Jump to content

Stuurbekrachtiging Fiesta ?

Recommended Posts

hallo allemaal

mijn stuurbekrachtiging op mijn fiesta doe raar

als ik stuur wil

stuur die zwaar er is al na de tankje gekeken zit genoeg in ook bij koude motor en warm

ook is de bandenspanning goed zo 2,4 bar

eerst deed het niet als wil parkeren moet heel licht doen of niet?

misschien weet jullie wat wat er aan de hand is?

gr marleen

ik hoor mijn pomp helemaal niet ook al als ik helemaal na recht stuur moet ik geluid maken

ik had eerst een mk3.5 die stuur nog beter en lichter en die had niks

ze zeggen dat als je stuurbekrachtiging met een vinger de stuur kan bereidde of niet?

Sportieve wagens sturen wat zwaarder (de ST stuurt zwaarder), bij mijn ouders auto (Focus) kun je kiezen of je zwaar of licht wil sturen.

Als je je auto start en je stuurt gewoon een paar keer naar links en rechts en laat iemand even in de motorkap luisteren, dan kun je horen of je pomp raar doet. Het kan ook zijn dat de pomp gewoon stuk is, ik had toen ook last van schokkend sturen.

Bij lage snelheden stuurt je auto wel zwaarder dan bij hoge snelheden.

ik ben vandaag na de dealer geweest ze zeggen dat er niks aan is

alleen als ik stil sta klein stukje met mijn stuur draai na links of recht ga mijn toerenteller omhoog

hij stuur niet zo ligt als mijn golfje 4 van mijn vriend

ik ben vandaag na de dealer geweest ze zeggen dat er niks aan is

alleen als ik stil sta klein stukje met mijn stuur draai na links of recht ga mijn toerenteller omhoog

hij stuur niet zo ligt als mijn golfje 4 van mijn vriend

Dat het toerental omhoog gaat is niet vreemd bij belasting van de stuurbekrachtiging.

Stuurbekrachtiger is een pomp, welke zn energie van de motor vandaan haalt.

Als de motor 'belast' wordt, zal de computer reageren en een seintje krijgen om het toerental iets omhoog te gooien.

Heel normaal dus.

Mij is bij inparkeren altijd geleerd dat je moet ROLLEN als je aan je stuur draait, of je nu wel of geen stuurbekrachtiging hebt. Als je stuurt terwijl je daadwerkelijks til staat, gaat het sturen zwaar(der) dan bij rollen.

Daarnaast is bandenspanning van belang. Afhankelijk van de band je je op de auto heb zitten en de belading kan de bandenspanning verschillen.

Daarnaast is een goede uitlijning van de auto ook belangrijk voor zwaar/licht sturen.. Mogelijk dat hier nog wat winst valt te behalen. Is de auto verlaagd? dan dient deze eigenlijk opnieuw uitgelijnd te worden.

Stuurbekrachtiging is ondersteunend aan het stuurgedrag. Verschillende merken hebben verschillende manieren van stuurbekrachtiging. Zo heeft fiat een electrisch ondersteunen systeem, welke je ook nog eens handmatig op 'city' kan zetten, zodat je lekker 'licht' kan sturen (letterlijk met 1 pink)

Adaptieve systemen zijn er ook, maar veelal pas bij een C segment auto (bijv een golf). Adaptief als in, hoe sneller de auto rolt, des te minder de stuurbekrachtiging ondersteund.. en dus bij inparkeren de lichtste stand heeft.

De Fiesta is 'slechts' een B segment auto. Ik heb zelf in een fiesta mk6.5 gereden en vond de stuurbekrachtiging niet overdreven sterk, maar zwaar sturen deed de auto niet.

P.s. wat hoofdletters en leestekens in je teksten maakt het lezen een STUK eenvoudiger.

dan licht het aan mijn denk ik.

ik ga wel mijn auto maar eens uitlijnen

de auto band staan wel op druk zo 2,5 bar

maar hij blijf zwaar sturen ook al als ik rollend stuur is die niet zo licht als ik wat snelheid heb

maar bedankt voor jullie hulp

Uitlijnen heeft vrij weinig te maken met licht of zwaar sturen.

En nog even over het rollen bij inparkeren, dat scheelt ook nog eens een hoop slijtage aan je banden.

Wel degelijk, zelfs bij inparkeren

• 2 weeks later...

Mee eens, uitlijnen doet men te weinig wat resulteert in overmatige verkeerde slijtage van de banden en ZWAAR sturen.

Mijn Hobby MK 4 welke ik onlangs heb verkocht trok naar 1 kant en stuurde BIZAR zwaar met lage snelheid.

Na uitlijnen waren beide klachten verleden tijd.

Test je stuurbekrachtiging zou ik zeggen, zit daar geen stekker die je even los kan nemen zodat je het verschil kan voelen?

Tap hem anders even af en ververs gelijk de hydraulische vloeistof.

Geloof me bij mijn MK 4 dacht ik ook soms"wat is het nut van deze functie"TOT er een leiding ging lekken en ik geconfronteerd werd met veel lawaai en een ernstig zwaar sturende auto.

Dat een Mk 6.5 nog steeds met hydraulische systemen werkt wist ik niet, is wat uit de tijd lijkt me.

Marleen,

Mag ik een persoonlijke vraag stellen?

Je hebt in hele grote letters een tekst onder je berichten staan over grammatica en spellings fouten.

Je typt inderdaad niet geheel foutloos, maar wat is de reden van die tekst?

Gr. R.

Share

• Create New...