Jump to content

Harry's Mk7,5 Individual


Harry
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • Replies 553
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Even een kleine update m.b.t. de parkeersensoren voor.

In totaal zijn er 5 nieuwe kabelbomen nodig wanneer je de sensoren voor werkend wil hebben.

Van deze 5 kabelbomen heb ik er 3 binnen, en deze heb ik vandaag allemaal in de auto gelegd.

Eén kabelboom is niet meer op voorraad bij Ford Keulen en ook niet meer bij de producent, dat is dus een flinke back-order geworden. De dealer kan niet zeggen wanneer de kabel weer leverbaar is. Het kan een week duren, kan ook een half jaar duren. Met wat speurwerk heb ik kunnen achterhalen dat de kabel misschien niet nodig is, maar dat weet ik pas zeker wanneer ik alle spullen binnen heb.

Morgen bestel ik de laatste kabelboom voor de voorbumper inclusief de sensoren. Dan moet ik, met uitzondering van de niet leverbare kabel, alles binnen hebben. Het is dus nog een hoop werk, maar op het dooie gemak komen we er wel :grin:

Daarnaast bestel ik gelijk Focus 3 ruitensproeiers mee, ik vind ze toch flink beter sproeien dan die standaard dingen op de Fiesta.

Link to comment
Share on other sites

Na weken van uitzoeken, contact hebben met de dealer, alle Europese forums afzoeken en veel geduld hebben is het uiteindelijk gelukt! Vandaag had ik de laatste missende onderdelen bij de dealer opgehaald en een test opstelling gemaakt. Het systeem werkt voor en achter zonder problemen!

Nog niet alles is ingebouwd. Volgende week dinsdag ga ik naar de dealer om de twee gaten in de voorbumper te laten boren en diezelfde sensoren in het blauw te spuiten. Daarna moet ik nog het ESP/Airbag/PDC paneel samenvoegen en dan is het project helemaal geslaagd.

Ik heb alvast wel het boodschappenlijstje samengesteld:

Kabelbomen:
- 1600000 (Motorruim)
- 1702133 (Dashboard)
- 1701397 (Voor/achter)
- 1701401 (Voorbumper)

Officieel is er nog een 5e kabel nodig voor de achterbumper. Deze kabel is zoals hierboven staat vermeld niet meer op voorraad en met onbepaalde tijd weer leverbaar. Deze kabel is niet noodzakelijk want deze ligt al in de Fiesta als je parkeersensoren achter hebt. Je moet alleen de huidige kabelboom ontleden en het goede stuk eruit halen en daarna weer netjes vast tapen.

Sensoren:
- 2x 1765253
- 2x 1765261
- 2x 1541717 (Clipje)
- 2x 1555655 (Clipje)
- 2x 1775629 (Clipje)

Module:

- 1725081 (Module)
- 1581548 (Speaker vóór!)

Verder heb je een knoppen paneel nodig, deze heb je in meerdere varianten. Kijk even in post #69 voor alle mogelijke combinaties.

Het enige probleem waar ik tegenaan ben gelopen is de kabel voor onder het dashboard. Hierin zit een kabel die in de zekeringskast verwerkt moet worden. Hier zit de verkeerde terminal aan en past niet. Deze moet eraf geknipt worden en er moet een geschikte terminal aan gesoldeerd worden. Van mijn 12v in de kofferbak project had ik er nog een over, dus voor mij was het geen probleem. In post #88 staat het bestelnummer van VW.

Deze onderdelen zijn alleen geschikt voor de standaard Fiesta. Dus NIET voor de Sport want hier zit een andere grill in. De adapters van de twee sensoren die op de gril horen passen hier niet op. Verder past het kwa onderdelen wel. Als je een Sport hebt moet je dus twee gaten extra boren bij de kentekenplaat, dan kan het wel.

Wanneer alles helemaal klaar is zal ik een beknopte how-to schrijven.

Link to comment
Share on other sites

Deze how-to hou ik beknopt dit keer, het is namelijk een te groot project om puntje voor puntje te gaan omschrijven. Het project is totaal niet ingewikkeld en prima te doen. Het vervelende is dat er veel panelen van de auto los moeten. De complete zijkant in de kofferbak, achterbank paneel, dorpel, dashboardkastje, radio en het climate control paneel moeten los. Het project lijkt veel op de 12v in de kofferbak aansluiting maken.

Laten we beginnen met het dashboard. De radio moet er compleet uit inclusief het Climate Control paneel. Haal vervolgens het dashboard kastje eruit. Aan de bestuurderszijde moet de onderkap van het stuurkolom eruit en het vakje waar je OBD aansluiting zit.

20130529_162334-1_zpsdfidct2e.jpg

Begin met deze kabel achter het PDC schakelaar paneeltje. Je kan op de foto zien dat je twee draden (Groen) hebt, deze moeten beide in de stekker die naar het ESP/Airbag/PDC paneeltje gaat.

Groen/Bruin = pin 9
Groen/Blauw= pin 7

20130615_143938_zpsqt0la4nr.jpg

Vervolgens moet de ene kant richting de OBD aansluiting. Achter dit kast komt het speakertjes (Wit). De andere kant moet aan de kabelbundel vast gelegd worden richting de zekeringskast. Het geel/grijze kabeltje (Geel) met terminal eraan moet op plek 8 in de zekeringkast komen. De terminal die eraan zit moet eraf en er moet een (VW) terminal aan gesoldeerd worden. In post #88 kan je vinden hoe de integratie in de zekeringkast in zijn werk gaat. Je houd een grijze stekker (Grijs) over, leg deze onder het dashboard kastje, deze moet aangesloten worden op de kabel die naar achter gaat. Wanneer je de speaker en de PDC schakelaar geplaatst hebt kan je alles weer terugplaatsen, behalve het dashboardkastje. Laat de zekeringskast nog los zitten voor de volgende kabel!

De volgende kabel is degene die naar het motorruim gaat. Achter het dashboardkastje zie je een stervormig figuurtje zitten in de isolatie. Daar moet de stekker doorheen.

20130602_113257-1_zpsem2gysl2.jpg

Kijk onder je motorkap, aan de rechterkant (passagierskant) achter de isolatie, of je een rubberen dop kan vinden. Deze dop moet je eruit drukken en van binnenuit de kabel er doorheen duwen. In de kabel zit een rubberen thule, deze moet vast komen te zitten in het gat.

20130602_113149-1_zpsmowfskjb.jpg

De zekeringkast kan nu meer op zijn plek.

Als deze kabels liggen kan je beginnen met de lange kabel naar achter. Begin achter en werk naar voren. Wanneer je alle panelen in de kofferbak heb losgehaald zie je een kabelboom zitten die naar de luchtunit, speaker, module en de sensoren gaat. Deze kabelboom kan eruit. Er gaat een stuk kabel uit deze boom vanuit de bumper naar de module toe (wanneer je sensoren achter hebt), deze moet je uit de boom halen, want deze heb je nodig voor de nieuwe situatie. Vervolgens kan je de nieuwe kabel op zijn plek leggen. Deze moet langs het achterbankpaneel, dorpel en zekeringskast naar de twee kabels die je hierboven hebt neergelegd. Dit past maar op een manier.

Sluit ook gelijk de nieuwe module aan, wanneer dit klaar is hoef je er achter niet meer bij.

Nu blijft alleen de bumper nog over. Haal allereerst de gril eruit. deze zit geklikt en kan je er met gepast geweld uitklikken.

20130614_151306_zpsd4ersvxz.jpg

In de gril komen onder/naast de kentekenplaat twee houders te zitten waar twee sensoren in horen. Hou de adapter op de juiste plek, boor een klein gaatje aan de onderkant van het plastic stuk, zo blijft de adapter op zijn plek zitten. Vervolgens kan je de sensor en de adapter op zijn plek klikken, totaal dus twee stuks.

Haal vervolgens de koplampen eruit, zo kan je overal goed bij. leg de kabel voor de vier sensoren op zijn plek en klik hem vast. Sluit vervolgens de twee sensoren in de gril erop aan en plaatst de gril weer terug. De twee sensoren die onder de koplampunit komen zal je moeten uitboren. Aan de binnenkant van de bumper staat op de juiste plek een kruis. Boor deze twee gaten uit en plaatst de sensoren met adapter. De sensoren kan je meespuiten in de kleur van je Fiesta. Sluit ook deze twee sensoren aan en leg de kabel keurig vast aan de kabelboom die er al ligt. Nu hoef je alleen nog de kabel te verbinden met de kabel die je hiervoor door het schutboord gedaan hebt.

