Jump to content
Fiestaclub.nl

Recommended Posts

hee mensen

ik ben beetje aan het rondkijken naar zetec motoren

nu zie ik blacktop en silvertop zetec motoren

wat is het verschil tussen deze 2

is het alleen kleppendeksel of is het meer verschi tussen de twee

wil toch een keer een ander blok in de fiesta hangen

gewoon om dat het moet kunnen

maar dan weet ik waar ik beetje naar moet zoeken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb bij de laatste meeting de motorruimte van mij en Francis even vergeleken. Hij heeft een blacktop en ik een silvertop. Buiten dat het kleppendeksel anders is, zou er intern het een en ander verschillen en wat zo snel te zien was is dat het luchtfilter op een compleet andere plek zou zitten.

Ik ga er vanuit dat hij zo direct hier ook op reageert en mij op eventuele fouten kan wijzen, maar volgens mij maakt het met overhangen van motoren niet zo heel veel uit of het een silvertop of een blacktop is. Volgens mij passen versnellingsbakken enzo ook gewoon.

Echter heb ik me laten vertellen dat een blacktop technisch (en eigenlijk ook optisch) gezien beter is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blacktop: 3-delige krukas, plastic kleppendeksel, een ander systeem voor de kleppen,de mogelijkheid om er veilig meer pk uit te halen en getuned door yamaha

Silvertop: 1-delige krukas, metalen kleppendeksel, de kleppen die niet optimaal zijn voor aftermarket cams en minder veilig om er meer pk uit te halen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kijk toppie man

dat is eens duidelijke info over de verschillen

thanks hier kan ik echt verder mee

Share this post


Link to post
Share on other sites

nu gelijk nog een vraag

krijg in een ander topic deze 2 schade puma's als links geplaatst

deze zouden dan als donor auto kunnen dienen voor de in de toekomst geplande 1.7 puma conversion

http://www.schadeautos.nl/auto.php?id=7250...ter=&pag=zk

http://www.schadeautos.nl/auto.php?id=7126...ter=&pag=zk

bij de eerste is van 2001 en zou een goede donor zijn

maar zie duidelijk verschil in type motorblokken bij de 2 schade puma's

zijn ze ook verschillend of ligt het aan de kap op het motorblok

weet iemand dit en zijn is de motor vd puma ook een zetec motor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Puma blokken zijn volgens mij altijd een silvertop, maar puma blok heeft vct en is anders opgebouwd dan de 1600 silvertop

Share this post


Link to post
Share on other sites

vct is toch dat je nokkenassen variabel zijn voor auto

of hoe zeg je dat

verstelbare nokkenassen toch

svdriel dat is wel een chill blok

maar denk niet dat die net zo makkelijk past als die van de puma

want ik heb een silvertop zetec en dit is een blacktop

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jammer dat ze het niet hebben over welke blokken precies.

Volgens mij st170 blokken

@donbuttie: blacktop en silvertop is uitwisselbaar zonder problemen. Alleen zou die 2 liter zetec niet passen omdat deze zijn in-&uitlaat traject heeft omgedraaid tov jouw blok.

Vct is variable cam timing, wat ongeveer te vergelijken is met vtec. Op lage toeren is hij zuinig en op hoge toeren heeft hij meer vermogen

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke toppie man bedankt voor de info

maar hebben de ST170 blokken toch 170 pk

en toch geen 138

dat klopt dan toch niet of heb ik het mis

vind het wel een beetje weinig pk voor zo'n 2.0 zetec voor dat geld

Share this post


Link to post
Share on other sites

er zijn veel verschillen in de motoren

Zo zijn er dus de oude zilvertops, dit kun je zien als een 1e generatie zetec blokken

Blacktops zijn 3e generatie en zijn er in diverse varianten

Zilvertops ( Zetec E )

Ze zijn er in 2 soorten, op de 1e staat DOHC en de 2e 16v Zetec ( nieuwer )

Plastic ( mondeo en escort ) en alu ( fiesta en escort ) inlaat traject

Hydraulische stoters

Waterpomp zit achter de distributie, dus bij vervanging ook de d-riem

Carter bestaat uit 1 deel en is van aluminium

Vermogens van 1.8 16v ( 105, 115 en 132 pk ) en 2.0 ( 136 pk )

Blacktops: ( Zetec SE )

Mechanische klepstoters, deze zijn dus stelbaar dmv stelplaatjes

Waterpomp draaid ten opzichte van de zilvertops de andere kant op

Waterpomp zit niet achter de d-riem

Minder vermogen dan de Zilvertop

Carter bestaat uit 2 delen

1 mm grotere inlaat poorten en een verbetterd inlaat traject ( flow )

Langere drijfstangen en kortere zuigers ( hoger toerental mogenlijk )

Andere dynamo houder

De ST170 motoren hebben VVT en zijn en zat ook in de Focus RS

Zijn de snelste standaard zetec motoren

Daarna zijn ze omgelabeld naar Duratec

Deze (2.0 ) zijn vanaf 2001 geleverd in mondeo's en later voor de Fiesta ST150

De inlaat en uitlaat zijn omgewisseld in vergelijking met de Zetec motoren

1.7 Puma motoren zijn zetec SE met vvt

De 1.25, 1,4 en 1.6 zijn dus Zetec SE motoren en missen het VVT system

1.6 (1597cc - Fase 1 & 2)

Code Standard Power Standard Torque Vehicle

L1E

L1H

L1J 90 PS @ 5500 134 Nm @ 3000 Escort 1.6

L1F

L1J 88 PS @ 5250 138 Nm @ 3500 Mondeo 1.6 (To 05/98)

1.6 (1598cc - Phase 3)

Code Standard Power Standard Torque Vehicle

L1N

L1Q 88 PS @ 5250 138 Nm @ 3000 Mondeo 1.6 (05/98 - 05/01)

1.8 (1796cc - Phase 1 & 2)

Code Standard Power Standard Torque Vehicle

RDA 105 PS @ 5500 153 Nm @ 4000 Escort 1.8

RKC 115 PS @ 5500 159 Nm @ 4500 Escort 1.8

RQB 130 PS @ 6250 162 Nm @ 4500 Escort 1.8

XR3i

RKA

RKB 112 PS @ 5750 158 Nm @ 3750 Mondeo 1.8 (To 05/98)

1.8 Litre Engines (1796cc - fase 3)

Code Standard Power Standard Torque Vehicle

RKF

RKH 115 PS @ 5750 159 Nm @ 4500 Mondeo 1.8 (05/98 On)

EYDA

To

EYDH 115 PS @ 5750 158 Nm @ 3750 Focus 1.8

2.0 (1988cc - fase 1 & 2)

Code Standard Power Standard Torque Vehicle

NGA 132 PS @ 6000 180 Nm @ 4000 Mondeo 2.0 (To 05/98)

2.0 Litre Engines (1989cc - fase 3)

Code Standard Power Standard Torque Vehicle

NGB

NGC 130 PS @ 6000 180 Nm @ 4000 Mondeo 2.0 (05/98 On)

EBBC

EBBD

EDBA

EDBB 125 PS @ 6000 180 Nm @ 4000 Cougar 2.0

EDDA

To

EDDG 135 PS @ 6000 180 Nm @ 4000 Focus 2.0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zetec SE heeft niets met de 'normale' Zetec E-blokken (Silver/Blacktop) te maken. De Zetec SE (1.25, 1.4, 1.6 en 1.7) is een blok van Yamaha, de Zetec E Silver- en Blacktop (1.6, 1.8 en 2.0) zijn van Ford. Onderdelen voor de Zetec E zijn niet te gebruiken op de Zetec SE en vice versa.

Uitleg van Burton (in het Engels) over de Zetec E (Silver/Blacktop) KLIK

Uitleg van Burton (in het Engels) over de Zetec SE KLIK

Om de verwarring nog groter te maken, de Zetec E en SE zijn ook gelabeld als Duratec...

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij weet ook ford zelf ook niet meer

wat welk blok nou is hahahaha

dus er is ook weer verschil in zetec e en zetec se

Share this post


Link to post
Share on other sites
volgens mij weet ook ford zelf ook niet meer

wat welk blok nou is hahahaha

dus er is ook weer verschil in zetec e en zetec se

Klopt als een bus, maar in de mk5 sport ligt enkel de zetec s en de zetec se. Oftewel de 1.6 silvertop en 1.6 blacktop motoren, welke door yamaha zijn getuned.

Mocht je toch een zetec-e willen plaatsen dan is deze guide erg handig.

http://www.zsoc.com/showthread.php?t=155624

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar de zetec s is een silvertop

en de zetec se is dus de blacktop

of is het nou juist weer andersom

Share this post


Link to post
Share on other sites

Motorkap open en je ziet het :--

Zilvertop zul je niet vinden een mk5 sport. Alleen met een zwart kleppendeksel. Dus blacktop

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koop gewoon mijn Mazda 121 met Pumablok is al compleet met RVS uitlaat verlaging en Geventileerde schijven + de velgen met nieuwe banden................ Zonder velgen 1000 euro (Dan verkoop ik ze zelf)Incl. de velgen 1250 euro........Complete stereo erbij incl sub en versterker van audiosystem 1500 euro.....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Motorkap open en je ziet het :--

Zilvertop zul je niet vinden een mk5 sport. Alleen met een zwart kleppendeksel. Dus blacktop

Ik moet je toch teleurstellen Razer.. Mk5 sport is zowel met silvertop als blacktop geleverd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb er nog nooit 1 gezien met een zilveren stalen kleppendeksel. Heb jij hier een foto van ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb eens een keer een Pinktop gezien,

Volgens mij zat Joling achter het stuur! :biglaugh:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Koop gewoon mijn Mazda 121 met Pumablok is al compleet met RVS uitlaat verlaging en Geventileerde schijven + de velgen met nieuwe banden................ Zonder velgen 1000 euro (Dan verkoop ik ze zelf)Incl. de velgen 1250 euro........Complete stereo erbij incl sub en versterker van audiosystem 1500 euro.....

Zij is er nog tot 30 Mei indien niet verkocht dan word zij ingeruild........................

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is een andere zilvertop dan die ik bedoel francis... geloof ik

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dat is een andere zilvertop dan die ik bedoel francis... geloof ik

Staat in Engeland gewoon bekend als een silvertop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

×