Jump to content

Kabelboom Boordcomputer Defect

Recommended Posts

Beste mede Fiesta rijders!

Maandagochtend ben ik naar vrienden gereden en de Ford Fiesta 1.4 59KW uit 2002 voor de deur geparkeerd. Aan het eind van de middag wil ik weer wegrijden, hoor ik bij het omdraaien van de sleutel in het contact een tikkend geluid gevolgd door de melding "EAC FAIL", waarna de auto niet wil starten en er op het dashboard het icoontje van een auto met een slot gaat knipperen. Met behulp van de auto van de mensen waarbij ik op visite was geprobeerd met kabels te starten, maar had geen resultaat. Via pech-hulp onderweg van de verzekering een monteur laten komen, deze heeft de accu 1 minuut losgekoppeld in de hoop dat dit de boordcomputer zou resetten. Helaas zonder resultaat. Hij heeft hem vervolgens naar een Ford dealer in de buurt gesleept.

De diagnose van de monteur van deze dealer was dat er een kabelbreuk zit in de kabelboom of in de aansluiting van de kabelboom naar de boordcomputer, als hij de kabel beweegt maakt hij namelijk soms wél verbinding en soms niet. Het slechte nieuws is dat het vervangen van de kabelboom of de aansluiting enkele honderden euro's, mogelijk duidend euro, zal gaan kosten volgens de monteur van de Ford dealer, met de kans dat als het de kabelboom niet was het probleem nog niet opgelost is. {confused} Hij gaf aan dat hij kon zien (in een digitaal dealer systeem vermoed ik?) dat er eerder al aan geknutseld was en dat ruim een jaar eerder dezelfde problemen werden geconstateerd, maar toentertijd niet is verholpen. Blijkbaar was het probleem toen niet zo erg dat hij niet verder kon rijden en hebben ze het gelaten en is de melding verdwenen. Ik vroeg hem of deze onderdelen ook tweede hands te krijgen zijn maar dat was volgens hem niet het geval. Volgens hem had ik twee keuzes: óf de kabelboom en/of aansluiting vervangen, of afstand doen van de auto en een nieuwe kopen.

Nu ben ik behoorlijk ontdaan door deze conclusie en ben een beetje ten einde raad. :( Ik heb de auto bijna een jaar en kan me deze reparatie noch een nieuwe auto veroorloven. Ik kon natuurlijk niet weten dat dit probleem eerder geconstateerd werd voordat ik de auto kocht, maar nu is de investering blijkbaar voor niets geweest! Nu is mijn vraag aan jullie: wat denken jullie? Is het echt zo dat dit soort onderdelen speciaal besteld moeten worden en niet tweede hands beschikbaar zijn? Desnoods trek ik er een dag voor uit en monteer ik hem zelf als dat goed te doen is, alles liever dan de geboden alternatieven. Heeft een van jullie ervaring met dit probleem of het vervangen van dit onderdeel? Misschien heeft een van jullie nog zoiets liggen?

Alvast bedankt voor de hulp!

Waarom halen ze de kabelboom niet los en meten ze elk draadje door?

Als je dan degene hebt met de breuk, dan vervang je die gewoon. Zo moeilijk is het niet.

Scheelt je paar 100 euro. Zo doen wij dat hier wel tenminste. Jouw Ford dealer is een kwal.

Kabelboom demonteren in een schade-auto is een heidens karwei. Daarna moet je eigen auto ook volledig gestript worden om de kabel te monteren. De oplossing die dedafmonteur aandraagt lijkt me reëler, is ook een aardige klus maar dan hoeft tenminste niet de volledige auto uitelkaar. En één nieuw kabeltje trekken is eenvoudiger dan de volledige kabelboom te vervangen.

Bedankt dedafmonteur en Kyanite!

Deze oplossing klinkt inderdaad veel beter! Heb net nog gebeld met de dealer, de kabelboom zelf kost €650 ex BTW, plus de arbeid die daar nog bij komt. Overigens schijnt de auto het nu gewoon weer te doen, omdat in de huidige positie van de kabel alles gewoon netjes contact maakt. Dan lijkt me dat de breuk ook in het gedeelte zit waar je bij kan, dus onder de motorkap, wat zou beteken dat ik ook de gebroken stukken daaruit kan knippen en een nieuwe kabel tussen kan zetten?

Volgens de dealer is de auto nu niet zo betrouwbaar, maar aangezien het probleem een jaar eerder al geconstateerd was en ik er dus bijna een jaar zonder problemen mee heb gereden lijkt dit ook wel mee te vallen! Ik denk dat ik de auto gewoon ophaal en zelf ga doormeten en nieuwe kabels trekken. Ik ben dan wel geen elektrotechnicus maar dit moet denk ik wel lukken. Klopt dat, is het te doen? De dealer wil er blijkbaar alleen een nieuwe kabelboom inzetten, zijn niet zo flexibel...

Doormeten heeft alleen zin als de auto dus niet start. Je zult dan moeten wachten totdat hij weer de fout geeft. Je kan meten wat je wilt als de auto het doet, maar je komt er niet achter.

Zou me overigens niets verbazen als het ergens een stekker is die iets los zit of corrosie heeft ipv een kabelbreuk.

Share

• Create New...