Nu heb je succesvol parkeersensoren vóór en achter.

Hij is zeer beknopt, mocht je vragen hebben, stuur even een PM!

EDIT: Dit project is NIET meer uit te voeren. De kabel die van voor naar achter (1701397) loopt is niet meer te bestellen. De fabrikant maakt deze kabel niet meer en ligt ook nergens op voorraad.

Link to comment
Share on other sites

Als laatste onderdeel van het PDC project heb ik een ESP/Airbag/PDC paneel moeten fabriceren. Standaard maakt Ford niet de combinatie waar alle knopjes aanwezig zijn. Eerder in mijn project heb ik een afbeelding neergezet met alle mogelijke combinaties. Wanneer je het eenvoudig wil doen bestel je een kant-en-klare, dan werkt het altijd.

Maar ik wilde een paneel met alle opties, dus deze moest ik zelf fabriceren.

Het samenvoegen van de paneeltjes is niet voor iedereen weggelegd. Het knopje overzetten is kinderlijk eenvoudig, maar als je ook de verlichting over wil zetten wordt het ingewikkelder (is NIET noodzakelijk, het knopje functioneert ook prima zonder de lampjes). De te solderen onderdelen zijn zo klein dat je veel geduld moet hebben en het goede gereedschap. Het is mij niet gelukt om de interieur verlichting om te zetten, twee pogingen zijn mislukt dus dat heb ik opgegeven. Het controle lampje van de PDC heb ik wel over kunnen zetten.

Voor het uitelkaar halen en het omzetten van de knopjes verwijs ik door naar deze Engelse handleiding. Deze man heeft alles keurig in een PDF 'je uiteengezet en moet goed te doen zijn.

Wanneer je dit hebt gedaan moet je de volgende printplaten zien:

20130531_162528-1_zpsidoe0yq7.jpg

20130531_162548-1_zpskih7eydo.jpg

Op de bovenste foto is de voorkant te zien van de beide paneeltjes. Op beide foto's is de bovenste een ESP/Airbag paneel en de onderste een PDC paneel. De onderdelen moeten dus van onder naar boven overgezet worden.

Allereerst moeten pin7+9 (zwart) omgezet worden (Op de foto al gedaan). Deze zitten niet vast en kan je er met een punt tang uittrekken en weer vast drukken.

Op de bovenste foto zie je een oranje en rood cirkeltje staan. Het oranje cirkeltje is van het controle lampje. Deze heeft nog een redelijke maat en is prima over te zetten. Het rode cirkeltje is van de interieur verlichting. Het is mij niet gelukt om deze over te zetten. Met een pincet kan je er al bijna niet bij, zo klein is dat ledje.

Op de onderste foto zie je vier rode cirkeltjes staan. Op de onderste printplaat zie je twee chipjes zitten die overgezet moeten worden naar de bovenste plek. Dit is prima te doen.

Wanneer je de Engelse handleiding gelezen en uitgevoerd hebt en het bovenstaande gelukt is, moet je dit krijgen:

20130615_144030_zpsxzsrsqkr.jpg

Een paneeltje met alle knoppen waar alleen de rode interieur verlichting van het PDC knopje niet werkt. Erg jammer, maar ik vind het niet de moeite waard om nog eens 35 euro uit te geven om het nog een keer te proberen.

Nu is je PDC project helemaal klaar!

EDIT: Ik heb gemerkt dat wanneer de interieur verlichting brand, het controle lampje heel zacht mee brand. dit komt omdat er stroom over is in het systeem omdat het rode interieur ledje niet aanwezig is.

Link to comment
Share on other sites

Mag ik vragen wat alles bij elkaar kost?

Wellicht leuk om ook te proberen als het niet te duur is.

Tussen de 500 - 600 euro denk ik.

Had de prijzen al doorgekregen maar waren nog niet definitief.

Link to comment
Share on other sites

Wat het precies gekost heeft durf ik je nog niet te zeggen. Ik heb namelijk de rekening nog niet ontvangen.

De kabels zijn niet echt duur, tussen de 18 en 60 euro. het vervelende is dat je er gelijk 4 nodig hebt.

De twee duren dingen zijn de module (€130.-) en de sensoren (€37 p/st).

De sensoren zijn in veel andere Ford modellen geleverd dus die kan je wel via een sloop regelen. Ik heb dit niet geprobeerd omdat ik een gruwelijke hekel heb aan autoslopen.

Niet zozeer de onderdelen zijn duur, maar de hoeveelheid onderdelen. Bij elkaar kom ik wel richting de €500,-.

Zodra ik alles binnen heb zal ik het nog even vermelden.

EDIT: Rekening is binnen, de totale kosten liggen rond de €550.-

EDIT II: Dit project is NIET meer uit te voeren. De kabel die van voor naar achter loopt is niet meer te bestellen. De fabrikant maakt deze kabel niet meer en ligt ook nergens op voorraad.

Link to comment
Share on other sites

De sensoren worden ingeschakeld wanneer je de auto in zijn achteruit zet of wanneer je de knop indrukt.

Uitschakelen kan je met de knop doen of wanneer er 15-20 seconden geen signaal van de vóór sensoren komt schakelt het systeem zichzelf uit. Ik moet toegeven dat het systeem in de Focus beter werkt, dus dat het systeem bij een bepaalde snelheid uitgeschakeld wordt.

20130618_203009_zpsxnoshhfp.jpg

Tijdens de eerste test met alles op zijn plek bleek dat er een sensor niet helemaal goed functioneerde. Hij bleef piepen terwijl er (ogenschijnlijk) niks was, dus ik heb de verf van de sensoren afgepoetst. Inmiddels werkt het systeem voor 98% goed. Soms geeft de voor sensor een piepje terwijl er volgens mij helemaal niks aan de hand is. Maar dit is niet altijd, de komende weken moet blijken of het systeem helemaal waterdicht is.

Of ik nog een poging waag om de sensor over te spuiten weet ik niet, ik vind het er zo ook netjes uitzien.

EDIT: Hierboven staat dat het systeem toch niet helemaal perfect functioneerde. Op de meest vage momenten begonnen de voor sensoren te piepen terwijl er helemaal niks in de buurt was. Vanochtend heb ik nogmaals het hele systeem nagelopen en niks gevonden. Totdat ik bij de achterbumper ging kijken hoe de sensoren daar bevestigd waren. Wat bleek, de sensoren horen horizontaal te zitten en ik had de twee buitenste verticaal geplaatst.

Snel horizontaal erin gezet en het systeem werkt nu helemaal super!

Link to comment
Share on other sites

Mooie auto!! , ik ben erg benieuwd waar de zekering zit van de sigaretten aansteker. Bij mij (2008 mk7) klopt het schema ook voor geen meter.

Groetjes Donny

Link to comment
Share on other sites

Mooie auto!! , ik ben erg benieuwd waar de zekering zit van de sigaretten aansteker. Bij mij (2008 mk7) klopt het schema ook voor geen meter.

Groetjes Donny

Bedankt!

In post 82 zie je een foto van mijn zekeringkast.

De grote blauwe 20a zekering op de onderste rij was in mijn geval voor de 12v aansluiting voorin.

Daar was ik achteraf wel blij mij omdat ik een extra vrije aansluiting had. Daar heb ik nu de achterbak aansluiting op aangesloten.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben net terug van een weekje Engeland. Daar heb ik de parkeersensoren vóór goed in real-life kunnen uittesten. Mijn duidelijke conclusie: Mijn beste aanpassing aan mijn Fiesta! :veryhappy:

De mensen die vinden dat ze het makkelijk zonder kunnen, kan best, maar diezelfde mensen dachten waarschijnlijk dat parkeersensoren achter ook overbodig waren toen ze deze nog nooit gebruikt hadden.

Daarnaast heb ik in Engeland ook de onderdelen gekocht voor mijn volgende project. Maar dat moet nog verder uitgewerkt worden. Wordt in ieder geval nog vervolgd!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mijn volgende project is succesvol ten einde gebracht. In Engeland had ik zogenaamde ‘Puddle Lights’ gekocht. Bij de Halfords daar hebben ze een reeks met LED producten voor verschillende plekken in de auto. Het is universeel in ziet er goed uit.

Deze LED’jes komen aan de binnenkant van de spiegels. Door een gat in de spiegels te boren kan het licht naar beneden schijnen. De LED’jes heb ik aangesloten op de voetverlichting. Op deze manier gaan ze aan wanneer je de auto ontgrendeld en gaan ook weer keurig uit wanneer de auto weer vergrendeld wordt. Op de facelift spiegels (Titanium) is deze optie standaard.

Dit project is een priegel werkje, alle kabels moeten namelijk vanaf de spiegel, achter het deurpaneel langs naar de voetverlichting. Het is niet ingewikkeld, maar neem er wel de tijd voor.

Het eerst wat je moet doen is het deurpaneel verwijderen. Vervolgens moet de buitenspiegel eraf. Wanneer het deurpaneel eraf is kan je de stekkerverbinding loshalen. Naast het deurpaneel zie je een rubberen dop zitten. Hierachter zit de bout om de spiegel los te halen. Draai met een dopsleutel de spiegel los (Kijk uit dat je de moer NIET laat vallen, anders moet je hele deur bekleding los!).

Als de spiegel er eenmaal af is moet hij helemaal ontleed worden. Wanneer dit gedaan is kan je aan de onderkant de plaats uitzoeken waar het LED’je komt en waar je het gat moet boren. Het is een 10mm gat. Ik heb de LED vastgeplakt met hard plasticlijm. Als dit klaar is moet je de nieuwe kabel langs de huidige kabel laten lopen richting de stekker.

20130702_135856_zpsdpnpafao.jpg

Nu kan je de spiegel weer terug plaatsen. Kijk bij het terugplaatsen uit dat je de kabel op de juiste manier terug laat lopen. Wanneer je de kabel verkeerd hebt terug gezet gaat je raam niet meer open. Let dus goed op!

Nu komt het priegel werk. Zorg dat de kabel via de huidige kabelboom naar binnen gaat, dus door het doorvoer rubber en via de stekkerdoos (zie foto). De rubberen doorvoer thule zit geklikt aan het chassis. Als je hem aan de bovenkant indrukt kan je hem loshalen. Als dit los is kan je de stekkers eruit trekken.

20130702_153834_zpsso6wuttx.jpg

Eenmaal binnen moet je hem netjes langs de huidige kabelboom leggen en vast solderen aan de voetverlichting. Voordat je gaat solderen moet je even met een multimeter nameten wat de plus is. LED verlichting kan niet verkeerdom aangesloten worden.

Plaats alles weer in omgekeerde volgorde terug. De andere kant gaat op dezelfde manier.

Het eindresultaat:

DSC_0366_zps9j0zoys8.jpg

Link to comment
Share on other sites

Je bent me er ook eentje.

Kunnen de spiegels van de mk7,5 niet op de mk7 dan?

Iig super gedaan.

Ik vermoed dat de spiegels een-op-een over te zetten zijn, er zijn alleen twee problemen:

- De prijs: De Mk7,5 spiegel met alles erop en eraan kost rond de €160.- en dan moet de kap nog in kleur gespoten worden.

- Aansluiting: De huidige spiegel heeft een 8-pollige stekker. De nieuwe spiegel moet er meer hebben. Dus zonder knippen en solderen zal het nooit werken.

Kortom, dit was de makkelijkere optie en van buitenaf zie je geen verschil.

Link to comment
Share on other sites

Nee af-fabriek worden er wel andere speakers geleverd bij een Sony pakket, maar dat zijn niet degene van de foto.

Ik heb een pioneer ts-h1703 setje ingebouwd. Dit is wel een officiële accessoire die verkrijgbaar is bij de ford dealer.

Prima setje voor een leuke prijs. Ik wil alleen nog een keer mdf speakerringen maken/bestellen. Dan klinkt het net ff beter.

Link to comment
Share on other sites

 Share

Announcements


×
×
  • Create New...