KunfuMunky Posted January 2, 2014 Report Share Posted January 2, 2014 Beste Heren, Ik loop al een hele tijd met de gedachte om me motorblok te swappen van me Fiesta. Ik rij al een tijdje met een 1.25 en dat rijdt prima maar ik wil wel graag wat meer pk. Toen ik las dat de 1.6 EcoBoost motor uitkwam dacht ik dat dit de perfecte motor zou zijn voor me Fiesta. Hij is namelijk nog zuiniger dan mijn 1.25 en ik heb 100pk meer. De auto is verder luxe genoeg want er zit alles op en aan. Zijn er hier mensen op het forum die er wat verstand van hebben qua parts? Het motorblok zelf is niet zo moeilijk te krijgen voor een goede prijs want het grote voordeel is dat hij in meerdere fords word geleverd. Het gene wat ik dus nodig heb is: - Een 1.6 EcoBoost motor - Een goede versnellingsbak met het juiste differentieel - ECU Met de juiste software - Ander uitlaat systeem - Betere remmen en andere veren Ik wil geen hater zijn maar opmerkingen als: "Waar begin je aan" , "Koop gewoon een ST" of "Weet je hoe duur dat is" zit ik niet echt op te wachten. Ik wil gewoon weten of er hier mensen zijn die weten wat erbij komt kijken. Alvast bedankt natuurlijk! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marc37 Posted January 2, 2014 Report Share Posted January 2, 2014 Beste Heren, Ik loop al een hele tijd met de gedachte om me motorblok te swappen van me Fiesta. Ik rij al een tijdje met een 1.25 en dat rijdt prima maar ik wil wel graag wat meer pk. Toen ik las dat de 1.6 EcoBoost motor uitkwam dacht ik dat dit de perfecte motor zou zijn voor me Fiesta. Hij is namelijk nog zuiniger dan mijn 1.25 en ik heb 100pk meer. De auto is verder luxe genoeg want er zit alles op en aan. Zijn er hier mensen op het forum die er wat verstand van hebben qua parts? Het motorblok zelf is niet zo moeilijk te krijgen voor een goede prijs want het grote voordeel is dat hij in meerdere fords word geleverd. Het gene wat ik dus nodig heb is: - Een 1.6 EcoBoost motor - Een goede versnellingsbak met het juiste differentieel - ECU Met de juiste software - Ander uitlaat systeem - Betere remmen en andere veren Ik wil geen hater zijn maar opmerkingen als: "Waar begin je aan" , "Koop gewoon een ST" of "Weet je hoe duur dat is" zit ik niet echt op te wachten. Ik wil gewoon weten of er hier mensen zijn die weten wat erbij komt kijken. Alvast bedankt natuurlijk! Herkeuring bij de RDW ! ps) wat denk je zelf dat je deze klus gaat kosten of heb je een bepaalt budget ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metal Posted January 2, 2014 Report Share Posted January 2, 2014 Dat is echt een onwijs grote klus. En duur ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TimothyST Posted January 2, 2014 Report Share Posted January 2, 2014 tenzij je zelf heel veel verstand van auto's heb en een brug heb in je garage, is het prijstechnisch makelijker om je auto in te ruilen en een st te kopen er gaan heel wat uurtjes in zitten gezien de 1.6 er waarschijnlijk ook niet meteen inpast en aansluit op alles. veel lassen en steunpunten enzo. als je dat door de ford laat doen word je echt niet vrolijk. bruto €100 per uur gemiddeld. het is leuk bedacht en snap dat je het graag zou willen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
KunfuMunky Posted January 2, 2014 Author Report Share Posted January 2, 2014 Herkeuring bij de RDW ben ik van op de hoogte. Dat moet namelijk zelfs al als er 30% meer PK aanwezig is bij een blok. Nou ik vraag me dus af of het een onwijs grote klus is. Aangezien ik normaal in Japanse auto's rij en daar van vrienden heb gezien wat erbij komt kijken om te swappen. Bij deze Swap blijf je bij Ford onderdelen het zelfde blok zit ook in ene Fiesta. Bekabeling zal gedeeltelijk ook op elkaar aan te sluiten zijn. Motorblok moet zonder problemen in het compartiment passen doordat het dezelfde auto is. Ik ben juist benieuwd naar wat allemaal het grote werk is. Ik ben geen 18 Jarige jongen die net een auto rijdt ik ben al ver in de 20 en heb al heel vaak me handen vies gemaakt dus ik weet waar ik het over heb. Ik zou alleen graag willen weten wat er dan allemaal bij komt kijken en goed Ford onderdelen met elkaar compatible zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
KunfuMunky Posted January 2, 2014 Author Report Share Posted January 2, 2014 Nope ik ben niet gek, zou het nooit door Ford laten doen. En daarnaast heb ik alles tot mijn beschikking. dus brug, las apparatuur en de rest. Dat er tijd in zit begrijp ik ook. Dat ruilen had ik het dus juist over dat gaan we dus nooit doen want ik weet wat de waarde is van mijn auto en ik weet wat ik moet bijleggen om het mogelijk te maken. Een losse motorkopen die compleet is met aandrijving, versnellingsbak, ecu en de rest is vele malen goedkoper dan de auto in te ruilen voor een ST. Link to comment Share on other sites More sharing options...
KunfuMunky Posted January 2, 2014 Author Report Share Posted January 2, 2014 Nogmaals zet ik erbij dat ik graag om nuttige informatie vraag. Ik weet waar ik het over heb ik ben dus opzoek naar iemand die bijvoorbeeld bij Ford werkt en gezien heeft hoe de blokken er in liggen en welk type versnellingsbak er in moet komen. Wat ik dus al zei: Ik weet dat het geld kost, ik weet dat het veel werk is en het is niet zo maar een gedachte spinsel ik heb al allemaal onderzoek gedaan alleen kan ik niet zo snel meer vinden op Google. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard b Posted January 2, 2014 Report Share Posted January 2, 2014 op het engelse forum heeft iemand en 2.0 ST Ecoboost ingebouwd dat past ook. Je zou ook met hem in contact kunnen treden hij heeft het online staan met foto's en uitleg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
KunfuMunky Posted January 2, 2014 Author Report Share Posted January 2, 2014 op het engelse forum heeft iemand en 2.0 ST Ecoboost ingebouwd dat past ook. Je zou ook met hem in contact kunnen treden hij heeft het online staan met foto's en uitleg. Kijk aan dat soort info heb ik wat! Bedankt. Ik had al zo'n vermoede dat ik op Engelse forums moest kijken aangezien Nederlanders liever geen vieze vingers hebben Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vidres Posted January 2, 2014 Report Share Posted January 2, 2014 Kijk aan dat soort info heb ik wat! Bedankt. Ik had al zo'n vermoede dat ik op Engelse forums moest kijken aangezien Nederlanders liever geen vieze vingers hebben Bij mij iig niet, daar hebben ze zeep voor uitgevonden Maar je zou eens met de 'oudere garde' op het forum moeten praten, die hebben elk onderdeel in hun auto wel in hun handen gehad. Verder raad ik je aan om op zsoc of stoc dezelfde vraag nog eens te stellen, schrik niet het antwoord zal hetzelfde zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard b Posted January 2, 2014 Report Share Posted January 2, 2014 Valt mee hoor ik werk zelf aan motoren van 37000 pk met een verbruik van 4 ton per uur. Kijk aan dat soort info heb ik wat! Bedankt. Ik had al zo'n vermoede dat ik op Engelse forums moest kijken aangezien Nederlanders liever geen vieze vingers hebben klikkerdeklik engels forum Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metal Posted January 2, 2014 Report Share Posted January 2, 2014 Als je het voor elkaar krijgt heb je wel een leuke sleeper als je niet te veel aan het uiterlijk van de auto doet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marc37 Posted January 2, 2014 Report Share Posted January 2, 2014 Valt mee hoor ik werk zelf aan motoren van 37000 pk met een verbruik van 4 ton per uur. klikkerdeklik engels forum Wauw gaaf zeg. leuke zuiger Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metal Posted January 2, 2014 Report Share Posted January 2, 2014 Dubbele post >.< Link to comment Share on other sites More sharing options...
Godtoh Posted January 2, 2014 Report Share Posted January 2, 2014 Moet zat kunnen hoor, geen probleem als je van een uitdaging houdt. Die jongen van de 2.0 ecoboost in de Fiesta heb ik wat contact mee gehad, sterker nog, heb wat spul van hem hier thuis liggen. Dit kan je ook doen trouwens, hij verkoopt zijn 1.6ti-vct Mountune MR155 motor... Die past sowieso 1:1 in jouw auto. Stuur me maar ff een pb met je e-mail dan krijg je wat meer info. Verschillen met de ST zijn (behalve de motor): - Intercooler + ophanging (mogelijk ook je radiateur als het een geheel is) - ECU - Torque vectoring control (software matig remmen, wellicht ook een andere ABS pomp) - Versnellingsbak + bijbehorende delen - Schijven achter - Ophanging voor - Ophanging achter Ik denk dat het op zich goed te doen is hoor, de ophanging achter hoeft niet (of die haal je van een b-max af), voor denk ik ook niet, maar de kans is dat je dan custom aandrijfassen nodig hebt. Tenzij die van de ST direct passen op je standaard ophanging. Motorsteunen kunnen wellicht anders zijn, maar zo te horen vind je een uitdaging leuk, dus kan je vast zelf lassen of heb je vrienden die het kunnen. Wat ik denk waar de meeste tijd in gaat zitten is de kabelboom, ik hoop voor jou dat je aan schema's kan komen want die kan wel eens verschillen. Die jongen die met de 2.0 ecoboost doorgaat gaat met een dubbele ECU rijden, namelijk die van de standaard Fiesta voor alle functies van de auto en een stand-alone voor de motor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Razer Posted January 2, 2014 Report Share Posted January 2, 2014 Alles is passend te maken, en zoals godtoh en richard b al melden. Veel custom werk imho. Maar dat is dan ook een uitdaging. Rdw is het probleem niet. Het fabriceren van de onderdelen wel, motorsteunen, uitlaat,/downpipe, afstelling, radiateur/intercooler. Ik zeg doen, en uiteraard hier plaatsen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clank Posted January 2, 2014 Report Share Posted January 2, 2014 Ik zit me nu alleen af te vragen hoe een 2.3 van een focus ST erin past? Dan weet je zeker dat je de eerste bent met een fiesta RS. Daarnaast denk ik dat het grootste probleem de bekabeling zal zijn, aangezien alles tegenwoordig digitaal is. Ik zou zeggen open een projecttopic als je er aan gaat beginnen. Ik zal zeker alles gaan volgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
KunfuMunky Posted January 2, 2014 Author Report Share Posted January 2, 2014 Hey Richard b, bedankt voor alle info en de link ik ben meteen aan het lezen en kijken :D Volgens mij zijn die zuigers van jou al groter dan me hele blok. Misschien wat voor zo'n robot uit die nieuwe film Vidres, jah idd zo doe ik het dus ook altijd haha Hopelijk ziet de ouwe garde deze post ook Godtoh, jah maar daar komt ook zoveel bij kijken omdat het echt een motor is die nooit geleverd is voor de Fiesta en ook omdat hij weer een slag groter is. Niet weg te nemen dat het natuurlijk heel gaaf is maar het gaat mij er omdat ik 100pk meer krijg en een zuiniger blok Die andere 1.6 is voor mij dus niet echt een optie maar bedankt voor de tip! Over de verschillen: - Ik weet niet of de intercooler erbij zit dat moet ik even uitzoeken - Ecu wil ik of opnieuw laten doen om me eigen ecu of nieuwe maps met een andere ECU - Als ik de eigen ECU gebruik wil ik daar niet aan klooien alleen als het moet - Versnellingsbak heb ik erbij zitten alleen moet ik weten of het dezelfde is als in de ST. Ook moet ik weten of die van een focus past aangezien die kans het groots is (dat ik een focus blok vind) en of hij ook dezelfde ratio heeft als een ST versnellingsbak. - Schijven achter weet ik nog even niet. - En voor de ophanging wil ik eerst eens testen met en pro kit van eibach. We wisselen hier niet van een 4 pitter na een 6 dus ik verwacht geen gigantische verschillen. Dat stukje over de aandrijfassen daar ben ik ook erg benieuwd na. Ik kan ze er in ieder geval bij krijgen alleen zullen ze dan van een focus zijn dus ik hoop dat het origineel goed is of ik zal iets moeten maken. Nou daar ben ik dus ook heel erg benieuwd naar. Het zou mij niet verbazen als deze bij de meeste Fords nu gelijk liggen omdat ze motoren en auto's overal gelijk in de wereld willen verkopen. Dat is de nieuwe strategie van Ford en het zou dus veel duurder voor ze worden als ze dit telkens gaan veranderen. Als het wel zo is dan is het pech gehad en dan zetten we er nieuwe in. Ook bij de kabelboom hoop ik wat aanknopingspunten te vinden en ook daar geld voor dat het een kwestie is van uitzoeken als ze het goed aansluit zou het mooi meegenomen zijn want daar kan veel tijd in gaan zitten. Ik denk niet dat ik een dubbele ECU wil. Voor die jongen heel begrijpelijk maar ik blijf iets dichtbij het origineel. Bedankt voor je inbreng in ieder geval Clack, dat klink heel leuk hahaha maar dat gaan we echt niet doen hahaha. Veel te zeldzaam spul allemaal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clank Posted January 2, 2014 Report Share Posted January 2, 2014 Reken er maar niet op dat ratio van de versnellingsbak hetzelfde zal zijn. Is bij de fiesta MK6 volgens mij ook verschillend tussen 1.6 en 1.6 sport. Van de andere kant zou denk ik een focus bak in jouw geval nog handiger zijn, aangezien hij waarschijnlijk nog zuiniger loopt dan. Schijven achter zou ik wel aanraden. Als je dit soort dingen doet wil je ook graag goed kunnen stoppen. Hebben ze bij ford echt niet alleen voor de looks gedaan bij de ST. Daarnaast zou ik even kijken of je ergens documentatie vandaan kan trekken van de aansluitschema's van de MK7. Van de fiesta MK5 weet ik bijvoorbeeld wel dat er (volgens mij) geen verschil zat in de 1.25 en de 1.6. Stond allemaal heel mooi in de Haynes geschetst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Godtoh Posted January 2, 2014 Report Share Posted January 2, 2014 Hey Richard b, bedankt voor alle info en de link ik ben meteen aan het lezen en kijken Volgens mij zijn die zuigers van jou al groter dan me hele blok. Misschien wat voor zo'n robot uit die nieuwe film Vidres, jah idd zo doe ik het dus ook altijd haha Hopelijk ziet de ouwe garde deze post ook Godtoh, jah maar daar komt ook zoveel bij kijken omdat het echt een motor is die nooit geleverd is voor de Fiesta en ook omdat hij weer een slag groter is. Niet weg te nemen dat het natuurlijk heel gaaf is maar het gaat mij er omdat ik 100pk meer krijg en een zuiniger blok Die andere 1.6 is voor mij dus niet echt een optie maar bedankt voor de tip! Over de verschillen: - Ik weet niet of de intercooler erbij zit dat moet ik even uitzoeken - Ecu wil ik of opnieuw laten doen om me eigen ecu of nieuwe maps met een andere ECU - Als ik de eigen ECU gebruik wil ik daar niet aan klooien alleen als het moet - Versnellingsbak heb ik erbij zitten alleen moet ik weten of het dezelfde is als in de ST. Ook moet ik weten of die van een focus past aangezien die kans het groots is (dat ik een focus blok vind) en of hij ook dezelfde ratio heeft als een ST versnellingsbak. - Schijven achter weet ik nog even niet. - En voor de ophanging wil ik eerst eens testen met en pro kit van eibach. We wisselen hier niet van een 4 pitter na een 6 dus ik verwacht geen gigantische verschillen. Dat stukje over de aandrijfassen daar ben ik ook erg benieuwd na. Ik kan ze er in ieder geval bij krijgen alleen zullen ze dan van een focus zijn dus ik hoop dat het origineel goed is of ik zal iets moeten maken. Nou daar ben ik dus ook heel erg benieuwd naar. Het zou mij niet verbazen als deze bij de meeste Fords nu gelijk liggen omdat ze motoren en auto's overal gelijk in de wereld willen verkopen. Dat is de nieuwe strategie van Ford en het zou dus veel duurder voor ze worden als ze dit telkens gaan veranderen. Als het wel zo is dan is het pech gehad en dan zetten we er nieuwe in. Ook bij de kabelboom hoop ik wat aanknopingspunten te vinden en ook daar geld voor dat het een kwestie is van uitzoeken als ze het goed aansluit zou het mooi meegenomen zijn want daar kan veel tijd in gaan zitten. Ik denk niet dat ik een dubbele ECU wil. Voor die jongen heel begrijpelijk maar ik blijf iets dichtbij het origineel. Bedankt voor je inbreng in ieder geval Clack, dat klink heel leuk hahaha maar dat gaan we echt niet doen hahaha. Veel te zeldzaam spul allemaal Goed ik wist niet dat je de 1.6 uit een focus ging halen, daar zit nogal wat verschil in tov de 1.6 in de fiesta. De ECU in de Fiesta ST is sowieso anders afgesteld, deze kan met een paar mods (intercooler, air intake, uitlaat en stage 2 remap) naar ongeveer 250pk gebracht worden. Ook heeft de Fiesta ST standaard 200pk aan boord waar de Focus dat niet heeft. Problemen die je gaat krijgen: - Bak van de Focus 1.6 ecoboost is anders - Aandrijfassen zijn anders, naaf van de focus is 5x108 en fiesta 4x108 - ECU is anders, torque vectoring dus ook - Kabelboom is waarschijnlijk ook anders Beste is om een Fiesta ST 1.6 ecoboost blok te pakken te krijgen met ECU, versnellingsbak en aandrijfassen. Intercooler kan je wel aan komen after market. Link to comment Share on other sites More sharing options...
KunfuMunky Posted January 2, 2014 Author Report Share Posted January 2, 2014 Clank, Ja uiteindelijk wil ik dat ook zeker allemaal aanpakken hoor. En dat overt de versnellingsbak dat denk ik dus ook. Voor mij is snelheid niet alles dus als hij nog iets zuiniger kan lopen is dat erg leuk meegenomen. Over de documentatie: Jah die zou ik ook heel graag willen hebben maar heb nu nog niks kunnen vinden. Ik heb aan een maatje van mij gevraagd of hij het voor me via Ford kan krijgen dus misschien heb ik mazzel. Godtoh, Jah de rede dat ik dat doe is omdat dit juist het voordeel is van de 1.6 Ecoboost. Hij duikt in veel verschillende modellen op en dat zorgt ervoor dat je hem makkelijk kan krijgen. Ik hoef ook geen identieke ST. Dat de ECU anders is had ik wel verwacht maar ik probeer meteen de computer te laten flashen met nieuwe software waar dat van de ST wel aanwezig is. Ik moet alleen kijken of ik dat kan doen in die van de Focus of dat ik me ouwe moet gebruiken van me Fiesta. Die Remap waar je het over had heb ik ook gelezen bij de ST maar zover wil ik niet gaan ik wil tussen de 200 en 220 hebben of zo. Klopt de Focus is standaard 150 maar dat zal ook deels komen door de zwaardere auto. - Bak is inderdaad anders maar dat hoeft geen probleem op te leveren maar kan natuurlijk wel - Mijn monteur maatje zei dat we waarschijnlijk van de 2 assen 1 kunnen maken, we moeten alleen kijken of dat ook echt kan en anders nieuwe laten maken. - Ecu is idd helemaal anders maar heb ik net uitgelegd - Dat over de kabelboom zou ik dus heel graag willen weten. Gebruiken ze elke keer andere kabels in andere auto's voor het zelfde blok? Kan natuurlijk maar lijkt me wel een beetje vaag. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het niet gebeurd haha. Dat zou heel leuk zijn maar ik denk niet snel dat ik daar aan kom en al kom ik er wel aan zijn die waarschijnlijk 3 maal de prijs van dat van een focus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Godtoh Posted January 2, 2014 Report Share Posted January 2, 2014 Nou de vraag is hoe ver de kabelboom in elkaar verweven zit. De focus heeft bijvoorbeeld gescheiden climate control, xenon, koplampsproeiers etc etc etc. Dit heeft allemaal invloed op de zekeringenkast+kabelboom. Bak van de Fiesta ST is trouwens anders dan die van de Focus Ecoboost dacht ik. Focus 1.6 is geleverd in inderdaad 150pk en 182pk (alleen software aanpassing). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clank Posted January 3, 2014 Report Share Posted January 3, 2014 Voor documentatie zou je ook mensen hier op het forum lief aan kunnen kijken. Zijn er een aantal die bij ford werken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
KunfuMunky Posted January 4, 2014 Author Report Share Posted January 4, 2014 Ja ik hoop heel erg Gohtoh haha. Maar ja ik denk dat het blok wel helemaal identiek is aan die van de Fiesta. Bij nader in zien zit ik er namelijk toch aan te denken om 2 ECU's te gebruiken zodat er geen gekke dingen gebeuren bij het laatste percentage kabel waar ik niks mee kan. Jaaaah Clank, dat zou helemaal te gek zijn. Ik denk wel dat het heel handig is om eerst in de kabelboom te duiken voordat ik het project begin omdat ik moet weten wat er allemaal bij komt kijken voordat ik begin :D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jur Posted January 4, 2014 Report Share Posted January 4, 2014 Tegenwoordig komt er vooral softwarematig veel meer bij een conversie kijken t.o.v. voorheen. Het makkelijkste is om een lhd fiesta st donor te vinden met kontschade. Maar de optie die godtoh aangeeft kan ook, alleen zit je dan met een rhd motor(kabelboom) (bij mij in de mk3 zit ook een rhd motorkabelboom) Keuringtechnisch kan het makkelojk, juist omdat er al een ST is.. gewoon een bekende typegoedkeuring dus. Met een 2.0t zal een nieuwe typegoedkeuring moeten komen en dus meer uitdaging. Dingen die je zeker nodig zult hebben Motor, vbak, aandrijfassen, kabelbomen, slangen, radiator en intercooler, tank/brandstofpomp , uitlaat, ophanging voor, draagarmen/verstevigingen. Remmen.. en ecus niet te vergeten. Om dus ellende te voorkomen is een donorauto die loopt het eenvoudigst over te zetten..heb je gelijk een donorautoregistratie tbv de omkeuring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts