dirkipirki Posted February 27, 2012 Report Share Posted February 27, 2012 Kan iemand vertellen of het mogelijk is een trekhaak te laten monteren op de nieuwe eco diesel. volgens de dealer is dit nl niet mogelijk.... Het kentekenbewijs vermeldt ook 0 kg bij max gewicht aanhanger.. Stel dat ik het toch laat doen bij bv een kwik fit.....hoe zou het dan zitten met garantie...?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wess-rs Posted February 27, 2012 Report Share Posted February 27, 2012 Een Fiesta econetic heeft een lammele koelings systeem voor de radiateur. Zodat wanneer het niet nodig is om veel rij wind te hebben de lamelle dicht staan en het brandstof verbruik laag blijft. Trekhaak past er wel op, weet niet wat ze zullen zeggen. Ik zelf heb er 1x een gemonteerd op een econetic. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dirkipirki Posted February 27, 2012 Author Report Share Posted February 27, 2012 Een Fiesta econetic heeft een lammele koelings systeem voor de radiateur. Zodat wanneer het niet nodig is om veel rij wind te hebben de lamelle dicht staan en het brandstof verbruik laag blijft. Trekhaak past er wel op, weet niet wat ze zullen zeggen. Ik zelf heb er 1x een gemonteerd op een econetic. Waar heb je die laten monteren...??? Dealer ??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jur Posted February 27, 2012 Report Share Posted February 27, 2012 Het technisch monteren levert geen problemen op. De reden dat er 0kg op het kentekenbewijs staat heeft te maken met de uitstoot die de auto mag hebben (om in de 14% klasse / BMP vrij klasse te vallen.) Het monteren van een trekhaak is dus eigenlijk belastingfraude.. evenals het monteren van andere velgen etc.. omdat dit allemaal (negatief) van invloed is op de uitstoot van hoe de auto geleverd is. In geval van een ongeval kan een verzekeraar zich daarop beroepen en vervolgens de schade uitkeren aan de tegenpartij, maar deze vervolgens bij jou komen terugeisen.. als dit voortkomt uit het hebben van een trekhaak terwijl de auto dit niet mag hebben. Volg je het nog ? Er past dus gewoon een trekhaak onder, maar mag er wettelijk gezien dus niet onder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mvk Posted February 27, 2012 Report Share Posted February 27, 2012 Gewoon zeggen dat het voor je fietsendrager is. dan is het no-problemo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jur Posted February 27, 2012 Report Share Posted February 27, 2012 Gewoon zeggen dat het voor je fietsendrager is. dan is het no-problemo Ik bedoelde bij het voortkomen van een ongeval uit het hebben van een trekhaak.. dat als je een ongeval maakt, doordat je het niet kon beremmen bijv en je hebt er alsnog wat achter hangen ... dan hang je.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mvk Posted February 27, 2012 Report Share Posted February 27, 2012 ja dat is waar. het blijf denk ik altijd een eigen risico als er 0kg op staat.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emil Posted February 27, 2012 Report Share Posted February 27, 2012 Dit soort auto's beschikt vaak over een kleine radiator (tenminste de eerste Focus econetic wel) daar mocht je initieel nog wel een trekhaak monteren en toen er diverse auto's met koelingsproblemen retour kwamen hebben dit bij het daarop volgende model(jaar) gewijzigd. Ik denk eerder dat dit ook bij de Fiesta het probleem is en dus in dit geval ook geen type goedkeuring. Ik heb nog niet gehoord dat dit wettelijk niet is toegestaan. Hooguit dat de fiscus dit niet leuk vindt omdat er dan eventueel een hogere CO2-uitstoot ontstaat, maar of dit zuiver en alleen door een trekhaak gebeurd? Andere velgen, banden, toevoeging van een airco dat zeker. Dit wordt natuurlijk anders als je er een aanhanger achter hangt, wellicht zorgt de trekhaak voor een andere luchtstroom en dus meer luchtweerstand, deze beïnvloed het verbruik uiteraard wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jur