Jump to content

Onderdeeltjes op komst

Recommended Posts

Heb zojuist opgehaald, een K&N 57i kit voor m'n auto. Wordt aangepast omdat de originele plaatsing van K&N zelf me niet aan staat.

Onderweg is: een sportuitlaat (met E-keur, is belangrijk als je ooit in België of Duitsland bent), enkel ronde pijp 90mm. Ik wilde een vlottere doorstroming, maar geen 130 dB bij stationair toerental zoals ik wel eens Opeltjes voorbij zie komen. Dus dan kom je vanzelfsprekend bij één van de wat 'minder harde' uitlaatmerken, in mijn geval Sebring (custom made), vanaf de kat een rechte pijp, met een einddemper en 1 opening dus. De tussendemper is zo verschoten van mijn kop dat hij besloten heeft om met ingang van halverwege juni zijn carrière onder mijn auto af te sluiten.

En in ontwerp bij FSE is een power boost valve voor de 1.6 16v Mk6, want dat schijnt toch net even anders te zijn dan de 1.6 Z-S uit de vorige Fez, de 1.6 uit de Focus en de 1.6 8v uit de StreetKa/SportKa. Maar ze hebben me verzekerd dat ze er over een week of 2 wel uit zijn :D{kwijl}

Nu nog een plek vinden die nog wat andere dingetjes voor me kan wijzigen zoals het blok en zo. Toch maar eens bij Hurricane gaan praten ff :D

Eej michiel hou mij effe op de hoogte van het een en ander....

Ben ook erg geinteresseerd waar je die filter gaat plaatsen en ik denk dat ik ook wel zo'n FSE valve wil....

Laat effe weten hoe en wat, ok?

Ik heb de 57i erop zitten en inderdaad een slechtere plaats hebben ze niet kunnen vinden volgens mij....

Was al van plan om bij de bouwmarkt een andere (langere en bredere) aanzuigslang te kopen om de filter compleet van warme lucht weg te houden, maar als jij een goede oplossing heb dan hoef ik niet het wiel nog een keer uit te vinden... :grin:

Die 57i heeft momenteel erg de neiging om in 4 en 5 bij volgas in te houden :-( (en dat komt volgens mij door die plaatsing...)

Ze hebben er een slang bij gedaan in de doos om er koude lucht naar toe te leiden, zeg maar naar de plek die hun gevonden hebben. Ik denk dat ik DIE slang juist ga gebruiken om het filter ergens anders te plaatsen, bijv achter de grill in de koude rijwind. Wat ik wel kan zeggen is dat de kit (over)compleet genoeg is. 4 slangenklemmen, 4 tie-wraps, een hoop losse schroeven en dingetjes, slangen, buizen, het filter natuurlijk niet te vergeten, en 4 gebruiksaanwijzingen :D

Ze hebben er een slang bij gedaan in de doos om er koude lucht naar toe te leiden, zeg maar naar de plek die hun gevonden hebben. Ik denk dat ik DIE slang juist ga gebruiken om het filter ergens anders te plaatsen, bijv achter de grill in de koude rijwind. Wat ik wel kan zeggen is dat de kit (over)compleet genoeg is. 4 slangenklemmen, 4 tie-wraps, een hoop losse schroeven en dingetjes, slangen, buizen, het filter natuurlijk niet te vergeten, en 4 gebruiksaanwijzingen :D

ja klopt, dat zat er bij mij ook allemaal bij.... Maar die luchtslang is niet zo'n bijzonder goede kwaliteit en te kort ! (ik was iets te enthousiast met uitrekken*hehe*...de folie aan de binnenkant was gescheurd).... Ik ga voor een wat grotere diameter, zodat ik de filter in kan bouwen.

Idd, de plaatsing onderaan de auto aan de voorkant bij 1 van de luchtgaten is de beste.... ik merk gewoon dattie inhoudt als de lucht warm wordt... :-(

Als er iemand is hier op het forum die een metalen/alumium buis kan maken ... ?? Laat effe weten ! Ik hoorde laatst dat hier iemand was die met metaal kan werken?

ja klopt, dat zat er bij mij ook allemaal bij.... Maar die luchtslang is niet zo'n bijzonder goede kwaliteit en te kort ! (ik was iets te enthousiast met uitrekken*hehe*...de folie aan de binnenkant was gescheurd).... Ik ga voor een wat grotere diameter, zodat ik de filter in kan bouwen.

Idd, de plaatsing onderaan de auto aan de voorkant bij 1 van de luchtgaten is de beste.... ik merk gewoon dattie inhoudt als de lucht warm wordt... :-(

Als er iemand is hier op het forum die een metalen/alumium buis kan maken ... ?? Laat effe weten ! Ik hoorde laatst dat hier iemand was die met metaal kan werken?

Hij houdt niet in bij jou, maar hij maakt minder geluid (zeg maar het normale aanzuiggeluid zonder je k&n filter)... Het klinkt denk ik alsof hij inhoudt, maar ik laat het jullie weten zodra hij er op zit wat hij doet.

Yo, de K&N zit er nu 'ongeveer' zo op als ze bij K&N zeiden, ik wilde even testen of hij in ging houden bij 4 en 5, maar dat doet hij niet. Wel maakt hij een heel mooi zwaar aanzuiggeluid bij volgas :D :D :D De aanzuigbuis moest volgens K&N vanuit onder bij de bumper naar het filter toe zowat aan de andere kant van de auto, maar dat ging dus echt niet. Nu heb ik die buis die er bij zat dus aangesloten op de originele plaats, waar oorspronkelijk de lucht door de buis ging bij de oude situatie (zal wel een foto maken morgen). Vervolgens de slang helemaal naar achter laten lopen langs het blok af (zodat hij geen hitte oppakt) en dan richting het filter. Dat werkte wel al gelijk een stuk beter dan wat ze bij K&N gefabriekt hebben. Maar ik ga toch kijken of ik het filter niet aan de voorkant in de rijwind kan hangen. Maar voorlopig doe ik het hier even mee.

Ja het geluidje is echt lekker he? :grin: Vooral rond de 3000 toeren.

Moet je voor de gein es bij stoplicht een paar keer flink gas geven, dat klinkt echt supergaaf ! Net een rallyauto!

En die plek zat ik ook al aan te denken, en idd die plaats waar hij zou moeten komen van K&N dat haal je dus echt niet met die bijgeleverde buis...is veels te kort.... zelfs na het uitrekken...

Ik denk dat ik ga kijken of ik het filter zelf naar de voorkant kan verplaatsen en dan een buis naar de motor maken.... is dus precies omgedraaid....

Maar jou huidige oplossing is misschien een goede tussenoplossing.... heb momenteel niet echt de tijd en plek om eraan te knutselen...

Als ik het voor de deur doe, dan kijkt gelijk heel de buurt mee (vooral veel allochtoontjes in de wijk...) en dat heb ik liever niet... dan is de volgende dag me auto gestript...aangezien ze me autoradio ook binnen een week van plaatsing wisten te jatten :-(

Nu trek is rustiger op dan dat ik van te voren deed omdat het nogal aso klinkt om volgas te gaan in de wijk hehe. Maar om te showen bij terrassen wil ik nu nog wel eens ff volgas gaan :D Je kunt om een buis naar de motor te maken die te korte buis gebruiken?

Nee voor de pedalen heb ik een huis-monteur. M'n maat die fixt altijd alles voor mij, ik ben zo technisch als een hond met een schroevendraaier in z'n bek, maar hij kan werkelijk alles maken. Heeft ook m'n K&N kit er op gezet. Ik had zelf al geprobeerd om de pedalenset te monteren, maar toen het af was bleek dat het koppelingspedaal en het rempedaal op z'n kop zaten... Het logo dan he, de vorm is precies eender.

