Jump to content

Ecoboost Motoren Pk Verschil

titanium
 Share

Recommended Posts

2 hours ago, Michelvh said:

en die bak is gelijk de zwakste schakel...

Meende op de engelse website te lezen dat zijn max. ongeveer rond de 280 nm lag,dus er moet wel wat ruimte opzitten om de Fiesta wat te tunen.

En 280nm uit een 1 liter moet je al best gek doen

• Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

3 hours ago, Dannygtt said:

De Fiesta Ecoboost heeft alleen maar een 5 bak,zelfs de red/black edition is er met een 5 bak?

Je hebt gelijk, ik ben in de war blijkbaar :) 

45 minutes ago, Dannygtt said:

Meende op de engelse website te lezen dat zijn max. ongeveer rond de 280 nm lag,dus er moet wel wat ruimte opzitten om de Fiesta wat te tunen.

En 280nm uit een 1 liter moet je al best gek doen

ruimte zit er zeker op maar ken genoeg verhalen van mensen die ongetuned alsnog de bak aan gort rijden. Ligt ook de bestuurder natuurlijk, het blijft wel de zwakste schakel van deze autos.

De bak gaat stuk door teveel nm, en niet fatsoenlijk kunnen rijden.

Zelfde liedje met de oude bc bakken van de jaren 90 ( fiesta turbo etc )

Er rijden meerdere fiesta's hier rond met meer dan standaard vermogen en nog nooit iets stuk, een ander molt 2/3 bakken per jaar met maar 115 pk.

Hoe je ermee omgaat is zeker een bepalende factor.

De bak en bestuurder zijn in dit geval de zwakste schakel.

Tuning kan best tot een bepaald vermogen, en ga je constant sprintjes trekken etc..dan kun je verwachten dat er iets stuk gaat

• 1 year later...

Iemand hier die de 125pk software op een 100pk heeft gezet. Wij kopen altijd auto's met emotie en willen deze tonnen rijden. Onze 100 pk ecoboost tunen naar 140 pk en +70Nm klinkt allemaal geweldig, maar vind ik gewoon te veel van het goede. Voor hard rijden hebben wij hier een hele andere auto staan. De ecoboost moet vooral zuinig en betrouwbaar blijven, Mijn vriendin rijdt er rustig 20K per jaar mee weg vandaar.

Het doorlopend vermogen en koppel van de 125 pk versie is echter wel iets waar ik zeer in geinteresseerd ben. Bovenin kakt het vermogen nu in en net even meer en langer koppel is dan wel fijner bij invoegen snelweg / inhalen etc.

Hoor heel graag info / ervaringen.

Hoe bedoel je te veel van het goede? Vermogen kan je nooit teveel hebben in mijn ogen. Je hoeft dat vermogen toch niet ten alle tijden aan te spreken? Je hoeft er niet hard mee te rijden, ligt aan jezelf :wink: Je kan er ook gewoon rustig mee rijden. De 125 pk is iets feller, maar heeft gewoon hetzelfde koppel als een 100 pk met alleen een overboost naar 200 Nm. Met inhalen op de snelweg zou ik toch lekker veel koppel  willen hebben en dus kan je hem gerust tunen naar 145 en 240 Nm. Het is heus niet dat je met dat ding de straatstenen dat uit de grond trekt.... Zolang je gewoon je pedaal niet te ver intrapt is er niks aan de hand :wink:

Vermogen kan je nooit genoeg hebben? Eens, heb al jaren ervaring met audi turbo’s, s2000 turbo, circuit rijden etc.

Dus ik weet ook hoeveel geld en ellende je hebt als er dan iets stuk gaat. En ik heb ze allemaal al meerdere malen voor mijn kiezen gehad: versnellingsbakken, motoren, differentieels, assen, turbo’s etc.

Plus de hoeveelheid energie en tijd die er dan in gaat om alles weer goed rijdend te krijgen. 

Wat betreft de fiesta ecoboost tuning zijn er gewoonweg te veel wisselende meningen en verhalen: bij individuen en tuners, de zogenaamde experts.

