnige adetieven toegevoegd.

Eerlijk is eerlijk, ook wij merken echt verschil tussen bv Shell en de Gulf, zowel in soepelheid

van de motor, als ook in het verbruik

Share

• Create New...