Jump to content
Fiestaclub.nl

Recommended Posts

Gisteren alleen de luchtinlaat naar de motor van mijn MK4 fiesta gedemonteerd en schoongemaakt(deze zat los en was rondom vuil van olie).

Blijkbaar heb ik daarmee iets losgetrokken oid want deze ochtend deed het controle lampje van het voorgloeien het niet en hij startte dus ook niet.

Gisteren na het monteren van de luchtinlaat startte ie het wel.

Toen deed de gloeispiraal het ook niet, maar ik dacht 'omdat ie in de zon stond'.

Ik kan helaas nu niets zien omdat het donker is en ik zodadelijk naar mijn werk moet(andere auto), dus zou ik graag wat tips krijgen waar vanmiddag te kijken en (hoe) te controleren.

Zowiezo vanmiddag de zekeringen bekijken.

En anders vanmiddag maar de ANWB bellen.

Alvast dank :)

Ik ben goed in stomme dingen roepen...

Is je accu misschien leeg?

Zeker als direct na het terugplaatsen van de luchtinlaat de motor nog wel mooi startte, zou ik verwachten dat de oorzaak ergens anders ligt dan je werk van gisteravond. Al hoeft dat natuurlijk niet.

Als je accu onverhoopt leeg zou zijn zou je inderdaad geen controlelampjes zien. Dan zou bijvoorbeeld de radio ook niet werken en het is een makkelijke controle. Als je een multimeter hebt kan je bovendien de accu spanning meten als het contact uit staat, en -heel belangrijk- als je het contact net aanzet. De zekeringen controleren zou ik ook zeker doen.

Ik verwacht dat de luchtinlaat niet zo heel veel van doen heeft met de luchtinlaattemperatuur, maar meer met de olietemperatuur (daar kan je veel beter aan zien of de motor warm is en of voorgloeien dus noodzakelijk is). Je zou kunnen kijken op je dashboard of de buitenluchttemperatuur en olietemperatuur ergens worden weergegeven, is soms het geval.

Succes ermee!

Opgelost!

Was een stekkertje die geen goed contact maakte :)

Dat stekkertje veroorzaakt al van begin af aan al problemen.

Deze verwijderd en tijdelijk andere contactjes er op gezet.

Nu het huidige stekkertje maken ,maar moet eerst zien of die koperen dingen er uit te halen zijn

Zo'n gelijk stekkertje welke weer niet standaard te koop is in de FORDshop

13.JPG

Ik dacht deze de vorige keer 'goed' te hadden gemaakt, maar blijkbaar niet goed genoeg :(

Het gaat om dit stekkertje:

2re4n4p.jpg

mr741u.jpg

Welke hier zit en zo tijdelijk heb gefixed:

21amo40.jpg

die pennetjes zitten vast geklikt in de stekkerbehuizing

in de behuizing los klikken en je haalt de pennetjes er zo uit

Ik weet hoe ze er in zitten, maar ze er 'zo' uit halen zonder al te veel beschadigingen viel niet mee, maar is uiteindelijk gelukt :)

Nieuwe pennetjes met daaraan extra draad(ik snap niet waarom FORD dit zo krap heeft gemaakt en al helemaal zo in die hoek heeft geplaatst? )er in en vanmiddag of morgen de boel weer installeren.

waarom zou je als fabrikant er al vanuit gaan dat de stekker niewe pennetjes nodig hebt?

beetje onnodig dan lijkt me

gaat meer om het feit dat de kabels vrij kort aangelegd zijn....was mij ook al eens opgevallen,

maar reken maar uit: 5cm tweeling snoer x x-duizenden auto's = besparing van genoeg euro's

om een leuke Fiest ST te koop :wink:

waarom zou je als fabrikant er al vanuit gaan dat de stekker niewe pennetjes nodig hebt?

beetje onnodig dan lijkt me

Niet geheel onnodig, want de kabeltjes zijn erg krap aangelegd en ene breuk is daardoor zowat onvermijdelijk :)

Het had idd maar een 5tal cmmetjes er bij moeten zijn of iig de aansluiting een halve slag draaien.

gaat meer om het feit dat de kabels vrij kort aangelegd zijn....was mij ook al eens opgevallen,

maar reken maar uit: 5cm tweeling snoer x x-duizenden auto's = besparing van genoeg euro's

om een leuke Fiest ST te koop :wink:

:grin: ...drieling-snoer trouwens 8)

Overigens is het stekkertje gemaakt, maar die houd ik nog even apart.

De stekkertjes zoals het nu zit, heb ik ingetaped met vulcaniserende tape, dus dat houd voorlopig wel ;)

Zelfvulcaniserende tape is een tape die

reageert het met zichzelf (=vulcaniseert) en

zo een geheel vormt. Met deze tape is het

mogelijk een flexibele en waterdichte

bescherming om stekkerverbindingen te

vormen. De tape plakt niet en blijft op zijn

plaats door het tijdens installatie in licht

uitgerekte vorm om de stekkerverbinding te

wikkelen. Na installatie reageert het met

zichzelf en vormt zo een blijvende

bescherming