Posted February 27, 2012 Report Share Posted February 27, 2012 Dit soort auto's beschikt vaak over een kleine radiator (tenminste de eerste Focus econetic wel) daar mocht je initieel nog wel een trekhaak monteren en toen er diverse auto's met koelingsproblemen retour kwamen hebben dit bij het daarop volgende model(jaar) gewijzigd. Ik denk eerder dat dit ook bij de Fiesta het probleem is en dus in dit geval ook geen type goedkeuring. Ik heb nog niet gehoord dat dit wettelijk niet is toegestaan. Hooguit dat de fiscus dit niet leuk vindt omdat er dan eventueel een hogere CO2-uitstoot ontstaat, maar of dit zuiver en alleen door een trekhaak gebeurd? Andere velgen, banden, toevoeging van een airco dat zeker. Dit wordt natuurlijk anders als je er een aanhanger achter hangt, wellicht zorgt de trekhaak voor een andere luchtstroom en dus meer luchtweerstand, deze beïnvloed het verbruik uiteraard wel. Het is niet de trekhaak, maar wat je er mee kan (en niet mag) trekken Link to comment Share on other sites More sharing options...
vessel Posted February 27, 2012 Report Share Posted February 27, 2012 Maar het vreemde is, en dat heb ik ook de dealer voorgelegt, je zou wel een dakdrager met fietsen erboven op mogen monteren. En net of dat niet de luchtstroom en de weerstand verandert. Daarmee zou je dan dus ook een koelingsprobleem krijgen, als ik de voorgaande berichten lees. Groetjes Ton. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amberes Posted February 28, 2012 Report Share Posted February 28, 2012 Een trekhaak mag niet omdat Ford dat in zijn commerciële wijsheid zo heeft beslist. Niet omwille van mogelijks hogere uitstoot, want (bijna) iedereen haalt een hogere uitstoot dan opgegeven. Het heeft ook niets te maken met het woordje Econetic, want er zijn best Econetics waar je wel een trekhaak mag plaatsen, de Mondeo bv. Een lamellen systeem voor de radiator bij de Econetics ? Graag wat foto's daarvan. Zelf rij ik met een Econetic en vaak met 3 kayaks op het dak (eigenlijk net iets overladen). Of mensen met 2 of 3 fietsen op het dak ... ik denk dat een fietsenrek op de trekhaak minder belastend is qua uitstoot dan rijden met fietsen op je dak. Een fietsenrek op een gewone trekhaak mag niet omdat de vertikale draaglast op dat punt door Ford als NUL is bepaald. Een andere constructie mag dan weer wel, als het maar geen goedkeuring als loutere trekhaak heeft. Zie daarvoor de speciale constructies voor hybride auto's, genre de Thule Euroclick Bike Carrier en dergelijke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amberes Posted February 28, 2012 Report Share Posted February 28, 2012 Ford heeft onlangs de Euroclick in het assortiment staan : http://www.nl.ford.be/FordService/Accessories Klik op nieuwigheden. De toegelaten fietsendrager op een afneembare trekhaak die geen trekhaak homologatie heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dirkipirki Posted February 28, 2012 Author Report Share Posted February 28, 2012 allereerst..bedankt voor de reakties.. Wat de belasting vindt, is voor mij niet zo belangrijk...die controleren echt niet of ik wel/niet een trekhaak heb.. Het gaat mij om het technische. Ik heb garantie bijgekocht tot 5jr en/of max 100.000 km. Stel dat ik toch een trekhaak laat monteren -bv omdat ik een fietsendrager heb zoals ik ook de dealer vertelde..- maar ik ga toch een keer een aanhanger achter de wagen hangen om incidenteel eens iets te trekken, waarna ik bv pech zou krijgen... Zal Ford zich dan niet op het standpunt stellen dat vanwege de trekhaak de garantie is vervallen?? Hetzelfde geldt voor tuning van de motor. Een vriend van mij heeft een renault clio eco diesel en hij heeft de auto onlangs laten chip tunen of zoiets waardoor de auto veel sterker is geworden. Mijn stelling is dat indien de dealer dit ontdekt, de garantie op zijn auto vervalt. Zijn stelling is dat de dealer daar nooit achter zal komen...... Maar het kan nog verder gaan... Andere lichtmetalen velgen.....dan verandert de configuratie ook..Immers ik kon de auto niet op lichtmetalen velgen laten afleveren........de trekhaak weigeren zij zelfs..bij aflevering maar ook in de toekomst verzekerde de dealer mij.... Nou ....roept U maar... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amberes Posted February 28, 2012 Report Share Posted February 28, 2012 Er moet natuurlijk wel een verband zijn. Je rijdt je koppeling naar de vaantjes binnen de 6 maanden na aankoop ... Ford zal dat in garantie nemen (wettelijke regeling). Je rijdt je koppeling na opnieuw 6 maanden in de vernieling ... Ford zal misschien nog coulance tonen en 50/50 tussenkomen ... Je rijdt je derde koppeling na nog eens 6 maanden weer in de vernieling ... Ford zal je wandelen sturen ook al heb je nog Ford garantie ( commerciële garantie ). Link to comment Share on other sites More sharing options...
dirkipirki Posted February 28, 2012 Author Report Share Posted February 28, 2012 Nog een aanvulling op mijn laatste bericht.. Is hier een forumlid die een eco diesel heeft EN een trekhaak heeft ?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dirkipirki Posted March 7, 2012 Author Report Share Posted March 7, 2012 Vandaag de licht metalen velgen besteld. Worden de orginele 8 spaaks 15 inch. Met michelin Energy saver... Bewust niet de 16 inch omdat deze maat de banden prijs aanzienlijk opschroeft... Verder kreeeg ik desgevraagd ook nog de mededeling dat een trekhaak mogelijk is....a 800,-................... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jur Posted March 7, 2012 Report Share Posted March 7, 2012 vaste trekhaak vanaf 115 euro .. afneembare vanaf 217, Excl montage . en ik denk excl montage materialen en kabelset. een kabelset 7polig t.b.v. Ford kost een 57 euro Een kabelset 13 polig t.b.v. Ford kost een 113 euro. Dus 800-330 (duurste combinatie van afneembare trekhaak en kabelset) = 470 euro voor montage.. .. en dat terwijl het in 1 a 2 uurtjes kan .. vind ik snel verdiend. Blijft de vraag of het onder een econetic diesel mag .. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vessel Posted March 7, 2012 Report Share Posted March 7, 2012 Vandaag de licht metalen velgen besteld. Worden de orginele 8 spaaks 15 inch. Met michelin Energy saver... Bewust niet de 16 inch omdat deze maat de banden prijs aanzienlijk opschroeft... Verder kreeeg ik desgevraagd ook nog de mededeling dat een trekhaak mogelijk is....a 800,-................... Zit daar dan gelijk een aanpassing op het herkeuring en een aanpassen van het kentekenbewijs bij? Anders zouden deze kosten daar nog boven op komen. Groetjes Ton. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jur Posted March 7, 2012 Report Share Posted March 7, 2012 Zit daar dan gelijk een aanpassing op het herkeuring en een aanpassen van het kentekenbewijs bij? Anders zouden deze kosten daar nog boven op komen. Groetjes Ton. om vervolgens geen recht meer te hebben op vrijstelling van wegenbelasting...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clank Posted March 7, 2012 Report Share Posted March 7, 2012 Hoeft niet zo te zijn natuurlijk. Volgens mij wordt de uitstoot van een auto bepaald aan de hand van het rijklaar gewicht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vessel Posted March 7, 2012 Report Share Posted March 7, 2012 om vervolgens geen recht meer te hebben op vrijstelling van wegenbelasting...... Dat is niet hetgene wat ik vroeg. Heb van de week vernomen, maar moet daar nog verder naar informeren, dat er wel mensen zijn geweest die een trekhaak hebben laten monteren, deze hebben laten herkeuren, en nu op het kenteken hebben staan dat de trekhaak enig en alleen voor een fietsendrager is. Vandaar mijn vraag, en de vrijstelling van wegenbelasting verdwijnt over 2 jaar toch, dus dan zal het wel helemaal niet meer uitmaken. Groetjes Ton Link to comment Share on other sites More sharing options...
dirkipirki Posted March 8, 2012 Author Report Share Posted March 8, 2012 Inderdaad verdwijnt de vrijstelling voor de WB toch in 2014..... Wie gaat dat nu controleren of ik wel/niet een trekhaak eronder heb? Mensen van de wegenbelasting?? nee toch... En dan zeg ik inderdaad slechts voor de fietsendrager is....en dan? Ik voorzie hiermee geen beren op de weg.... Mijn vraag hier was juist of het technisch kan....de fiesta zelf kan heus wel een trekhaak aan maar is er aan de motor/koeling zoveel veranderd tov de gewone diesel dat je niet zou mogen/kunnen trekken...??? \ Ik heb overigens geen caravan of zo...maar stel eens een keer een aanhangertje... Is er iemand op het forum die ook een ecodiesel heeft en dus wel een trekhaak heeft laten monteren....? Waarom moet je een auto laten herkeuren als deze er een trekhaak bij krijgt??? nog nooit van gehoord.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clank Posted March 13, 2012 Report Share Posted March 13, 2012 Herkeuring moet, omdat je anders theoretisch gezien 0 kg mag trekken met je trekhaak. Lijkt me niet handig. Je krijgt dan een ander kentekenbewijs waarop staat hoeveel er getrokken mag worden. Handiger voor als je wordt aangehouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silvos Posted November 8, 2012 Report Share Posted November 8, 2012 Ik hoop dat het niet kwalijk is dat ik dit oude topic omhoogschop. Ik had me eigenlijk in eerste instantie speciaal geregistreerd om hier te reageren. Ik heb namelijk een Ford Fiesta Econetic (2009) met trekhaak. Dit is een tweedehands auto, maar ik heb deze gekocht met thule trekhaak erop. Nu kwam ik er al snel achter dat er inderdaad 0kg op het kentekenbewijs stond. Nu heb ik hier verder geen aandacht aan besteedt en gewoon het kentekenbewijs opgestuurd naar de RDW en verzocht om een administratieve wijziging (immers niet-econetic fiesta's hebben wel goedkeuring). Helaas kreeg ik het kentekenbewijs gisteren terug met de mededeling dat deze auto niet zomaar een trekhaak mag hebben... De oplossing; een keuring van de RDW in lelystad a 500 euro minimaal (exclusief remproef) en bovendien is toestemming van de importeur vereist. Nu heb ik richting de RDW vermeld dat niet econetic-Fiesta's uit hetzelfde bouwjaar met dieselmotor wel type-goedkeuring hebben en dat ik niet snap waar dit op slaat (uiteraard zijn er minimale wijzigingen t.o.v. de normale Fiesta Diesel maar niets echt radicaals). Tevens heb ik nu importeur aangeschreven om te vragen wat de reden is van dit probleem en of deze (hopelijk) alsnog goedkeuring verleent aan de RDW en anders in ieder geval toestemming geeft. Ik ben benieuwd wat ze gaan zeggen, als ik meer weet zal ik het hier posten. Groeten, Sander Link to comment Share on other sites More sharing options...
vessel Posted November 8, 2012 Report Share Posted November 8, 2012 misschien wat meer leesvoer. http://www.fordclub.be/forum/viewtopic.php?f=1&t=17340r http://thuleeuroclick.com/nl/faq.html Groetjes Ton. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts