Jump to content
Fiestaclub.nl
KunfuMunky

St Mk7 Ecoboost Motor In Fiesta

Recommended Posts

Tegenwoordig komt er vooral softwarematig veel meer bij een conversie kijken t.o.v. voorheen.

Het makkelijkste is om een lhd fiesta st donor te vinden met kontschade. Maar de optie die godtoh aangeeft kan ook, alleen zit je dan met een rhd motor(kabelboom) (bij mij in de mk3 zit ook een rhd motorkabelboom)

Keuringtechnisch kan het makkelojk, juist omdat er al een ST is.. gewoon een bekende typegoedkeuring dus. Met een 2.0t zal een nieuwe typegoedkeuring moeten komen en dus meer uitdaging.

Dingen die je zeker nodig zult hebben

Motor, vbak, aandrijfassen, kabelbomen, slangen, radiator en intercooler, tank/brandstofpomp , uitlaat, ophanging voor, draagarmen/verstevigingen. Remmen.. en ecus niet te vergeten.

Om dus ellende te voorkomen is een donorauto die loopt het eenvoudigst over te zetten..heb je gelijk een donorautoregistratie tbv de omkeuring.

Misschien is het dan handig om te kijken of ik eerst een auto kan vinden uit Nederland die dan meteen alles aanwezig heeft en dan inderdaad lhd is. Weet jij voor hoeveel procent de kabelboom dan overgezet kan worden en hoeveel opnieuw gelegd moet worden of met een 2de ecu?

Het probleem op dit moment is dat het niet zo gauw gaat lukken om een ST te vinden aangezien die gewoon niet zo gauw stuk gaan ook omdat er minden zijn. Ik wil dus wel nog steeds opzoek gaan naar bijvoorbeeld een Focus met een 1.6 Ecoboost. Of ik moet natuurlijk de mazzel hebben met een ST maar daar heb ik een hard hoofd in. :D :D :D

Maar misschien een focus 1.6 ecoboost die aan de achterkant kort is gereden? Die zijn er al wat meer.

Overigens dan tussendoor voor de mensen die iets meer over die nieuwere motoren weten:

Wij hebben op school bij een project een 1.0 3cilinder van peugot waar een speciale ECU op zit, zodat ie ook standalone kan draaien. Zou zo iets niet mogelijk kunnen zijn voor Armando?

Jah idd dat zou ik wel graag willen hebben jah :D

Dat zou natuurlijk helemaal mooi zijn maar ik weet niet of je dat zo kan doen omdat je dan weer alle kabels moet uitzoeken. Het voordeel van die 1.0 Peugeot motor is dat hij waarschijnlijk uit een 107 komt en die motoren hebben een stuk minder electronica.

Die PSA motor komt uit de nieuwe 208 onder andere. En ze hebben speciaal voor school deze geleverd, maar het zou prima kunnen dat ze bij ford ook ergens zo'n ecu hebben liggen.

dit zal wel totaal nutteloos wezen maar goed. leuk project trouwens.

de meeste auto fabrikanten werken met een modulair systeem dus veel onderdelen en parts zijn onderling uitwisselbaar bij de zelfde type auto's. zo zijn der ook enkel onderdelen van een Mazda 2 die passen op een fiesta en visa versa.

in neem aan dat de motor ophanging van een 1.2 niet heel anders is als die van de 1.6 gewoon naast elkaar zetten en bij kijken weet je het gouw genoeg.

en voor de ecu is het gewoon een kwestie van kijken hoeveel stekkers en aan sluitpunten zitten.

voor een donor auto misschien een optie voor Duitsland of België

als je slim bent koop een donor auto die van achteren goed in de prak zit arba stuk zijn dan heb je wel alles in 1x :) weet er nog wel 1 :)

als je slim bent koop een donor auto die van achteren goed in de prak zit arba stuk zijn dan heb je wel alles in 1x :) weet er nog wel 1 :)

PM mij wat info aub.

Voor diegenen die toch benieuwd zijn of het wil en of iemand het al gedaan heeft, ik ben op het moment bezig met een ST blok in een ST-Line te leggen nadat de 1e cilinder van de 1.0 ecoboost geen zin meer had..

Zoals het nu lijkt zou hij volgende week kunnen lopen als de bekabeling een beetje meezit. Dit zal dan, voor zover ik weet, de enige 5deurs mk7 ST zijn in Nederland.😁

Het chassis is hetzelfde dus dat is verder geen probleem, ik ben er wel achter gekomen dat je een donor-auto zou moeten hebben om je de moeite te besparen van onderdelen uitzoeken en erachter komen dat er veel kleine dingetjes net anders zijn, hiermee zal je waarschijnlijk nog goedkoper uit zijn ook.

Op het Instagram account magnetic_st_line plaats ik af en toe berichten en hierop zal het project ook te volgen zijn.

Respect dat je dit project aan bent gegaan!

Overigens heeft Ford in het laatste jaar van de Mk7.5 (2017 dus) ook 5-deurs ST's gebouwd in Europa (eerder ook al in de USA). Hier het bewijs:
https://www.autotrack.nl/a/ford-fiesta-benzine-2017-50441607

Maar laat dat de pret niet drukken. Je hebt alsnog een heel unieke en begerenswaardige Fiesta!

4FmBhti.jpg

Als je een donorauto hebt kan je ook de achterophanging meenemen. Die is ook net anders.

Versnellingsbak ook hoop ik?

Ik zou de veerpoten met remmen ook overzetten.

On 10-1-2021 at 09:27, Franciscus said:

Respect dat je dit project aan bent gegaan!

Overigens heeft Ford in het laatste jaar van de Mk7.5 (2017 dus) ook 5-deurs ST's gebouwd in Europa (eerder ook al in de USA). Hier het bewijs:
https://www.autotrack.nl/a/ford-fiesta-benzine-2017-50441607

Maar laat dat de pret niet drukken. Je hebt alsnog een heel unieke en begerenswaardige Fiesta!

4FmBhti.jpg

Klopt maar niet in Nederland geleverd en niet in de kleur magnetic grey ;)

On 10-1-2021 at 13:37, TristanT said:

Als je een donorauto hebt kan je ook de achterophanging meenemen. Die is ook net anders.

Achteras met remmerij van een st200 voor en achter heb ik er eerder al eens onder gezet, zit ook gegroefde brembo's rondom👌

Hoofdremcylinder neem ik nu ook mee omdat dit van een ST een tandem cylinder is ipv de enkele van de 'standaard' fiesta.

9 minutes ago, pwaltman said:

Versnellingsbak ook hoop ik?

Ik zou de veerpoten met remmen ook overzetten.

Zeker weten de versnellingsbak ook!

Veerpoten en veren ga ik in de toekomst nog eens doen, eerst kijken of ik dan niet direct upgrade naar coilovers oid. Het was al een st-line dus hij staat al wat lager en strakker.

3 hours ago, pwaltman said:

Klopt maar de St heeft grotere remschijven dacht ik

Voor 280mm achter 254mm dacht ik zo uit het hoofd

Klopt, 278mm voor en 252,5mm achter

Dit was een kwestie van achteras met remmerij omzetten en aan de voorkant de hitteschilden, schijven en klauwen omzetten.