Heb wel al foto's van m'n K&N, van de pedalenset moet ik ze nog maken. Heb ook nog dik 120 foto's van Atec Super Summer Meeting van gisteren, die moet ik ook nog ff kwijt ergens. Zal wel even duren voor alles overgeblazen is van de Flash-kaart naar de computer.

Hé hallo allemaal,

Ben sinds vandaag ook lid van de Fiesta Club :-D

Om meteen maar even in te haken, gisteren heb ik ook de originele luchtfilter van mijn Fiesta (Collection editie uit 2000) vervangen door een K&N 57i kit (nr. 57-0403). Net als vele anderen wilde ik graag een sportiever geluid bij het optrekken maar ook de performance wat verbeteren. Moet zeggen dat is in beide gevallen wel gelukt :D Toch moet ik nog wennen aan het extra geluid wat er nu onder mijn motorkap vandaan komt... 't is toch best een flink verschil met eerst. Invoegen op de snelweg is nu echt super, maar in de bebouwde kom moet ik toch wat voorzichtiger met het gas omgaan om niet te veel op te vallen. Het acceleren gaat nu toch wat lekkerder, vooral vanaf zo'n 2800 touren loopt ie echt heerlijk nu.

Er is echter een ding wat me enigszins stoort: als ik het gaspedaal maar licht induw, dan klinkt er een soort fluittoon vanuit de luchtfilter. Zou dat misschien veroorzaakt kunnen worden door de luchtklep die dan maar licht openstaat? Met de originele luchtfilter box erop heb ik dit nooit gehoord. Misschien dat iemand op dit forum hier een verklaring voor heeft?

Alvast bedankt en de groeten van Patrick

Hé hallo allemaal,

Ben sinds vandaag ook lid van de Fiesta Club  :-D

Welkom bij de club! :!: Stel jezelf ff voor bij "Stel je zelf even voor" (hoe treffend is deze titel weer gekozen!) Weten we gelijk wat meer van je!

Nogmaals welkom!

Die fluittoon is normaal, trap je gas maar eens snel in naar 3000 toeren en dan meteen loslaten, dan hoor je een lichte toon en een psssssssjt. Eerst hoorde je dat niet omdat het een gesloten box was, nu is het een open filter en hoor je die geluiden lekker wel :D

Die fluittoon lijkt inderdaad wel op wat je schreef... maar ik ben er toch niet helemaal blij mee. Als ik namelijk rond de 50 km/h rij (in z'n drie, ong. 3000 rpm) en het gas dus lichtjes ingedrukt hou om de snelheid erin te houden, dan hoor ik het eigenlijk continu, totdat ik net wat meer gas geef of het gas helemaal los laat. Maar ja, dan rij ik of te snel (bebouwde kom) of te langzaam :)

Kan trouwens iemand me misschien uitleggen waardoor dat geluid nu precies wordt veroorzaakt (luchtklep, luchtaanzuiging)? 't Is dus net alsof er een ventiel open staat en er lucht "ontsnapt" zoals bij een leeglopende autoband.

Tja, en dan hebben we natuurlijk nog het sportieve brommende geluid waar het eigenlijk allemaal om ging :) Ik weet het niet, maar ik moet er nog steeds aan wennen hoor... misschien is het mijn leeftijd :D ... ondanks dat ik het een ontzettende vet geluidje vind als het echt sportief moet (flink doorgassen dus) heb ik toch ook mijn bedenkingen of het niet een beetje tè is (vooral voor binnen de bebouwde kom/in de wijk)... misschien zit ik wel in zo'n overgangsperiode en moet ik nog wat wilde haren verliezen ofzo :lol: Hoe zit dat bij de overige K&N 57i rijders hier?

Ik heb geen last van een continue fluittoon, heb je hem zelf gemonteerd of laten doen?

Als ik rustig accelereer dan brult hij niet tot weinig, maar als je altijd gewend bent geweest volgas op te trekken in de wijk dan kun je dat beter laten :D

Ik heb 'em zelf gemonteerd, was niet echt een moeilijk karweitje (op die lucht aanvoerslang na dan). Maar wat ik al zei, die "fluittoon" (pssssssssjjjt) hoor ik alleen in die gevallen waar ik het gas echt maar lichtjes ingedrukt hou of even kort bij het intrappen van het pedaal, anders niet. Ik kan niets anders bedenken dan dat het een normaal verschijnsel is voor dit type motor, waarschijnlijk veroorzaakt door drukverschillen en een weinig geopende luchtklep.

Overigens, mijn twijfels over het "brullen" van de luchtfilter zijn zo goed als weg nu... 8) Heb vanmiddag even met mijn vriendin in de auto gereden en zij vond het zelfs wel een lekker geluidje :D Tja, wie ben ik dan nog om het misschien nog te hard te vinden! Gisteravond nog even door de spoortunnel gereden hier in het centrum van Heerlen, natuurlijk even goed het gas ingetrapt.... echt super gaaf 8) Wat een sound!! Nee, de keuze is gemaakt, die filter blijft er dus gewoon lekker in!

Michiel, nog even iets anders: jij hebt zp'n power boost valve besteld, waar precies als ik vragen mag? Ga je die zelf monteren of laat je dat doen? Heb namelijk gelezen dat het niet een 1-2-3 klus is (benzinedruk afregelen en zo.)

ik wil die K&N setjes horen komende meeting!!!

Komt voor elkaar :D

En die PBV heb ik besteld bij Wouter (Bollen) in St Anthonis. Cosworth Tuner, maar hij doet ook Ford's kleinste... En ik laat hem monteren en afstellen natuurlijk. Kan het wel zelf maar hij doet dat vaker dan mij.

En die PBV heb ik besteld bij Wouter (Bollen) in St Anthonis. Cosworth Tuner, maar hij doet ook Ford's kleinste... En ik laat hem monteren en afstellen natuurlijk. Kan het wel zelf maar hij doet dat vaker dan mij.

Zou je misschien kunnen zeggen hoeveel die PBV kost bij Bollen - en natuurlijk ook de montage en het afregelen ed. ? Ik heb even op hun website gekeken, maar kon niet direct iets vinden hierover. Heb zelf ook erg interesse in zo'n PBV - staat al op mijn "to do" lijst 8) . Doe je overigens nog iets aan de bougies?

Tja, en dan hebben we natuurlijk nog het sportieve brommende geluid waar het eigenlijk allemaal om ging  :) Ik weet het niet, maar ik moet er nog steeds aan wennen hoor... misschien is het mijn leeftijd  :D ... ondanks dat ik het een ontzettende vet geluidje vind als het echt sportief moet (flink doorgassen dus) heb ik toch ook mijn bedenkingen of het niet een beetje tè is (vooral voor binnen de bebouwde kom/in de wijk)... misschien zit ik wel in zo'n overgangsperiode en moet ik nog wat wilde haren verliezen ofzo  :lol: Hoe zit dat bij de overige K&N 57i rijders hier?

Als ik halfgas rij of zelfs 3/4 gas geef, dan hoor ik hem nauwelijks. Als ik the pedal to the metal rij, begint 'ie dat vette geluid te maken. Vind ik ideaal aan dat setje! Meestal binnen de bebouwde kom en zeker in een woonwijn geef ik geen volgas, alleen al voor de veiligheid. Maar fluiten doet 'ie niet. Alleen stationair hoor je hem heel zachtjes lucht zuigen. Normaal gebeurt dat natuurlijk ook, maar dan in dat filterhuis en dat heeft een geluidsisolerende werking.

Haha... Ja ook mijn vriendin was enthousiast!!

Share

• Create New...