Jump to content

Motor Houd Wat In En Trilt Wat Bij Gebruik Airco

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb me al voorgesteld in een ander topic...maar ik ben nieuw hier en sinds een paar weken in het bezit van een Fiesta MK7 uit mrt 2010.

Ik had in dat andere topic al vermeld dat ik de auto erg lekker vind rijden maar dat ik best kracht mis. Ik reed hiervoor een Mazda 6 diesel met een 2.2 blok...en nu ben ik bewust overgestapt naar een 1.25 benzine blokje. Ik rijd de 82pk versie.

Ik heb 2 vragen waarop ik hoop dat jullie wat antwoorden hebben:

Wat echter opvalt zijn 2 dingen. Het lijkt wel of de fan in de motor altijd staat te loeien...je hoort het alleen maar met het raam open...is dit normaal?

Dan de airco...ik heb climate en als ik deze inschakel (full auto of alleen airco) dan valt het op dat ik echt een hoop vermogen mis...en lijkt de auto bij wat doortrekken vanaf de 3e versnelling en hoger te trillen...alsof ie kracht te kort komt. Boven de 4500 toeren is het wel redelijk weg. Zet ik de airco en/of full auto clima uit...dan is het weg en rijd ie gewoon lekker.

Hoe kan dit? Is dit gewoon iets waarmee ik rekening mee moet gaan houden omdat ik nu eenmaal een klein motortje met weinig pk's heb? Of hoort dit toch niet zo te zijn. Ik irriteer me er nl. dood aan.

Alvast dank voor de antwoorden.

Groet, Dennis

Waar je zowiezo tegen aan loopt met de airco van de Fiesta is dat het nog een "oud" type compressor is. Hij staat dus of altijd aan of altijd uit. Dus als de airco aanstaat zul je best wat vermogen missen. Of bij jouw auto ook nog een probleem aanwezig is kan ik zo via internet niet beoordelen ;) . Ik heb zelf de 1.6 sport en er is ook bij mij een merkbaar verschil onder in het toerenbereik met de airco aan. Het lijkt me niet dat de auto tot de 4500 toeren moet trillen. Daarnaast denk ik wel dat het meespeelt dat je wat meer pk gewend bent in een zwaardere auto. Wellicht dat iemand met een 1.25 zijn ervaringen kan delen.

Wat betreft de ventilator heb ik dit zeker niet. Ik heb de windgeleiders en rij dus vaak met de ramen een stukje open (veel voordeliger dan de airco aan als het niet hoeft ;) )

Rij ook een 1.6... met de airco aan heb ik nou niet het gevoel dat ie vermogen mist. Misschien iets op de snelweg in z'n 5... Maar dan is ie sowieso al TRAAAAAAAAG.

Dat dikke diesel gevoel ga je in elk geval niet krijgen helaas.

Airco gaat als het goed is ook uit als je vol gas gaat... weet niet of er een bepaalde toeren grens aan zit, kan ook maar zo.

Heb een MK4 en herken het probleem ogenblikkelijk.

Het is net op de moor gaat haperen , juist op de snelweg waar het toerental constant is.

Airco uit, probleem weg.

Heb ook een 1.25 gehad , zelfde probleem.

Denk dat veel andere auto,s ook vermogen verlies krijgen maar waarschijnlijk wordt de zaak daar beter electronisch bijgeregeld.

Ik meen dat een airco zo maar 8 pk verbruikt en ja dat merk je al snel met een niet overbemeten motor.

• Create New...