Ik ben zelf ook compleet nieuw met Ford   / het ford-wereldje

Zijn er hier ecoboost rijders met 240nm ters die er al 150.000 mer hebben gereden bijvoorbeeld? 

De fiesta eco is de daily van mijn partner en dan moet het nogmaals verantwoord betrouwbaar zijn. Voor mijzelf had ik waarschijnlijk al vanaf dag 2 gechipped rond gereden. Geen verdere uitleg nodig denk ik.

Ik ga rustig verder research doen, wellicht een tuner die mij ern gedowngrade “veiligere” tune wil leveren. Niet de max, maar een zuivere afstelling met mooier (lees beter) koppelverloop.

Goede tuners zoals Revo, Pumaspeed, Mountune en Bluefin hebben dit allemaal getest. De zwaktste schakel is wel de versnellingsbak welke eigenlijk berekend is op 170 Nm. Vaak krijg je problemen in de eerste en tweede versnelling omdat er veel zijn die als een debiel van daaruit optrekken. Inhalen op de snelweg met dat koppel voorzie ik geen problemen. 

35 minutes ago, Lakeman said:

Goede tuners zoals Revo, Pumaspeed, Mountune en Bluefin hebben dit allemaal getest. De zwaktste schakel is wel de versnellingsbak welke eigenlijk berekend is op 170 Nm. Vaak krijg je problemen in de eerste en tweede versnelling omdat er veel zijn die als een debiel van daaruit optrekken. Inhalen op de snelweg met dat koppel voorzie ik geen problemen. 

Volgens mij krijgt een koppeling juist bij veel kopppel in de hogere versnellingen meer op z’n donder. In 1 en 2 kan de kracht veel gemakkelijker worden omgezet in rotatie van de wielen (die daardoor kunnen doorspinnen. Een slippende koppeling merk je ook vaak het eerste bij inhaalacties in 3 of 4.

De koppeling van de 1.0 ecoboost is sterk genoeg. Afgezien van de versnellingsbak helaas. Dat is ook het gene waar Ford om berucht is, zijn versnellingsbakken. Dat is nu wel redelijkerwijs opgelost met de nieuwe Fiesta welke een hoger koppel aankan. 

Elke auto merk/versnellingsbak merk speelt op safe. Als Ford een motor heeft  die 170Nm geeft, zal er geen versnellingsbak achter hangen die max 170Nm aankan. Maw, de bak kan meer aan dan 170Nm. Die van mij is ook getuned en ben er niet bang van dat de bak eraan gaat. Ik heb getuned om de zuinigheid, alleen had ik nog liever de versnellingsbak van een Fiesta 2012 (toen een A label) want de eindoverbrenging was anders.

Natuurlijk weet ik niet wat de toekomst brengt maar ik zit op 175pk en 280nm koppel. Tot op heden rijdt alles voortreffelijk. Goed schakelen, warmrijden en onderhoud blijft natuurlijk wel aanbevolen. En geen rare spol/burn-out acties. Dit laatste lees ik veel op het Engelse forum. Veel van de bakken die daar kapot gaan komt door spollen op glad/nat wegdek. Daar kunnen deze aangepaste ib5 bakken niet goed tegen.

Het grootste euvel schijnt volgens onze Engelse Fiesta goeroes dan ook de synchroonringen te zijn.

Inderdaad de sychroonringen zoals @BartM hierboven zegt. Bij mijn broer zijn oude Fiesta MK7,5 was een synchroonring kapot gegaan van de eerste versnelling. Je kon de pook amper meer in de eerste versnelling krijgen en als hij in zijn neutraal stond, nadat hij in de eerste versnelling had gestaan en je liet de koppeling los... Boem, sloeg de auto af. De auto dacht nog dat hij dus in de eerste versnelling stond. Dit was gelukkig onder garantie gerepareerd door de Ford-dealer, als hij twee weken later was geweest was de garantie van 3 jaar afgelopen! 2 jaar fabrieksgarantie + 1 jaar extra/20.000 KM. Daarna direct ingeruild voor een nieuwe Fiesta MK8 ST-Line.

Zijn oude Fiesta, die uit 2014, was getuned naar Stage 1 bij Unlimited Tuning. Mijn Fiesta uit 2013 is hier ook getuned, beide tegelijk en alles werkt nog prima. Alles netjes laten warmdraaien en elk jaar een grote beurt bij de dealer. Bij veel korte stukjes per week neem ik even de tijd om een uur rond te rijden zodat de auto eens goed warm kan worden om problemen te voorkomen. Echter... het verschil was dat er op mijn Fiesta (toen nog van mijn vader) 10.000 km stond (na 1 jaar) en op die van hem nog maar net 500 KM. Niet goed ingereden lijkt erop en mij broer lette niet zo nauw op het warmdraaien. Ik rij dan misschien maar amper 4000 KM per jaar, hij rijdt er met gemak 15.000 km KM op.

Blijkbaar erg belangrijk, sowieso voor je auto, maar voor de Fiesta met tuning al helemaal lijkt erop. Volgens de tuning moeten beide auto's 145PK @240Nm koppel lopen. :) 

@FordDriver Lijkt mij ook dat het zeker goed is eerst alles warm te laten draaien en natuurlijk wat verwacht en wat wil je ermee ..... ik hoef bij een verkeerslicht niet als eerste weg te zijn maar vind het wel handig als ik even iemand wil inhalen dat het soepeltjes en vlot gaat. (wel nadat de motor op bedrijfstemperatuur is :duim:)

Nu weet ik eerlijk gezegd niet of je de huidige generatie motoren nog echt moet inrijden (de oplevering van een blok lijkt me vele malen cleaner dan vroegere jaren) ... maar zelf blaas ik inderdaad niet weg met een auto die nog maar een paar 100km op de teller heeft.

8 hours ago, BartM said:

Natuurlijk weet ik niet wat de toekomst brengt maar ik zit op 175pk en 280nm koppel. Tot op heden rijdt alles voortreffelijk. Goed schakelen, warmrijden en onderhoud blijft natuurlijk wel aanbevolen. En geen rare spol/burn-out acties. Dit laatste lees ik veel op het Engelse forum. Veel van de bakken die daar kapot gaan komt door spollen op glad/nat wegdek. Daar kunnen deze aangepaste ib5 bakken niet goed tegen.

Het grootste euvel schijnt volgens onze Engelse Fiesta goeroes dan ook de synchroonringen te zijn.

Synchromesh (synchroon) ringen hebben geen last van hoger koppel, tenzij je zonder te ontkoppelen onder belasting een andere versnelling er in ‘ramt’.

Ik snap alleen niet waarom Ford niet de MTX75 bak gebruikt. Mijn MK1 Focus TDDI had destijds (2000) al die bak omdat de IB5 niet tegen het koppel van 200nm bestand zou zijn. En nu gebruiken ze weer vrolijk de oude IB5 bak bij motoren met een vergelijkbaar koppel. Kosten kwestie? Voordeel van de MTX75 is ook nog eens dat de achteruit ook gesynchroniseerd is en bij de IB5 niet.(ook niet meer van deze tijd )

Alles kan stuk, zelfs als je geheel standaard elke keer met spinnende banden wegrijd, dan gaat er ook geheid iets stuk.

Jammer dat Ford voor de ecoboost serie geen sterkere versnellingsbakken gebruikt.  Blijft mij toch wat terughoudend mbt tuning. Dat de fiesta van Bart met 280Nm goed blijft is aan de andere kant natuurlijk positief nieuws. 

Is de B5 bak een gesloten bak? Maw kan je de olie vervangen? Zou je theoretisch amsoil olie met een hogere viscositeit in kunnen doen tegen slijtage.

Ik heb met mijn S2000 turbo (400Nm) nooit problemen gehad met de aandrijflijn, terwijl diverse NA S2K rijders differentieels slopen en aandrijfassen... voornamelijk door driften en de clutchdumps bij 6000 toeren. 

Veel info in dit topic, ook veel meningen / ervaringen...  ik ga mij voorlipig eerst focussen op het uiterlijk van de fiesta, daarna pak ik “tuning” weer op... laat het even rusten haha

On 3-3-2018 at 15:53, FiKa said:

Elke auto merk/versnellingsbak merk speelt op safe. Als Ford een motor heeft  die 170Nm geeft, zal er geen versnellingsbak achter hangen die max 170Nm aankan. Maw, de bak kan meer aan dan 170Nm. Die van mij is ook getuned en ben er niet bang van dat de bak eraan gaat. Ik heb getuned om de zuinigheid, alleen had ik nog liever de versnellingsbak van een Fiesta 2012 (toen een A label) want de eindoverbrenging was anders.

Dan zal ik je toch even uit de droom helpen, dat doen ze namelijk wel. En uiteraard gaat het goed meer dan 170 Nm, maar de vraag is natuurlijk hoelang :wink:

De Fiesta Mk7 en 7.5 beschikken namelijk over de Getrag 5MTT170 (Ford IB5) welke dus een koppel aankan van 170 Nm. Uiteraard zit hier een veiligheidsfactor op, maargoed nogsteeds 170 Nm. 

http://www.getrag.com/media/products/manualshift/5mtt170/20170828_GETRAG_Data_Sheet_Manual_Transmission_5MTT170.pdf

De nieuwe Mk8 beschikt over de 6MTT215, welke dus berekend is op een maximum koppel van 215 Nm. 

http://www.getrag.com/media/products/manualshift/6mtt215/20150915_GETRAG_Press_information_6MTT215_MX65.pdf

De Fiesta ST gebruikt weer een andere bak, namelijk de 6MTT250. Deze kan 285 Nm handelen. 

http://www.getrag.com/media/media/datenblaetter/alt_1/20170310_GETRAG_Data_Sheet__6_Speed_Manual_Transmission__6MTT250.pdf

@Lakeman, Nu snap ik jou bericht niet. Je geeft aan dat de versnellingsbak niet meer dan 170Nm aankan(je reageert hier op mijn bericht) en vervolgens zeg je , dat er een veiligheidsfactor op zit, maw, de bak kan meer aan dan 170Nm. Een veiligheidsfactor doen ze, om hun in te dekken van evt. claims. Als een motor 170Nm geeft en de bak kan maar 170Nm aan, dan kan de fabrikant claims tegemoed zien.

/\ dat is een feit, anders zou de motor met een tune naar 250pk ook stuk draaien.

Het zelfde als je in een lift staat met de maximaal aantal toegestane personen. Dan is er ook een veiligsheidsfactor voordat de kabels breken. Bij liften denk ik zomaar 500kg extra??

5 hours ago, FiKa said:

@Lakeman, Nu snap ik jou bericht niet. Je geeft aan dat de versnellingsbak niet meer dan 170Nm aankan(je reageert hier op mijn bericht) en vervolgens zeg je , dat er een veiligheidsfactor op zit, maw, de bak kan meer aan dan 170Nm. Een veiligheidsfactor doen ze, om hun in te dekken van evt. claims. Als een motor 170Nm geeft en de bak kan maar 170Nm aan, dan kan de fabrikant claims tegemoed zien.

Wat is er zo lastig aan mijn bericht dan? Ik geef alleen de specificaties van de bakken. Op bakken zit een veiligheidsfactor van ongeveer 1.3. MAW, je gaat er toch wel overheen met tuning dus ze hoeven zich niet in te dekken op het moment dat er een chip opzit en ze jou dan aanspreken op het vermogen :wink:. Niet mijn probleem. Die veiligheidsfactor dient er voor dat een bak niet al bij de 50.000 uit mekaar ligt omdat de bak constant het maximum koppel moet verwerken. Ook kunnen ze met een minimale veiligheidsfactor veel lichtere en goedkopere componenten bouwen. Vroeger was dat wel anders, dan kon je met gemak 2x het koppel nemen wat een bak aankon. In deze tijd zou ik daar wat voorzichtiger mee zijn. 

Gents, 

Houden we het met z'n alle wel gezellig ? (ik ga geen mensen aanwijzen... en tot op heden zie ik enkel wat onbegrip in enkele reacties) 

Of een bak het houdt met/zonder tuning hangt zoals eerder gezegd voor een groot deel van het bewuste en soms onbewuste rijgedrag af. 

M'n oude BC bak (in de mk3) houdt het vermogen en koppel (bijna 300Nm) prima, maar niet als ik bij elk stoplicht als een idi&&t wegtrek. 

Eerder las ik iets over wanneer een bak het meeste op zn falie krijgt... Dat is met name bij het optrekken van 0 naar 60km/h dit als gevolg van massatraagheid. 

Dat is tevens de reden dat er diverse ford modellen ook een limiet op de eerste 2 versnellingen had zitten... in het motormanagement. (ik meen bijv . de Fiesta St150) 

Voor de mk7.5 1.0 ecoboost (125/140) snap ik niet waarom Ford hier niet heeft gekozen voor een 6 bak, wat men in de mk8 wel gedaan heeft. 

1 hour ago, Jur said:

Voor de mk7.5 1.0 ecoboost (125/140) snap ik niet waarom Ford hier niet heeft gekozen voor een 6 bak, wat men in de mk8 wel gedaan heeft. 

@Jur,

Das niet zo moeilijk.........Dat gaat alleen maar over €€

Als het verschil in inkoop tussen een 5-bak en een 6-bak slechts €1,- zou zijn dan hebben we het gauw over een besparing van honderdduizenden euro's.....

En dat dan alleen op het onderdeel versnellingsbak. Het is echt "dubbeltjes-werk" op alle onderdelen en met name op die delen die niet in eigen beheer worden gefabriceerd.

Je wil niet weten hoe strak er "geregeerd" wordt bij de afd. inkoop van een automobielfabrikant. Sommige toeleveranciers worden daar niet vrolijk van........

On 05/03/2018 at 07:39, Lakeman said:

Dan zal ik je toch even uit de droom helpen, dat doen ze namelijk wel. En uiteraard gaat het goed meer dan 170 Nm, maar de vraag is natuurlijk hoelang :wink:

De Fiesta Mk7 en 7.5 beschikken namelijk over de Getrag 5MTT170 (Ford IB5) welke dus een koppel aankan van 170 Nm. Uiteraard zit hier een veiligheidsfactor op, maargoed nogsteeds 170 Nm. 

http://www.getrag.com/media/products/manualshift/5mtt170/20170828_GETRAG_Data_Sheet_Manual_Transmission_5MTT170.pdf

De nieuwe Mk8 beschikt over de 6MTT215, welke dus berekend is op een maximum koppel van 215 Nm. 

http://www.getrag.com/media/products/manualshift/6mtt215/20150915_GETRAG_Press_information_6MTT215_MX65.pdf

De Fiesta ST gebruikt weer een andere bak, namelijk de 6MTT250. Deze kan 285 Nm handelen. 

http://www.getrag.com/media/media/datenblaetter/alt_1/20170310_GETRAG_Data_Sheet__6_Speed_Manual_Transmission__6MTT250.pdf

Is die bak voor alle mk7,5 modellen hetzelfde dan? Meen ooit gelezen te hebben dat de 125pk en de 140pk versie een andere bak hadden namelijk. Ik heb zelf een 125pk versie en die heeft volgens de specificaties 200nm koppel. Als de bak is berekend op 170nm koppel dan betekend dat dus dat mijn Fiesta standaard al boven het "limiet" van de bak zit, klopt dat dan wel?

10 hours ago, knoopa said:

Is die bak voor alle mk7,5 modellen hetzelfde dan? Meen ooit gelezen te hebben dat de 125pk en de 140pk versie een andere bak hadden namelijk. Ik heb zelf een 125pk versie en die heeft volgens de specificaties 200nm koppel. Als de bak is berekend op 170nm koppel dan betekend dat dus dat mijn Fiesta standaard al boven het "limiet" van de bak zit, klopt dat dan wel?

De 125 Pk heeft niet constant 200 Nm koppel, alleen in overboost dus voor een hele korte periode met optrekken. De 140 pk zelfde idee. Gewoon dezelfde bak, alleen ander differentieel.

Share

• Create New...