Jur Posted August 9, 2011 Report Share Posted August 9, 2011 Gisteren alweer terug gekomen van Ford Fair 2011 welke werd gehouden op 7 Augustus op Circuit Silverstone UK. In eerste instantie zou ik helemaal niet gaan dit jaar, maar doordat mn schoonzus geen vrij kon krijgen van der werk was ik gevraagd om met mn zwager mee te gaan. Dit jaar dus niet in de Fiesta (die er trouwens nog niet klaar voor was, details daargelaten) maar met een Focus III Ecoboost 1.6 ... geen straf om mee te rijden in elk geval. Vrijdag middag 14:00 vertrokken we, nadat mn zwager nog een halve dag heeft mogen werken en ikzelf ook. De eerste ellende begon al op de ring Antwerpen. Vrijdag middag is altijd druk, maar al om 15:00 stonden we dit keer in de file.. Gelukkig was de veerpont overtocht ruim geboekt (in eerste instantie was de planning om pas om 17:00u te gaan rijden namelijk, i.v.m. werk etc) ruim voor 6u stonden we uiteindelijk zonder al te veel drukte op de rest van de route bij de veerpont. De rest van de groep waar we bij zouden verblijven was al 's morgens vroeg vertrokken en was al om 12:00u met de veerpont over. Wij gingen kijken of we eerder over konden aangezien de vroegste veerpont die we konden nemen (zonder omboeken) pas om 19:30 was. Dit kon.. kostte wel even 68 euro extra )-: Geen probleem, na wat wikken en wegen (rekenen hoe laat we op de camping zouden aankomen) hebben we toch maar besloten om de overtocht van 18:05 te nemen en dus bij te betalen. ... en dat was maar goed ook. Op de pont hoorde we dat er een ongeval was gebeurd op de M25, tevens hoorde we van de andere groep dat ze al ruim 2 uur stil stonden op de M25 (ring londen) voorbij dat ongeval!. Goed, wat doen we. Aangezien ik ook nog eens met een engelsman had afgesproken om het e.e.a. op te pikken (langs de M25 zuid route). Dan kiezen we er voor om relatief vroeg de M25 te verlaten en niet de 'gangbare' omleidings route te gaan volgen, want deze zal in de spits wel meer dan vol staan. Goed zo gezegd, zo gedaan Bij Ashford de M20 verlaten om via de A28 (vergelijkbaar met nederlandse N wegen .. dachten we) met een grote boog via Crawley richting bestemming te rijden. De A wegen bleken echter iets smaller te zijn en niet eens 2 baans. Maar, we reden. Op het nieuws hoorde we al dat de omleidingsroute net zo vast stond als de M25 zelf.. dus op zich een goede keuze gemaakt. Met in totaal slechts 1 uur vertraging leek het allemaal goed te komen ... tot.... we alsnog bij de omleidings route terrecht kwamen en muurvast kwamen te staan.. met nog 10 mijl te gaan tot de M25 (voorbij het ongeval) Uiteindelijk omgedraaid, de navigatie ingesteld om ons om die bepaalde weg heen te leiden, terwijl we toch naar de M25 gingen.. en dat lukte... nu wel over de B wegen (dus 1 baan.. je moet geen tegenliggers tegenkomen) .. en na 20 minuten stonden we in de rij voor de laatste 1,5 mijl naar Junction 8 van de M25. Zodra we hier op waren.. was deze leeg en kon het gas erop. Op naar afslag 11. Daar waren we dan eindelijk aangekomen, met 2,5 uur vertraging t.o.v. als het probleemloos over de m25 had gegaan, maar we waren er (-: VEEL van engeland gezien (behalve de laatste 2 uur i.v.m. het donker worden) Ook het weer zat enorm mee over de dag, lekker zonnetje, maar niet te warm.. en belangrijker.. geen regen Kort met de betreffende engelsman gesproken, mn eerste aankoop gedaan (B&M ShortShifter voor de mk3 fiesta) ons ge-excuseerd (we waren moe en een beetje gefrustreerd) om op naar de camping te gaan. Om uiteindelijk zelfs op de M1 vertraging nog op te lopen en nog een half uur vertraging op te lopen. Uiteindelijk om 23:55 rolde we de camping op .. we mochten nog net binnen want eigenlijk wilde ze om 0:00 sluiten. Gauw mn tentje opgezet (lang leven de opgooi tent), de luchtmatras werd voor me opgeblazen.. en hup .. aan het bier en bbq. Want onze vrienden (die er al rond 18:00u waren uiteindelijk) hadden wat bewaard.. Intussen kwamen er nog een hele rij auto's op de camping aan.. dus de laatste waren we uiteindelijk niet. De volgende ochtend (7:30u) stonden/zaten we al weer aan de koffie.. tijd voor een frisse dag. Heerlijk weer in het vooruitzicht.. dus dat moest goed gaan komen. Michael en wat andere gingen hun auto wassen. Intussen bleek de Nederlandse fiesta die vlak naast ons groepje stond.. en niet bij ons groepje 'hoorde' ons welbekende omgebouwde XR2i naar turbo te zijn van XR22RS. Andere gingen naar Oxford om even te winkelen. Ikzelf ben gewoon gebleven om de camping te zien volstromen met engelsen. Tickets voor Ford Fair zouden geregeld zijn en aangezien deze niet waren toegestuurd, zouden we die kunnen ophalen... niet dus.. Camping personeel begon ook moeilijk te doen (wij hadden de camping los geboekt.. en los Ford Fair tickets. Sinds dit jaar was het een officiele Ford Fair Camping en kwam je er alleen op als je ook een ford fair ticket had.. Na veel 5en en 6en kwamen we eruit met het camping personeel. We konden namelijk aantonen dat we Ford Fair tickets hadden besteld, maar aangezien deze niet op te halen waren.. en pas op zondag dat kon. was het lastig. Op de camping was het inmiddels vol en stonden er een hoop auto's die nog even gepoetst en gewassen werden. de een nog mooier dan de andere. Al een echt voorproefje voor de dag erna. 's avonds heerlijk genoten van homemade macaroni van een van de Ford Team Zuid Holland leden (Jeroen bedankt) weer lekker aan het bier (en de borrelhapjes) ... en vroeg naar bed. De wekker ging om 6u en we waren zo ongeveer de eerste wakker van de gehele camping. Lekker even douchen .. tent opruimen (helaas nat.. want we hadden 's avonds een paar buitjes gehad) en de auto inpakken. Om 7:15 waren we allemaal gereed om naar de poort te rijden.. Bordje circuit silverstonde .. rechtsaf.. wij .. linksaf.. Door het dorpje (whittlebury en later Silverstone) heen.. en zo omzeilde we de enorme rij die zich al had gevorm. Ook voor het ophalen van de tickets.. zo lang mogelijk de rechterbaan aangehouden (vrijwel geen rij.. links wel) om bij het ticket office uit te komen. Vanuit het ticketoffice was het nog geen 2 minuten dat we de tickets hadden (gelukkig) en konden we zo het terrein op rijden... zonder wachtrij .. Dit alles maakte het filerijden van de vrijdag wel goed eigenlijk. En om 8:00 stonden we dan op ons plekje. . geweldig. tegenover de ford.co.uk stand (die met de 'nieuwe' focus stonden te showen .. .. gewoon een goede.. en vooral ruime plek. Op de camping had een van de FTZH leden met zijn focus al bekijks, op Ford Fair zelf had hij beter apart entree kunnen heffen. Een Focus CC met RS neus en custom RS kont hadden ze nog nooit gezien. Ook de Focus III van mn zwager was een uitzondering in engeland. sowieso in alle drukte van vrijdag hadden we er slechts 1 gespot (een 1.6 TI-VCT) maar op heel ford Fair behalve de 4 die Ford.co.uk met zich had meegenomen.. geen een... Ook geen tuning onderdelen te verkrijgen voor deze auto. Geen nieuwe mapping etc. Blijkbaar is de auto nog te nieuw. Pumaspeed kon ons alleen helpen als zijnde de eerste met zo'n motor in de auto... blijkbaar lopen we in NL voor op dat gebied want RiCa heeft het al voor elkaar. Een kleine tegenvaller dus. De 1.6 ecoboost is blijkbaar voor de engelsen toch niet zo interessant. Verder gelijk de bedrijven stands bekeken. Die waren nog aan het opbouwen, maar goed. Dat gaf ons de mogelijkheid alles eens rustig te bekijken. Na wat onderdelen die vooraf al waren besproken bij enkele leden van de FiestaSI club te hebben opgehaald en afgeleverd. Voor mezelf en onze nieuwe mk7 fiesta wat dingetjes gekocht. Ook nog even langs onze vrienden van FiestaClub of GB om daar wat handen te schudden (al waren de meeste al bij hun auto's vandaan) en even bij te praten. Andie had nog een pakketje voor me ontvangen (helaas met het verkeerde slangetje, maar dat mag de pret niet drukken) .. en zo gaande weg een hoop auto's gezien. Verder op de trade stands gekocht: - DMB voor en achterlogo (zwart met witte letters) voor op de mk7 - Poly urethaan veerpoot bovenrubber bij Flo Flex voor de mk3 - mk7 Fiesta logo sleutelhanger - Poorboys Wheel Sealant, zorgt ervoor dat de velgen heerlijk makkelijk schoon worden en blijven.. terwijl je het er niet na de eerste wasbeurt vanaf haalt. Op weg naar FF opgepikt - B&M short shifter voor de mk3 (voor een scherpe prijs) Op Ford Fair bij FiestaSI club opgehaald - Gemodificeerd koppelings pedaal (van een mk3,5) waarbij de automatische stelmechanisme te blokkeren is, zodat die vervelende 'tik' bij het loslaten van het pedaal (en dus het verder slijten) niet meer voorkomt.. Ik wilde nog kijken voor een poets setje, maar helaas stond deze er niet (meer) tussen en was de stand al half leeggekocht.. Weinig track action bekeken dit jaar, maar wel het concourse rondgelopen. Als je denkt dat wij nederlanders gek zijn.. dan heb je die engelsen nog niet gezien.. Mijn mening een auto is om mee te rijden, en dat deze er dan goed uit mag/moet zijn.. maar enkele auto's daar is gewoon absurd.. nieuwer dan nieuw.. maar wel al 20 of meer jaar oud. Er wordt dan ook niet gereden met die auto's en het engelse weer daar (enkele buitjes gehad de dag zelf) zijn ze allergisch voor (Net als Wimbledon.. gauw de cover over de auto .. zodra de eerste spatters vallen) Om 16:00 gingen we de auto in op naar huis.. en voor we goed en wel het terrein af waren was het 16:30. En ..... file op de M1.. maar gelukkig konden we deze omzeilen door wat binnendoor weggetjes te pakken. Toch goed voor 30 minuten vertraging.. en we hadden maar 1,5 uur speling.. Op het einde van de M1 de M25 op .. nog wat file gehad (wegwerkzaamheden) en verder.. met bijna een uur speling in Dover aangekomen. Dover - Calais.. even de oogjes dicht. Calais naar huis... toch nog even vlak voor Antwerpen de auto aan de kant om 10 minuten hazenslaapje te doen.. het was inmiddels noodweer (regen.. regen.. regen)... en om 2:55u 's nachts ware we dan thuis. Snel mijn spulletjes uit de focus gehaald. en mn zwager naar huis. De volgende dag werken ... brak en wel.. maar we hebben het weer overleefd. Volgend jaar weer ... echt wel..Ondanks de ellende van de M25. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FFST Posted August 9, 2011 Report Share Posted August 9, 2011 Lijkt me dus een geslaagd weekend. Heb je verder nog foto's gemaakt? In Nederland rijd er ook een Focus CC (RS) rond: http://www.autojunk.nl/2011/07/ford-focus-cc-rs Dat file rijden doet me denken aan vorig jaar. In Frankrijk heb je in de bergen meestal 3 baans wegen 2 voor auto's en 1 voor langzaamverkeer. De 2 linkerbanen stonden kilometers lang helemaal vol en wij mooi met de caravan over de langzame strook waar alleen vrachtwagens en aanhangers rijden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jur Posted August 9, 2011 Author Report Share Posted August 9, 2011 Lijkt me dus een geslaagd weekend. Heb je verder nog foto's gemaakt? In Nederland rijd er ook een Focus CC (RS) rond: http://www.autojunk.nl/2011/07/ford-focus-cc-rs Dat file rijden doet me denken aan vorig jaar. In Frankrijk heb je in de bergen meestal 3 baans wegen 2 voor auto's en 1 voor langzaamverkeer. De 2 linkerbanen stonden kilometers lang helemaal vol en wij mooi met de caravan over de langzame strook waar alleen vrachtwagens en aanhangers rijden. Ik heb het over die Focus CC RS. (-: Er ligt een turbo motor in .. dat is een ding wat zeker is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts