sham27 Posted March 8, 2014 Report Share Posted March 8, 2014 Vandaag ga ik de winterwielen -> zomerwielen wissel doen. Hiervoor heb ik een momentsleutel beschikbaar. Op welk moment draaien jullie de wielen aan? Bij mijn Audi deed ik dit met 120 Nm, maar dat waren wielbouten.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sham27 Posted March 8, 2014 Author Report Share Posted March 8, 2014 Of ik lees gewoon eerst even het instructieboekje waar het ook in vermeld staat. 135 Nm voor alle wieltypen. Goeiedag, das best veel.. Ook vreemd voor de MK7 is het 110 Nm, voor de MK 7.5 135 Nm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tazzie Posted March 8, 2014 Report Share Posted March 8, 2014 Lichtmetaal zet ik altijd op 110NM ongeacht welk type auto. Dit doe ik ook kruislinks. Mvg Roy Link to comment Share on other sites More sharing options...
sham27 Posted March 8, 2014 Author Report Share Posted March 8, 2014 Lichtmetaal zet ik altijd op 110NM ongeacht welk type auto. Dit doe ik ook kruislinks. Mvg Roy Dat klinkt alsof je het wekelijks doet Ik ga ze ook gewoon op 120 doen denk, dat lijkt me echt meer dan genoeg. Belangrijkste is dat ze met gelijke kracht worden aangedraaid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tazzie Posted March 8, 2014 Report Share Posted March 8, 2014 Wekelijks niet meer maar heb het toch wel vaak gedaan Mvg Roy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miquel Posted March 8, 2014 Report Share Posted March 8, 2014 Gewoon vast.. Beetje kopervet op het draad, krijg je ze ook weer makkelijk los. Gebruik hier nooit een momentsleutel voor, vast is vast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adrian Posted March 8, 2014 Report Share Posted March 8, 2014 Gewoon vast.. Beetje kopervet op het draad, krijg je ze ook weer makkelijk los. Gebruik hier nooit een momentsleutel voor, vast is vast. Geen momentsleutel voor wielmoeren? Dat is de grootste onzin die ik in tijden heb gehoord. Je moet JUIST je wielmoeren met de momentsleutel vastzetten.. @sham ik zou 120nm aanhouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miquel Posted March 8, 2014 Report Share Posted March 8, 2014 Geen momentsleutel voor wielmoeren? Dat is de grootste onzin die ik in tijden heb gehoord. Je moet JUIST je wielmoeren met de momentsleutel vastzetten.. @sham ik zou 120nm aanhouden. In al die jaren is er nog nooit een moer losgekomen... En waarom is het onzin? Vast is vast, krijg ze ook normaal los. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adrian Posted March 8, 2014 Report Share Posted March 8, 2014 In al die jaren is er nog nooit een moer losgekomen... En waarom is het onzin? Vast is vast, krijg ze ook normaal los. Dat dacht de stagiair die bij ons liep ook toen die een set wielmoeren vasttolde en de klant na 20min terugbelde want zn wiel was eraf gelopen op de snelweg.. Maar goed, je hebt altijd mensen die hardleers zijn.. Er is niet voor niets een voorgeschreven aandraai vastheid.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metal Posted March 8, 2014 Report Share Posted March 8, 2014 Dat dacht de stagiair die bij ons liep ook toen die een set wielmoeren vasttolde en de klant na 20min terugbelde want zn wiel was eraf gelopen op de snelweg.. Maar goed, je hebt altijd mensen die hardleers zijn.. Er is niet voor niets een voorgeschreven aandraai vastheid.. Oopsie... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Razer Posted March 8, 2014 Report Share Posted March 8, 2014 Sterker nog, voor de meeste ford modellen is het 110 Nm. En gebruik aub een moment sleutel..vast is vast manier is gissen Link to comment Share on other sites More sharing options...
ultimate 36 Posted March 8, 2014 Report Share Posted March 8, 2014 Lichtmetalen velgen doe ik meestal 110. Staal op 120. En belangrijk is ook dat je het kruislings aandraait Dus bijvoorbeeld boven onder links rechts. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sham27 Posted March 8, 2014 Author Report Share Posted March 8, 2014 Uiteindelijk nagelopen met de momentsleutel op 122 Nm. Dat ding zal vast niet 100% exact zijn, dus zal wel ergens tussen de 115 en 125 zitten. Kan me niet voorstellen dat dat niet voldoende. De dealer had m ook niet op 135 Nm vastgezet, ik kreeg de oude moeren zo makkelijk los. Volgend weekend nog maar even nalopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adrian Posted March 8, 2014 Report Share Posted March 8, 2014 Uiteindelijk nagelopen met de momentsleutel op 122 Nm. Dat ding zal vast niet 100% exact zijn, dus zal wel ergens tussen de 115 en 125 zitten. Kan me niet voorstellen dat dat niet voldoende. De dealer had m ook niet op 135 Nm vastgezet, ik kreeg de oude moeren zo makkelijk los. Volgend weekend nog maar even nalopen. Sowieso na 100km weer ff opnieuw aandraaien! Link to comment Share on other sites More sharing options...
sham27 Posted March 8, 2014 Author Report Share Posted March 8, 2014 Sowieso na 100km weer ff opnieuw aandraaien! Dat zeiden ze vroeger inderdaad altijd, maar met m'n leaser bij de bandenboer zeggen ze dat dat niet nodig is. Zelf doe ik t dus wel na een eigen wissel. En volgende week = ca 100 km Link to comment Share on other sites More sharing options...
VitroFiesta Posted March 9, 2014 Report Share Posted March 9, 2014 Er staat me iets van bij dat het voor de Mk6 maar 90NM is, daar zet ik ze altijd op. Lijkt me ook vast genoeg, 120 is best veel toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
sham27 Posted March 9, 2014 Author Report Share Posted March 9, 2014 Er staat me iets van bij dat het voor de Mk6 maar 90NM is, daar zet ik ze altijd op. Lijkt me ook vast genoeg, 120 is best veel toch? Volgens mij is 110-120 redelijk gemiddeld.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VitroFiesta Posted March 9, 2014 Report Share Posted March 9, 2014 Oke, ik meen dat er in het instructieboekje van de Mk6 90NM stond, dus dat ben ik eigenlijk altijd aan blijven houden. Ik zal eens kijken wat ze nu voor de Mk6.5 aangeven. Maar de boel is er nog nooit afgelopen, dus kennelijk was 90 genoeg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Godtoh Posted March 10, 2014 Report Share Posted March 10, 2014 Lichtmetaal bij mij met 110Nm (moet met losse conische ring) en staal (zwarte moeren) 130Nm. Echter de nieuwe moeren van Ford hebben volgens mij geen conische ring meer, deze moeten op een ander moment. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sham27 Posted March 10, 2014 Author Report Share Posted March 10, 2014 Lichtmetaal bij mij met 110Nm (moet met losse conische ring) en staal (zwarte moeren) 130Nm. Echter de nieuwe moeren van Ford hebben volgens mij geen conische ring meer, deze moeten op een ander moment. Alle moeren zijn toch conisch tegenwoordig.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Godtoh Posted March 10, 2014 Report Share Posted March 10, 2014 Gaat om de losse conische ring... Link to comment Share on other sites More sharing options...
sham27 Posted March 10, 2014 Author Report Share Posted March 10, 2014 Gaat om de losse conische ring... Maar wat moet je daarmee als je moer al conisch is? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Godtoh Posted March 10, 2014 Report Share Posted March 10, 2014 Never mind... Zo wordt het ding genoemd, is gewoon 1 moer met een soort "los" gedeelte wat conisch is. De linker heeft dus een "losse" conische ring.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Razer Posted March 11, 2014 Report Share Posted March 11, 2014 Oke, ik meen dat er in het instructieboekje van de Mk6 90NM stond, dus dat ben ik eigenlijk altijd aan blijven houden. Ik zal eens kijken wat ze nu voor de Mk6.5 aangeven. Maar de boel is er nog nooit afgelopen, dus kennelijk was 90 genoeg 110 Nm niels Link to comment Share on other sites More sharing options...
VitroFiesta Posted March 12, 2014 Report Share Posted March 12, 2014 Dan zal ik het ooit wel verkeerd gelezen hebben, ik doe al jaren 90 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts