Jump to content
Fiestaclub.nl
Mikkem

Cruise Control Mk7 Activeren

Recommended Posts

Ik heb al eens een topic aangemaakt omdat ik graag een leren stuurwiel in mijn MK7 in Trend uitvoering wilde.

Daar kwam toen niets van, onder andere omdat het monteren niet zo eenvoudig is (of eigenlijk het demonteren, daarvoor moeten gaatjes in het stuur gemaakt worden).

Volgende week krijg ik een Titanium stuur (overgenomen van Harry) en daarmee heb ik dan mijn (half)lederen stuurwiel.

Maar...

Het Titanium stuur biedt ook knoppen voor Cruise Control. Na wat tips en zoekwerk heb ik deze site gevonden:

http://fiestawiki.net/tiki/tiki-index.php?...=Cruise+Control

Je hebt 3 dingen nodig om Cruise Control gewoon via het stuur te kunnen gebruiken:

- een stuur met de CC knoppen (check!)

- de 2 extra draadjes moeten er liggen (wordt binnenkort gecheckt, gezien het bouwjaar verwacht ik dat ze er liggen)

- je hebt een bestandje nodig om de instelling in IDS te wijzigen. Zonder bestandje is deze instelling niet beschikbaar in uitvoeringen zoals de mijne

Mijn probleem zit op dit moment in het laatste punt. De schrijver van bovenstaande Wiki is forumlid van een Engels Fiestaforum en biedt dit bestandje commercieel aan in een aantal vormen. Maar hij reageert niet op mail.

Heeft iemand hier ervaring mee of het misschien op een andere manier opgelost?

Contact even Steven Kuipers via dit forum. Hij heeft wel verstand van assbuild data aanpassen en dat soort grappen. Ik dacht dat hij ook een kant-en-klare file had liggen met een aantal functies.

Wanneer je een assbuild data update heb gehad kan je waarschijnlijk ook je achter speakers inschakelen.

En ga bij Ford er nooit vanuit dat kabels er liggen, het gaat altijd tegenvallen. Er is echt geen pijl op te trekken.

Hier is het linkje:

http://forum.fiestaclub.nl/index.php?showtopic=20767

Er zit schot in, gisteren gemaild met Stefan Kuipers en ondertussen ook (positieve) reactie gehad van de man uit Engeland. Die is in dit proces toch echt noodzakelijk heb ik begrepen.

Wordt vervolgd!

Hey,

Heb hier wel ervaring mee.

Nathan is een goede gast.

heb bij hem mn asbuild file aangevraagd voor de ambient light aanpassingen.

Hij maakt een asbuild file met je code van je auto.

Stefan heeft deze bij mij er ook ingezet.

Dus hij weet hoe het moet.

Hey,

Heb hier wel ervaring mee.

Nathan is een goede gast.

heb bij hem mn asbuild file aangevraagd voor de ambient light aanpassingen.

Hij maakt een asbuild file met je code van je auto.

Stefan heeft deze bij mij er ook ingezet.

Dus hij weet hoe het moet.

Hij is inderdaad erg vriendelijk en behulpzaam. Het bestand dat hij voor mij maakt heeft ook een aanpassing voor het aansturen van de achterspeakers (die doen het alleen via de Parrot), in IDS is dit niet aan te passen.

Het laatste kan hij niet garanderen, maar ik ben al blij met de poging.

Hoe gaat inlezen van dat bestand in z'n werk? Is dat eenvoudig, gewoon alsof je nieuwe software inleest? Zitten daar dan ook andere updates bij?

Stefan weet er alles van.

Je moet even het internet van de IDS computer uitzetten. Daarna USB erin en daar je bestand vanaf halen om te uploaden. Wel ff goed kijken. Ik kon in het IDS systeem de ambient light niet aanzetten nadat ik de file geüpload had. Maar eenmaal in de auto stond hij wel gewoon in mn radio scherm. En dat was eerst niet het geval.

Succes!

Stefan weet er alles van.

Je moet even het internet van de IDS computer uitzetten. Daarna USB erin en daar je bestand vanaf halen om te uploaden. Wel ff goed kijken. Ik kon in het IDS systeem de ambient light niet aanzetten nadat ik de file geüpload had. Maar eenmaal in de auto stond hij wel gewoon in mn radio scherm. En dat was eerst niet het geval.

Succes!

Stefan is voor mij backup, ik ga eerst naar een bevriende Ford monteur. En die wilde weten hoe het werkt met dat bestandje.

Maar ik denk dat ik het begrijp, je leest "gewoon" een heel nieuw bestand in voor je auto?

Vanavond is het stuurwiel vervangen door het halflederen exemplaar van Harry met de Cruise Control knopjes.

De voor de CC benodigde bedrading blijkt aanwezig, dus tot zover gaat het gaat. De knoppen zijn ook verlicht (weet niet of dat ook zo is als die specifieke bedrading ontbreekt).

Handige monteur heeft mijn stuur er af gehaald zonder gaatjes/sneetjes te maken. Was iets meer werk en wat lastiger, maar geen zichtbare sneetjes.

Nu nog wachten op de software...

Goed om te horen Mike!

Als de lampjes verlicht zijn moet het goedkomen.

Wanneer ga je de software aanpassen?

Goed om te horen Mike!

Als de lampjes verlicht zijn moet het goedkomen.

Wanneer ga je de software aanpassen?

Volgende week zaterdag waarschijnlijk, maar dan moet ik wel de aangepaste software hebben.

Vanavond is het stuurwiel vervangen door het halflederen exemplaar van Harry met de Cruise Control knopjes.

De voor de CC benodigde bedrading blijkt aanwezig, dus tot zover gaat het gaat. De knoppen zijn ook verlicht (weet niet of dat ook zo is als die specifieke bedrading ontbreekt).

Handige monteur heeft mijn stuur er af gehaald zonder gaatjes/sneetjes te maken. Was iets meer werk en wat lastiger, maar geen zichtbare sneetjes.

Nu nog wachten op de software...

Kan je toelichten hoe je het stuur kan verwijderen? Ik wil dit ook doen.

Kan je toelichten hoe je het stuur kan verwijderen? Ik wil dit ook doen.

Aan de achterkant van het stuur zit een vrij zware veer. Gewoonlijk worden er gaatjes aan de achterkant van het stuur gemaakt waarmee deze veer ingedrukt kan worden.

Mijn monteur heeft het anders gedaan en met schroevedraaiers de veer weggedrukt.

Het is een lastig klusje als je er niet bekend mee bent. Ik vraag me af of je iets aan deze uitleg hebt...

Aan de achterkant van het stuur zit een vrij zware veer. Gewoonlijk worden er gaatjes aan de achterkant van het stuur gemaakt waarmee deze veer ingedrukt kan worden.

Mijn monteur heeft het anders gedaan en met schroevedraaiers de veer weggedrukt.

Het is een lastig klusje als je er niet bekend mee bent. Ik vraag me af of je iets aan deze uitleg hebt...

Dank je wel, ik heb vanmorgen een leren stuur met cruisecontrol gekocht. Helaas zie ik net dat bij mij de CC niet is voorbereid, ik ga het stuur dus niet plaatsen.

Als er iemand interesse heeft in het CC stuur hoor ik het graag.

Dank je wel, ik heb vanmorgen een leren stuur met cruisecontrol gekocht. Helaas zie ik net dat bij mij de CC niet is voorbereid, ik ga het stuur dus niet plaatsen.

Als er iemand interesse heeft in het CC stuur hoor ik het graag.

Als je nu een stuur zonder leer hebt dan kan je ook het paneel van je oude stuur overzetten. Dan heb je wel leer en geen knoppen die niet werken.

Van wanneer is jouw MK7

Als je nu een stuur zonder leer hebt dan kan je ook het paneel van je oude stuur overzetten. Dan heb je wel leer en geen knoppen die niet werken.

Van wanneer is jouw MK7

Cruise control was voor mij het belangrijkste. Ik heb een Econetic 66KW uit 2009. Ik ging er vanuit dat alle diesels voorbereid zouden zijn maar helaas.

Ter info: Ook ik wilde Cruise Control in mijn 2010 Diesel Titanium, dit heeft voor een hoop stress gezorgd omdat de verschillende Ford dealers in mijn omgeving het niet voor elkaar krijgen (via IDS). Eentje beloofde dat hij het kan, in Vessem, zelfs nadat ik hem verteld had dat het niet op de gebruikeljke manier gaat, zoals men bv een trekhaak aanmeldt. Omdat ze zo overtuigd overkwamen, toch maar heen gereden en aan de computer gehangen, niks dus!

Ondertussen in Nederland en alle omliggende landen op de verschillende forums gezocht en vooral in Duitsland, iedereen die denkt dat het wel effe lukt en stuurtjes aanschaft en monteerd, komen bedrogen uit.

De enige die het werkend krijgen van CC voor elkaar kreeg, half 2013, was Nathan. Op you tube en die link die hierboven staat, staat goed uitgelegd wat je moet doen. Helaas is een belangrijke stap het uploaden van Nathan´s aangepaste file in de computer van je auto. Ik kon geen dealer vinden die een stickje in zijn IDS computer wilde steken om dit te doen!

Gelukkig kom ik geregeld in Engeland om naar stock car races te kijken en ben naar Nathan gereden en file door hem er in laten zetten. Sindsdien heb ik een perfect werkende Cruise Control!! blij blij lol

Wat hij doet is in het as built file, al die nulletjes, ééntjes en tweetjes, een getalletje veranderen.

Ik weet nu hoe het moet en als je in China het kabeltje koopt (ongeveer 35 dollar) die een laptop met de auto verbindt, krijg je er gratis IDS software bij!

Ondertussen gezien dat een Duitse Ford dealer op Ebay ook adverteert met achteraf installeren van CC. Is wel een endje rijden en duur.

Cruise control is een aanrader, rijdt 5 tot 8 procent zuiniger en relaxter, minder kans op snelheids bekeuringen!

Ik kom momenteel even niet verder :(

Het as built bestand dat Nathan nodig heeft is bij mijn Fiesta incompleet. Snap niet helemaal hoe dat kan en zie ook even niet hoe ik dat moet oplossen.

Als iemand suggesties heeft...?

Ik heb precies hetzelfde probleem Mike.

De dealer kan mijn AS-BUILT data niet volledig uit de auto krijgen. Hierdoor kan ik ook niet mijn instellingen aanpassen van de DAB radio.

De dealer gaf als tip om een andere Fiesta te zoeken met dezelfde uitrusting en daar de AS-BUILT data uit te trekken. Beetje omslachtig allemaal...

Overigens heb ik ook nog geen reactie van Nathan, maar dat terzijde...

Ik heb precies hetzelfde probleem Mike.

De dealer kan mijn AS-BUILT data niet volledig uit de auto krijgen. Hierdoor kan ik ook niet mijn instellingen aanpassen van de DAB radio.

De dealer gaf als tip om een andere Fiesta te zoeken met dezelfde uitrusting en daar de AS-BUILT data uit te trekken. Beetje omslachtig allemaal...

Overigens heb ik ook nog geen reactie van Nathan, maar dat terzijde...

Nu snap ik er nog minder van.

Bij mij zijn ze (zowel de monteur van Nathan als mijn eigen monteur) bezig geweest om de AS-BUILT data uit het Ford computersysteem te halen. Lukt in beide gevallen niet (op zich logisch, kijken beiden in dezelfde bron).

Jij hebt het over het uit de auto halen van de data. Kan mijn oplossing dan niet bij jou en jouw oplossing bij mij..?

Andere Fiesta, ander AS-BUILT, werkt dat wel? Het chassisnummer zit er toch in versleuteld? Of haal ik nu zaken door elkaar?

Zou het graag werkend krijgen. Net als jij :wink:

We hebben hetzelfde probleem. Want mijn dealer kan de data niet uit de auto halen en ook niet uit het computersysteem van Ford. De dealer heeft met de Hot-line van Ford gebeld, maar omdat het over aanpassingen van de auto gaat ondersteund Ford Nederland dit niet. Ford Nederland wil namelijk niet dat er zelf aanpassingen gedaan worden aan de auto. Stelletje mierenneukers...

Aangezien onze auto's beide uit dezelfde periode zijn kan het dus zijn dat de database van Ford nog niet volledig is. Het is namelijk een vrij nieuw systeem.

Wat doen we eraan? Op dit moment heb ik even geen idee...

Ik had toch gehoopt dat het uit de auto halen van de data een oplossing zou zijn, als dat uberhaupt zou kunnen.

Maar door jouw bericht wordt dat ook minder hoopvol.

Wat zijn jouw bezwaren tegen een AS-BUILT file van een andere Fiesta, als dat tenminste kan?

Het probleem is de tijd en onzekerheid.

Mijn dealer kan een willekeurige andere AS-BUILT file in mijn Fiesta zetten. Maar omdat hij dit nog nooit gedaan heeft kan hij ook niet verzekeren of alle andere modules nog steeds op de goede manier aangesproken worden.

Wanneer alle andere modules ook een update moeten krijgen, of wanneer het niet werkt, dan moet de oude backup weer terug gezet worden. Dit was volgens de dealer tijdrovend, dus erg prijzig.

Dus als jij jou Fiesta als proefkonijn wil inzetten mag dat :grin:

Het probleem is de tijd en onzekerheid.

Mijn dealer kan een willekeurige andere AS-BUILT file in mijn Fiesta zetten. Maar omdat hij dit nog nooit gedaan heeft kan hij ook niet verzekeren of alle andere modules nog steeds op de goede manier aangesproken worden.

Wanneer alle andere modules ook een update moeten krijgen, of wanneer het niet werkt, dan moet de oude backup weer terug gezet worden. Dit was volgens de dealer tijdrovend, dus erg prijzig.

Dus als jij jou Fiesta als proefkonijn wil inzetten mag dat :grin:

Tja, tijd maak ik me niet zo'n zorgen over.

Ik vraag me wel af wat er gebeurt wanneer ik een AS-BUILT file van een Titanium zou inladen, dat zal hoe dan ook nodig zijn om de CC aan de gang te krijgen. Maar een Titanium heeft meer opties en modules dan mijn Trend, wat voor effect heeft dat dan.

Eerst maar eens kijken of ik het AS-BUILT bestand uit de auto zelf kan krijgen (als dat überhaupt mogelijk is).