Jump to content

Stoelverwarming Bekabeling Mk7

Harry
 Share

Recommended Posts

Ik ben bezig om mijn Fiesta Mk7 te voorzien van Ford OEM stoelverwarming.

Nu weet ik dat bij verschillende Focus modellen de bekabeling al voorbereid was. Nu heb ik z'n vermoeden dat dit bij de Fiesta ook het geval is bij sommige modellen.

Dit is een foto van mijn stekkerblok onder de passagiersstoel.

Kan iemand met af-fabriek stoelverwarming bevestigen of ze dezelfde kabels hebben liggen in dit blok?

img2013012900082.jpg

Mocht er iemand een kabelschema oid hiervan hebben is het ook welkom.

Alvast bedankt!

Hoi Harry,

Ik heb afgelopen weekend ook in mijn fiesta MK7 de stoelverwarming aangesloten.

Mijn fiesta was voorzien van een beige leren interieur en de schakelaar voor de stoelverwarming zat er wel op, maar werkte niet. Het bleek dat de 2 stoelen nog wat 12 volt nodig hadden.

als eerste heb ik de zekering gecontroleerd, deze zat er niet in. (er zou 7,5 ampere in moeten zitten)

Maar er waren ook geen contacten in de zekeringhouder.

Op de stoelconnectors gekeken, daar 2 posities bezet op de bestuurdersstoel, en 3 op de bijrijdersstoel.

Ik zie op de foto dat jij meer kabels hebt lopen ( Dat lijkt erop dat jij wel geluk hebt.)

Bij de Focus zijn de connectors voor stoelverwarming blauw en groen (Wel eerst het contact erafhalen voor dat je de stoelstekker loshaalt)

Op heb op diverse fora's gezocht, het is mogelijk om de PDC (voorzijde) zekering te gebruiken (Max 10 Ampere), Die zit er namelijk niet op en wordt dus ook niet gebruikt.

Deze is geschakeld op het contactslot, dus geen kans op een lege accu.

Deze zit helemaal rechts onderin, Bij mij was hier de toevoer wel bedraad, Ik heb hier een Zekerings tap geplaast met een 10 ampere zekering en vanuit daar de bekabeling links en rechts langs het midden console getrokken naar de stoelen. (gebruikte kabel is 2.0 mm2 soepele kabel voor gebruik in auto's)

Ik heb eerst gecontroleerd hoeveel ampere de stoelverwaring trekt, bij mij was dat 3,65 Ampere per stoel.

Massa heb ik gepakt op het orignele massa punt in de dorpel van de deur, (kunstof dorpelkapjes verwijderd, bekleding weggevouwen en met een sleutel 8 de moer losgedraaid en daar de massa kabel met een oogje tussen gezet.

In de stoelen zit een Waeco set in, deze hebben wel als voordeel dat ook de rugleuning verwarmd is. Origineel heeft de fiesta alleen een verwarmde zitting.

Vandaag een stukje gereden, stand 2 wordt na ongeveer 4 minuten heet, terug naar stand 1 blijft het lekker warm.

Veel succes.

Groeten Antoon

Bedankt Antoon voor je duidelijk verhaal!

Het lijkt er inderdaad op dat ik geluk heb en dat de bekabeling bij mij voorbereid is.

Nu ik wat zekerheid heb zal ik morgen eens gaan kijken in mijn zekeringkast en eventueel wat doormeten.

Wat betreft de stoelen, ik dacht dat bij de lederen sportstoelen rug en zitvlak verwarmd zijn en dat bij de standaard stoelen alleen het zitvlak verwarmd is.

Als ik het wil ga ik natuurlijk wel voor de volledige verwarming... :D

• 2 years later...

Harry,

ik ben ook bezig met stoelverwarming. Ik heb ST (Recaro) stoelen uit Engeland gekocht. Prachtig!

in de stoelen zit stoelverwarming, rug en billen! Nu ben ik op zoek naar de kabel om deze aan te sluiten op de al aanwezige aansluiting in de stekker. Ik houd dan kabels over.

kun je mij helpen?

ik heb al de aan uit schakelaar (6706942)

ik heb de kabel gekocht om de schakelaar te verbinden (1140718)

helaas past het niet onder de stoelen. Vermoedelijk omdat ook in de rug stoelverwarming zit.

Nr van kastje 176511

kabel nr b299st en 7308594 en a603b26

ik heb drie stekkers onder de stoel: zwart bruin en blauw

ik zoek dus eigenlijk de kabel tussen de stoel, schakelaar en stroomvoorziening in d blokstekker!

groetjes.

Joost

Dat gaat een lastig verhaal worden. Je gebruikt nu twee stoelverwarmingssystemen door elkaar. De aansluiting van de MK7 verschilt van de MK7,5. Jij gaat nu een MK7,5 stoelverwarming in een MK7 inbouwen (als ik het goed lees).

Systeem MK7:
geschakelde 12v gaat vanuit je zekeringkast naar de stoelen. vanaf daar gaat er een stekker naar de schakelaar, om vervolgens naar het matje te gaan. Een thermostaat in het matje regelt de temperatuur in de stoel. De geschakelde 12v wordt door één zekering geleverd, voor beide stoelen. 

Systeem MK7,5 (ik kan het niet bevestigen, ik heb namelijk de kabelschema's van een MK7,5 niet):
Vanuit de zekeringkast gaat de stroom richting de schakelaars onder de radio. Vanuit daar wordt een bepaalde hoeveel stroom doorgegeven aan een kastje onder je stoel. Dat kastje regelt vervolgens weer de stroom voor beide matjes in je stoel (rug- en zitgedeelte). De bestuurdersstoel en bijrijdersstoel hebben beide een aparte zekering. 

Het probleem is dat de eerste modellen (en econetic) van de MK7,5 geleverd zijn met het systeem van de MK7. Vraag me niet waarom, maar Ford vond dat logisch. Jij hebt nu stoelen met het systeem van de MK7,5 (uit de engelse ST) en je wilt het aan gaan sluiten op het MK7 systeem. Dat gaat dus niet lukken. Je zal dus de schakelaars/kabels/zekeringen/regelkastjes van een MK7,5 systeem moeten inbouwen in jou MK7. Leuke klus, maar er komt wel wat bij kijken.

Dit bovenste kan ik niet met 100% zekerheid garanderen, ik heb namelijk geen kabelschema's van een MK7,5. Als ik jou was zou ik eerst de kabelschema's van een MK7,5 bij je dealer vragen, op die manier kan je bekijken wat je mist en wat je nog moet gaan inbouwen.

• 5 months later...

hmmz.,. ik zat aan hetzelfde te denken, maar met het bovenstaande van Harry, (en de noodzaak die er niet echt is om dit aan te sluiten) laat ik het denk ik maar voor wat het is, of is het Joost gelukt ? 

• 4 years later...

Even een oud topic uit de sloot halen haha. Per toeval uitgekomen hier aangezien ik nu met hetzelfde zit. Stoelen van een Engelse ST gemonteerd met dezelfde regelkastjes onder de stoel. Vanuit hier gaan de 3 stekkers naar de D-stekker bij de stoel. Gelukkig heb ik de contrastekker ( die wat normaal uit se bekleding komt ) erbij dus kan van daaruit een kabelboom maken, alleen zonder elektrisch schema kom ik niet ver aangezien er 6 draden naar het kastje gaan. Ik zoek dus ook het schema en eventueel hoe het vanuit de schakelaars is aangesloten naar de stoelen. Volgens Engels fora’s gaat het vanuit de knoppen naar een stekker in het middenconsole die vervolgens weer naar de BCM gaat. Met een elektrisch schema kom ik in ieder geval heel ver dus als iemand dit heeft graag. 

Ik zal binnenkort even een topic maken over de stoelen. Ben van het weekend druk bezig geweest met meten en uitzoeken en heb uiteindelijk gevonden hoe de kabelboom werkt en ga hier dus ook een kabelboom voor maken. Betreft de versie met de regelkastjes onder de stoelen en met de 2 standen drukknoppen op het dashboard. De knopjes heb ik al alleen moet ik de kabelboom nog maken, mocht dit allemaal werken wil ik nog wel wat meer kabelbomen maken zodat alles oem is aan te sluiten. 

Inmiddels de stoelverwarming aan de praat gekregen met de OEM knoppen. Ik heb voor deze zelf een kabelboom ontwikkeld voor alles aan te kunnen sluiten middels de originele knoppen en stekkers. 

Share

• Create New...